پزشک شما

نویسنده


پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهر ح.ش ـ شهرکرد
خواهر ن ـ تربت
خواهر لیلا بخشى ـ ؟
خواهر م.ن.و ـ کرمان
خواهر ج.ح ـ اصفهان
خواهر س.ع ـ اسفدن

خواهر ح.ش ـ شهرکرد
دوستى دارم 14 ساله. مدتى است سردرد شدیدى همراه با سرگیجه دارد. کم حوصله است و با همه دعوا مى کند. چشمانش سیاهى مى رود و این موضوع او را خیلى ناراحت کرده است. لطفا به او کمک کنید.
خواهر گرامى!
در مورد مشکل دوستتان با توجه به علایمى که نوشته اید هر چند گاهى در این سنین این گونه مشکلات طبیعى هم مى تواند باشد ولى توصیه مى شود که والدینش ایشان را به نزد متخصص روانپزشکى ببرند تا بررسى لازم و کاملترى انجام شود.
با تشکر موفق باشید.

خواهر ن ـ تربت
1ـ ...
2ـ دخترى هستم 20 ساله. مدت 1 ماهى است که کمردرد دارم و این درد به طور مداوم ادامه دارد. آیا این مسإله جدى است و چه باید بکنم؟
3ـ موهاى سرم مى ریزد و شوره دارد و چرب است و از اینکه کم پشت است خیلى ناراحتم. البته من در طى دو سه سال زیاد سردرد داشتم. آیا ممکن است ریزش مو از سردرد باشد؟
4ـ من دچار افسردگى شدید همراه با سردرد بودم. چند بار به دکتر مراجعه کردم و داروهاى یک ماهه مصرف کردم اما بعد از گذشت 8 ماه دوباره سردرد دارم. دیگر حوصله دکتر رفتن را ندارم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
در مورد مشکل اولتان جاى نگرانى نیست و به مرور مرتفع مى شود. و اما کمردرد شکایت شایعى است که اغلب مردم از آن ناراحتند. براى سنین جوانى بهترین موضوع ورزش است. زیرا گاهى زیاد شدن قوس کمر باعث کمردرد مى شود با انجام ورزش سبک مى توان به مرور عضلات این ناحیه را تقویت نمود.
در مورد ریزش و شوره موى سر نظرات مختلفى وجود دارد و فکر و ذهن جوانها را زیاد به خود مشغول کرده است. البته بلند نگه داشتن موها مستلزم رسیدگى هاى خاص است در مورد مشکل شما شاید بهتر باشد که موهایتان را کمى کوتاه کنید تا بتوانید راحت تر بهداشت موهایتان را رعایت کنید. استفاده از حنا و شستشو با شامپوهاى طبى نیز موثر است.
خواهر گرامى!
اشتغال ذهنى به مسایل مختلف ممکن است در کار و تحصیل شما اختلال ایجاد کند. موضوعات و مشکلات براى همه مردم وجود دارد. شما نیز باید سعى کنید قدرت تطابق با محیط پیدا کنید و بر مشکلات تسلط پیدا کنید.البته در مورد اینکه شما دچار افسردگى شدید هستید یا خیر؟ موضوعى است که به قول خودتان حتما باید در این مورد به یک روانپزشک در شهر مشهد مراجعه نمایید. ان شإالله مرتفع مى شود.با آرزوى سلامتى و موفقیت.

