سرمقاله یکصدمین شماره


سرمقاله
یکصدمین شماره

سردبیر

 

 

((تصویرى که اسلام عزیز از کرامت والاى زن ارأه مى دهد و موقعیتى که زن در طول تاریخ داشته است و نیز شرایط کنونى او, انگیزه اى براى پرداختن به مقوله زن و ابعاد گوناگون تاریخ و منزلت و زندگى اوست.
براى کسانى که با مسایل جامعه بویژه قشر بانوان, آشنایى دارند, ضرورت پرداختن به موضوع ((زن)) و ارزیابى تواناییها و بررسى واقعیتهاى موجود مرتبط به آن, کمتر مورد انکار و تردید است, همه سخن در شیوه اقدام مى باشد. آنچه اکنون نام مجله ((پیام زن)) را به خود گرفته است, در راستاى همین مهم است. کنکاش در باره ((زن)) قطعا نمى تواند جداى از تفسیر و تحلیلى باشد که از یک انسان, با توجه به همه نیازهاى مادى و معنوى او ارأه مى دهیم. ... اینکه مجله در آینده به چه میزان بتواند به سرفصلهاى ترسیم شده خویش دست یابد, پاسخ آن را باید به همان ((آینده)) موکول نمود, ولى انگیزه انتشار ((پیام زن)) را مى توان به شرح زیر عنوان نمود:
1ـ ارتقاى فکرى و سطح آگاهى هاى بانوان گرامى در بخشهاى معارف, احکام, امور تربیتى و اخلاقى, مسایل سیاسى و اجتماعى.
2ـ تلاش در جهت استحکام و رشد فضایل اخلاقى و ارزشهاى والا.
3ـ آگاهى بخشى نسبت به منزلت واقعى بانوان و معرفى حقوق شرعى و قانونى آنان.
4ـ تقویت روابط خانوادگى به عنوان یک اصل بنیادى.
5ـ تإکید بر لزوم حضور زن مسلمان در صحنه فعالیتهاى اجتماعى, به گونه اى که با کرامت انسانى او هماهنگ باشد.
6ـ توجه ویژه به مسایل آموزش کشور, در خصوص دختران و بانوان.
7ـ تلاش براى شکوفایى استعدادهاى موجود در ابعاد مختلف فکرى, فرهنگى, سیاسى و هنرى.
8ـ معرفى الگوهاى تاریخى و معاصر زن مسلمان.
9ـ انعکاس واقعیتها و مشکلات موجود قشر بانوان و توجه دادن مراجع ذیربط به آن.
10ـ پاسخ به پرسشهاى مختلف خوانندگان.))
آنچه خواندید, بخشى از سرمقاله پیام زن در پیش شماره خود بود که در دى ماه 1370 انتشار یافت و اینک با گذشت بیش از یکصد ماه از آن زمان و انتشار یکصد شماره مجله, بخوبى مى توان بررسى کرد که پیام زن به چه میزان توانسته است به اهداف و سرفصلهاى ترسیمى خود جامه عمل بپوشاند و یکصدمین شماره آن, مقطعى مناسب براى نگاه به همان ((آینده))اى است که در سرمقاله یاد شده, میزان موفقیت مجله را به آن موکول کرده بودیم.
اینک به توفیق الهى و با همراهى همکاران محترم و خوانندگان عزیز, مى توانیم بگوییم یکصد شماره پیام زن را در حجم بیش از ده هزار صفحه بدون وقفه, تقدیم علاقه مندان کرده ایم. تنها مرورى بر نمایه این یکصد شماره که در پایان این شماره آمده, مى تواند پاسخى اجمالى به پرسش یاد شده باشد که پیام زن به چه میزان توانسته است وفادار به اهداف خود و پى گیر سرفصلهاى دهگانه اى باشد که در آغاز براى خود ترسیم کرده است. پیام زن در عین کاستى ها و ضعفهایى که داشته توانسته است بخش عمده اى از خواست خوانندگان محترم خود را در داشتن نشریه اى متنوع و جدى و اصولگرا, برآورده سازد. اینک جاى پرداختن تفصیلى به کاستى ها و موفقیتها و بررسى علل آن نیست. اما در یک نگاه کلى و با توجه به امکانات نسبى خود, به گمان ما و بسیارى از خوانندگان ارجمند, پیام زن نشریه اى موفق بوده است و توانسته على رغم برخى مشکلات, از جمله در امر توزیع, همچنان به عنوان نشریه اى وزین و مفید پاسخگوى بخشى از نیاز فراوانى باشد که در زمینه پرداختن به مسایل زنان و خانواده وجود دارد.
بدون تردید دست همراهى خوانندگان عزیز ما را یارى خواهد کرد که به نقاط قوت و ضعف خویش بیشتر آگاهى یابیم و پیشنهادهاى اصلاحى و تکمیلى شما عزیزان ره توشه ادامه این مسیر دشوار خواهد بود.
امیدواریم و از خداوند بزرگ مى طلبیم ما را در ادامه این تلاش, توفیق بیشتر و بصیرت فزونتر عنایت فرماید و این کوشش ناچیز را با عنایت کریمانه خویش, مشمول لطف و پذیرش قرار دهد و پاداش آن را به حضرت امام خمینى و شهیدان والامقامى که فرصت و امکان این تلاش فرهنگى را نه براى ما بلکه در سرتاسر میهن اسلامى فراهم ساختند, مرحمت فرماید.