تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

خطرات داروى فشار خون براى زنان باردار
مصرف داروى کاهش فشار خون در طول دوران حـاملگى مى تـواند بـه اندازه کشیدن سیگار براى جنین خطرناک بـاشد. 5 تا 10 درصد زنان باردار در طول بـاردارى خود دچار فشار خون بـالا مى شوند که سلامت مادر و کودک را تـهدید مى کند و صرف نظر از آسیب رساندن بـه رشد جنین, گاه براى مادر مرگبار است.
پـزشکان خـاطرنشان کردند: کودکانى که کوچـک, نارس و بـا وزنى کمتر از حد طبـیعى متولد مى شوند, ممکن است در دوران نوزادى خود بـا مشکلات مواجه شوند. آنان در عین حال بـا خطر بـیشترى از حیث تـنفسى, خونریزى در مغز و مشکلات روده اى مواجـه هستـند. در حـال حاضر تنها راه درمان فشار خون زنان باردار, استفاده از داروهاى ملایم است.

چاقى و افسردگى در زنان
پـژوهشگران اعلام کردند چاقى در زنان موجب بـروز نوعى افسردگى شدید مى شود. آنان پس از تحقیقات بـسیار نتیجه گرفتند اقدام بـه خودکشى در زنان چاق با دیگران برابـر است اما افکار مربـوط بـه خـودکشـى در این زنان بـیشـتـر از زنان دیگر اسـت. در ضـمن این تـحـقیقات نشـان داده اسـت که چـاقى در مردان دقیقا بـرعکس عمل مى کند, یعنى بـه همان میزان که اضافه وزن زنان را دچار افسردگى مى کند, در مردان از افسردگى مى کاهد.

خانه و غذاى پاکیزه بیمارىزا است!
پژوهشگران اعلام کردند یکى از عوامل ابتلا بـه آسم و حساسیتهاى دستگاه تنفسى استفاده از غذاهاى بـسیار تمیز و خانه هاى پـاکیزه است. چنین خانه و غذاى عارى از هر گونه باکترى موجب مى شود بـدن افراد و به ویژه کودکان از میکروبهاى مورد نیاز بـراى تحریک سیستم ایمنى محروم بـمانند و همین امر موجب افزایش حساسیت در بدن افراد شده است.
این پـژوهشـگران معتـقدند یک رژیم غذایى بـهداشـتـى اما نیمه استـریل مى تـواند میزان مورد نیاز میکروب را وارد بـدن کند تـا سیستم ایمنى بدن تحریک شود و فعال بـماند تـا میزان ابـتـلا بـه حساسیتهاى دستگاه تنفسى و آسم کاهش یابد.
بـه گفته این پژوهشگران حتى ممکن است در آینده بـراى جلوگیرى از گستـرش بـیمارى آسم و حساسیت مقدار معینى میکروب بـه کودکان داده شود تا سیستم ایمنى بدن آنها فعال باقى بـماند و از بـروز آسم و حساسیت جلوگیرى کند.

ارتباط رژیم غذایى با ناراحتیهاى روانى
روانپزشکان اعلام کردند زنانى که از رژیم غذایى بـراى کاهش وزن استفاده مى کنند در واقع احتمال بروز بیماریهاى روانى را در خود افزایش مى دهند. رژیمهاى غذایى لاغرى آثار جانبى متعددى بـر سلامت جـسمى و روانى زنان مى گذارد. آمار نشان داده است تـنها در کشور مصر 14 درصد از زنانى که از انواع رژیمهاى غذایى لاغرى استـفاده مى کنند به ناراحتیها و بیماریهاى روانى مبتلا شده اند.

