تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

تإثیر حس بویایى در تهوع زنان باردار
پژوهشگران اعلام کردند حالت تهوع و استفراغ صبحگاهى در خانمهاى باردار به دلیل حساس شدن حس بویایى آنهاست. بیشتر زنان باردار از بوى پخت غذا و به ویژه بوى گوشت به حالت تهوع دچار مى شوند و تحمل بوى سیگار, قهوه, مواد نفتى و عطر را ندارند و استشمام هر یک از این بوها, آنها را دچار تهوع و استفراغ مى کند.
حس بویایى زنان باردار به دلیل افزایش تولید استروژن در بدن آنها حساس مى شود و به همین دلیل با استشمام یک بوى بسیار ملایم هم ممکن است حالت تهوع و استفراغ به آنها دست دهد.
تحقیقات نشان داده است زنانى که دچار اختلالات بویایى هستند در دوران باردارى به تهوع دچار نمى شوند و همین امر تإثیر حس بویایى را در ایجاد تهوع صبحگاهى زنان باردار نشان مى دهد. تهوع و استفراغ صبحگاهى در زنان باردار امرى عادى است و 98 درصد زنان باردار به این حالت دچار مى شوند.

سر بزرگ, نشانه هوشمندى است
افرادى که سر بزرگترى نسبت به بقیه دارند, باهوش تر از دیگران هستند. تحقیقات پژوهشگران نشان داد, افرادى که سرهاى بزرگ و پهن دارند از همه باهوش تر هستند.
البته همیشه این نظریه وجود داشت که سر بزرگ نشانه هوشمندى است, اما تاکنون آزمایش و تحقیق علمى در این زمینه انجام نشده بود. دانشمندان با انجام تحقیقات گسترده اى به این نظریه قدیمى, جنبه علمى بخشیدند و به افرادى که از سر بزرگ خود رنج مى برند, امیدى تازه دادند.

تنشهاى روحى براى زنان باردار خطرناک است
دانشمندان اعلام کردند تنشهاى روحى در سه ماهه نخست باردارى مادران, موجب ایجاد ناهنجاریهاى ساختمانى صورت در نوزادان خواهد شد.
تحقیقات این پژوهشگران نشان داده است تنشهاى روحى مادر در سه ماهه نخست باردارى, با ایجاد ناهنجاریهاى سر و صورت نوزادان مانند شکاف کام, رابطه مستقیم دارد و احتمال ایجاد چنین عوارضى را افزایش مى دهد. این تنشهاى روحى موجب مى شود در تکامل دستگاه عصبى ـ ماهیچه اى ـ نوزادان و مهاجرت سلولهاى جنینى به محل مناسب, اختلال ایجاد شود و نابهنجاریهاى ساختمان سر و صورت را ایجاد کند.

راه درمانى براى عفونتهاى خاص زنان
پژوهشگران پس از انجام آزمایشاتى بر روى زنان نتیجه گرفتند, نوشیدن آب زغال اخته در پیشگیرى و درمان عفونتهاى ادرارى بسیار موثر است. نوشیدن روزانه 50 تا 100 سى سى آب زغال اخته مى تواند عفونت ادرارى را به طور کامل و بدون نیاز به داروهاى شیمیایى درمان کند.
بیش از این تصور مى شد مصرف شیر حاوى مخمر و همچنین ماست که محتوى باکتریهاى مفید است مى تواند در درمان عفونت ادرارى موثر باشد, اما تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که به جز درمان با داروهاى شیمیایى, تنها راه درمان پیشگیرى این عفونتها, مصرف آب زغال اخته است.

