کتابخانه پیام زن


کتابخانه پیام زن
((کتابهاى رسیده))

 

 

همسردارى
ابراهیم امینى
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم
چاپ: شانزدهم/ 1378
تعداد صفحات: 303
قیمت: 13500 ریال
آیت الله امینى در این کتاب با عنایت به واقعیات و مسایل اجتماعى, مشکلات و مسایل زناشویى را بیان مى کند و آداب همسردارى را با استفاده از آیات و روایات و رفتارهاى اجتماعى افراد مورد بررسى قرار مى دهد.
در قسمتى از این کتاب مى خوانیم: مرد که مدیر خانواده است باید به این نکته توجه داشته باشد که زن نیز انسانى است مانند مرد. خواسته ها و آرزوها و حق حیات و آزادى دارد. باید بداند که زن برده گرفتن نیست, بلکه به معناى انتخاب شریک در زندگى و یار و مونس گرفتن است. باید به خواسته هاى درونى و آرزوهاى او نیز توجه داشته باشد.

اى کاش گل سرخ نبود
منیژه آرمین
ناشر: سازمان تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: اول/ 1378
تعداد صفحات: 309
قیمت: 12000 ریال
این رمان در باره سرگذشت پیرزنى تنها است که در آسایشگاه سالمندان با خاطرات گذشته اش زندگى مى کند. در فصل آخر این کتاب آمده است: او را بر تخت روان مى بردند و مى توانست دخترها و نوه هاى دخترى و دو عروس تازه را ببیند. همگى عینکهاى آفتابى تیره با مارکهاى معروف به چشم زده اند. همسایه هاى قدیمى مى گویند به خاطر ژست این عینکها را زده اند, چون آفتابى در کار نیست. دوربین, با چشمى شیشه اى جلو آمده و فیلم مى گیرد. عزاداران, یک تیغ, سیاه پوشیده اند و جلو دوربین خود را متإثر نشان مى دهند. دوربین جلو رفته و از نوه ها فیلم مى گیرد. آنها, اشکشان را از زیر عینک پاک مى کنند. خواهرهاى شوهر گلرخ, به دستمالهایى که به رنگ سیاه و آبى و سبز لوازم آرایش آغشته شده, چشم غره مى روند.

هاجر اسوه استقامت
غلامرضا گلى زواره
ناشر: نور السجاد
نوبت چاپ: اول/ 1378
تعداد صفحات: 128
قیمت: 4200 یال
این کتاب به زندگى هاجر در جوار حضرت ابراهیم(ع) و ساره مى پردازد. در فصل ((عنایت و کرامت)) این طور آمده است: کاروانى کوچک به نزدیکى هاجر رسید. از میان آنان زنى نسبتا سالخورده از مرکب خویش پیاده شد و با هاجر به گفتگو پرداخت. یکى از افراد, چادرى با زیرانداز و روانداز به هاجر داد, دیگرى ظرف پر از شیرى برایش آورد و آن دیگر مقدارى نان و خرما. آن شب تا دیر وقت بچه ها اطراف حضرت اسماعیل(ع) حلقه زده و با او بازى مى کردند و زنها چون خدمتکار دور هاجر پروانه وار در گردش بودند.

دفاع از حقوق زن
محمد حکیمى
ناشر: بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى
نوبت چاپ: اول/ 1378
تعداد صفحات: 175
قیمت: 5500 ریال
کتاب حاضر با توجه به طرح اصول فمینیسم غربى در برخى کتب و نشریات کشور, مى کوشد تا با بهره گیرى از آیات قرآنى و معارف اهل بیت(ع) برترى نگرش اسلام بر دیگر مکاتب را آشکار سازد. برخى از بخشهاى کتاب از این قرارند: آفرینش زن, اوجگرایى و تکامل زن, عقل زن, پایگاه اجتماعى زن, زن محور خانواده, رسالت زن, مشورت و رایزنى با زنان, جانبدارى افزون بر حقوق و ...

پندها و حکایتها
فاطمه مروج
ناشر: موسسه فرهنگى آزاد گرافیک
نوبت چاپ: اول/ 1378
تعداد صفحات: 40
قیمت: 1700 ریال
این کتاب شامل ده حکایت و اندرز از گذشتگان است. در حکایت ((یک روز با سعدى)) آمده است: سعدالدین با خواندن شعر سعدى و مشاهده استعداد او, وى را به قصر خویش دعوت کرد, سر و صورتش را غرق بوسه کرد و به او گفت: مصلح الدین پسرم! تو از این ساعت فرزند من خواهى بود و تمام امکانات را با همه توانم در اختیار تو خواهم گذاشت, تا تو به تحصیلات ادامه دهى.

درآمدى بر نظام شخصیت زن در اسلام
محمدرضا زیبایى نژاد
محمدتقى سبحانى
ناشر: دارالثقلین ـ قم
نوبت چاپ: اول/ 1379
تعداد صفحات: 224
قیمت: 8000 ریال
این اثر که متعلق به دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه هاى علمیه خواهران مى باشد نگاهى دارد بر مبانى فکرى غرب نسبت به شخصیت زن و جریان شناسى نهضت زنان در غرب. اصول شخصیت زن از نگاه اسلام و جریان شناسى نهضت زنان ایران و در کل نگرش اسلام به شخصیت زن از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است. در بخش فمینیسم اسلامى آمده است: گروهى از فمینیستها که در قالب اعتقادات ضد دینى یا لأیک به دفاع از حقوق زنان مى پرداختند, پس از مدتى به این نتیجه رسیدند که چون گرایشهاى مذهبى در زنان ایرانى قوى و بنیادین است, هیچ تحولى اساسى در ایران بدون در نظر گرفتن مذهب نمى تواند به وقوع بپیوندد.

