سفره ماهطرز تهیه انواع غذاها

نویسنده


 

سفره ماه
منصوره تقدسى

 

 

راتاتوى (یک نوع پیش غذا)
مواد لازم:
بادمجان, 2 عدد
پیاز, 2 عدد
گوجه فرنگى, نیم کیلو
سیر, سه حبه
کدو, 3 عدد
آویشن و اورگانو, از هر کدام یک قاشق چایخورى
فلفل سبز دلمه اى, 2 عدد
کره مارگارین یا روغن مایع, 12 پیمانه
نمک و فلفل, به میزان لازم

طرز تهیه:
بـادمجانها را پوست کنده و بـه صورت مکعب بـرش داده, کمى نمک روى آن ریخته و به مدت نیم ساعت درون آبکش قرار مى دهیم تا تلخى آن برود, بعد آن را مى شوییم و خشک مى کنیم.
در ظرف مسـى روغـن مایع را داغ نموده, پـیازها را کـمى تـفـت مى دهیم پیازها باید به صورت حلقه باشد. بـعد سیر را رنده نموده و به پیاز اضافه مى کنیم. فلفل سبزها را نیز بـه صورت مکعب بـرش داده و روى پیازها مى ریزیم و کمى هم مى زنیم. کـدوها را نیز کـه بـه صورت حلقه بـرش داده ایم بـا مواد ذکر شده چند دقیقه اى تـفت مى دهیم. گوجه فـرنگیها را پـوسـت گرفـتـه و خـرد کرده روى کدوها مى ریزیم. حالا بادمجانها را اضافه نموده و سبـزیجات خشک و نمک و فلفل غذا را مى افزاییم و بـه مدت 30 دقیقه روى حرارت مى پـزیم و هر پنج دقیقه یک بـار آن را هم مى زنیم. در موقع مصرف کمى جعفرى خرد شده روى آن مى پـاشیم. اطراف ظرف را بـا کاهو و زیتون تزیین مى کنیم.

کیک میوه اى
مواد لازم:
کره مارگارین, 34 پیمانه
آرد, 3 پیمانه
دارچین, 12 قاشق چایخورى
شکر, 112 پیمانه
شیر کم چربى, 23 پیمانه
شکلات تخته اى خرد شده, 3 قاشق سوپخورى
بکینگ پودر, یک قاشق مرباخورى
کشمش, 12 پیمانه
طرز تهیه:
کره مارگارین و شکر را خوب بـه هم مى زنیم تا پـف کرده و سفید رنگ شود. بعد شیر گرم را بـه همراه بـکینگ پودر بـه کره زده شده اضافه مى کنیم. مواد خشک یعنى آرد, دارچـین, کشمش و شکلات خردشده را نیز جداگانه با هم مخلوط کرده, و مواد خشک را بـه مخلوط کره و شیر مى افزاییم.
کف یک قالب مستطیل را کاغذ روغنى پـهن کرده و دیواره و کف آن را بـا روغن مایع چرب مى کنیم. مواد را روى سطح کیک پـهن کرده و در فر 350 درجه به مدت 45 ـ 40 دقیقه مى پزیم.