اخبار


اخبار

 

 

پـیام تـسلیت رهبـر معظم انقلاب بـه مناسبـت درگذشت همسر شهید آیت الله دکتر بهشتى
در پـى درگذشت سـیده جـلیله, ((عزت الشریفه مدرس مطلق)) فرزند عالم پـرهیزگار سیدمحمدبـاقر مدرس و همسر شهید آیت الله بـهشتـى پیام تـسلیتـى از سوى رهبـر معظم انقلاب صادر شد. ((خبـر درگذشت سیده جلیله, همسر محترم آیت الله شهید سیدمحمد بـهشتـى رحمه الله علیهما موجب تاءثر و اندوه گردید. همه کسانى که ارزش مجاهدات و خدمات بـرجـستـه و کم نظیر آن شهید مظلوم را مى دانند, بـراى این بانوى مکرم که شریک زندگى او در دوران حیات و وارث غمهاى او پس از شهادت خونبار بود, ارج و کرامت قایلند ...))
قابل ذکر است مجله ((پیام زن)) نیز در شماره 76 خود نگاهى به زندگى تربیتى و خانوادگى آیت الله دکتر بهشتى داشت و طى گفتگویى با مادر ایشان و همسـرشان که در سـال 1331 بـه عقد ازدواج شهید بـهشتـى درآمده بـود, گزارشى مفصل از کودکى تـا شهادت ایشان را ارائه داد.
نسل جوان زبان دینى جدید مى خواهد
خانم زهرا رهنورد در همـایش ((نقـش آمـوزش و پـرورش در اصـلاح رفتـار دخـتـران دانشآموز)) گفت: نسل جـوان, زبـان دینى جـدیدى مى خواهد, زبان فعلى کهنه شده و بـراى این نسل شناخته شده نیست, بچه ها این زبان را نمى فهمند. آموزش و پرورش, رسانه ها و والدین, ساختار دینى و تربیتى ما در رابـطه بـا جوانان را نشناخته اند و شرایط ملى و بین المللى را درک نکرده اند.
وى تصریح کرد: ما بچه ها را موجوداتى مصرفى بار آورده ایم, بـه طورى کـه آنها نیز شـروع بـه مصـرف دیدگاههاى دیگران کـرده اند.
ساختار ذهن بـچه ها فاقد عناصر تجزیه و تحلیل شده است, وقتى خود ما استـدلال نداریم چطور مى تـوانیم خوب و بـد را تـشخیص بـدهیم.
مجموعه نقدى که بـر آموزش و پـرورش مى شود, بـر دیگر سازمانها و رسانه هایى که به نوعى با نسل جوان روبه رو هستند, نیز وارد است.
خانم رهنورد تاءکید کرد: نسل جوان استعدادهاى بسیار استثنایى دارد, توانایى ایفاى مسوولیتـهاى بـزرگ را نیز دارا هستـند ولى اگر همین طور پـیش بـرویم نسل جوان را بـاختـه ایم. اگر رمانهاى خوبـى در رابـطه بـا نسل جوان نوشته مى شد و یا در زمینه ادبـى, مـوسـیقـى و دیگـر زمـینه ها, آثـار ارزنده اى بـه جـوانان ارائه مى کـردیم, جـوانان و نوجـوانان دیگر سـراغ داسـتـانهاى مبـتـذل نمى رفتند.
عجیب نیست که دختـران جوان, زیبـاییهاى ظاهرى را دوست داشتـه بـاشـند, زیرا آنها زیبـایى هاى هسـتـى را کشـف نکرده اند ولى ما مى توانیم آنها را به سوى زیبایى هاى والا سوق دهیم.
اولین پایگاه اطلاعات و آمار زنان افتتاح شد
نخستین پایگاه اطلاعات آمارى زنان توسط مرکز امور مشارکت زنان و با حضور مـعـاون رییس جـمـهورى و رییس سـازمـان امـور ادارى و استخدامى کشور گشایش یافت.
