تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

زنان بیش از مردان دچار افسردگى مى شوند
پژوهشگران اعلام کردند, زنان بیش از مردان گرفتار یإس و رخوت و ناامیدى مى گردند و دلیل آن تعامل بین تسلط ناکافى بر شرایط و اوضاع مهم زندگى و فشار عصبى بیشتر و عمیقا به فکر فرو رفتن مى باشد. در مورد این زنان, فشار جدىتر به مرور زمان منجر به تإمل و تعمیق بیشتر مى گردد و خود این تإمل به مرور زمان فشار عصبى را به دنبال خواهد داشت.
زنانى که مورد مطالعه قرار گرفته اند, ابراز مى دارند که فشار عصبى در مورد آنان ناشى از ناراحتى طاقت فرسا و تحمل بار سنگین مسوولیت مى باشد که در پى فقدان قدرت اجتماعى مشخص به وجود مىآید. زنان بار سنگین خانه دارى و مراقبت از کودک و فشار سنگین تربیت فرزند را بیش از مردان تحمل مى کنند.
همچنین پژوهشگران دریافته اند که زنان کمتر از مردان توسط شریک زندگى شان مورد قدردانى و تشکر قرار مى گیرند. در ضمن به فکر فرو رفتن به مدت طولانى, انگیزه و پشتکار و مهارتهاى رفع مشکلات را در تغییر دادن موقعیت و شرایط بد موجود, در شخص از بین مى برد. ناتوانى در غلبه بر شرایط پر اضطراب مانند ازدواجى بى ثمر و یا تقسیم ناعادلانه در کار منزل, موجب بقاى این قبیل موقعیتها مى گردد.

مراحل خودآگاهى انسان
تحقیقات نشان داده نخستین زمینه هاى خودآگاهى در انسانها ده میلیون سال پیش شکل گرفته است. آنان پس از مطالعه روى ابزار و زینتآلات ساخته شده توسط انسانهاى نخستین به این نتایج دست یافتند و این دوره را به پنج مرحله تقسیم کردند.
در مرحله نخست خودآگاهى, انسان براى نخستین بار موفق شد آنچه توسط حالات چهره یا حرکات بدن انتقال مى یابد, بفهمد.
در دومین مرحله انسان توانست ابزارى مانند تبر را بسازد و از آن استفاده کند. این مرحله 1/5 میلیون سال پیش آغاز شد.
250 هزار سال قبل و در آغاز سومین مرحله خودآگاهى, انسانها توانستند در گروههاى مختلف کنار هم زندگى کنند و موفق شدند باورهاى متفاوت یکدیگر را درک نمایند.
در مرحله چهارم و حدود 150 هزار سال پیش, انسانها ابزار فرهنگى را براى استفاده از آگاهى یکدیگر به کار بردند و این نوع پیشرفت در نخستین قدم با خودآرایى براى جلب توجه دیگران شکل گرفت. پنجمین مرحله خودآگاهى نیز زمانى شکل گرفت که آنها موفق شدند اندیشه ها و احساسات را به امور غیر محسوس و نادیدنى نسبت دهند و به قدرت تفکر دست یابند. از این مرحله پیشرفتهاى چشمگیرى در زندگى انسانها روى داد که همچنان ادامه دارد.

یک دقیقه خنده معادل 45 دقیقه ورزش است
متخصصان خنده که به مزایاى خندیدن پى برده اند, مى گویند: خندیدن به قدرى براى سلامتى انسان خوب است که یک دقیقه قاه قاه خندیدن معادل 45 دقیقه ورزش, انسان را سرحال مىآورد. براى یک خنده درست و حسابى بیش از 80 عضله بدن به کار مى افتد و در طول خنده بر خلاف این همه کار, بدن کاملا احساس سلامتى مى کند.
آنها افزودند: در یک قهقهه, شانه ها, گلو, گردن و دیافراگم تکان مى خورند به طورى که عضلات بعضیها که عادت به خنده درست و حسابى ندارند دچار گرفتگى مى شود. قلب تندتر مى زند, فشارخون بالا مى رود و سطح اکسیژن خون افزایش مى یابد. اینها همه موجب مى شود که انسان احساس سرخوشى کند.
پزشکان مى گویند: با خنده نوعى داروى مغزى ترشح مى شود که نه فقط در انسان احساس سرخوشى به وجود مىآورد بلکه از نظر بسیارى از جامعه پزشکان یکى از بهترین داروهاى طبیعى است.
پس از قطع خنده, فشارخون دوباره پایین مىآید و هورمونهاى اضطراب کاهش و قدرت سیستم ایمنى بدن افزایش مى یابد.
هشدار در باره استفاده از قرصهاى ضدباردارى
پژوهشگران اعلام کردند زنانى که از نظر ژنتیکى در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند نباید از قرصهاى ضدباردارى استفاده کنند, زیرا مصرف این قرصها خطر ابتلا به سرطان را در این زنان سه برابر افزایش مى دهد.
به گفته پژوهشگران زنانى که مادر یا خواهرانشان به سرطانهایى چون سرطان رحم یا تخمدان مبتلا هستند, نباید از قرصهاى ضدباردارى استفاده کنند.
تحقیقات نشان داده است این زنان نسبت به زنانى که در همین شرایط هستند و از قرصهاى ضدباردارى استفاده نمى کنند, سه برابر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

