اخبار


 

اخــــبار

 

 

رهبر معظم انقلاب:
هنرمندان براى روایت حماسه ملت به میدان بیایند
حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با هنرمندان و مسوولان فرهنگى و تبلیغات دفاع مقدس, به مناسبت هفته دفاع مقدس; دفاع از تمامیت ارضى, هویت و عزت ملى در هشت سال دفاع مقدس را یک پیروزى مطلق براى ملت ایران برشمردند و تإکید کردند: اکنون زمان حضور و نقشآفرینى خیل عظیم هنرمندان است که در طول سالهاى متمادى با زبان هنر, این حماسه را با تمام ابعاد آن روایت و منتقل کنند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: مطالبه من از جامعه فرهنگى و هنرى این است که فهرستى از این حماسه ها و حادثه ها تهیه شود تا مشخص گردد کارهاى انجام شده که ارزشمند نیز مى باشد در مقابل گنجینه عظیم ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس چقدر ناچیز است و هنوز حتى یک هزارم آن حماسه عظیم نیز بیان نشده است. آنچه که در پشت جبهه مى گذشت و تصمیم گیریهاى همراه با غرض مجامع بین المللى, از جمله زوایاى جنگ هستند که تاکنون در آثار هنرى به آن پرداخته نشده است. در حالى که دفاع مقدس و ابعاد گوناگون آن مهمترین موضوع و دستمایه هنرى براى اصحاب فرهنگ و هنر است و آثار هنرى بزرگ دنیا نیز همواره بر روى قهرمانى ملتها متمرکز است.
ایشان روایت درست حادثه را از دیگر موارد مهم پرداخت هنرى دانستند و گفتند: نقش هنرمندان در روایت درست از میدانهاى جنگ معلوم مى شود. اگر این حوادث بزرگ درست روایت شوند, اثرات ماندگارى خواهند داشت. اگر غلط روایت شود یا روایت نشود, این تإثیرات بسیار کم خواهد شد و اگر خداى نکرده مغرضانه روایت شود قضیه, بعکس خواهد شد.

مسابقه فیلمنامه نویسى در باره امیرالمومنین(ع) برگزار شد
با عنایت به نامگذارى سال امام على(ع), اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى قم با همکارى سینماى جوانان اقدام به برگزارى مسابقه بزرگ فیلمنامه نویسى فیلم کوتاه نمود. هدف برگزارکنندگان, سوق دادن هرچه بیشتر اذهان نویسندگان و هنرمندان حوزه فیلم کوتاه به ارزشهاى متعالى مکتب حضرت امیر على(ع) بود; امیرى که کلامش امیر کلام است و چشمه جوشان حکمت و هنر.
در مراسم اختتامیه و اهداى جوایز این مسابقه بزرگ آقاى سیف الله داد, معاونت امور سینمایى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى, ضمن تقدیر از این مسابقه گفت: امروز سینماگران جوان باید بدانند که مداحى براى حضرت على(ع) کافى نیست; بلکه باید به دنبال شناساندن امام شیعیان به جهان باشند.
داریوش ارجمند, بازیگر نقش ((مالک اشتر)) در سریال ((امام على(ع))) نیز با حضور در این مراسم اعلام کرد: من بعد از نوکرى امام على(ع) در ایفاى نقش مالک اشتر در ساخته داود میرباقرى, همواره شاهد باران رحمت امام بر سر خود بوده ام. این خیلى مهم است که ((لوکیشن)) اولیه کجا باشد! على(ع) در کعبه چشم به جهان گشود و لوکیشن اولش در دنیا خانه خدا بوده است. شما نیز قیامت را باور کنید و در زمینه شناساندن مولود کعبه در فیلمهایتان قدم بردارید.

نشان صلح و آزادى براى یک کارگردان زن ایرانى
رخشان بنى اعتماد که با سه فیلم ((زیر پوست شهر)), ((بانوى اردیبهشت)) و ((باران و بومى)) در جشنواره بزرگ زنان در ایتالیا شرکت کرده بود, براى کارگردانى فیلم ((زیر پوست شهر)) جایزه ((صلح و آزادى)) را براى نخستین بار از آن کشور ایران کرد. این نشان قدیمى که از قرن پانزدهم میلادى به برگزیدگان صلح و آزادى تعلق مى گیرد, این بار به مجموعه افتخارات سینمایى ایران افزوده شد.

