حفظ سلامت پوست با ویتامین ب 2


تازه هاى پژوهش

 

 

تهوع مادران باردار سودمند است
پژوهشگران اعلام کردند تهوع و استفراغ مادران در سه ماهه نخست باردارى براى تغذیه و رشد جنین بسیار مناسب است. به گفته این پژوهشگران مادرانى که در سه ماهه اول باردارى هنگام صبح دچار تهوع و استفراغ مى شوند کمتر از دیگران در خطر سقط جنین قرار دارند و نوزادان آنها در زمان تولد سنگین ترند.
تحقیقات نشان داده است که در ماههاى نخست باردارى انسولین بیشترى در خون مادر ترشح مى شود و افزایش میزان انسولین موجب سوخت و ساز بیشتر چربى در بدن آنها مى شود. استفراغ صبحگاهى این مادران ترشح انسولین را در بدن تنظیم مى کند و در نتیجه تغذیه مناسبترى براى جنین در حال رشد فراهم مى شود.

شغل پدر بر جنسیت نوزاد بیشتر تإثیر مى گذارد!
محققان کشف کرده اند که کیفیت پایین اسپرم باعث تولد فرزند دختر مى شود. مردانى که مشکل بارورى دارند, کمتر صاحب فرزند پسر مى شوند, مخصوصا کارگران مزارع و مردانى که در شغلهایى مانند مکانیکى مشغول به کار هستند احتمالا کمتر صاحب فرزند پسر خواهند شد. تحقیقات دلیل این مسإله را مواجه بودن این قبیل افراد با سموم و مواد شیمیایى از بین برنده اسپرم در شرایط محل کار, نشان داده است.
همچنین اثبات شده است هرچه سن مردان در هنگام قرار گرفتن در معرض گازى به نام ((دىاکسین)) کمتر باشد, تولد نوزاد دختر بیشتر است. لذا پژوهشگران توصیه کردند که مردان هنگام کار در معرض این گاز که جزو عناصر تولیدى سموم علف کش است قرار نگیرند.

وسواسى ارثى است
پژوهشگران در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که بیمارى وسواس علت ژنتیکى دارد و مانند سایر بیماریهاى روانى از جمله اسکیزوفرنى و افسردگى ممکن است از پدران و مادران به فرزندان به ارث برسد. بر اساس نتایج این تحقیق افرادى که یک نفر از بستگان درجه اول آنان شامل برادر, خواهر یا والدین دچار بیمارى وسواس باشند پنج برابر سایر مردم در معرض ابتلا به این بیمارى روانى قرار دارند.
آمارها نشان مى دهد که سه درصد مردم دچار بیماریهاى وسواسى هستند. این بیمارى ناتوان کننده روانى تمام گروههاى سنى را تهدید مى کند اما کودکان و افراد میانسال بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند. وسواس که به دو گونه فکرى و عملى است جزو ده بیمارى ناتوان کننده طبق معیارهاى سازمان بهداشت جهانى است.

ماهى ضد افسردگى است
مصرف ماهى خطر بروز بیمارى افسردگى را در افراد کاهش مى دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف کمتر از یک وعده غذایى ماهى در طول هفته, خطر ابتلا به بیمارى افسردگى را 31 درصد افزایش مى دهد. علت خاصیت ضد افسردگى ماهى وجود اسیدهاى چرب ((امگا ـ 3)) فراوان در آن است. پژوهشگران که پیش از این نیز به نقش ضد افسردگى ماهى پى برده بودند در صدد هستند داروهاى محتوى این اسید چرب را براى درمان افسردگى, تهیه کنند.
در ضمن مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف زیاد گوشت قرمز منجر به بروز عوارضى چون بیماریهاى قلبى ـ عروقى, چاقى و برخى از سرطانها مى شود و این در حالى است که مصرف ماهى خطر بروز همه این بیماریها را کاهش داده و علایم روماتیسم مفصلى را بهبود مى بخشد و موجب کم شدن فشار خون مى شود.
پژوهشگران توصیه کرده اند همه افراد در طول هفته حداقل دو وعده ماهى بخورند تا خطر بروز بیماریهاى کشنده و عروق قلبى در آنان به طرز چشمگیرى کاهش یابد.

