تازه هاىپژوهش


تازه هاىپژوهش

 

 

چرا عمر زنان طولانى تر از مردان است
وجود دو رشته مجزاى کروموزوم ((ایکس)) در بدن زنان به آنان امکان مى دهد که بر خلاف مردان که تنها یک رشته از این کروموزوم را در اختیار دارند, در سنین بالاى عمر بتوانند از میان این دو رشته آن را که از قدرت و سلامت بیشترى برخوردار است گزینش کنند. زنان یک رشته از کروموزومX)) )) را از پدر خود به ارث مى برند و یک رشته از مادر و مى توانند یکى از این دو را در سلولهاى خود از فعالیت بازدارند. در مردان بر عکس در درون هر سلول فقط یک کروموزومX)) )) موجود است و یک کروموزومY)) )) و هیچ یک از آن دو را نمى توان از فعالیت بازداشت.
در پرندگان بر عکس انسانها, جنس نر داراى دو رشته کروموزومZ)) )) است و به این علت پرندگان نر عمر طولانى ترى از جنس ماده خود دارند.

مادران تنها, در خطر مرگ هستند
پژوهشگران اعلام کردند زنانى که از شوهرشان جدا مى شوند و یا شوهرشان فوت مى شود, زودتر از دیگر زنان مى میرند. آنها پس از انجام تحقیقات روى بیش از 700 هزار زن دریافتند, خودکشى, جنایت و مصرف الکل شایع ترین علل مرگ در مادران تنهاست. مرگ زودرس در میان این زنان 70 درصد بیشتر از زنانى است که با همسرشان زندگى مى کنند. خطر خودکشى نیز در این زنان چهار برابر بیشتر از دیگران است و علل آن تنشهاى روانى, ترس از بدنامى و مسایل مالى است که بر سلامت روانى آنها تإثیر مى گذارد. این پژوهشگران به مادران تنها ازدواج مجدد را توصیه مى کنند.

مصرف پرتقال براى زنان مفید است
مصرف روزانه یک پرتقال خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را به میزان قابل توجهى کاهش مى دهد. به گفته آنان زنان به دلیل ترشح هورمون استروژن بیش از مردان در خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند, زیرا این هورمون غلظت کلسترول را در مایع صفرا افزایش مى دهد و همین امر موجب ایجاد سنگهایى از جنس کلسترول در کیسه صفرا مى شود.
تحقیقات پژوهشگران نشان داده است افزایش میزان ویتامین ((ث)) در خون زنان, خطر ابتلا به این عارضه را کاهش مى دهد و زنانى که از قرصهاى ویتامین ((ث)) استفاده مى کنند و یا مرکبات مصرف مى نمایند, کمتر به سنگ کیسه صفرا دچار مى شوند. در مورد تإثیر ویتامین ((ث)) بر کیسه صفراى مردها هنوز تحقیقات کافى انجام نگرفته است.

تإثیر رژیم غذایى بر کلسترول زنان
پژوهشگران اعلام کردند مصرف غذاهاى کم چرب و رعایت یک رژیم گیاهخوارى در سنین پایین, مى تواند کلسترول بد خون را در زنان براى همیشه پایین نگاه دارد. آنان بعد از انجام آزمایشاتى نتیجه گرفتند که رعایت رژیم کم چربى و استفاده از گیاهان در غذاهاى روزانه نه تنها کلسترول بد خون را در زنان کاهش مى دهد بلکه دردهاى شکمى پیش از عادت ماهانه را نیز نابود مى کند.
این پژوهشگران تإکید کردند که رژیم غذایى مناسب باید شامل 10 تا 15 درصد چربى باشد و استفاده از گیاهان و صرف نظر کامل از مصرف چربیها و غذاهاى حیوانى نیز براى بدن زیانبار است.

مادران بوى فرزند خود را مى شناسند
مادران بوى فرزندانشان را احساس مى کنند. تاکنون تصور مى شد که تنها حیوانات مى توانند بوى فرزندانشان را تشخیص دهند, اما تحقیقات دانشمندان نشان داده است این خصلت در انسان نیز وجود دارد. بوى ویژه فرزندان که توسط مادرها شناسایى مى شود بوى عرق و یا ترکیبات معطر و بودار نیست, بلکه ترکیبى موسوم به ((فرمون)) است که به نحوى ناشناخته و تنها توسط مادران حس مى شود. ((فرمون)) در انسانها, در زیر بغل ساخته مى شود و در حیوانات وسیله مناسبى براى شناسایى و انتخاب جفت به شمار مى رود.