خانم زهرا شجاعى در مورد هدف برپایى این مرکز گفت: در چارچوب بحث توسعه پایدار و نگرش رییس جمهور نسبت به زنان, این مرکز بـا هدف ارائه داده ها و اطلاعات واقع بینانه نسبت به وضعیت زنان کشور و کمک به سیاستگذاران, برنامه ریزان و پژوهشگران ایجاد شده است.
سیستـم مکانیزه اطلاعاتـى پـایگاه در فاز اول بـا ارائه 5 بـانک اطلاعاتى, شامل بانک اسناد و آمار, سازمان هاى غیر دولتى, قوانین و مقـررات ویژه زنان و زنان بـرگزیده جـمهورى اسـلامى راه اندازى خواهد شد. بانک اطلاعاتى اسناد در بـر گیرنده کتب, مجموعه مقالات و پایان نامه ها با موضوع زنان بوده و بـانک اطلاعاتى آمار نیز در بـر گیرنده وضعیت جـمعیتـى, ازدواج, طلاق, سواد و ... زنان کشور مى باشد.
بـانک سازمانهاى غیر دولتى زنان نیز شامل شناسنامه سازمانهاى غیر دولتى کشور در زمینه امور زنان, بانک قوانین و مقررات شامل کلیه قوانین و مقررات مربوط به حقوق زنان است. بـانک ویژه زنان و زنان برگزیده جمهورى اسلامى ایران نیز کلیه اطلاعات و آمار این گروه از زنان را شامل مى شود.
رییس مرکز امور مشـارکت زنان همچـنین افزود: در فاز دوم هدف, جامعیت بخشیدن به بـانک ها, ارتبـاط بـا مراکز مشابـه در جهان و عرضه اطلاعات به طور گسترده به روى شبکه جهانى است.
مرکز امور مشارکت زنان ابـراز آمادگى کرد که حاضر است تـمامى اطلاعات مـوجـود در این پـایگـاه را در اخـتـیار بـرنامـه ریزان, پـژوهشگران و عموم زنان قرار دهد تا سیاستگذاران بـیش از اینها به وضعیت اجتماعى, حقوقى و اقتصادى زنان توجه داشته باشند. این در حالى است که هنوز بـیش از 60 درصد زنان تـحصیل کرده کشور بـه هنگام توزیع فرصت هاى شغلى حاشیه نشین هستند.
نخستین همایش معماران زن برگزار شد
اولین همایش معماران زن ایرانى به منظور بـزرگداشت فعالیتهاى زنان معمار و همزمان با تاءسـیس شصتـمین سـال تـاءسـیس دانشگاه تهران, در موزه هنرهاى معاصر برگزار شد.
مهندس انوشه منصورى, دبـیر اجرایى همایش در خصوص مبـاحث مورد نظر در همایش معماران زن گفت: فرهنگ و زنان معمار, زنان معـمار و زمینه هاى حرفـه اى دیگـر, شـهر و زنان معـمار و نگـاهى نو بـه معمارى, چهار محـور اصلى 12 سخـنرانى منتـخـب از میان 30 مقاله رسیده به دفتر همایش است.
همزمان با برگزارى این همایش, نمایشگاهى از آثار معمارى زنان شاغل در این رشته برگزار شد.
جذب زنان پژوهشگر از سیاستهاى صنایع دفاع است
رییس موسـسـه آموزشـى و تـحـقیقاتـى صـنایع دفاع در گردهمایى ((مدیریت خانواده)) ضمن مثـبـت تـوصیف کردن نقش و حضور زنان در وزارت دفاع, از زنان نمونه و تـوانمند این وزارتـخـانه قدردانى کرد و گفت: در برنامه سـوم تـوسـعه, جـذب زنان پـژوهشگر یکى از سیاستهاى اصلى این موسسـه اسـت و از زنان محـقق بـه نحـو مطلوب استقبال خواهد شد.
