تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

 

مادر شدن حافظه را افزایش مى دهد
بر اساس آخرین تـحـقیقات دانشمندان, زنان پـس از اینکه صاحـب فرزند مى شوند به تواناییهاى ذهنى و فکرى بـیشترى دست مى یابـند.
نتایج مطالعات نشان مى دهد مادر شدن حرکتى در جهت تحریک هوشمندى زنان است و مى تواند توانایى یادگیرى و حافظه آنها را بـه مراتب افزایش دهد.
تاءثیر اصلى دو هورمون زنانه در قسمت ((هیپوکامپـوس)) است که در ایجـاد و تـداوم قوه حـافظه نقش دارد. بـاردار شدن و داشتـن نوزاد, مغز مادران را در معرض تحریکات حسى غنى ترى در مقایسه با حوادث معمول در زندگى قرار مى دهد. مغز یک زن پس از بـاردار شدن در عمل تغییر شکل مى یابد تا بـتواند خود را بـراى چالشهاى جدید در رشد جنین, تولد, تربیت و تغذیه نوزاد آماده کند.
رفتار والدین بر کودکان تاءثیر مى گذارد
نتـایج یک تـحقیق جدید نشان مى دهد پـدران و مادران بـیشتـرین تاءثیر را بـر رفتار آینده کودک دارند. والدینى که همواره منفى بوده و یا به تنبیه متوسل مى شوند بسیار بـیشتر از سایر پدران و مادران, کودکان ناسازگار خواهند داشت. روش تربـیتى والدین اثرى به مراتب نیرومندتر از فقر در رفتار کودکان دارد.
نقش ضعیف والدین شامل مواردى چـون, بـه سـتـوه آوردن همیشـگى کودکان, طرح این نکته که آنها بـد هستـند و یا بـه اندازه سایر بـچـه ها خوب نیستـند, بـلند کردن صدا در مواقعى که کودک رفتـار نامناسبى دارد و همچنین تنبیه بدنى, مى شود.
دو سوم کودکانى که خانواده آنها از روشهاى فوق بهره برده اند, در سنین 8 تا 11 سالگى رفتار پـرخاشجویانه از خود نشان مى دهند.
حال آنکه تنها 4 درصد کودکان متعلق به والدینى که از این روشها به ندرت بهره مى جستند دچار چنین مشکلى بودند.
نتـایج این تـحـقیقات همچـنین بـیانگر آن اسـت که یافتـن علت رفتـارهاى پـرخاشجـویانه در دوران کودکى از آن رو اهمیت دارد که این گونه کودکان در زندگى آتى خود بـیشتر بـه رفتارهاى مجرمانه متوسل مى شوند.
رژیم غذایى مناسب براى سلامتى و لاغرى
کارشناسان بـهداشت جهانى در امور تـغذیه اعلام کردند رعایت یک رژیم غذایى شامل میوه, سبزى, حبـوب, روغن زیتون و مقدار متوسطى چربى بهترین راه براى کاهش وزن و حفظ سلامتى است.
به گفته این کارشناسان رژیم غذایى کم چربـى بـراى همه انسانها مفید نیست و بدن انسان به مقدارى چربى نیز نیاز دارد. این چربى را مى تـوان از طریق مـصـرف انـواع سـبـزیها و روغـنـهاى گـیاهى اشبـاع نشده تاءمین کرد. چربـیهاى اشبـاع شده اى که رگها را مسدود مى کنند در گوشـت و فرآورده هاى شـیرى وجـود دارند. همچـنین نان, برنج و سیب زمینى سـرشار از هیدراتـهاى کربـن اسـت که مصرف آنها براى بدن مفید است.
خشم حمله قلبى را افزایش مى دهد
کارشناسان اعلام کردند خشمگین شدن افراد خطر حمله قلبـى را در آنها افزایش مى دهد. بـه گفته آنان, خشمگین شدن افراد معمولا بـا انقبـاض عضلات بـدن, گره کردن مشتها و فشردن دندانها همراه است.