خواهر لیلا بخشى ـ ؟
دخترى هستم 18 ساله. که از عرق دست به ستوه آمدم. عرق دست من قطره قطره نیست مثل یک چشمه دستم پر از آب مى شود. قدیمى ها به من مى گویند باید مار وجب کنى; آیا این کار درست است؟
سوال دیگر من این است که در کف دست راست من میخچه اى بود که آن را عمل کردم. بعد از یک سال در تمام دستم پخش شد در این مورد هم مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
در مورد عرق کردن بیش از حد کف دستها و گاهى زیر بغل, نظریات مختلفى وجود دارد. به هر حال بدن ما سیستم مهارکننده غدد عرق ندارد و فقط با قطع رشته هاى عصب سمپاتیک مى توان تعریق بیش از حد را کنترل کرد. این گونه افراد باید هیجان کمترى در زندگى داشته باشند و بیش از هر چیز آرامش خود را حفظ کنند. گاهى با نظر پزشک داروى آرامبخش نیز تجویز مى شود. معمولا مالیدن محلول 20% آلومینیوم کلراید در 70% الکل به نواحى عرق کننده در اول شب تا یک هفته و گاهى بیشتر, تعریق را کنترل مى کند. اگر با این اقدامات مشکل رفع نشود سمپاتکتومى گردنى, یعنى قطع رشته هاى عصب سمپاتیک به وسیله عمل جراحى موفقیتآمیز است. قبل از همه اینها آزمایشات تیروئید باید انجام شود. ضمنا موضوع وجب کردن مار خرافات است. در مورد میخک یا میخچه کف دست و همین طور تعریق کف دست باز هم با یک متخصص پوست مشورت نمایید.
موفق باشید.

خواهر م.ن.و ـ کرمان
خواهر گرامى!
اگر موضوعى که نوشته اید به همین صورت اتفاق افتاده باشد جاى هیچ گونه نگرانى نیست زیرا از این طریق هیچ آسیب و مشکلى پیش نخواهد آمد.
موفق و سالم باشید.

خواهر ج.ح ـ اصفهان
دخترى هستم 26 ساله. قدم 63/1 سانتى متر و وزنم 49 کیلوگرم است. براى اینکه چاق شوم چکار کنم؟
مدتى است کپسول آموکسى سیلین مصرف مى کنم ولى دچار درد پهلو شده ام و موقع استراحت در دهانم خلط جمع مى شود. لطفا در این زمینه مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
هر چند وزن و قد تابع عوامل ژنتیک و ارثى هستند ولى گاهى با رژیم غذایى مى توان اندازه قد و وزن را تغییر داد. البته مرور زمان و افزایش سن هم مى تواند باعث افزایش قد و بخصوص وزن شود. آنچه مسلم است رشد قد شما به همین اندازه باقى مى ماند اما وزنتان افزایش مى یابد. نوشیدن آب, استفاده از چند نوبت غذا که حاوى مواد پروتئینى ـ چربى و قند و ویتامین و املاح باشد بعد از مدتى باعث افزایش وزن مى شود. گاهى لازم است آزمایشات تیروئید و قند خون انجام شود. ضمنا استفاده از کپسول آموکسى سیلین گاهى باعث اسهال یا تحریک روده ها و مختصرى درد شکم مى شود که طبق نظر پزشک ممکن است لازم شود دارو عوض شود. وجود خلط زیاد اغلب به علت التهاب سینوسهاى پیشانى و صورت ممکن است اتفاق بیفتد که با درمان آنتى بیوتیکى مناسب و کافى رفع مى شود.
در پناه خداوند سالم باشید.

خواهر س.ع ـ اسفدن
دخترى هستم 17 ساله. زود عصبانى مى شوم و نمى توانم خودم را کنترل کنم. مشکل بعدى من این است که چشمهایم خیلى ضعیف است. از 5/2 به 5/4 و به 7 درجه رسیده است. ضمنا زمان قاعدگى ام نامرتب است و بعضى مواقع ممکن است بیش از دو ماه طول بکشد. لطفا مرا راهنمایى کنید و همچنین در مورد رفع آثار جوشهاى صورت نیز توضیح دهید.
خواهر گرامى!
حفظ آرامش نیاز به تمرین و صبر و حوصله دارد تا به مرور زمان بتوانید در مقابل عوامل مختلف و استرس ها مقاومت کنید و عصبانى نشوید. ضمنا همان طور که نوشته اید ضعف بینایى مى تواند علت ژنتیک داشته باشد. البته جاى نگرانى نیست با استفاده از عینک و گاهى لنز داخل چشمى این مشکل رفع مى شود. اضطراب و نگرانى گاهى باعث بى نظمى قاعدگى مى شود لذا هر چقدر شما آرامش بیشترى داشته باشید این مشکل شما نیز به لطف خدا رفع خواهد شد. ضمنا در مورد آثار جوشهاى صورت ناراحت نباشید. با استفاده از صابونهاى طبى کراتولیتیک مرتفع مى شوند.
سالم و سعادتمند باشید.