رد یک باور قدیمى در باره غلات
مصرف غلات و غذاهاى فیبردار در جلوگیرى از رشد سرطان روده بزرگ بى تإثیر است. از سالها پیش چنین تصور مى شد که استفاده از غلات و رعایت رژیم غذایى کم چربى حاوى مواد فیبردار در جلوگیرى از گسترش سلولهاى سرطانى به ویژه در روده بزرگ موثر است.
پژوهشگران پس از انجام تحقیقات گسترده نتیجه گرفتند این باور قدیمى درست نیست و نتیجه آزمایشات نشان مى دهد که رشد سلولهاى سرطانى در کسانى که از غلات استفاده مى کنند و یا نمى کنند برابر است و رژیم غذایى هیچ تإثیرى در جلوگیرى از گسترش سرطان ندارد.

بمب ساعتى دیابت در کمین است
پژوهشگران گفتند میلیونها نفر از بیمارى دیابت و یا همان مرض قند خود, آگاهى ندارند و بدن خود را در خطر انواع بیماریهاى ناشى از این عارضه قرار مى دهند. آنان معتقدند افرادى که بالاى 40 سال سن دارند و سابقه خانوادگى ابتلا به دیابت در آنها وجود دارد, یا اضافه وزن بیش از دیگران دارند در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند و باید همواره میزان قند خون خود را کنترل کنند.
افرادى که از ابتلا به دیابت در بدن خود بى اطلاع هستند, ناآگاهانه سلامت خود را در خطر بیمارى قلبى, قطع عضو, کورى و بیماریهاى کلیه قرار مى دهند. بیمارى دیابت مانند بمب ساعتى لحظه لحظه سلامت انسان را به خطر نزدیک مى کند. این بیمارى بر دو نوع است که نوع اول آن با تزریق انسولین و نوع دوم با رژیم غذایى کنترل مى شود. از جمله نشانه هاى دیابت نوع دوم خستگى, تارى دید, افزایش تشنگى و کاهش وزن است که معمولا نادیده گرفته مى شود تا اینکه بیمارى مزمن مى شود. افرادى که به دیابت مبتلا هستند 2 تا 3 برابر افراد سالم در خطر بیماریهاى قلبى قرار دارند.

تنهایى براى سالمندان مضر است
سالمندانى که تنها زندگى مى کنند و از روابط اجتماعى و ارتباط با دوستان دورى مى جویند 60 درصد بیش از دیگران در خطر زوال عقل, آلزایمر قرار مى گیرند.
پژوهشگران سالمندان را از نظر سن, تحصیلات, بهداشت روانى, انواع بیماریها و ارتباطات اجتماعى تحت بررسى قرار دادند و پس از مطالعه روى مشخصات این افراد نتیجه گرفتند که ضعف در ارتباطات اجتماعى و زندگى کردن بدون هیجانات اجتماعى و عاطفى موجب زوال عقل این افراد شده است.
ادامه تحقیقات بر روى سالمندان بالاى 65 سال نشان داد, شادى و خوشحالى, تندرستى و طول عمر سالمندان را تضمین مى کند. افرادى که در جوانى زندگى شادترى داشته اند در پیرى از سلامت بیشترى برخوردارند و بیشتر عمر مى کنند. این افراد همچنین در این دوران استقلال بیشترى دارند, البته همان طور که افسردگى پیامدهاى جسمى مضرى دارد, شادى هم موجب سلامتى و افزایش عمر سالمندان مى شود.

قرص دوربین دار اختراع شد
پژوهشگران قرصهاى مجهز به یک دوربین تلویزیونى را ابداع کرده اند که براى تشخیص زخم, ناراحتى یا غده در دستگاه گوارش بسیار مناسب است. در حال حاضر معاینه دستگاه گوارش با فرو کردن یک لوله چند مترى از دهان و مرى به داخل لوله گوارش امکان پذیر است که بیماران را ناراحت مى کند, اما این قرصها, روش راحت و جدیدترى براى این گونه معاینات است.
ابتدا بیمار این قرص را مى بلعد و قرص تا 6 ساعت پس از ورود به داخل دستگاه گوارش امواج رادیویى ارسال مى کند که به وسیله یک آنتن متصل به کمربند بیمار دریافت و اطلاعات دریافتى به رایانه پزشک منتقل مى شود. پزشک نیز با کمک رایانه این امواج را بررسى و نتیجه معاینات را اعلام مى کند.
این قرص در نهایت خود به طور طبیعى از بدن دفع مى شود. مخترع این قرص نخستین کسى بود که با بلعیدن قرص دوربین دار, آن را روى خود آزمایش کرد.