رابطه وزن در هنگام تولدبا موفقیت در زندگى
بـر اساس یک مطالعه جـدید, احتـمال بـرخوردارى از موفقیتـهاى تحصیلى و حرفه اى براى افرادى که موقع تولد وزن پایینى داشته اند کمتر از افراد همسن و سـال آنهاسـت که بـا وزن طبـیعى بـه دنیا آمده اند. محـققان دریافتـند که این کودکان در سـنین 5, 10 و 16 سالگى نارساییهاى مهمى در موفقیتـهاى تـحـصیلى خود نشان دادند.
این افراد در بـزرگـسـالى ظاهرا از نظر کـیفـیت زندگـى وضـعـیت نامساعدى نداشتند, اما نسبت بـه همسالان خود در پله هاى پایین ترى از نردبـان ترقى قرار داشتند و درآمدشان نیز کمتر بـود ولى بـا این وجـود نوزادان کم وزن در بـزرگسالى دچـار هیچ گونه آسیبـهاى اجتماعى یا عاطفى درازمدت نمى شوند.
وزن طییعى بـه هنگام تـولد حدود 4 / 3 کیلوگرم است. علل شایع کاهش وزن هنگام تـولد عبـارت است از: استـعمال دخانیات در موقع بـاردارى, ازدیاد فشار خون, جـریان ضعیف خون از جـفت, کم بـودن وزن گیرى مـادر در هر سـه مـاهه یا تـمـام دوران بـاردارى, عـدم مراقبتهاى پیش از وضع حمل.

افزایش انسولین موجب حمله قلبى مى شود
دانشمندان مى گویند مقدار زیاد انسولین در بـدن موجب لخته شدن خون در رگها مى شود که یکى از دلایل بروز حملات قلبـى در بـیماران مبتـلا بـه قند است. آنان تـصور مى کردند که فشار خون بـالا و عدم وجود کلسترول ((خوب)) در بدن موجب حمله قلبـى در بـیماران قندى مى شود اما بـا تـحقیقات جدید مشخص شده که سطح بـالاى انسولین در بـیماران قندى یا افراد سالم موجـب بـالا رفتـن یک ماده شیمیایى مى شود که آن ماده تـوانایى خون بـراى حـل لختـه را کاهش مى دهد.
دانشمندان مى گویند بـا انجام ورزش مى تـوان تـعادل انسولین در بدن را حفظ کرد و توانایى شخص براى حل لخته خون را افزایش داد.

رابطه سکته مغزى و عطسه
پـژوهشگران اعلام کردند افرادى که دچار سکته مغزى مى شوند ممکن است بـراى مدت کوتاه توانایى عطسه کردن را از دست بـدهند. زیرا که مرکز عطسه در بـصل النخاع قرار دارد. پـس از سکتـه مغزى ممکن است نیمى از بصل النخاع براى مدتى از کار بـیفتد و بـه همین علت عمل عطسه کردن نیز انجام نمى شود. در این حـالت احـساس نیاز بـه عطسه در فرد بـه وجود مىآید اما عمل غیر ارادى عطسه کردن انجام نمى شود و همین امر بیمار را رنج مى دهد. این بـیماران حداکثر یک سال پس از سکته مغزى, توانایى عطسه را دوباره بـه دست مىآورند.

چاقى بهتر از لاغرى است
گروهى از پـزشکان اعلام کردند افرادى که بـیش از حـد لاغرند از افراد کمى چاق زودتـر بـیمار مى شوند. سـیسـتـم ایمنى افراد لاغر ضعیف تر است و افرادى که بسیار لاغرند زودتر دچار عفونت و بیمارى مى شوند و از نظر عصبى نیز آشفته ترند.
پزشـکان هشـدار دادند اگر وزن انسـان بـیش از ده درصد از وزن طبـیعى بـالاتر بـاشد سلامت وى بـه خطر مى افتد و فرد در معرض خطر دیابت, بیماریهاى قلبى و عروقى قرار مى گیرد.

