اخبار


 

اخـــــبار

 

 

رییس جمهورى:
اندیشه و هنر جایگاه والایى دارد
آقاى خاتمى, رییس جمهور, در مراسم گشایش نخستین نمایشگاه دو سالانه بین المللى نقاشى جهان اسلام, هنر را یکى از مهمترین عوامل جاودانگى تمدنهاى بزرگ و اندیشه هاى بشرى دانست.
رییس جمهور همچنین تصریح کرد: اهتمام به هنر در دورانى که گفتگوى تمدنها مطرح شده از آن جهت بیشتر جلوه مى کند که زبان هنر عالى ترین زبان گفتمان بین ملتها و تمدنهاست که نیازى به ترجمه ندارد. در تمدن اسلامى که پیام خداوند دستمایه آن است, اندیشه و هنر جایگاه والایى دارد تا جایى که مهمترین وجوه اعجاز قرآن جنبه هنرى آن از لحاظ مضمون و شکل است. اندیشه اسلامى; اندیشه معطوف به حقیقت است که زیبایى, وحدت و خویشاوندى بین انسانها مىآفریند, اما اراده معطوف به قدرت و سیاست; ستیز, خشونت, خون و خشم را خلق مى کند.
وى تإکید کرد: در دورانى از تاریخ که ضعف و سستى اندیشه و هنر دیده شده است سرچشمه اش نبود توجه به پیام خداوند مى باشد و ما امروز مى توانیم با تکیه بر گذشته و شناخت حال و آینده و یافتن هویت خود, به مراتب بالاترى برسیم.

خانم صادقى:
نگرش ما باید بر اصل ((توسعه جایگاه انسانى زن)) استوار باشد
خانم زهره صادقى, همسر رییس جمهورى, در دومین همایش همسران سران کشورهاى آسیا و اقیانوسیه, خواستار آن شد که پیگیرى همزمان اهداف توسعه سیاسى و اقتصادى براى تحقق اهداف انسجام اجتماعى و افزایش کیفى و کمى مشارکت زنان روستایى, از ملزومات اصلى برنامه هاى توسعه متوازن ملى و منطقى باشد.
وى فقر را علت العلل توسعه نیافتگى مراکز روستایى در سطح جهان دانست و گفت: ارتقاى واقعى جایگاه زنان هنگامى جامه عمل به خود مى پوشد که نگرش ما بر اصل ((توسعه جایگاه انسانى زن)) استوار باشد.
خانم صادقى, علل ساختارى در حیطه بین المللى, شامل مناسبات ناعادلانه اقتصادى, پدیده جهانى شدن و برنامه هاى تعدیل ساختارى و نیز فقدان رویکرد جنسیتى, سنتهاى نادرست, کمبود یا عدم تناسب در مهارتهاى عملى و آموزشهاى علمى را از علل اساسى توسعه و گسترش فقر روزافزون زنان دانست.
وى افزایش مشارکت گسترده زنان روستایى به عنوان یکى از مهمترین اهرمهاى توسعه اقتصادى را مستلزم اتخاذ ابتکارات و استراتژیهاى نوین دانست و گفت: تسهیل دسترسى زنان به منابع تولید و تشویق و ترویج مشارکت آنان در برنامه هاى توسعه و ساختارهاى تعاونى و تإمین مساعدت فنى از طریق ملحوظ کردن آنان در برنامه هاى ملى, امرى است که در تسریع روند تواناسازى زنان روستایى از اولویت اساسى برخوردار است.
وى در بخش دیگرى از سخنان خود محورهایى از برنامه توسعه در جمهورى اسلامى ایران در موضوع توانمندسازى زنان روستایى را برشمرد و افزود: دولت و مردم ایران اراده سیاسى مثبت و عزمى راسخ دارند که اهداف یک توسعه متوازن و پایدار مبتنى بر اجماع ملى و همکارى منطقه اى و بین المللى به منظور ارتقاى جایگاه انسانى و مادى جامعه ایرانى بویژه زنان روستایى تحقق یابد.