کابوس شبانه کودکان نگران کننده نیست
نتایج مطالعات محققان نشان داده است که دیدن کابوسهاى مکرر شبانه از سوى کودکان طبیعى است و تنها در موارد نادرى دال بر وجود بیمارى و یا مسایل عاطفى است و بر خلاف باور عمومى دیدن کابوس ربطى به روان پریشى ندارد.
کابوس شامل دیدن رویاهاى ترسناک است که کودک را از خواب بیدار مى کند. کابوس در مرحله عمیق خواب و اغلب در نزدیکى صبح رخ مى دهد. اطمینان دادن به کودک و حمایت روانى از او در اغلب موارد تنها درمان مورد نیاز است زیرا این اختلالات در موارد نادرى نشان دهنده بیمارى زمینه اى خاص است و معمولا با شروع بلوغ برطرف مى شود. درمانهاى دارویى نیز منجر به اختلالات خواب کودکان مى شود و به هیچ وجه براى کودکان توصیه نمى شود.

ارتباط اهداى خون و سکته قلبى
پژوهشگران گفتند: اهداى داوطلبانه خون خطر حمله قلبى را تا 88 درصد کاهش مى دهد. آنان پس از تحقیقات بسیار نتیجه گرفتند افرادى که داراى ذخیره آهن زیادى در بدنشان هستند سه برابر بیش از افرادى که ذخیره آهن کمترى دارند به حمله قلبى دچار مى شوند. به گفته آنان اهداى خون سبب کاهش ذخیره آهن بدن مى شود و همین امر کاهش 88 درصدى خطر سکته و حمله قلبى را به دنبال دارد.

حشره کشها خطر بروز پارکینسون را افزایش مى دهند
محققان با بررسى بیش از هزار مورد به این نتیجه رسیده اند که مواد شیمیایى موجود در حشره کشها و سموم آفات نباتى مى توانند به سلولهاى مغزى آسیب وارد سازند و در مناطق شهرى و روستایى خطر ابتلا به بیمارى پارکینسون را دو برابر افزایش دهد.
این تحقیق جدید در مورد تحقیقاتى است که قبلا در آکادمى علوم عصب شناسى صورت گرفته است. بیمارى پارکینسون در اثر کاسته شدن میزان پیام برنده هاى عصبى پدید مىآید. یکى از عوارض این بیمارى لرزش شدید دستهاست که به واسطه آسیب رسیدن به سلولهاى ناحیه غده هایى در مغز حاصل مى شود.

نرمش بدنى, براى بیماران ریوى مفید است
افراد مبتلا به بیماریهاى ریوى در صورت تمرین بدنى روزانه و مستمر و حمایت اعضاى خانواده, از زندگى راحت ترى برخوردار خواهند بود. تحقیقات جدیدى که در مورد تعداد بیشمار بیمارانى که به بیماریهاى شدید ریوى و تنفسى مبتلا بودند, نشان داد که مبتلایان در صورت تمرین بدنى و تحت نظارت اعضاى خانواده مى توانند انتظار داشته باشند بیماریشان به نحوى فوق العاده بهبود یابد. نکته قابل توجه آن است که بدترین بیماران تنفسى, بهترین نتیجه را گرفتند. این مطالعه نشان داد, هر قدر بیمارى تنفسى افراد شدیدتر باشد, در اثر تمرین بدنى از آسودگى بیشتر برخوردار خواهد شد.

مصرف گردو میزان کلسترول افراد میانسال را کاهش مى دهد
افراد میانسال و کهنسالى که داراى کلسترول بالا هستند, مى توانند با استفاده از روغن گردو به جاى روغن زیتون, خود را در مقابل بیماریهاى قلبى بهتر محافظت کنند. پژوهشگران با مطالعه روى تعدادى زن و مرد میانسال که میزان کلسترولشان بالا بود, دریافتند کسانى که به جاى غذاهاى حاوى چربى اشباع شده, گردو مى خورند, میزان کلسترولشان به نحو چشمگیرى پایین تر مى باشد. این نخستین تحقیقى است که نشان مى دهد میوه هاى مغزدار در کاهش کلسترول در میان سالمندان موثر است.