استفاده از رایانه براى کودکان مضر است
پژوهشگران ضمن تحقیقاتى اعلام کردند, استفاده از رایانه توسط کودکان بر روى آنها تإثیر منفى مى گذارد و آنان را زودتر از موعد از دنیاى کودکى خارج مى کند. در واقع استفاده روزافزون از رایانه براى کودکان, پایانى زودرس بر کودکى آنها است, زیرا در کودکان به ویژه زیر 6 سال کار و بازى با رایانه موجب چاقى, خستگى چشم, انزوا از اجتماع و خانواده و تشدید اضطراب در آنها است و این علایم هیچ یک نباید در کودکان وجود داشته باشد.
تحقیقات این پژوهشگران نشان داده است که استفاده از رایانه هیچ تإثیر مثبتى در افزایش یادگیرى کودکان ندارد و بر عکس عوارض منفى ناشى از آن بسیار بیشتر از منافع استفاده از آن براى کودکان است. این محققان توصیه کرده اند که کودکان به بازیهاى کودکانه خود بپردازند و تا رسیدن به نوجوانى از کار و بازى با رایانه بپرهیزند.

تإثیر طب سنتى در درمان بیماریهاى مزمن
پژوهشگران اعلام کردند طب سنتى در درمان بسیارى از بیماریهاى مزمن از طب مدرن موثرتر است. تحقیقات این پژوهشگران نشان داده است که طب پیشرفته امروز اگرچه در درمان بسیارى از بیماریها معجزه مى کند, اما در درمان بیماریهاى مزمن ناتوان و کم فایده است. آنان چند زن را که به دیابت, پارکینسون و فشارخون مبتلا بودند تحت نوعى درمان سنتى هندى قرار دادند و پس از 18 ماه نتیجه گرفتند که این نوع درمان از درمانهاى پیشرفته موثرتر است.
طب قدیمى معمولا شامل داروهاى گیاهى, رژیم غذایى مناسب و صوت درمانى و ورزش است و در تسکین علایمى چون تب, خستگى, تنفس نامرتب, افسردگى, اضطراب و فشارخون بسیار موثر است.

طول عمر زنان اروپایى بیشتر از مردان است
دفتر آمار اتحادیه اروپا در یک گزارش تحقیقى اعلام کرد, زنان در اروپا نسبت به مردان طول عمر بیشترى دارند و بیش از شش سال زیادتر از مردان عمر مى کنند.
میانگین طول عمر متوسط زنان در اروپا در سال گذشته میلادى حدود 81 سال و مردان 75 سال بوده است.
طبق این گزارش حتى در خارج از اتحادیه اروپا نیز طول عمر متوسط زنان بیشتر از مردان است. آمریکا, چین, هند و ژاپن در این میان رکورددار هستند.
همچنین این دفتر اعلام کرد. اسپانیا با کاهش نرخ رشد جمعیت روبه رو است و در حال حاضر داراى پایین ترین میزان موالید در اتحادیه اروپا مى باشد. کاهش نرخ جمعیت و افزایش طول عمر در این کشور, دو عامل پیرشدن جمعیت در اسپانیا است.

قهوه و تإثیر آن بر بیمارى پارکینسون
گروهى از پژوهشگران با انجام تحقیقات اعلام کردند نوشیدن قهوه در پیشگیرى از ابتلا به بیمارى پارکینسون یا لقوه بسیار موثر است.
پارکینسون یک ناهنجارى مغزى, عصبى است که فقط در آمریکا یک میلیون نفر به آن مبتلا هستند. به عقیده پزشکان هنوز توصیه مصرف قهوه به منظور درمان این بیمارى زود است, ولى کافئین موجود در قهوه تإثیر بسیارى بر روى این بیمارى دارد و باعث حفاظت سلولهاى مغزى در برابرى بیمارى پارکینسون مى شود.