خانم جلودارزاده:
حق بیمه زنان خانه دار باید در مهریه آنان گنجانده شود
خانم سهیلا جلودارزاده, عضو هیإت رییسه مجلس شوراى اسلامى در گفتگویى مطبوعاتى اظهار داشت: حق بیمه زنان خانه دار باید در مهریه آنان گنجانده شود. زنان خانه دار به عنوان گروه تإثیرگذار در ارزش افزوده و تولید ناخالص ملى در دوران کهنسالى و میانسالى براى تإمین معیشت با مشکلات فراوانى مواجه هستند از این رو طرح بیمه زنان خانه دار در فراکسیون زنان مجلس مطرح و کارشناسى شده است و مى توان به عنوان یک پیشنهاد حق بیمه را به شکل یک پشتوانه در مهر زنان خانه دار گنجاند.
وى افزود: پرداخت حق عأله مندى به بانوان شاغل و تحت پوشش قانون کار یکى دیگر از لوایحى است که در کمیسیون اجتماعى مجلس تصویب شده است و بزودى وارد صحن مجلس خواهد شد. زن و مرد شاغل در پرداخت مالیات و تلاش در جهت توسعه کشور یکسان عمل مى کنند و لذا زنان نیز باید همچون مردان از حق عأله مندى بر اساس قانون اساسى, قانون کار و قانون استخدامى کشور بهره مند شوند.

در مسإله نابارورى سهم زنان و مردان مساوى است
بر اساس آخرین آمارهاى جهانى بیش از ده درصد از زوجها به نوعى از مشکلات نازایى رنج مى برند. با توجه به سطح عمومى بهداشت در کشورمان, این رقم براى زوجهاى ایرانى بین 10 تا 15 درصد متغیر است.
رییس اولین جشنواره بین المللى ((تحقیقات نازایى)) و رییس پژوهشکده ((رویان)) جهاد دانشگاهى در این باره گفت: در اذهان عامه مردم مشکل نازایى به زن نسبت داده مى شود در صورتى که بررسیهاى علمى نشان مى دهد در مسإله نابارورى سهم مردان و زنان مساوى است.
وى ضمن انتقاد از عدم پوشش بیمه اى بیماریهاى نابارورى, خواستار حمایت سازمانهاى بیمه گر از بیمه شدگان خود در زمینه تهیه دارو و انجام درمانهاى نابارورى شد.

بدرفتارى با زنان در اسپانیا
از آغاز سال میلادى 2000 در کشور اسپانیا, 50 زن در این کشور به دست همسرانشان کشته شده و 50 زن دیگر نیز به دلیل بدرفتارى همسران خود به شدت مجروح شده اند و 600 هزار زن دیگر به دلیل خشونت شوهرانشان به دادگاه شکایت کرده اند.
به گفته مسوولان, بیکارى, اعتیاد به مواد مخدر, الکل و اختلالات خانوادگى عوامل اصلى بروز خشونت و بدرفتارى مردان اسپانیایى نسبت به همسرانشان است. در این کشور با وجود برجسته بودن شعار برابرى حقوق زن و مرد در زندگى مشترک, در بیشتر خانواده ها مردسالارى حاکم است و بدرفتارى مردان نسبت به زنان امر عادى و رایج است.

زنان ایتالیایى با بچه دار شدن مخالفند
زنان کشور ایتالیا به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادى و نداشتن خانه و شغل مناسب مخالف بچه دار شدن هستند. از هر سه زن ایتالیایى یک تن مخالف داشتن فرزند مى باشد. از نظر این زنان از جمله این مشکلات, نداشتن خانه, شغل مناسب و افزایش اعمال غیر قانونى در جامعه است.
طبق یک نظرخواهى در جامعه ایتالیا, 52 درصد زنان باردار شدن را از نظر ارزش بالاتر از شغل مى دانند و بقیه به دلایل مشکلات زیاد ناشى از آن, از داشتن بچه خوددارى مى کنند. افزایش قیمت خانه و طولانى بودن ساعات کار و مغایرت آن با نگهدارى فرزند و تربیت او از دیگر مشکلات مطرح شده از سوى این زنان است.

