اخبار


اخبار

 

 

مقام معظم رهبرى:
مسإله جوانان باید به یک مسإله ملى تبدیل شود

حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم باشکوه ((گردهمایى جوانان عاشورایى)) که در مصلاى بزرگ امام خمینى تهران و در میان احساسات پرشور خیل عظیم جوانان و نوجوانان انقلابى برگزار شد, طى سخنان مبسوطى خانواده ها, مربیان و مسوولان را به اهتمام نیازهاى جوانان توجه دادند.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: مسإله جوانان باید به یک مسإله ملى تبدیل شود و دولت, روحانیت, صدا و سیما, بسیج, سازمانهاى ورزشى و همه دستگاههاى مربوط به جوانان باید در این زمینه احساس مسوولیت کنند. حضرت آیت الله خامنه اى اظهار داشتند, من با حضور در این مجلس و طرح مسإله جوانان مى خواهم این پیام را به همه مسوولان برسانم که مسإله نیاز آینده و برنامه ریزى براى جوانان را امرى جدى بشمار آورند.
مقام معظم رهبرى با تإکید بر اینکه در هر کشورى که به جوانان به نحو درست رسیدگى شود, راه پیشرفت و موفقیت هموار مى شود, فرمودند: در کشور ما که جوانان جمعیت عظیمى از کشور را تشکیل مى دهند, این مسإله اهمیت بیشترى دارد.
ایشان همچنین خطاب به بزرگترها, والدین, معلمان و مسوولان و با اشاره به اینکه در دوران تکوین هویت جدید, جوانان داراى تمایلات و انگیزه هایى هستند که متإسفانه توسط دیگران به رسمیت شناخته نمى شوند, اظهار داشتند: جوان در این دوره با مجهولات و سوالات زیادى مواجه مى شود که مایل است به آنها پاسخ داده شود که در مواردى پاسخ نمى شنود و احساس خلإ و ابهام مى کند.
رهبر معظم انقلاب در ادامه افزودند: بعضى ها به طور افراطى نسبت به نسل جوان ایرانى از نظر اعتقادات و ایمان دچار قضاوتهاى غلط و انحرافى هستند, اما من معتقدم جوان ایرانى, جوانى است مومن و پاکدامن, داراى زمینه هاى دینى زیاد, مایل به جنبه هاى معنوى, جوان ایرانى اعم از دختران و پسران از نظر امکانات روحى و ذهنى و امکانات ایمانى در حد بسیار خوبى هستند و این مسوولیت بسیار بزرگى بر دوش مسوولان مى گذارد. ایشان همچنین با اشاره به سال امیرالمومنین(ع) فرمودند: درخشش چهره امیرالمومنین الگوى ماندگارى است که جوانان باید او را الگوى خود قرار دهند و به او اقتدا کنند.

هنوز الگوى مطلوب براى اشتغال زنان نداریم
مشاور رییس جمهور در امور زنان در گردهمایى زنان کارگر گفت: فرآیند مشارکت زنان در عرصه هاى اقتصادى و اشتغال به دلایل مختلفى در نظام اقتصادى, سیاسى و حتى در برنامه سوم توسعه کشور هنوز به شکل مطلوب نرسیده و در بعضى موارد, موانع حقوقى و فرهنگى سد راه مشارکت آنان در عرصه کار و اشتغال است.
خانم زهرا شجاعى تإکید کرد: یکى از اساسى ترین مشکلات این است که با وجود گذشت دو دهه از انقلاب, ما هنوز به یک الگوى مطلوب اشتغال زنان دست نیافته ایم و با وجود اینکه زنان از طرفى مسوولیت خطیر زن و مادر بودن و از طرف دیگر مسوولیت اجتماعى را به عهده دارند, اما جامعه به اندازه کافى امکانات و تسهیلات لازم را براى ایفاى نقش آنان فراهم نکرده است. وى در ادامه سخنانش افزود: اگر ما اعتقاد داریم که مادرى و همسرى رسالت بزرگى مى باشد پس باید دستگاههاى اجرایى, کارخانه ها و مراکز اشتغال براى مشارکت همه جانبه زنان تسهیلات لازم را فراهم کنند و همچنین زنان باید با ارتقاى توانمندیها و مهارتهاى خود و تإکید بر اعتماد به نفس نمونه هاى موفق از کارمندان و کارگران باشند.