ارتباط تنش و چاقى
پژوهشگران اعلام کردند تنش و اضطراب در زنان لاغراندام موجب چاقى شکمى مى شود. آنان پس از انجام تحقیقات گسترده روى دهها زن لاغر و چاق نتیجه گرفتند زنانى که داراى چربى بیشتر در ناحیه شکم هستند در برابر تنش, حساس تر و آسیب پذیرتر هستند.
این پژوهشگران با اندازه گیرى هورمون ((کورتیزول)) که در زمان تنش ترشح مى شود, نتیجه گرفتند زنانى که بیشتر دچار تنش مى شوند چربى بیشترى در ناحیه شکم دارند. علاوه بر افزایش سطح کورتیزول خون, استعمال سیگار, مصرف الکل و نداشتن فعالیتهاى فیزیکى هم موجب چاقى شکمى مى شوند.
بیماریهاى قلبى, فشار خون, سکته مغزى و دیابت هم از جمله بیماریهایى است که از چاقى شکمى ناشى مى شود. گفتنى است ژنتیک هم در جمع شدن چربى در ناحیه شکم موثر است.

ارتباط کمردرد و دود سیگار
احتمال بروز کمردرد در افراد سیگارى 20 تا 80 درصد بیشتر از افرادى است که سیگار نمى کشند. پژوهشگران با انجام چند تحقیق بین المللى نتیجه گرفتند که کمردرد افراد سیگارى به دلیل ایجاد اختلال در تإمین مواد غذایى توسط غضروف بین مهره هاى کمر ـ دیسک ـ است. به علاوه افراد سیگارى که تحت عمل جراحى قرار مى گیرند بیش از دیگران در خطر خونریزى حین جراحى قرار دارند و جراحى آنها به زمان بیهوشى بیشتر نیاز دارد. اگر این افراد چند ماه بیش از انجام عمل جراحى به ترک سیگار اقدام کنند, نتایج عمل جراحى آنها بهتر خواهد بود.

تإثیر وزنه بردارى در طول عمر
محققان تإکید کردند ورزشهایى چون وزنه بردارى موجب افزایش طول عمر مى شود. ورزشهاى پیاده روى و دو نیز در بهبود سلامتى انسان بسیار موثرند. این ورزشها موجب کاهش رادیکالهاى آزاد موجود در خون مى شوند. این رادیکالها خاصیت اکسیدکنندگى دارند و به سلولهاى بدن آسیب مى رسانند. با کاهش میزان این رادیکالها, انسان از خطر بیماریهاى قلبى و سرطان رهایى مى یابد و روند پیرى او نیز کند مى شود. انجام ورزش وزنه بردارى, سه روز در هفته و به مدت شش ماه مى تواند میزان رادیکالهاى آزاد خون را به میزان قابل توجهى کاهش دهد.

بوى خوش سوسنبر نیروى بدن را افزایش مى دهد
پژوهشگران اعلام کردند بوى نوعى گیاه پونه, موسوم به ((سوسنبر)) نیروى بدن را افزایش مى دهد. استشمام بوى سوسنبر موجب افزایش هوشیارى و توانایى ورزشى مى شود و ورزشکاران مى توانند با کمک این ماده طبیعى, نیروى خود را افزایش دهند.
تحقیقات نشان داده است که بوى گیاه سوسنبر, سوخت و ساز بدن را افزایش داده و در نتیجه بر توان و نیروى افراد مى افزاید و ورزشکاران مى توانند با کمک بوى معجزهآساى این گیاه, مدتى طولانى به تمرینات ورزشى خود ادامه دهند و خسته نشوند.

راز بقإ حیات در عصر یخبندان
دانشمندان با انجام تحقیقات اعلام کردند به راز استمرار حیات در کره زمین در عصر یخبندان پى برده اند. آنان با استفاده از الگوهاى محاسباتى و آب و هوایى دریافتند که در عصر یخبندان بخشهایى از زمین پوشیده از آب مانده بود و از همین رو در حالى که بقیه نقاط کره زمین یخ بسته بود, موجوداتى توانستند در بخش دیگر به حیات خود ادامه دهند.
دانشمندان بر این باورند شرایط زیست محیطى دشوار ممکن است موجودات زنده را وادار به تکاملى سریع و جهشى کرده باشد. محققان با استفاده از نمونه هاى شبیه سازىشده رایانه اى از شرایط آب و هوایى آن دوران, نور اندک خورشید و تمرکزهاى متفاوت دىاکسید کربن جو زمین را در محاسباتشان در نظر گرفتند.