مقام معظم رهبرى:
خواسته ملت اصلاح امور بر اساس سه شاخص مبارزه با فقر, فساد و تبعیض است
رهبر معظم انقلاب اسلامى طى سفرى به قم و حضور در صحن مطهر حرم حضرت معصومه(س) در سخنانى ضمن تجلیل از نقش خطیر مردم آگاه و شجاع قم در دورانهاى مختلف انقلاب اسلامى, استقلال را یکى از شعارهاى اصلى و محورى انقلاب, مایه هویت و تضمین کننده منافع و افتخارات ملى دانستند.
آیت الله خامنه اى با اشاره به برخى افراد که در اوایل انقلاب به دنبال زمینه سازى براى نفوذ مجدد آمریکا در کشور بودند و اکنون شعار آزادى و اصلاح سر مى دهند, افزودند: بر اساس قانون اساسى, استقلال و آزادى هیچ یک مانع دیگرى نیست و کسانى که مى خواهند با نام آزادى بار دیگر زمینه نفوذ دشمن را در کشور فراهم سازند, در واقع به دنبال تإمین هدف دشمن هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بخش دیگرى از سخنان خود از شهر قم به عنوان شهر علم و اجتهاد و شهر قیام و انقلاب یاد کردند و با تجلیل از ایثارگریها و جانفشانى هاى مردم قم در طول نهضت و انقلاب اسلامى و دوران دفاع مقدس افزودند: حرم مطهر حضرت معصومه(س), وجود علما, فقها, فلاسفه و مولفان بزرگ دینى و مردم شجاع, آگاه و زمان شناس, سه ویژگى ممتاز شهر مقدس قم است.
همچنین مقام رهبرى در دیدارى با اساتید, فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در سخنانى ضمن تجلیل از آرمان والا و هدف مقدس نظام اسلامى براى ایجاد تمدن اسلامى به معناى همراهى علم با اخلاق, مادیات با معنویات و قدرت سیاسى با عدالت, به بیان وظیفه خطیر حوزه هاى علمیه در این حرکت و موانع و چالشهاى این مسیر و واجبات روحانیت و حوزه هاى علمیه در شرایط کنونى پرداختند.
مقام رهبرى در ادامه تولید فکر و پرورش انسان را دو عنصر اساسى براى ایجاد یک تمدن عظیم برشمردند و افزودند: نقشآفرینان اصلى در تولید فکر و پرورش انسان در نظامى اسلامى, علماى دین هستند که باید به تناسب زمان و با استفاده از اقیانوس بیکران معارف اسلامى و پرورش روح ایمان در انسانها, این نقش یگانه و منحصر به فرد خود را انجام دهند.

تعاونیهاى زنان تولیدکننده روستایى تشکیل مى شود
مشاور وزیر جهاد سازندگى در امور زنان در ((روز جهانى زنان روستایى)) بهبود و ارتقاى وضعیت زنان روستایى و عشایرى کشور را گام موثرى در جهت رسیدن به توسعه پایدار دانست.
فرزانه مافى مدیر دفتر امور زنان روستایى و عشایرى وزارت جهاد سازندگى, گفت: در حالى که طبق برآوردهاى فأو, بیش از 50 درصد رشد تولید جهانى غذا مدیون زنان است, آنان 70 درصد جمعیت فقیر جهان را تشکیل مى دهند که بار این فقر بر روى دوش زنان روستایى نیز بیش از سایر زنان است.
وى با اشاره به نقش زنان روستایى در تولید محصولات کشاورزى و صنعتى جوامع, سهم زنان در فعالیتهاى اقتصادى در آفریقا را 60 درصد, در آسیا 50 درصد و در آمریکاى لاتین 40 درصد عنوان کرد و افزود: این در حالى است که با وجود ایفاى چنین نقشى, زن روستایى تصمیم گیرنده نیست.