خانم شجاعى:
زنان ایران داراى مشکلات مشترک با زنان جهان هستند
خانم زهرا شجاعى, مشاور رییس جمهور در امور زنان گفت: به رغم بهبودهایى که در زمینه هاى آموزش, بهداشت و مشارکت سیاسى زنان در ایران حاصل شده, زنان کشورمان داراى مشکلات و رنجهاى مشترک با زنان جهان هستند. احترام به زن در ایران نشإت گرفته از قوانین اسلام و توصیه هاى رهبران دینى است, با این حال فرهنگ مردسالارى طیف وسیعى از سراسر جهان را فرا گرفته است. ما معتقدیم که حتى یک مورد خشونت علیه زنان هم زیاد است.
خانم شجاعى در دیدار با رییس اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه ژاپن, افزود: استفاده از توان علمى, اندیشه و نیروى کار زنان به عنوان نیمى از نیروى انسانى جامعه با حفظ کیان خانواده و نقش تربیتى زن در خانه, یکى از محورهاى برنامه ریزى کلان کشور بوده است.
رییس اداره حقوق نیز طى این گفتگو اعلام کرد: به رغم مشکلات بسیار زیاد ایران از جمله جنگ, پیشرفت در این کشور در زمینه مسایل زنان بویژه در سالهاى اخیر چشمگیر بوده است. انتظار مى رود که ایران در زمینه حقوق زنان و فعالیتهاى جامعه زنان, نمونه اى براى سایر کشورهاى اسلامى و کشورهاى همجوار در منطقه باشد.

خانم راکعى:
قوانین مربوط به زنان باید بروز و کارآمد شود
خانم فاطمه راکعى, رییس فراکسیون زنان مجلس شوراى اسلامى گفت: لزوم تلاش مضاعف براى زنان به خاطر دستیابى به جایگاه شایسته خود در نظام اسلامى, انگیزه اى براى ایجاد فراکسیون زنان مجلس شده است.
طى گزارش ایرنا, خانم راکعى افزود: از آنجا که کمیسیون خاص مسایل زنان در مجلس وجود ندارد و فقط کمیته زنان و خانواده به عنوان یکى از شاخه هاى کمیسیون فرهنگى به مسایل زنان مى پردازد, ضرورت دارد در حوزه وسیع ترى مسایل زنان بررسى و به آن پرداخته شود. علاوه بر خانمها, بسیارى از آقایان نماینده اعم از روحانى و غیر روحانى اعتقاد دارند که براى رفع مشکلات و مسایل زنان و روزآمد کردن قوانین مربوط به آنها با اتکا به اجتهاد نوین و در چارچوب قانون اساسى باید تلاش ویژه اى صورت گیرد.

خانم جلودارزاده:
در غرب برابرى حقوق زن و مرد وجود ندارد
خانم جلودارزاده, عضو هیإت رییسه مجلس شوراى اسلامى در همایش زنان و مشارکت اجتماعى, گفت: گرایش زنان دنیا به دین, بویژه دین اسلام, جهان سلطه گر را نگران کرده است. دلیل کوبیدن زنان مسلمان در رسانه هاى جهان, گرایش شایان توجه زنان بویژه در غرب نسبت به دین اسلام است.
وى تإکید کرد: در اروپا و حتى در کشور سوئیس که ادعاى مهد آزادى در آن مطرح است, بر خلاف شعارها چیزى به نام برابرى حقوق زن و مرد وجود ندارد. امروز زن در جهان به عنوان یک شىء و یک ابزار کار در صحنه اقتصادى و وسیله اى براى بهره بردارى بیشتر مطرح مى شود. حتى سیاستمدارترین زنهاى جهان غرب نقش یک عروسک خیمه شب بازى را ایفا مى کنند, چرا که نگاه آنها به زن یک نگاه ابزارى است.
خانم جلودارزاده افزود: در اسلام اصل در تفاهم و مشارکت زن و مرد در خانواده است. این تصور که زن باید در پستو بماند و حس مشارکت در جامعه را ندارد یک تصور غلط است, چرا که مسإله حجاب در اسلام به خاطر حضور و مشارکت زن در اجتماع مطرح شده است.

سهم اشتغال زنان ایران بسیار ناچیز است
کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزى کشور, در مورد سهم اشتغال و بیکارى زنان در ایران طى گفتگویى با خبرگزارى جمهورى اسلامى اعلام کردند: زنان در مقایسه با مردان از فرصتهاى شغلى بالقوه کمترى برخوردار هستند که این مشکل مى تواند از طریق افزایش سطح تحصیلات و مهارت, تغییر نگرشهاى حاکم بر جامعه و تغییر قانون کار تخفیف یابد. این عوامل باعث شده تا ایران در مقایسه با کشورهاى دیگر فقط 12 درصد سهم اشتغال براى زنان داشته باشد.
این کارشناس اضافه کرد: اگر هزینه نسبى استفاده از نیروى کار زن در مقایسه با بهره ورى نسبى آن افزایش یابد, تقاضا براى نیروى کار زن کاهش مى یابد. به عنوان مثال در قانون کار کشور, امتیازاتى براى کارگران زن در نظر گرفته شده است که در نهایت به کاهش تعداد ساعات کار در قبال دستمزد معین منجر مى شود که نتیجه آن افزایش هزینه استفاده از نیروى کار زن در مقایسه بانیروى کار مرد است. کاهش تعداد شاغلان زن و جایگزینى نیروى کار مرد به جاى آن, عمدتا به دلیل تغییر نگرش حاکم بر جامعه در اثر تحولات سیاسى و اجتماعى رخ داده که این تغییر نگرش علیه حضور زنان در بازار کار بوده است.