مشاور وزیر دفاع در امور زنان نیز در این گردهمایى بـا اشاره به مشارکت آحاد مردم در پیروزى انقلاب اسلامى گفت: زنان در تمامى بـرهه هاى حساس و سرنوشت ساز کشور و انقلاب بـه تـاءیید حضرت امام خمینى(ره)نقش کلیدى داشته اند.
خانم شجاعى: نقش زنان باید همگام با نقش مردان باشد
آقاى سیدمحمد خاتـمى, رییس جمهورى در مراسم تـقدیر از ((زنان نمونه سرپـرست خانوار, شاغل در دستگاههاى اجرایى)) اظهار داشت: هرچـه حضور مردم بـه خصوص زنان که در خانواده و بـخشهاى مختـلف جامعه موثرند, در عرصه بیشتر باشد, ایران اسلامى بـه جایگاهى که مستحق آن است خواهد رسید.
زهرا شـجـاعـى مشـاور رییس جـمهور نیز گـفـت: دولت موظف اسـت زمینه هاى مساعد براى رشد شخصیت زن و احـیاى حـقوق مادى و معنوى او را فراهم کند.
وى بر لزوم تلاش بـراى توانمندسازى زنان و ایجاد زمینه هاى لازم براى بـروز این تـوانمندیها تـاءکید کرد و افزود: بـدون داشتـن توانمندیهاى لازم نمى تـوان ایفاى نقشى سازنده و موثر را انتـظار داشت.
خانم شجاعى به بهبـود چشمگیر جایگاه و نقش زن در جامعه پس از پـیروزى انقلاب اشاره کرد و گفت: امروز بـاید وظیفه حفظ و توسعه حضور اجتماعى زنان را به گونه اى بپذیریم که آنان بـتوانند علاوه بر ایفاى نقشهاى مهم در خانواده, سهم بـیشترى را در توسعه کشور نیز بـر عهده بـگیرند. نقش زنان در توسعه پایدار بـاید موزون و متناسب با نقش مردان باشد.
در این مراسـم از 5 زن کـه در وزارت نیرو, امور اقـتـصـادى و دارایى, آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزى مشغول بـه کار بـودند تقدیر به عمل آمد. ارتـقاى تـحصیلات خود و فرزندان, ارتـقاى سطح اشتـغال, تـلاش بـراى تـاءمین مسکن و مشارکت فعال در فعالیتـهاى فرهنگى, هنرى, اجتـماعى و ورزشى از جمله معیارهاى انتـخاب زنان نمونه کشور بود.
طرح ((بهداشت بلوغ دختران)) اجرا مى شود
معاون پـژوهشى وزارت بـهداشت درمان و آموزش پـزشکى اعلام کرد, طرح ((بهداشت بـلوغ دختران)) در سطح ده استان کشور اجرا مى شود.
وى در گردهمایى ((ارزیابى طرح بـهداشت بـلوغ دختران)) در سمنان که براى اولین بار در کشور اجرا شده بود, هدف از اجراى این طرح را آشنایى دختران 12 تا 14 ساله با مسایل و تغییرات دوران بلوغ و نحوه بـرخورد آنها بـا این تغییرات ذکر کرد و گفت: طرح مذکور به تدریج در کلیه استانها و سپس در رابطه با نوجوانان پسر اجرا خواهد شد.
وى تصریح کرد: در تعدادى از کشورهاى اسلامى به غلط تصور مى شود که مسایل بلوغ نبـاید بـراى نوجوانان بـیان شود, در حالى که در شرع مقدس هیچ ایرادى براى این امر وجود ندارد. بـررسیهاى اولیه نشان مى دهد که اطلاعات دخـتـران و مادران در این زمینه کم است و مساءله بلوغ به عنوان یک ارزش منفى تلقى مى شود.