همایش توانمندسازى زنان برگزار شد
همایش توانمندسازى زنان با تإکید حقوق و بهداشت بارورى به همت مرکز امور مشارکت بانوان و با همکارى نمایندگى صندوق جمعیت ملل متحد برگزار شد.
خانم زهرا شجاعى در این همایش گفت: خانواده اساسى ترین نهاد براى تمرین مشارکت اعضاى آن در تصمیم گیرىها, انجام وظایف و احقاق حقوق مادى و معنوى زنان است. این نگرش که بویژه بر نقش مردان در همراهى زنان تإکید مى کند, توانمندى زنان و نیز توانمندى کامل اعضاى جامعه را در پى دارد.
دکتر نفیس صدیق مدیر اجرایى صندوق جمعیت ملل متحد نیز با ارسال پیامى اعلام کرد: صندوق جمعیت ملل متحد از برنامه هاى بهداشت بارورى آموزش و فعالیتهاى اشتغال زایى زنان حمایت مى کند.
وى با اشاره به اقدام دولت در زمینه وارد نمودن ملاحظات جنسیتى در برنامه توسعه ملى اظهار داشت: افزایش نرخ باسوادى زنان از 52/1 به 74/2 درصد, انتخاب زنان به مشاغل بالاى تصمیم گیرى شامل دو پست در سطح هیإت دولت, انتخاب یک زن براى اولین بار به عضویت هیإت رییسه مجلس شوراى اسلامى, انتخابات شوراهاى شهر و روستا در سطح کشور از جمله مثالهاى آشکار موفقیت در طول ده سال گذشته است.

پلیس نوجوان تشکیل شد
120 دختر و پسر نوجوان با لباس مإموران انتظامى در تهران مشغول به کار شدند. سردار بتولى, معاون اجتماعى ناجا در مورد طرح تشکیل ((پلیس نوجوان)) اعلام کرد: طرح تشکیل پلیس نوجوان براى نهادینه کردن قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تهیه شده است. طبیعت تشکیل پلیس نوجوان در این است که از جرایم فرارى که در میان نوجوانان و جوانان رخ مى دهد پیشگیرى شود و از تبدیل شدن نوجوانى که اقدام به یک جرم کوچک کرده است به یک نوجوان بزهکار جلوگیرى شود.
معاون ناجا در ادامه افزود: پلیسهاى نوجوان در بسیارى از کشورها در خدمات متعددى استفاده دارند و نبودن این نوع پلیس در ایران بسیار محسوس بود.
وى با اشاره به اینکه پلیس نوجوان مى تواند امنیت را در مدارس ایجاد کند گفت: امیدواریم با همکارى آموزش و پرورش دختران و پسران پلیس را در تمام مدارس راه اندازى کنیم.

80 درصد قالیبافان کشور زن هستند
هشتاد درصد قالیبافان کشور را زنان تشکیل مى دهند. علاوه بر این در تولیدات صنایع دستى هم زنان نقش عمده اى را دارند.
وزیر جهاد سازندگى با بیان مطلب فوق افزود: زنان روستایى همدوش با مردان در فعالیتهاى کشاورزى و تولیداتى شرکت مى کنند ولى با این حال هنوز اهمیت لازم به آنها داده نمى شود و جایگاه واقعى آنان ناشناخته مانده است.
وى در ادامه افزود: زنان روستایى نقش عمده اى در امر تولید دارند و در این راستا مشارکت فعالى تا به حال داشته اند لیکن به دلیل اینکه در ادبیات ما جایگاه خاصى که شایسته آنها باشد, پیدا نکرده اند, سهم آنها در فعالیتهاى تولیدى به صورت دقیق تبیین نشده است.