داروهاى خوشمزه
افزودن مواد شیرین کننده به داروها, در مصرف بهتر داروهاى بدطعم بسیار موثر است. بسیارى از بیماران به دلیل طعم بد داروها از استفاده آنها خوددارى مى کنند. داروهاى زیادى نیز وجود دارند که استفاده مداوم آنها روى حس چشایى تإثیر مى گذارد و بیماران پس از مدتى طعم غذاها را احساس نمى کنند و به دلیل علاقه اى که به طعم غذا دارند, از مصرف داروهاى حیات بخشى چون داروى ایدز, افسردگى و قلب خوددارى مى کنند.
پژوهشگران معتقدند با اضافه کردن مواد شیرین کننده به داروها مى توان مشکل طعم بد داروها را برطرف کرد و همچنین با اضافه کردن چاشنیهایى چون پنیر و چاشنى گوشت گوسفند مى توان حس چشایى بیماران را تحریک کرد.

رایحه درمانى
رایحه هاى گوناگون بهتر از هر دارویى مى توانند در درمان بیماریهاى انسان تإثیر بگذارند. تحقیقات نشان داده است که رایحه هاى مختلف در ایجاد آرامش و شادابى در انسان بسیار موثراند. براى مثال عطر سیب براى درمان سردردهاى میگرنى و عطرهاى دیگر براى ایجاد آرامش, کاهش فشار خون و حرارت بدن مناسب است. پژوهشگران پس از 15 سال تحقیق روى عطرها و رایحه هاى مختلف نتیجه گرفتند که رایحه درمانى بهترین راه براى درمان بیماریها و تغییر روحیه و خلق و خوى انسان است. حس بویایى انسان مى تواند بین 10 تا 30 هزار رایحه گوناگون را تشخیص دهد. استنشاق رایحه خوش موجب تغییر روحیه و ایجاد شادمانى در انسان مى شود. گفتنى است در کشور مصر از هفت هزار سال پیش از رایحه صمغها براى رهایى از مزاحمت حشرات و همچنین براى مومیایى کردن اجساد استفاده مى شد و در آن زمان دانشمندان از تإثیر رایحه هاى مختلف بر انسان و حیوانات آگاه بودند.

مواظبت از دندان, عمر را طولانى مى کند
پژوهشگران گفتند رعایت بهداشت دهان و دندان عمر انسان را طولانى مى کند. تحقیقات آنان نشان مى دهد افرادى که به بیمارى عفونت لثه مبتلا نشده اند به طور متوسط هفت سال بیشتر از مبتلایان به این بیمارى عمر مى کنند. عفونتهاى پیشرفته لثه احتمال بروز سکته هاى قلبى و مغزى را افزایش مى دهد, زیرا این عفونت 500 نوع باکترى در محیط دهان ایجاد مى کند که به راحتى قابل انتقال به اعضاى مختلف بدن است.
از سوى دیگر آبسه دندان نیز خطر سکته قلبى و تولد زودرس نوزاد را افزایش مى دهد, زیرا باکتریهاى این عارضه به تمامى رگهاى بدن و همچنین رگهاى دهانه رحم پخش مى شود.

تإثیر مواد نگهدارنده ضد باکترى بر دندان
موادى که براى جلوگیرى از ورود باکترى به مواد خوراکى اضافه مى شود, براى دندانها مفید است و ترکیب این مواد با فلوراید از فساد دندانها جلوگیرى مى کند.
این مواد براى جلوگیرى از مسموم شدن مواد خوراکى چون نوشابه و بستنى و ... استفاده مى شود و به طور طبیعى در زغال اخته, آلوخشک و دارچین نیز وجود دارد. از آنجا که مصرف بیش از حد مواد قندى چون نوشابه و بستنى براى جلوگیرى از فساد دندان چندان مناسب نیست, پژوهشگران توصیه مى کنند مواد نگهدارنده و ضد باکترى موجود در این خوراکیها به خمیر دندانها نیز اضافه شود.