ازدواجهاى زودرس نتایج ناگوارى دارد
حجت الاسلام احمد آکوچکیان استاد دانشگاه, در چهارمین نشست مدیران کل استانها گفت: دختران ما دوره بلوغ را به طور طبیعى سپرى نمى کنند و تعریف واقع بینانه اى از جنسیت, لوازم و تبعات آن به آنها داده نمى شود. از آن جایى که دختران در این دوره به فعالیتهاى بدنى در حد ظرفیتهاى جسمى شان تشویق نمى شوند و به کم تحرکى و گوشه نشینى عادت دارند, با ظهور بلوغ, کم تحرکى در دختران تشدید مى شود و آنان را به گوشه نشینى و عدم تحرک و حتى میل به پنهان بودن مى کشاند.
وى در ادامه سخنانش افزود: یک نماد اغتشاش در سن حقوق و تکالیف براى دختران این است که دختران ما در سن 18 سالگى مى توانند گواهینامه بگیرند, در 16 سالگى رإى بدهند و در سن 9 سالگى به اقامه تکالیف فقهى بپردازند.
ازدواجهاى زودرس هنوز در بسیارى از قشرها و محیطهاى سنتى و بویژه مناطق روستایى, به بهانه بالغ بودن دختران در سن 9 سالگى مرسوم است و نتایج ناگوارى را در پى داشته است. در زمینه قوانین کیفرى و حقوقى نیز بلوغ یکى از شروط اساسى محسوب مى شود و این در حالى است که عملا شرایط زمانى و مکانى, تنفیذ چنین احکامى را براى دختران 9 ساله به صورت عرفى و نه قانونى غیر اصولى و ناممکن گردانیده است.

اصلاح قانون مدنى مهمترین اولویت مجلس ششم در ارتباط با زنان خواهد بود
خانم جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى طى مصاحبه اى گفت: اصلاح بندهایى از قانون مدنى مهمترین اولویت مجلس ششم در ارتباط با زنان خواهد بود, چرا که قانون مدنى فعلى, مصوب 90 سال پیش است و اینک فاقد کارآیى است. خانم جلودارزاده گفت: باید این قانون با توجه به جایگاه زن در اسلام که توسط امام تبیین شده, مورد بازنگرى قرار گیرد. خانم جلودارزاده دیگر اولویت مجلس ششم را اصلاح برنامه پنج ساله سوم, در ارتباط با هزینه کردن بودجه, جهت رفع تبعیض از زنان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر زنان حداقل بهره مندى را از امکانات عمومى دارند و لازم است بودجه بیشترى براى آنان تخصیص یابد.
نماینده مردم تهران در پایان افزود: با توجه به کم بودن شمار نماینده هاى زن نیازمند مساعدت و همیارى نمایندگان مرد نیز هستیم تا بتوانیم رإى لازم را براى پیگیرى مسایل زنان بدست آوریم.

اشتغال دختران جوان براى کسب منزلت اجتماعى ضرورت دارد
اولین میزگرد بررسى میزان مشارکت دختران جوان در سه سال اخیر, با حضور رییس مرکز امور مشارکت زنان, معاون فرهنگى وزیر علوم, تحقیقات و فنآورى و معاون پرورشى وزیر آموزش و پرورش برگزار شد. خانم فخرالسادات محتشمى رییس کمیته دختران مرکز مشارکت زنان گفت: این میزگرد با هدف ارأه راهکارهاى لازم براى افزایش زمینه هاى مشارکت دختران در عرصه هاى مختلف ایجاد شده که به ارتباط مستقیم با دختران گروه سنى 17 تا 29 ساله مى پردازد. وى در بحث نیازسنجى
دختران جوان اظهار داشت: ورود به دانشگاه و بعد از آن پیدا کردن شغل مناسب, عمده ترین نیاز دختران جوان عنوان شده که این امر نه براى رفع نیاز اقتصادى که بیشتر براى کسب منزلت اجتماعى است. همچنین خانم زهرا شجاعى, رییس مرکز مشارکت زنان نیز با تصریح به اینکه انبوه دختران جوان جامعه هنوز به هیچ تشکلى وارد نشده اند, گفت:
تلقى جامعه از جوان بیشتر معطوف به پسران جوان بوده و ما در این مرکز تلاش کرده ایم تا با بحث نیازسنجى دختران جوان حساسیت مسوولان را به سمت مسایل مبتلا به دختران جلب کنیم.