تفاوت جنسى نباید منشاء تبعیض بین زن و مرد شود
اولین همایش ((زن و سیاست)) با همکارى مرکز امور مشارکت زنان و انجمن بـین المللى زنان مسلمان دوستـدار صلح و عدالت اجتـماعى برگزار شد.
رییس مرکـز امور مشـارکـت زنان هدف از بـرگزارى این همایش را تـحلیل مشارکت زنان در عرصه سیاسى بـا نگاهى واقع گرایانه و بـه دور از هر گونه افراط و تـفریط بـیان کرد. وى اضافه نمود: زنان حـق دارند در تـعیین سرنوشت خود مشارکت نمایند همان طور که تـا کنون در عرصه هاى مختلف سیاسى حضورى موثر داشته اند.
خـانم شجـاعى در بـخـش دیگرى از سـخـنانش تـاءکید کرد: وجـود تـفاوتـهایى میان زن و مرد در عالم خـلقت که عین حـکمت و عدالت الهى است, نباید منشاء تبعیض در دستیابى به امکانات و بهره مندى از مواهب طبیعى و توسعه باشد. تفاوتها بـاید در کارکرد زنان در نقشهاى اجتـماعى و خانوادگى آنان لحاظ شود و فاصله بـین زنان و مردان در جامعه که به واسطه تبعیضات ایجاد شده, از میان بـرود.
تاءسیس وزارتخانه خانواده و امور جوانان در دست بررسى است
مشاور رییس جمهورى اعلام کرد طرح ایجـاد یک تـشکیلات قوى بـراى امور زنان و جوانان بـه دولت پـیشنهاد شده اسـت و طرح تـاءسـیس وزارتخانه خانواده و امور جوانان در دست بررسى است.
خانم شجـاعى همچـنین اضافه کرد: کمیسیونهاى امور بـانوان بـا آنکه یک تشکل قدیمى هستند ولى در افزایش کمى سیر صعودى نداشتـه و تلاشهایى که بـاید در جهت تـغییر ساختـار انجام مى گرفت, تـحقق نیافته است. با پیش بینى جایگاه مناسب زنان و جوانان در بـرنامه سوم توسعه اقتصادى, براى نخستین بار در سال 79 نزدیک بـه بـیست میلیارد ریال اعتـبـار بـراى بـانوان و سـى میلیارد ریال بـراى جوانان اختصاص یافته است. این اعتـبـارات صرف اجراى بـرنامه هاى آموزشى, تـجـهیز مکانهاى ورزشى, اشتـغال, ازدواج و مسکن زنان و جوانان خواهد شد.
بـه گفتـه مشـاور رییس جـمهورى قسـمت عمده عقب ماندگى بـانوان بى اطلاعى آنها از حـقوق حـقه خـودشـان مى بـاشـد که یک عقب ماندگى تاریخى است.
وضعیت نمایندگان زن در کشورهاى همسایه ایران
در میان همسایگان ایران, زنان کشور ترکمنستان بـیشتـرین درصد کرسیهاى مجلس را در اختیار دارند. در همین حال در کشورهاى قطر, امارات, عربستان, کویت و بـحرین زنان هنوز از حق انتخاب شدن در مجالس قانون گذارى برخوردار نیستند. در میان کشورهایى که همچنان زنان از حق نمایندگى در مجلس محرومند, کویت پـراضطراب تـرین سال را طى کرده است.
در عربستـان سعودى تـنها یک مجلس مشورتـى فعال است که در سال گذشته زنان تنها به عنوان ناظر, حق شرکت داشتند. در بـحرین نیز زنان سهمى در مجـلس ندارند ولى تـوانستـه اند در قوه مجـریه بـه سمتهایى دست یابند که مى تـواند آتـیه آنها را در تـصرف کرسى هاى مجلس مستحکم سازد.
