ظرافت در نگهدارى کودکان


ظرافت در نگهدارى کودکان

تهیه و ترجمه: پگاه امیردیوانى

 

 

حمام کردن کودک
درمان سرماخوردگى کودک
جلوگیرى از افتادن کودک
در هفته اول تولد نوزاد تا زمان افتادن بند ناف, او را با ابر تمیز کنید. پس از آن این رهنمودها را براى حمام کردن وى بکار برید:
1ـ یک وان پلاستیکى مخصوص کودک را تا 5 سانتى متر از آب گرم پر کنید. آرنج خود ـ و نه دستتان ـ را در آب فرو برید تا دماى آن را بسنجید. تمام وسایلى را که براى حمام کردن نوزادتان به آنها احتیاج پیدا مى کنید کنار وان قرار دهید.

2ـ کودکتان را وا دارید تا ابتدا پاهایش را داخل لگن قرار دهد. یکى از دستهایتان را براى نگه داشتن شانه ها, گردن و سر کودک و دست دیگرتان را براى نگه داشتن رانهاى او بکار برید. در حالى که کودک را مى شویید, شانه هاى او را با دست نگه دارید و مراقب باشید که سرش بیرون از آب باشد.
3ـ براى شستن صورت نوزاد, از آب تمیز, و جهت شستشوى بدنش از مقدار کمى صابون ملایم استفاده کنید.

4ـ براى شستن موهایش, شامپوى بچه بکار برید, سپس براى آب کشیدن موها, سر او را به طرف عقب خم کنید.
5ـ هنگامى که کودکتان را از وان خارج مى کنید, مراقب باشید, زیرا بدنش لغزنده است. بنابراین باید یک حوله و یک سطح لایه دار در نزدیکى خود داشته باشید تا او را خشک کنید.
6ـ هنگامى که کودکتان قادر به نشستن مى شود, حدود 6 ماهگى, آمادگى حمام کردن در یک وان بزرگ را خواهد داشت. در این صورت شیرها و لوله هاى وان را بپوشانید و تمام اشیإ به جز آنهایى که بکار مى برید را از اطراف وان بردارید و هرگز نوزاد خود را تنها رها نکنید.

درمان سرماخوردگى کودک
اولین سرماخوردگى کودک وضعیتى است که اکثر والدین ترجیح مى دهند در آن قرار نگیرند. اما این بعید است, زیرا نوزادانى که سیستمهاى ایمنى بدنشان امکان ترمیم خود را نداشته اند, در مقابل تقریبا 200 نوع ویروس مختلف سرماخوردگى, فوق العاده ضعیف هستند.
شما نمى توانید بیمارى فرزندتان را درمان کنید, اما قادرید بیمارى او را تسکین دهید.
براى کمک به کاهش گرفتگى بینى در کودکتان, هواى اتاقش را به وسیله یک دستگاه مرطوب ساز هوا, مرطوب کنید و قبل از اینکه هنگام شب بخوابانیدش, او را در آب گرم حمام نمایید. اگر به طفلتان شیرخشک مى دهید, در فواصل وعده هاى غذاییش به او آب بخورانید. (چنانچه از شیر خود به او مى دهید, این کار ضرورتى ندارد.) براى نرم کردن مخاطى که در بینى کودکتان جمع شده, سعى کنید از قطره هاى نمکى استفاده نمایید. شما مى توانید این قطره هـا را از داروخانه خریده یا خودتان با حل کردن یک چهارم قاشق چایخورى نمک در 250 گرم آب گرم, آنها را درست کنید. با استفاده از یک قطره چکان پزشکى تمیز, چند قطره از محلول فوق را داخل یکى از سوراخهاى بینى کودک بریزید, سپس از یک مکنده براى تمیز کردن سوراخ بینى او استفاده کنید. این اعمال را براى بینى دیگر نیز تکرار کنید.
شما باید با پزشک اطفال خود نیز مشورت کنید. سرماخوردگیها به تنهایى براى اطفال خطرناک نیستند, اما گاهى اوقات ممکن است به بیماریهاى حادترى منجر شوند مثل عفونت گوش یا برونشیت. اگر دماى بدن کودکتان به بیش از 39 درجه افزایش یافت و یا اینکه از خوردن غذا امتناع ورزید, خیلى سریع با متخصص اطفال تماس بگیرید.

جلوگیرى از افتادن کودک
سقوط کردن, علت اصلى مصدومیت غیر عمدى در تمام سنین, بخصوص دوران کودکى مى باشد. مخصوصا اطفالى که ایستادن و راه رفتن را به تازگى یاد گرفته اند, در معرض خطر هستند. براى محافظت از کودک:
هرگز او را تک و تنها روى میز متحرک نگذارید. پشت خود را به کودک نکنید, ممکن است او به طور غیر منتظره اى روى میز غلت خورده و بیفتد. اگر کودکتان فوق العاده پرجنب و جوش است, در کف اتاق به او پوشک ببندید.
تمام اتاقها را با فرش یا موکت بپوشانید.
یک پادرى لاستیکى در کف وان قرار دهید تا از لیزخوردن کودک جلوگیرى نمایید.
در ابتدا و انتهاى پله ها نرده نصب کنید. نرده ها باید طورى نصب شوند که کودک نتواند از میان آنها خارج شود.
روى تمام پنجره ها حتى پنجره هاى طبقه اول, محافظ پنجره نصب کنید.
به محض آنکه کودکتان یاد گرفت که خودش را از روى تخت بالا بکشد, ارتفاع تشک تخت او را کم کنید.
لبه تیز وسایل خانه را با تشتک بپوشانید تا هنگامى که براى بالا کشیدن خودش لیز مى خورد, از مصدومیتش جلوگیرى گردد.
به کودکتان کفشهاى راحتى بپوشانید که کفشان لیز نخورد.