زنان ایرانى, سال گذشته دو هزار کتاب تإلیف و ترجمه کردند
نشست بانوان ناشر و چاپخانه دار با موضوع کتاب و کتابخوانى, در سیزدهمین نمایشگاه بین المللى کتاب برگزار شد. خانم خواجه نورى مسوول کمیته بانوان نمایشگاه بین المللى تهران در این نشست, آمارى در زمینه کتابهاى تإلیف و ترجمه شده از سوى بانوان ارأه داد و گفت: سال گذشته, در زمینه هاى فلسفه, کتابهاى دینى, حوزه علوم اجتماعى, علوم طبیعى, علوم علمى, حوزه هنر, ادبیات و تاریخ و جغرافیا, مجموعا 694 مورد ترجمه و 1378 مورد تإلیف صورت گرفته است. البته ایشان خاطرنشان کرد که بسیارى از این آثار تجدید چاپ شده است.

در برنامه سوم یک نگاه جامع به زن و نیازهاى وى شده است
در طراحى برنامه سوم توسعه که بیش از دو سال طول کشید, تلاش بر این بود که به مسایل زنان در قالب جنس خودشان توجه شود و این به معنى تبعیض بین زنان و مردان نیست, بلکه باید توجه شود که زن, زن است و مرد, مرد.
رییس مرکز امور مشارکت در چهارمین اجلاس مشاوران کل آموزش و پرورش استانها در امور زنان با بیان مطلب فوق افزود: سه نوع نگرش نسبت به زنان وجود دارد, یک نوع آن مربوط به گذشته است که زن را در ردیف شىء و کالا قرار مى دهد, نگرش دوم که گرچه زن را به عنوان انسان قبول مى کند ولى معتقد است که زن ضعیف است, لذا نیاز به حمایت دارد, نگاه سوم, نگرش توسعه اى است یعنى اگر قرار است در جامعه توسعه اى صورت بگیرد که عدالت اجتماعى محور آن باشد, تمام افراد جامعه چرخ توسعه را به حرکت درمىآورند. خانم شجاعى در باره نگاه به زن در برنامه هاى توسعه اقتصادى, اجتماعى و فرهنگى کشور گفت: در برنامه اول و دوم نگاهى که به زنان بود محدود به نقش تولیدمثل زن مى شد و فقط در بخش بهداشت و کنترل جمعیت از او یاد مى کردند, ولى در برنامه سوم یک نگاه جامع نسبت به زنان به وجود آمد و به نیازهاى فرهنگى, آموزشى و اجتماعى زنان نیز توجه شد.

ازدواج اجبارى دختران افغان با طالبان
طالبان دختران جوان افغانى را وادار به ازدواج با نیروهاى خود مى کنند و در صورتى که دخترى پیشنهاد ازدواج را نپذیرد او را به مسلسل مى بندند. طى یک هفته, طالبان پنج دختر را که ازدواج با طالبان را رد کرده بودند, کشتند. مادران این دختران کشته شده, به دفتر کمیساریاى عالى سازمان ملل در امور پناهندگان, از بابت قتل دخترانشان شکایت کرده اند. سازمان عفو بین الملل نیز پیش از این در مورد افزایش ازدواجهاى اجبارى توسط طالبان اظهار نگرانى کرده است.