مصرف حبوبات بیماریهاى قلبى را کاهش مى دهد
دانشمندان اعلام کرده اند که از افرادى که حداقل چهار بار در هفته حبوبات مصرف مى کنند, در مقایسه با افرادى که کمتر از یک بار در هفته حبوبات مى خورند, 19 درصد کمتر به بیماریهاى قلبى دچار مى شوند. نتایج مطالعات این دانشمندان حاکى از آن است که اثرات مفید حبوبات براى فشار خون, کلسترول بدن, وزن, مصرف الکل, میزان فعالیت فیزیکى, مصرف سیگار و یا سایر عوامل خطرآفرین ارتباطى ندارد و در همه افراد نقش محافظت کننده در برابر بیماریهاى قلب دارد.

دود سیگار بر پوست تإثیر مى گذارد
مصرف سیگار موجب ایجاد چین و چروک روى پوست انسان مى شود. این پژوهشگران سلولهاى پوستى سازنده ((کلاژن)) را در محلول حاوى دود سیگار قرار دادند. سلولهاى سازنده ((کلاژن)) پیش از آنکه ((کلاژن)) جدید بسازند باید ترشح یک آنزیم ((کلاژن)) قدیمى را از بین ببرند. تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن سلولهاى پوست در برابر دود سیگار موجب افزایش ترشح این آنزیم و کاهش شدید ساخت ((کلاژن)) مى شود بنابراین تخریب الیاف قدیمى سرعت مى یابد, در حالى که ((کلاژن)) جدید جایگزین آن نمى شود که نتیجه آن چین و چروک پوست و پیرى زودرس آن است. گفتنى است هشتاد درصد پوست طبیعى انسان را ((کلاژن)) تشکیل مى دهد.

شوخ طبعى افراد بسته به محیط تغییر مى کند
محققان گفتند شوخ طبعى افراد به محیط اطراف آنها بستگى دارد و وراثت در آن بى تإثیر است. به گفته آنان بسیارى از صفات جسمى و ویژگیهاى شخصیتى افراد منشإ ژنتیکى دارد, اما شوخ طبعى ناشى از تعلیم و تربیت و محیط اطراف فرد است.
این پژوهشگران پس از مطالعه روى 71 جفت از دوقلوها و پس از بررسى محیطهاى مختلف زندگى هر یک از جفتها نتیجه گرفتند اگرچه دوقلوها داراى ویژگیهاى ژنتیکى یکسان هستند, اما محیط پرورش, بر شوخ طبعى آنها تإثیر مى گذارد و ممکن است با توجه به محیط پرورش یکى از جفتهاى دوقلو بسیار شوخ طبع و دیگرى جدى باشد.

روش جدید غلبه بر سرطان
تفکر مثبت در بیماران سرطانى بهبودى آنها را سرعت مى بخشد. آنان در این راه زنان بسیارى را که مبتلا به سرطان سینه بودند, تحت آزمایش قرار دادند. این زنان در تمرینهاى آرامش بخش شرکت کردند و در ذهنشان تصور کردند که سلولهاى دفاع بدنشان بر سرطان پیروز شده اند. در آزمایشات بعدى روى این زنان تغییرات مثبت و واضحى در روند بهبودى سرطان مشاهده شد.
پژوهشگران معتقدند تفکر منفى در مبتلایان به سرطان اثرات مخربى به دنبال دارد و سیستم دفاعى را دچار اختلال مى کند و وضعیت آنها را بدتر مى کند. از آن جایى که بیماران سرطانى امیدى به بهبودى ندارند و به روشهاى درمانى هم بى اعتماد هستند, به همین دلیل بهبودى آنها با کندى پیش مى رود و وضعیتشان روز به روز وخیم تر مى شود.

کشف ماده شیمى درمانى در گیاه فندق
فندق داراى یک ماده شیمیایى است که در ساخت نوعى ماده شیمى درمانى بسیار گران قیمت استفاده مى شود. پژوهشگران در پى یافتن علت مقاومت برخى از گونه هاى درخت فندق بودند که به وجود ماده شیمیایى ((پالکسى تاکسل)) در این گیاه پى بردند. این ماده شیمیایى, ماده اصلى داروى شیمى درمانى ((تاکسول)) است که در بیماران مبتلا به سرطان سینه و تخمدان استفاده مى شود و عمر آنها را افزایش مى دهد. در حال حاضر این ماده شیمیایى از گونه خاص درخت سرخدار تهیه مى شود و به همین دلیل بسیار گران است, اما با کشف منبع جدید, بازار رقابت داغ خواهد شد و این دارو به قیمت ارزان ترى در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.