خوش بینهابیشتر عمر مى کنند
پـژوهشگران اعلام کردند افراد خـوش بـین بـیش از بـدبـینها عمر مى کنند و علاوه بر آن خطر مرگ در افراد بدبین 19 درصد بـیشتر از افراد خوش بـین است. بـه گفتـه آنان, افراد خوش بـین کمتـر دچـار افسردگى و درماندگى مى شوند و بیشتر به مراقبت از خود مى پردازند و تلاش مى کنند بیماریهایشان را هرچه سریعتر درمان کنند و خود را بـه دست سرنوشت نمى سپارند و بـه همین علت بـیشتر زندگى مى کنند.
این پژوهشگران معتقدند بدبینى یک بیمارى قابل درمان است و با اجراى بـرنامه هاى تـغییر طرز تـفکر و کاهش خطر بـیماریهاى جسمى مى توان آن را درمان کرد.

بخندید تا سالم باشید
پژوهشگران گفتند: خنده بر هر درد بـى درمان دواست. آنها پس از سالها تحقیق, این اعتقاد دیرینه مردم را به اثبات رساندند. بـه گفته این پـژوهشگران خنده از ته دل موجب آرامش بـدن مى شود, قلب را آرام مى کند و فشار خون تعدیل مى شود.همچنین خندیدن موجب ترشح شیره هاى گوارشى و تسهیل هضم غذا خواهد شد. از سوى دیگر فشارهاى عصبى در پـى خـندیدن کاهش مى یابـد و ذهن روشن مى شود و خـلاقیت و کارآیى فرد افزایش مى یابد. آرامش اعصاب که بر اثر خندیدن ایجاد مى شود, مى تواند بسیارى از دردهاى عصبـى انسان را نیز آرام کند.

ژنها عامل خودکشى هستند
دانشمندان اعلام کردند تغییر ناگهانى در یکى از ژنها مى تـواند عامل خودکشى باشد. آنها پـس از تـحقیق روى بـیماران مبـتـلا بـه افسردگى شدید که میل به خودکشى دارند نتیجه گرفتند پروتئینى که علایم مغزى را منتشر مى کند در بـدن این افراد 2 بـرابـر حد عادى است.
این آزمایش روى افرادى که بـراى جلب تـوجه دیگران یا تـقاضاى کمک دست به خودکشى مى زنند انجام نشده است, اما به هر حال نتایج به دست آمده یک بـاور 2 هزار ساله را تإیید مى کند. در آن زمان گروهى از مردم اعتـقاد داشتـند بـیماریهاى روانى بـویژه خودکشى ارثى است.

ارتباط تاسى سر و بیمارى قلبى
پـزشکان اعلام کردند مردانى که تـاس مى شوند بـیش از دیگران در خطر بـیماریهاى قلبـى قرار دارند. مردانى که فرق سرشان بـر اثر ریزش مو مشخص مى شود 36 برابـر بـیش از دیگران در خطر ابـتلا بـه انواع بیماریهاى قلبـى قرار دارند بـویژه اگر فشار خون آنها از حد طبیعى بالاتر بـاشد. افرادى که تاسى سر آنها از بـالاى پیشانى یعنى جلوى سرشان آغاز مى شود, از همه انواع تاسى بـیشتـر در خطر ابتلا به بیماریهاى قلبى قرار دارند.

زندگى سالم مانع حملات قلبى مى شود
بـر اساس جدیدتـرین تـحقیقات بـه عمل آمده آغاز یک شیوه سالم زندگى خطر تشکیل لخته هاى خونى را که سبب بروز حملات قلبى و سکته مى شود, کاهش مى دهد. افرادى که سـیگار مى کشـند, مشـروبـات الکلى مصرف مى کنند و تمرینات ورزشى انجام نمى دهند خطر تشکیل لختـه هاى خونى در عروقشان را افزایش مى دهند.
ورزش و عدم استـعمال دخـانیات وضعیت کلستـرول و فشار خـون را بهبـود مى بـخشد و وزن را در حد طبـیعى نگاه مى دارد حتى مى تواند خطر تشکیل لختـه هاى خونى را در عروق خود کاهش دهد و مانع بـروز بیماریهاى قلبى شود. این امر مى تواند در بهتر شدن جریان خون در بدن موثر واقع شود.