زنان شاغل باید ورزش کنند
مدیر کل ورزش بانوان کشور طى گفتگویى با خبرگزارى جمهورى اسلامى گفت: زنان شاغل به عنوان بخشى از سرمایه هاى لازم جهت انجام امور جارى کشور هستند و در واقع به جز شغل اصلى که تربیت فرزندان و رکن اساسى خانواده است, داراى شخصیت اجتماعى بوده و در بخشهاى مختلف در انجام امور به فعالیت مى پردازند. با توجه به مشغله فراوان زنان شاغل, سلامتى, نشاط و شادابى آنان به منظور انجام مطلوب امور مهم بوده و با توجه به اینکه اکثریت زنان در مشاغل پشت میزنشینى قرار گرفته اند, لذا عدم تحرک, آسیب جدى به آنان وارد مى کند.
وى در ادامه افزود: به همین منظور انجام تمرینات منظم ورزشى از ضروریات است و در این راستا ورزش بانوان به منظور ایجاد تحرک براى این قشر زحمتکش نسبت به ایجاد شوراى ورزش زنان کارمند در پى اهداف فوق, اقدام به عمل کرده است.
اثرات ورزش و نقش آن در سلامتى و شادابى بانوان نه تنها تضمین نشاط خانواده بوده بلکه بهره ورى آنان را در نقش اقتصاد و تولید موجب خواهد شد. ایجاد تحول در انجام امور, خلاقیت در تفکر بوده و فکر سالم در بدن سالم مى تواند در تفکر سازنده نقش داشته باشد. یک کارمند متفکر در انجام سریع امور, تولید خوب, پاسخگویى به ارباب رجوع, انجام امور به صرفه و صلاح دولت, احساس مسوولیت, وجدان کارى, رعایت عدالت اجتماعى, زود رسیدن به هدف مورد تعقیب و ایجاد شرایط مناسب به منظور ارائه ابتکار و خلاقیت در بهره ورى نقش بسزایى خواهد داشت.

اعتقادات مذهبى, خشونت نسبت به زنان را کاهش مى دهد
یک کارشناس پزشکى قانونى در گفتگویى با خبرگزارى, اعتقادات مذهبى را عاملى موثر در پیشگیرى از خشونت علیه زنان در خانواده دانست.
این خانم کارشناس, اعتیاد, بیکارى, اختلالات روانى و تربیت غلط دوران کودکى را از دیگر عوامل فرهنگى و محیطى تإثیرگذار بر پدیده زنآزارى از سوى مردان برشمرد. وى با اشاره به تحقیقى که بر روى یکصد زن قربانى خشونت از سوى همسرانشان, انجام شده, گفت: این تحقیق نشان مى دهد, عامل بى قیدى به مذهب و اعتقادات دینى, عاملى قوى براى روىآوردن مردان به خشونتهاى مختلف علیه زنان است.

زنان انگلیس به مذهب روى مىآورند
تحقیقات نشان مى دهد بیست هزار نفر از افرادى که اخیرا در انگلیس به اسلام گرویده اند را, زنان تشکیل مى دهند. بسیارى از زنان جوان براى پر کردن خلا روحى و پوچى زندگیشان به اسلام روى آورده اند. آنان ابتدا گفت و شنودى معنوى, روشنفکرانه و مذهبى دارند و پس از آن بر طبق احکام دینى, با مسلمانان ازدواج مى کنند.
نویسنده زن کتاب ((راهنماى قرآن)) با اشاره به روند رو به رشد گرایش زنان جوان بریتانیا به اسلام گفت: طى 20 سال آینده, تعداد بریتانیایى هاى مسلمان چند برابر و یا بیشتر از جامعه مسلمانان مهاجرى خواهد بود که اسلام را به این کشور آورده اند.
وى همچنین گفت: در خیابانهاى بریتانیا, دیگر غیر عادى نیست که زن سفیدپوستى را در لباس سنتى اسلام و یا هنگام خروج از مسجد ببینید.