تإثیر سبوس در کاهش سکته مغزى
پژوهشگران طى تحقیقاتى دریافتند استفاده از غذاهاى سبوس دار خطر ابتلا به سکته مغزى را به ویژه در زنان 30 تا 40 درصد کاهش مى دهد. تحقیقات این پژوهشگران نشان داده است که میزان سکته مغزى در بین زنان و مردان آمریکا یکسان, اما میزان مرگ ناشى از سکته مغزى در زنان بیشتر است. بیشترین موارد سکته مغزى نیز بر اثر مسدود شدن سرخرگها است.
پژوهشگران معتقدند مصرف غذاهایى که داراى سبوس هستند, مثلا 2 تا 3 تکه نان سبوس دار در روز خطر سکته مغزى را به میزان قابل توجهى کاهش مى دهد. آنها توصیه مى کنند همه افراد, بلغور, نان سیاه, و نان سبوس دار و غذاهاى تهیه شده با آرد سبوس دار را در وعده هاى غذایى روزانه خود قرار دهند تا خطر سکته مغزى در آنها کاهش یابد.

روحیه همکارى و کار گروهى در انسان فطرى است
قبل از این زیست شناسان معتقد بودند که آدمى محصول فعالیت ژنهاى خودخواهى است که تنها به بقاى خویش و نسلى که مستقیما از آنها نتیجه مى شود مى اندیشد و در عرصه حیات تنها قویترها باقى مى مانند, ولى آنان اکنون به نظریه جدیدى روى آورده اند که بر ارزش همکارى و کمک متقابل و غیر خواهى تإکید مى ورزد.
آنچه که سبب شده است زیست شناسان به نظریه جدید اقبال نشان دهند, ظهور شواهد متعددى است, حاکى از این نکته که ارگانیزمهاى زیستى از رهگذر همکارى و تعاون, شانس بقاى خود را بالاتر مى برند و به خاصه ها و جنبه هاى تازه اى دست مى یابند که برایشان مفید و سودآور است.
نکته حائز اهمیت این است که مفهوم همکارى میان ارگانیزمها تنها به ارگانیزمهاى ساده و میکروسکوپى محدود نمى شود, بلکه به هر اوضاع و احوالى که در آن افراد مربوط به انواع و اجناس و اصناف مختلف حضور دارند و یک گروه و دسته را تشکیل مى دهند, خواه میکروبهاى درون بدن آدمى باشند و یا مرغهاى یک مرغدارى, اعمال مى شود.

فشار خون را جدى بگیرید
در پى مطالعاتى اعلام شد بیش از 75 درصدد از مبتلایان به عارضه فشارخون در خطر ابتلا به بیماریهاى عروقى و سکته هاى مغزى و قلبى قرار دارند.
بیماریهاى عروقى یکى از شایع ترین ناراحتیها در جوامع صنعتى به شمار مى رود و به عقیده پژوهشگران با کنترل فشارخون مى توان از بروز آنها جلوگیرى کرد. در حال حاضر بسیارى از مبتلایان به فشارخون در جهان از این بیمارى خود بى اطلاع هستند و هنگامى که به بیمارهاى عروقى و سکته مبتلا مى شوند, مشخص مى گردد که به دلیل فشارخون به این بیماریها دچار شده اند.
براى درمان فشارخون و کنترل آن باید به سن, جنسیت, نژاد, رژیم غذایى, مصرف دخانیات, فعالیت ورزشى و وضعیت تإهل بیمار توجه کرد, زیرا هر یک از این موارد در تغییر فشارخون موثر است.

