سوسکهاى چوبخوار ، آفت درختان


سوسکهاى چوبخوار, آفت درختان

مهندس مجتبى شریعت پناهى

 

 

حتما شما هم با آفاتى که در داخل شاخه هاى درختان زندگى مى کنند برخورد کرده اید.
این نوع آفات در درختان میوه و زینتى مانند انواع رز, سیب, گلابى, گیلاس, آلبالو, بادام, هلو و پیراکانتا خسارتهایى به بار مىآورند.
یکى از این آفات حشره اى است که به سوسک شاخک بلند معروف است. سوسک شاخک بلند, در اواخر بهار به صورت حشره است. حشره ماده, تخمهاى خود را در اطراف دمبرگ قرار داده و روى آن را با ماده سفیدرنگى مى پوشاند. بعد از چند هفته از این تخمها, کرمهاى کوچک خارج گشته و از کنار دمبرگ به داخل شاخه ها نفوذ مى کنند. به این کرمها اصطلاحا لارو مى گویند. لاروها زرد رنگند و بدون پا و بند بند. آنها خیلى زود مغز شاخه ها را مى خورند. ابتدا از زیر پوست شروع مى کنند. بعد وارد شاخه ها گشته و دالانهایى در داخل شاخه ها به وجود مىآورند.

علایم ظاهرى
در صورتى که سوسکهاى چوبخوار وارد شاخه ها شوند, در مدت کوتاهى شاخه ها مى خشکند.
به این ترتیب ممکن است در مدت چند سال همه شاخه هاى درخت خشک شده و گیاه به کلى از بین برود. براى شناسایى سوسکهاى چوبخوار کافى است نگاهى روى شاخه ها بیندازید. سوراخهایى که محل ورود لاروها است, به وضوح مشاهده مى شود. این منافذ معمولا در نوک شاخه ها و جاهایى است که درخت هرس شده است. مثلا در محل قطع شاخه هاى گل سرخ یا سیب و گلابى این حالت دیده مى شود.

پیشگیرى و مبارزه
از آنجایى که سوسکها در داخل مغز شاخه ها پنهان هستند مبارزه شیمیایى با آنها آسان نیست زیرا آنها پناهگاه خوبى براى خود درست مى کنند. براى مبارزه شیمیایى باید مواد شیمیایى را در داخل این منافذ تزریق کرد. البته چون در اواخر بهار این آفت در خارج شاخه ها زندگى مى کند, مى توانیم روى برگها و شاخه ها را سمپاشى کنیم.
براى پیشگیرى از خسارت سوسکها بهتر است از زخمى نمودن درخت و شکستن شاخه ها جلوگیرى نموده و بعد از عملیات هرس روى قسمتهاى بریده شده را با آهک, اندود کنیم. در صورتى که سوسک در داخل شاخه ها باشد, باید شاخه ها را بریده و بسوزانیم و با تقویت درخت آن را براى مقابله با آفات مقاوم کنیم.