سفره ماه

نویسنده


سفره ماه

منصوره تقدسى

 

 

کتلت ماهى کیلکا
مواد لازم:
ماهى کیلکا, 500 گرم
سیب زمینى پخته, 4 عدد
پودر نان خشک, 14 پیمانه
تخم مرغ, 2 عدد
جوش شیرین, 12 قاشق چایخورى
سیر, 5 حبه
روغن مایع براى سرخ کردن, 1 پیمانه
نمک, زردچوبه, ادویه, از هر کدام یک قاشق مرباخورى

طرز تهیه:
تخم مرغها را در ظرفى شکسته, کمى با همزن دستى بزنید. بعد جوش شیرین, نمک, زردچوبه و ادویه را بیافزایید. سیب زمینیها را رنده کرده به مواد بالا اضافه کنید. ماهى را نیز که قبلا خوب شسته و خشک کرده اید چرخ نموده و با سیر رنده شده به مواد بالا اضافه کنید و خوب ورز دهید بعد پور نان خشک (آرد سوخارى) را تدریجا اضافه کنید تا خمیر به دست نچسبد.
از مواد به اندازه نارنگى کوچک برداشته و با دست فرم گرد یا بیضى بدهید. کمى پودر نان خشک در ظرفى ریخته و دو طرف کتلتها را در آن غلطانیده بعد در روغن داغ سرخ کنید.

ترشى موسیر
مواد لازم:
موسیر برش خورده (خشک), 100 گرم
نمک, یک قاشق مرباخورى
سرکه, یک پیمانه
طرز تهیه:
موسیر را به مدت دو روز در آب سرد خیس کنید. در این مدت چند بار آب آن را عوض نمایید. بعد موسیر را در قابلمه اى بریزید تا بجوشد. یکى, دو جوش که زد آب آن را عوض کنید. این کار را سه بار انجام دهید تا تلخى موسیر کاملا گرفته شود. موسیرها را در صافى بریزید تا دوازده ساعت بماند و موسیرها خشک شود (این کار از کپک زدن ترشى جلوگیرى مى کند). قسمتهاى زاید و اضافى ورقه هاى موسیر را از آن خارج کنید. موسیرها را در یک ظرف دردار یک کیلویى ریخته لابه لاى آن را نمک بریزید. بعد سرکه را اضافه کنید تا روى موسیرها را بپوشاند. ترشى را در فضاى باز خارج از فضاى آشپزخانه نگهدارى کنید.
این ترشى بعد از 20 روز آماده مصرف است.

آش انار
مواد لازم:
سبزى آش, نیم کیلو
گوشت چرخ کرده, 150 گرم
برنج, 12 پیمانه
لپه, 12 پیمانه
پیاز سرخ شده, 12 پیمانه
آب انار, 4 پیمانه
نمک, فلفل, ادویه و روغن, به میزان لازم
طرز تهیه:
پیاز را در کمى روغن تفت داده, گوشت را افزوده و چند دقیقه تفت مى دهیم. لپه را افزوده و بعد فلفل و ادویه را اضافه مى کنیم. برنج را به همراه چهار پیمانه آب روى مواد ریخته مى گذاریم کاملا بپزد. سپس سبزى را افزوده, بعد از 15 دقیقه آب انار را نیز مى افزاییم و مى گذاریم آش با حرارت کم جا بیفتد.

نقل
مواد لازم:
خلال بادام, 100 گرم
عرق بیدمشک, مقدارى
شکر, 400 گرم
آب, یک پیمانه
طرز تهیه:
آب و شکر را مخلوط کرده روى حرارت مى گذاریم تا بجوشد و کاملا قوام آید. بادامها را در ظرفى ریخته روى حرارت مستقیم داغ کرده, شربت را داخل قورى ریخته و کم کم روى بادامها مى ریزیم و ظرف بادام را مرتبا تکان مى دهیم و همین طور آرام آرام شربت را اضافه مى کنیم تا نقلها آماده شود.