نامه اعتراض آمیز دو دانش آموز به کوفى عنان
دو تن از دانشآموزان مدرسه دخترانه ((سمیه)) قم در خصوص وقایع اسفبار انتفاضه مردم فلسطین نامه اى خطاب به ((کوفى عنان)) دبیر کل سازمان ملل نوشته و به دفتر سازمان ملل در تهران ارسال کرده اند. در قسمتى از متن این نامه آمده است: حتما شما نیز همانند ما صحنه دلخراش به شهادت رسیدن فرزندى را در آغوش پدرش, از تلویزیون دیده اید. دردناک تر از آن صحنه, پایان یافتن بدون نتیجه جلسه شوراى امنیت بود که در تاریخ ثبت گردید. این روش در کجا و کدامین مکتب و مسلک پذیرفته شده که ملتى را این گونه در نابودى و فشار قرار دهند آن وقت مجامع و محاکم رسمى دنیا لب به سخن نگشایند. آیا این سکوت مورد سفارش کتب الهى انجیل است یا تورات؟ کجاست آن وجدانى که خواب را از چشم ما بگیرد. خجالتآورترین حرف این است که آمریکا و اسرأیل به دنبال صلح خاورمیانه اند, عجبا از اینهمه مردم فریبى! ما به عنوان یک دختر مسلمان ایرانى به شما مى گوییم که همه ما در پیشگاه خداى بزرگ مسوول خواهیم بود.

بنگلادش و هند در صدر کشورهاى ((زنآزار)) جهان
صندوق جمعیت سازمان ملل گزارش داد خشونت خانگى در بنگلادش و هند گسترده است و به صورت ضرب و شتم همسران و واداشتن آنها به خودکشى, شکنجه مستخدمان و اذیت و آزار جنسى و بدنى کودکان رخ مى دهد.
در گزارش جهانى جمعیت سازمان ملل آمده است: پاشیدن اسید خطر بزرگى براى زنان و دختران 11 تا 20 ساله است و تقریبا 50 درصد همه موارد قتل زنان ناشى از خشونت شوهران به علت ناتوانى زنان در تإمین جهیزیه است.
در ضمن این گزارش حاکى است خشونت علیه زنان در کانادا 29 درصد, در آمریکا 22 درصد و در آفریقاى جنوبى 20 درصد ثبت شده است.
علاوه بر این سازمان ملل گزارش داد که زنان و دختران جهان هنوز از تحصیل و خدمات بهداشتى از جمله تنظیم خانواده و دستمزد و حقوق قضایى یکسان با مردان محرومند. همچنین در این گزارش آمده است, یک سوم همه حاملگى ها که 80 میلیون مورد در سال مى شود, ناخواسته یا نابهنگام است و هر سال زنان به طور تخمینى 50 میلیون عمل سقط جنین را انجام مى دهند. با این وضعیت سازمان ملل موقعیت زنان جهان را ((نگران کننده)) خواند.

زنان انگلیس در خط مقدم خواهند جنگید
وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد تا وقتى فرماندهان ارشد اثبات نکرده اند که حضور زنان به کارآیى عملیات نظامى لطمه مى زند, زنان باید در نیروهاى زمینى, هوایى و دریایى رفتار مشابه با مردان داشته باشند.
وى افزود: در حال حاضر زنان در نیروهاى مسلح در خط مقدم, در واحدهاى توپخانه, به عنوان خلبانان جنگنده و در کشتیهاى جنگى فعالیت مى کنند و این بدان معناست که مى توانند مانند مردان سربازان دشمن را بکشند. لذا باید به زنان اجازه داده شود که به عنوان نیروهاى پیاده در خط مقدم بجنگند.

خرید و فروش سالانه چهار میلیون دختر در جهان
به گزارش صندوق جمعیت سامان ملل, تجارت زنان در سطح جهان از آغاز قرن جدید در حال افزایش است و این امر نتیجه جهانى شدن اقتصاد است. بخش اعظم تجارت زنان و دختران در کشورهاى آسیایى انجام مى شود, ولى زنان اروپاى شرقى نیز بیش از پیش به این ورطه کشیده مى شوند.
در این گزارش آمده است: علاوه بر خرید و فروش سالانه چهار میلیون زن و دختر در جهان, در سال 60 میلیون زن نیز در اثر سقط جنین غیر بهداشتى و یا اهمال کارى در زایمانها, جان خود را از دست مى دهند.
بر اساس این گزارش, سالانه دو میلیون دختر بین 5 تا 15 ساله به کارهاى ناشایست و خلاف اخلاق سوق داده مى شوند و پنج هزار زن و دختر نیز قربانى تعصبات مى شوند.