دولت فرانسه مشکلات زنان را بررسى مى کند
نخـست وزیر فرانسه, رسیدگى بـه شرایط عمومى و خـاص زنان را از برنامه هاى مهم خـود عنوان کرده اسـت. یکى از نمایندگان فرانسـه نیز طى گزارشـى اعلام کرده اسـت: زنان انسـانهایى هسـتـند مانند دیگران ـ مردان ـ . وى در این گزارش خواستار ممنوعیت کار شبانه براى زنان شده و پیشنهاداتى براى ((ارجحیت آمیختگى شغلى برابرى بـیشتـر بـین زنان و مردان)) داده است. همچـنین موانع فرهنگى و تـبـعیضات غیر مستـقیم بـه عنوان عوامل مهم در عدم موفقیت شغلى زنان شمرده شده است.
در گزارش مذکور یک پـیشنهاد جـسورانه هم بـه چشم مى خورد و آن تشویق اشتغال بیشتر مردان در فعالیتهاى بهداشتى مراقبتى, آموزش فرزندان و کارهاى اجتماعى, به منظور مبـارزه علیه ذهنیت هاى بـه وجود آمده در خصوص نقش به رسمیت شناخته شده بـراى زنان و مردان از بدو کودکى است.
ضعیف بودن زنان در مقایسه با مردان علمى نیست
آمار مرگ و میر و ابتلا به بیماریها در بین زنان و مردان نشان مى دهد که تصویر کهنه ضعیف بودن جنس زن واقعیت ندارد و زنان بـه طور متوسط 5 سال بیشتر از مردان عمر مى کنند.
بر اساس آمار منتشره در انگلیس میزان تلفات مردها سه بـرابـر زنها است. اعتیاد به دخانیات نیز در این کشور تلفاتى 6 بـرابـر بیشتر در میان مردها در مقایسه با زنها دارد. تعداد مردهایى که در اثـر خودکشى جان خود را از دست مى دهند, 4 بـرابـر زنان است, اگر چه ارتکاب به خودکشى در زنان 4 برابر بـیشتر از مردان است.
ناظر بهداشت انگلیس معتقد است: هورمون در دوران جوانى مردان, عامل بى احتیاطى آنها و ارتکاب به کارهایى خطرناک مانند رانندگى بـى محابـا و یا زد و خورد و خشونت مى شود که تـلفات جانى سنگینى دارد. در ضمـن زنـان نـیز در دوران کـهولـت بـا خـوردن هورمـون ((استـروژن)) در مقابـل بـیماریهایى چـون سـرطان و امراض قلبـى مقاومت مى کنند و دیرتر مى میرند.
50 درصد دختران انگلیس معتادند
بـه گزارش مسوول هماهنگ کننده مبـارزه بـا مواد مخدر, استعمال مواد مخدر در میان فرزندان طبـقه متـوسط انگلیس آن چنان عادى و همگانى شده اسـت که مدارس مسـتـقل زیر فشار قرار گرفتـه اند تـا قوانین ضد استعمال مواد مخدر را محدود کنند و آزادى بـیشترى در این زمینه اعـطا نمایند. بـیشـتـرین افـزایش فـزاینده در زمینه استعمال مواد مخدر در میان جوانانى بـوده که زمینه تحصیلى کاملا موفقى داشته و داراى خانواده هاى باثبـات و مرفهى بـوده اند. این جـوانان که در آستـانه ورود بـه دانشگاه هستـند از طریق مشاهده صحـنه هاى رقص و کلوپـهاى تـفریحـى بـه مواد مخدر آلوده مى شوند.
در حال حاضر نسبت دختـران و زنان استـعمال کننده مواد مخدر از 33 درصد به 50 درصد افزایش پیدا کرده است.