افرادى که در این حالت فیزیکى قرار مى گیرند 15 برابر بـیشتر در خطر حمله قلبى قرار دارند.
کارشناسـان معتـقدند افرادى که مهربـانند و بـه ندرت خـشمگین مى شوند بسیار کمتر به حملات قلبـى دچار مى شوند اما اگر این حالت خونسردى بر چهره خشمگین آنها باشد, خطر حمله قلبى از 15 برابـر هم بالاتر مى رود.
نابود کردن سلولهاى عصبى دردهاى مزمن را التیام مى بخشد
گروهى از محـققان معتـقدند مسموم کردن سلولهاى عصبـى فعال در مکانیسم تـشدیدکننده درد, مى تـواند بـه تـسکین بـیمارانى که از دردهاى مزمن رنج مى بـرند کمک کند. این گونه دردها زمانى پدیدار مى شوند که سلولهاى عصبـى در نخاع بـه اشتبـاه فعالیت گیرنده هاى درد را تشدید مى کنند. در چنین وضعیتى حتى دردهاى بسیار اندک به مقدار زیادى شدت مى یابـد. بـیماریهایى مانند سرطان و یا آرتروز بـاعث بـروز این وضعیت مى شوند. استـفاده از مسکنهاى بـسیار قوى مانند مرفین مى تواند در تسکین این نوع دردها تـا اندازه اى مفید بـاشـد, اما از آن جـایى که این نوع مسـکنها بـا عوارض جـانبـى ناخواسته همراه هستند محققان در صدد یافتن راهى براى مقابله با این عوارض هستـند. سلولهاى عصبـى تـشدیدکننده درد که از یک نوع پیام رسان شیمیایى بـراى بـرقرارى ارتـبـاط بـا یکدیگر استـفاده مى کنند تـوسط محققان بـا یک پـروتـئین گیاهى مسموم مى شوند و از فعالیت بـاز مى مانند. این شیوه نو بـه عنوان آخرین راه چاره در افرادى که بـه بـیماریهاى مهلک مبـتـلا هستـند, استـفاده مى شود.
تاءثیر داروى ضد افسردگى بر غدد جنسى
برخى داروهاى ضد افسردگى احتمالا بـاعث افزایش ترشح هورمونهاى جنسى در بـدن مى شوند. پـژوهشگران ضمن آزمایش روى داروهاى مختلف ضد افسردگى به رابطه این داروها با فعالیتهاى مغزى که منتهى به ترشح هورمونهاى جنسى مى شود پى برده اند.
تحقیقات نشان داده است که این داروها به تنظیم روحیه فرد کمک مى کنند و بخصوص براى خانمهایى موثر هستند که در ایام نزدیک بـه عادت ماهانه خـود گاهى دچـار افسردگى و اضطراب مى شوند و خـلق و خوى آنها تغییر مى کند.
همچنین مشخص شده است که داروهاى جدید ضد افسردگى بـاعث مى شود هورمون جنسى مردان بـیشـتـر تـرشـح شـود, لذا مردانى که از این داروها استفاده مى کنند مى توانند بـراحتى دچار تحریک جنسى شوند.
هر سیگار 11 دقیقه از عمر مى کاهد
پژوهشگران اعلام کردند کشیدن یک نخ سیگار عمر فرد را 11 دقیقه کاهش مى دهد. آنان پس از تحقیقات بـسیار روى افراد سیگارى گفتند اگر اینان بدانند که کشیدن هر سیگار 11 دقیقه از عمرشان مى کاهد شاید کمتر سیگار بکشند.
پـژوهشگران معتـقدند افراد سیگارى مى تـوانند بـا انجام اعمال دیگرى چون صحبت کردن با یک دوست, روى آوردن بـه تمرینهاى ورزشى و مطالعه خـود را سرگرم کنند و بـه سیگار فکر نکنند و بـه جـاى کشیدن سـیگار بـه 11 دقـیقـه هاى از دسـت رفـتـه تـوجـه نمایند.