مشکلات اقتصادى و اعتیاد تنها عوامل طلاق نیستند
طى برگزارى همایش جلوگیرى از طلاق, کارشناسان, ایجاد و گسترش مراکز مشاوره را گام موثرى در راستاى پیشگیرى از طلاق در کشور دانستند. به اعتقاد آنان اغلب متقاضیان طلاق افرادى هستند که نه تنها از ازدواج و اهداف آن, بلکه از ویژگیهاى یکدیگر هم شناخت کافى ندارند.
آقاى کازرونى, کارشناس آسیبهاى اجتماعى بهزیستى تهران, علل عمده بروز طلاق در کشور را ازدواجهاى بدون آگاهى و شناخت, عدم پذیرش راهنمایى هاى صحیح و نابسامانى اجتماعى خواند و افزود: هر چند مسایل و مشکلات اقتصادى و اعتیاد از جمله عوامل مهم بروز اختلاف در خانواده هاست, اما نباید وجود برخى عوامل که به دلیل مسایل فرهنگى, خانواده ها از بیان آن خوددارى مى کنند را نادیده گرفت. به گفته وى 80 درصد از متقاضیان طلاق را افرادى تشکیل مى دهند که دچار نارضایتى هایى هستند که به دلیل مسایل فرهنگى قادر به بیان آن نیستند. این کارشناس تإکید کرد: تبیین صحیح ایدئولوژى اسلامى و آموزشهاى اخلاقى دینى, سیاستهاى صحیح اجتماعى, محیط مناسب, اجازه روابط صحیح بین دختران و پسران و سیستماتیک شدن امور در پیشگیرى از طلاق موثر مى باشد و پرداخت شعارى به امور فقط موجب سطحى نگرى و دور ماندن از واقعیت و موجب بروز مشکلات مى شود که به جاى آن باید آموزش و ارتقاى فرهنگ را به طور جدى مد نظر گرفت.

مرکز توسعه فرهنگ خانواده افتتاح شد
براى اولین بار ((مرکز توسعه فرهنگ خانواده)) در تهران با بهره گیرى از دانش و توانمندى اساتید و روان شناسان مجرب راه اندازى شد.
این مرکز با دو دیدگاه اصلى تحلیل جنسیتى و شایسته سالارى, قصد بارورى و توسعه فرهنگ اسلامى و ایرانى خانواده را دارد که مى بایست جایگزین فرهنگ غلط مصرف و ارتباطات غیر منطقى در جامعه شود.
هدف از تإسیس این مرکز, ارائه آموزش دقیق و نوین به مادران, پدران و فرزندان در جهت تحکیم ساختار خانواده, اصلاح الگوى مصرف, بهینه سازى الگوهاى ارتباطى والدین با یکدیگر و فرزندان و تلاش در جهت اصلاح الگوهاى ناسالم ارتباطى با فرزندان از قبیل دیکتاتورى در منزل و همسر یا فرزندآزارى, تقویت مشارکت زنان در اداره علمى خانه و پیوندهاى خانه و اجتماع, خانه و اقتصاد خانه و توسعه ملى, و ارائه دوره هاى آموزشى حضورى و مکاتبه اى در جهت توسعه خلاقیتهاى فرهنگى هنرى در درون خانواده مى باشد.

اثرات طلاق بر زندگى آتى کودکان بسیار جدى است
محققان طى مطالعه جدیدى دریافتند اثر طلاق بر کودکان در دوران 20 تا 40 سالگى آنان و هنگام تشکیل خانواده بسیار جدى و محسوس است. نتایج این پژوهش حاکى است, احتمال ازدواج افرادى که شاهد جدایى والدین خود در کودکى بوده اند, کمتر است. این کودکان در بزرگسالى از مجادله و تنهایى وحشت دارند و به مصرف مواد مخدر روى مىآورند.
تإثیر روانى طلاق دهها سال پس از جدایى والدین بر روى کودکان باقى مى ماند. این کودکان زندگى هایى را تجربه مى کنند که مملو از نقاط ضعفى مانند ترسهاى فلج کننده از مردن و روى آوردن به مواد مخدر و الکل در دوران جوانى است. این کودکان نسبت به بچه هاى دیگر, در بزرگسالى, کودکان کمتر و طلاقهاى بیشترى دارند.
تحقیقات نشان داده است هرچه کودکان در زمان وقوع طلاق کم سن تر باشند, آسیبهاى بیشترى را تجربه خواهند کرد.

قانون جدید براى زنان مصرى
دادگاه قانون اساسى کشور مصر یکى از قوانین این کشور را لغو کرد. در این قانون زنان کشور مصر تنها در صورت اجازه همسرشان مجاز به دریافت گذرنامه بودند, اما از این پس هر فردى که در مصر زندگى مى کند مى تواند براى خود گذرنامه داشته باشد و براى دریافت آن نیاز به اجازه کس دیگرى نیست.
طرح قانونى مربوط به حق زنان مصرى براى سفر به خارج از کشور در راستاى قانون جدید به عنوان حقوق شخصى افراد مطرح شده است و کسى نمى تواند به غیر از موارد استثنایى از صدور ویزا و گذرنامه زنان امتناع کند.