خشونت علیه زنان هنوز ادامه دارد
خشونت علیه دختـران و زنان, فراگیرتـرین نوع خشونت علیه حقوق بـشر است که در فرهنگ سراسر دنیا جـا افتـاده است. تـقریبـا 60 میلیون زنى که مى بایست اکنون زنده بـاشند در نتیجه این خشونت ها جان خود را از دست داده اند.
از رقم تخـمینى 3 / 1 میلیارد مردمى که در سراسر دنیا در خـط فقر به سر مى برند 70 درصد آنان را زنان و دختران تشکیل مى دهند.
حقوق ماهانه زنان در سراسر دنیا 50 تا 70 درصد حقوق مردان است.
یک چـهارم تـا یک دوم از زنان کـارمند سـراسـر دنیا بـه وسـیله همکاران مرد خود تـحـقیر شده و مورد آزار و اذیت قرار مى گیرند.
در بـعضى از کشورهاى آمریکاى لاتـین و خـاورمیانه, شوهرانى که همسرانشان را بـراى حـفظ شـرف و حـیثـیت مى کشـند, اغلب مجـازات نمى شوند و شخص متجاوز به حریم یک زن و یا دختر اگر بـا قربـانى خود ازدواج کند از مجازات تبرئه مى شود.
یونیسف از بـرنامه هایى که بـه قربـانیان خـشونت هاى جـنسى کمک مى کند, حمایت کرده و در صدد یافتن راههایى براى جلوگیرى از این خشونت هاست. با این وجود زنان هنوز از تبـعیض عمیق, عدم واگذارى سـهم الارث و انکار و نادیده انگاشتـن حـق خـود روبـه رو هسـتـند.
پاکسازى کتابهاى درسى هند از مطالب ضد زن
دولت هند بـا هدف ((حـفـظ حـرمـت زن)) قـصـد دارد مـوضـوع هاى تبعیضآمیز را از کتابـهاى درسى مدارس و دانشگاهها پاکسازى کند.
کمیته دولتى ویژه بازنگرى مطالب کتابـهاى درسى توصیه کرده است, مطالبـى که وحـدت ملى, هماهنگى دینى حـفظ حـرمت زن, حـفظ میراث فرهنگى و محافظت از محیط زیست را تشویق و تضمین مى کنند باید در کتابهاى درسى گنجانده شوند.
با وجود تاءکید بـر تساوى حقوق زن و مرد در قانون اساسى هند, زنان در جـامعه این کشور بـه دلیل بـاورهاى اجـتـماعى, جـایگاه نامناسبى دارند و مطالب کتابهاى درسى بـا جایگاه زنان در جامعه هم خوانى ندارد و غیر منصفانه است.
عدم توجه والدین به آزمایشات پیش از ازدواج فرزندان
سالانه 1500 کودک مبتلا بـه تالاسمى در ایران متولد مى شوند. این در حالى است که امکانات آزمایش پیش از ازدواج بـراى جلوگیرى از تـولد این نوزادان مهجور مانده و هنوز خانواده ها بـه اهمیت این گونه آزمایشات پى نبرده اند.
در حال حاضر 4 تا 6 درصد از جمعیت کشور ناقل بـیمارى تـالاسمى هستند و با افزایش 1500 کودک در هر سال جمعیت این بیماران بشدت افزایش مى یابـد. بـالا بـردن فرهنگ عمومى خـانواده ها و آموزش از طریق آموزش و پـرورش, مطبـوعات و رادیو و تلویزیون مى تواند سهم زیادى در آگاهى خانواده ها و والدین داشته باشد.
مادر بزرگ و پدر بزرگ به جاى پدر و مادر در آمریکا
در شمار زیادى از کشورها پدر بزرگها و مادر بـزرگها در پرورش کودکان سهم دارند, ولى در آمریکا هم اکنون روند نامطلوبى در این زمینه در حال شکل گیرى است, به طورى که اعضاى دیگر خانواده, غیر از والدین کودک مجبور به نگهدارى از کودکانند.