کیف سنگین مدرسه خطرناک است
بـر اساس یک تـحقیق جدید والدین بـاید در مورد وزن کیف مدرسه فرزندان خود مراقب باشند. این تحقیق هشدار مى دهد حمل کوله پشتى سنگین در کودکان مى تواند باعث کمردرد شود.
انجام یک تحقیق بـر روى کودکان 11 تـا 12 ساله نشان داده است دانشآموزان به طور میانگین 3 / 9 کیلوگرم بـار, بـرابـر بـا 22 درصد وزن بـدن خود حمل مى کنند. حداکثـر وزن کیف دانشآموزان 3 / 16 کیلوگرم یا 43 درصد وزن بـدن آنهاست درست مثـل اینکه یک مرد یخچالى کوچک را بر پشت خود حمل کند.
محققان مى افزایند باید از حمل بار و وسایل زیاد بویژه در شکل نامتوازن آن جدا خوددارى شود. قاعده اصلى در این زمینه این است که شخـص بـیش از 15 تـا 20 درصد وزن بـدن خـود بـار حـمل نکند.
خمیر ثابت نگه داشتن استخوان شکسته ساخته شد
پـژوهشگران اعلام کردند که موفق بـه ساخت نوعى خمیر شده اند که با تزریق آن بـه محل شکستـگى استـخوان مى تـوان آن را ثابـت نگه داشت. بـا استـفاده از این خمیر که ده دقیقه پـس از تـزریق سخت مى شود, دیگر نیازى به پیچ کردن استخوان براى ثابـت ماندن نیست.
پزشکان هم اکنون بـراى ثابـت ماندن و پـیشگیرى از جابـجا شدن استخوان شکسته بـا سوراخ کردن آن, اقدام بـه پـیچ بـندى مى کنند.
پژوهشگران گفته اند که استفاده از این خمیر مى تواند درد ناشى از سوراخ کردن استخوان براى پیچ بندى را از بین ببرد.
استفاده از این خمیر قرار است از تابستان سال آینده بـه صورت رسمى در ژاپن آغاز شود.
هر روز یک سیب
پـژوهشگران اعلام کردند خوردن یک سیب در روز بـه سلامتـى ریه ها کمک مى کند و حتـى مى تـواند آثـار مخرب سیگار را بـر ریه ها کاهش دهد. سیب داراى نوعى ((آنتـى اکسیدان)) است که سلولهاى بـدن را در برابر عوامل تخریبى موسوم بـه رادیکالهاى آزاد حفاظت مى کند.
آزمایشهاى پـژوهشگران روى 2500 مرد نشان داده است, افرادى که در هفته بـیش از 5 سـیب مى خـورند ریه هاى بـسـیار سـالمى دارند.
پژوهشگران بـه افراد سیگارى تـوصیه کردند در درجه اول استـعمال دخـانیات را کنار بـگذارند, اما اگر علاقه آنها بـه سـیگار زیاد است, روزانه یک سیب بـخورند تا اثر دود سیگار تا حدى خنثى شود.
فواید روغن زیتون و ماهى
آخرین تحقیقات پـژوهشگران نشان داده است که مصرف روغن زیتـون, بدن را در برابر ابتلا به سرطان قولون حفظ مى کند. این محققان پس از آزمایشاتـى بـه این نتـیجـه رسیدند که مصرف این روغن و روغن ماهى در رژیم غذایى روزانه مى تـواند از این سرطان جلوگیرى کند.
گفتنى است ساکنان سواحل مدیتـرانه از روغن ماهى و زیتـون بـه فراوانى اسـتـفاده مى کنند و بـه داشتـن عمر طولانى و تـندرسـتـى مشهورند. این دو روغن در پیشگیرى از بیماریهاى قلبى و فشار خون نیز مفید است و از تجمع رسوبات چربى در دیواره سرخرگها جلوگیرى مى کند.
روغن زیتون داراى موادى است که بدن را در بـرابـر رادیکالهاى آزاد حفظ مى کند. رادیکالهاى آزاد سلامت یک سلول را مختـل مى کنند و موجب بدخیم شدن آن مى شوند.