سل, عمده ترین دلیل مرگ زنان هندى است
بیمارى سل نه تنها باعث به انزوا کشیدن و رانده شدن قابل توجهى از زنان مبتلا به این بیمارى از خانواده هاى هند مى شود, بلکه یکى از دلایل عمده مرگ و میر زنان نیز شمرده مى شود. آمار نشان مى دهد که بیمارى سل هنوز باعث بى عدالتى اجتماعى است, در حالى که راه درمان این بیمارى حدود یکصد سال پیش شناخته شده, اما زنان هندى هنوز هم از این بیمارى هلاک مى شوند. طبق تحقیقات به عمل آمده, در هر دقیقه یک نفر هندى بر اثر این بیمارى مى میرد و روزانه یک هزار بیمار جدید به تعداد بیماران مسلول هند افزوده مى شود. همچنین این بیمارى در سال باعث مرگ پانصد هزار هندى مى شود.

زنان در چین, قربانى خشونتهاى خانوادگى هستند
طبق آمار مرکز رسیدگى به خشونتهاى خانوادگى در کشور چین, بیش از 90 درصد شکایات دریافت شده توسط این مرکز از طرف زنان بوده که 60 درصد آنها متعلق به زنان 40 تا 60 ساله مى باشد. همچنین یک نظرخواهى در این زمینه نشان داد که بیشتر زنان توسط شوهرانشان مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. این در حالى است که بعضى از زنان از بیان روشهاى خشن علیه خود غالبا اظهار شرم مى کنند. همچنین تحقیقات بدست آمده نشان مى دهد فاصله بین فقرا و ثروتمندان, افزایش شمار زنان بیکار و همچنین داشتن روابط نامشروع از جمله عوامل مهمى است که در چین به خشونتهاى خانوادگى منجر مى شود.

اختیارات زنان مصر نسبت به حق طلاق افزایش یافت
طبق قانون مصوب جدید در مصر زنان این کشور حق دارند با بازگرداندن مهریه به شوهرانى که با آنان زندگى مسالمتآمیز ندارند, از آنها جدا شوند. قبل از تصویب این قانون, زنان مصرى تنها تحت شرایط بسیار استثنایى نظیر دیوانگى شوهر مى توانستند تقاضاى طلاق کنند, اما بر اساس قانون جدید, اگر تلاشهاى بستگان و نیز دادگاههاى خانواده براى آشتى دادن زن و شوهر به جایى نرسید, زنان مى توانند با اثبات این نکته که شوهرانشان همسران مناسبى براى آنان به شمار نمىآیند, پس از بازپرداخت مهریه از آنان جدا شوند.

زنان شاغل در آمریکا تحت فشارهاى روحى بیشترى قرار دارند
محققین آمریکایى مى گویند اکثر زنانى که به کار بیرون از خانه مشغول هستند, تحت فشار شدید روحى قرار دارند. این زنان معمولا روزهاى تعطیل و یا در ساعات کارى مخالف همسرانشان کار مى کنند تا بتوانند به امور منزل نیز رسیدگى کنند. بسیارى از زنان شاغل آمریکایى از محرومیت ساعات قابل تغییر در محیط کار, مرخصى براى بیمارى خود و یا فرزندانشان شکایت دارند. 60 درصد زنانى که 40 ساعت یا بیشتر در هفته کار مى کنند فرزندانشان زیر 8 سال هستند و به طور معمول در شیفتهاى مخالف با همسر و یا روزهاى تعطیل کار مى کنند. بسیارى از زنان مذکور خواستار بهره مندى از مزایاى بیشتر از جمله در صورت نیمه وقت شدن, دسترسى بهتر به بیمه هاى درمانى و مرخصى هاى ضرورى براى نگهدارى از فرزندان بیمار خود هستند.

شادترین و افسرده ترین ملل جهان
نتیجه یک بررسى از 22 کشور جهان نشان داده است که آمریکایى ها شادترین و روسها افسرده ترین ملت جهانند. در این بررسى روابط با خانواده و دوستان, اعتماد به نفس, وضع کلى اقتصاد کشور و نقش مذهب در زندگى مهمترین عوامل و منابع نشاط در نظر گرفته شده است.
پس از آمریکایى ها مردم دو کشور هند و انگلیس به ترتیب شادترین مردم جهان به حساب مىآیند و پس از کشور روسیه, مردم کشور چین افسرده ترین ملت بشمار آمده اند. گفتنى است میانگین جهانى نشاط و شادمانى 24 درصد است.