پرتوى از خورشید
به کوشش: حسین رودسرى
ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى
نوبت چاپ: اول/ 1378
تعداد صفحات: 464
قیمت: 9500 ریال
کتاب مذکور حاوى 365 خاطره در هشتاد و هفت موضوع مختلف است که مربوط به خاطرات جالب و مهم زندگى امام خمینى از زبان خانواده, شاگردان, دوستان و یاران و مسوولین نظام و ... متناسب با نیازها و علایق نوجوانان و جوانان مى باشد. در ضمن 28 عکس نیز از امام در ترکیه, پاریس, قم, تهران و حسینیه جماران ضمیمه کتاب مى باشد.

ره توشه راهیان نور
معاونت آموزش / مرکز آموزش مبلغین (طرح هجرت)
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم
چاپ: اول/ 1379
تعداد صفحه: 328
قیمت: 12/000 ریال
ره توشه حاضر حاوى سه بخش است که بخش اول آن مقالات مربوط به ماه محرم الحرام مى باشد. بخش دوم مربوط به ماه صفر است و بخش سوم مباحث مربوط به مناسبتهاى روز مى باشد که عبارتند از مرورى بر موضوعات مقالات برگزیده ره توشه هاى سابق, ذکر مصایب اهل بیت علیه السلام و سوالات مربوط به ماه محرم الحرام.
در قسمتى از این کتاب مى خوانیم: گزارش پیامآور عاشورا از فاجعه کربلا و نهضت الهى حسین(ع) اوج مى گیرد, تا در کانون قدرت امویان و دستیاران و همکاران و موافقان آنان, به عنوان ظلم و ستم و امام کشى, با وحشیانه ترین شیوه ممکن در سینه ها و اوراق تاریک تاریخ ثبت گردد و به مرور زمان با کنار زدن پرده تزویر و فریبکارى, قدرت پوشالى و حاکمیت خودکامه اموى را در هم فرو ریزد.

مدیریت اسلامى
محمدحسن نبوى
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم
چاپ: پنجم/ 1378
تعداد صفحات: 391
قیمت: 17500 ریال
این کتاب با هدف تبیین دیدگاههاى اسلام در خصوص مدیریت و آموزش لازم به مدیران جامعه اسلامى به نگارش در آمده است. ((حکومت و مدیریت اسلامى)), ((برنامه ریزى و ارکان آن)), ((سازماندهى)), ((رهبرى)), ((انگیزش)), ((کنترل)), ((تصمیم گیرى)), ((سلوک مدیریت)) و ... از مباحث کتاب مذکور به شمار مى رود.
در بخش سلوک مدیریت مى خوانیم: مدیران و حاکمان مسلمان باید مواظب باشند که بین زیردستان بر اساس عدل عمل کنند و بر کسى ظلم و ستم روا ندارند و شهد شیرین عدالت در موارد گوناگون به مذاق آنان خوش باشد, نه آنکه اگر یک طرف مصالح خود و خویشان و نزدیکانشان قرار گرفت شمشیر برنده عدل کند شود و از عمل باز ماند.

نزول قرآن و رویاى هفت حرف
سیدرضا مودب
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم
چاپ: اول/ 1378
تعداد صفحات: 271
قیمت: 12500 ریال
کتاب حاضر مجموعه اى است در باره روایتى نقل شده از اهل سنت که نزول قرآن را بر هفت حرف مى داند. این روایت که منشإ مناقشه و معرکه آرا در بین علماى علوم قرآنى بویژه علماى اهل سنت شده, در این کتاب مورد بررسى قرار مى گیرد. عناوینى چون; حدیث سبعه احرف و بررسى آن, بررسى و نقد برخى از دیدگاههاى دانشمندان اهل سنت در باره حدیث سبعه احرف, قراآت و سبعه احرف, از مباحث این کتاب به شمار مى رود. در قسمتى از کتاب مذکور آمده است: روایاتى مبتنى بر نزول قرآن بر سه حرف, چهار حرف, پنج حرف و حتى ده حرف وجود دارد که با روایت سبعه احرف و نزول بر هفت حرف متضاد و معناى آن را نفى مى کند; در نتیجه تواتر روایت سبعه احرف را مخدوش مى سازد.

تفکیک قوا و ولایت فقیه
مصطفى ناصحى
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم
چاپ: اول/ 1378
تعداد صفحات: 223
قیمت: 9500 ریال
مسإله تفکیک قوا در اغلب نظامهاى سیاسى جهان, امرى پذیرفته شده است. در قانون اساسى ما علاوه بر تفکیک و استقلال قوا از ولایت فقیه نیز سخن به میان آمده است. نویسنده با توجه به این مسإله ابتدا به بیان تفکیک قوا مى پردازد و سپس رابطه ولایت فقیه و رهبرى را با تفکیک قوا مورد بررسى قرار مى دهد.