دیدار پدر بزرگها و مادر بزرگها یکى از جنبـه هاى مثبـت و خوب زندگى بـه شـمار مى رود که از قدیم معمول بـوده اسـت, ولى زندگى نوه ها با پدر بزرگها و مادر بزرگها هم اکنون در آمریکا براى این افراد مسن به صورت کابـوس در آمده است. بـه گفته مادر بـزرگهاى آمریکایى, آنان دیگر براى خود زندگى نمى کنند. صبـح زود از خواب برمى خیزند و شب دیر وقت به رختخواب مى روند, برخى از آنان مجبور به نگهدارى 5 تا 6 نوه خود از 8 ماهه گرفته تـا 8 ساله هستـند.
تعداد پدر و مادربزرگهایى که با نوه هاى خود زندگى مى کنند, در ده سال گذشته در آمریکا 40 درصد افزایش یافتـه است. این افزایش به علت از میان رفتن والدین کودکان در اثر بیمارى ایدز یا مصرف مواد مخـدر اسـت. هم اکنون سـه میلیون خـانواده از این قبـیل در آمریکا وجود دارد. بـه گفتـه کارشناسـان, مشکل بـسـیارى از این افراد فرتوت و مسن, فشار مالى فراوان و تقاضاهاى زیاد مربوط به نوه هایشان است.
مطالعات نشان داده که این گونه کودکان اکثرا به بیمارى مبـتلا هستند, حتى خود پدر و مادر بزرگها نیز تحت فشارهاى زیاد مالى و روانى هستند و سلامتـشان در حال تـهدید مى بـاشد. در حال حاضر 60 درصد این خانواده هاى مسن از فشار خون و 20 درصد از بـیمارى قند رنج مى بـرند و بـیم آن را دارند که عمرشان کفاف آن را ندهد تـا نوه هاى خود را به ثمر برسانند.
زنان انگلیس براى مراقبت از کودکانشان پول خواهند گرفت
مادران شاغل انگلیسى بـعد از این بـر اسـاس طرحـى که از سـوى کمیسیون مراقبت از کودکان در دست بـررسى است, بـراى مراقبـت از کودکان خود حـقوق دریافت خـواهند کرد. هدف این کمیسیون کمک بـه والدینى است که در تلاش براى ایجاد توازن بـین کار در بـیرون از خانه و کار در خانه مى باشند.
رییس این کمیسیون گفت: پدیده نگهدارى از اطفال, خاص نسل حاضر مى باشد و این ناشى از دگرگونى بـنیادى در وضعیت محیط کار, پدید آمدن فرهنگ کار 24 ساعتـه و افزایش بـسیار چـشمگیر تـعداد زنان علاقه مند به کار در خارج از خانه مى باشد.
از سوى دیگر, تنبـیه بـدنى کودکان در خانواده هاى انگلیسى بـه صورت امرى متعارف در آمده است و مسوولان دستگاههاى دولتى برآنند که بـه تـصویب قوانین بـازدارنده و وضع جـرایمى بـراى این گونه والدین باشند.
نقش منفى تلویزیون در تربیت فرزندان
پـخش تصاویر مربـوط بـه مشروب خوارى در تلویزیون آمریکا بـاعث تـشـویق جـوانان و نوجـوانان بـه مصرف مشـروبـات الکلى مى شـود.
پژوهشگران اعلام کردند با وجودى که نقش ظاهرى رسانه هاى گروهى در شکل گیرى رفتـار کودکان زیاد چـشـمگیر نیسـت, اما در حـقیقت این رسانه ها بـه طور غیر مسـتـقیم در شکل گیرى رفتـارهاى کودکان نقش عمده اى به عهده دارند. همچنین تربیت والدین و نظر آنها در مورد بـرنامه هاى تلویزیون در تصحیح فراگیرى رفتارهاى غلط آموزش داده شده توسط رادیو و تلویزیون بسیار حایز اهمیت است.