کودکان چاق در معرض آسم قرار دارند
کودکانى که دچار چاقى بیش از حد هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیمارى آسم قرار مى گیرند. در این کودکان به دلیل تراکم چربى در اطراف قفسه سینه, ریه به طور عادى و معمول منقبض و منبسط نمى شود و فشارهایى به ریه کودک وارد مى شود که باعث باریک شدن راههاى ریوى و در نتیجه بروز بیمارى آسم مى شود.
دکتر رضا شیبانى با عنوان کردن این مطالب در همایش بین المللى بیماریهاى ریوى, افزود: حال اگر همین کودک داراى خانواده مستعد به آسم از لحاظ ژنتیکى نیز باشد یا در محیط آلوده ناشى از استعمال دخانیات قرار داشته باشد, احتمال ابتلایش به آسم بیشتر است.

افسردگى کودکان را جدى بگیرید
بر اساس مقالات ارائه شده پژوهشگران, در گردهمایى سالانه آکادمى روانپزشکان آمریکا, چون براى اختلالات روانى از جمله افسردگى در کودکان در سنین زیر دبستان معیارهاى دقیقى تعریف نشده است, لذا این عارضه شناسایى و درمان نمى شود.
افسردگى باید هر چه زودتر شناسایى و درمان شود; زیرا این عارضه در اوایل بروز راحت تر درمان مى گردد. از سوى دیگر, این ناراحتى وقتى پس از 6 سالگى کشف مى شود, به صورت مزمن و عودکننده در آمده و درمان آن بسیار مشکل خواهد بود.
پژوهشگران براى شناسایى اولیه کودکان افسرده معیارهایى را تعریف نموده اند که از جمله مى توان از شاد نبودن, بازى نکردن
با همسالان و شرکت در بازیهاى خشن نام برد. در این کودکان تاریخچه خانوادگى اختلالات خلقى و افسردگى شدید نیز ممکن است, وجود داشته باشد.

پنجره هاى گرمابخش و سرمابخش
پژوهشگران نوعى پنجره ساخته اند که در زمستان گرما و در تابستان سرما تولید مى کند. این پنجره ها دو جداره اند و به جاى هوا بین دو جدار آنها آب جریان دارد و از این طریق نور خورشید بدون برخورد با مانع به اتاق مى تابد و در عین حال دماى اتاق نیز کنترل مى شود.
یک ماده شیمیایى در این آب محلول است که در طول موجهاى مرئى شفاف است و انرژى مادون قرمز خورشید را جذب مى کند. این آب در یک مخزن تبادل حرارتى به چرخش درمىآید و خنک مى شود و حرارت آن نیز براى آینده و فصل سرما ذخیره مى شود.
با به کار بردن این سیستم مى توان ساختمانى بنا کرد که نیازى به سیستمهاى گرمایشى و سرمایشى کنونى ندارد و هزینه به کار بردن آن نیز سالانه 50 برابر کمتر از هزینه سیستمهاى کنونى است.

واکسنهاى میوه اى
پژوهشگران اعلام کردند در آینده کودکان مى توانند به جاى تحمل درد واکسنهاى تزریقى, از میوه استفاده کنند. این پژوهشگران مى گویند به دلیل دسترسى نداشتن بسیارى از مردم جهان به امکانات بهداشتى و از جمله واکسن, سالانه بیش از 15 میلیون کودک در سراسر جهان به دلیل ابتلا به بیماریهاى عفونى قابل پیشگیرى, جان خود را از دست مى دهند واکسنها باید در شرایط ویژه اى نگهدارى شوند که در بسیارى از کشورها این امکانات وجود ندارد.
دانشمندان تصمیم گرفته اند به کمک مهندسى ژنتیک میوه هایى تولید کنند که مانند واکسن عمل نمایند. در نخستین بخش از این برنامه, پژوهشگران قصد دارند ویروس ((هپاتیتB)) را وارد سلولهاى گیاهى موز کنند. به این ترتیب افراد با خوردن یک موز مى توانند در برابر بیمارى هپاتیتB مصونیت پیدا کنند.