پزشک شما

نویسنده


 

پزشک شما
دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهر الف.ل.ش ـ اهواز
خواهر ر.و ـ سرپل ذهاب
برادر م.ح.د ـ استان خراسان
برادر س.م.ح.ز ـ جهرم
خواهر یا برادر الف.ل.م
خواهر ف.م ـ کرمان

خواهر الف.ل.ش ـ اهواز
اینجانب دخترى هستم متولد 1350. اولین و در واقع بزرگترین مشکل من این است که از سن 13/5 سالگى تا 20 سالگى مانند همه دختران قاعدگى منظم و طبیعى داشتم, اما از 20 سالگى تاکنون نامنظمى شدیدى در این پدیده رخ داده است, که ابتداى آن با مسإله استرس کنکور شروع شد و با مراجعه به پزشکان مختلف و آزمایشهاى گوناگون نتیجه اى حاصل نشد. نگران هستم که در آینده براى ازدواج و باردارى نیز مشکل داشته باشم.
مشکل دیگر اینکه مدت چند سالى است پوست سرم پوسته پوسته مى شود, حتى لابه لاى ابروها, روى بینى ام نیز به همین صورت است. داروهاى مختلف استفاده کردم, اثرى نداشته است.
سوال آخر اینکه آیا موهاى زائد با الکترولیز به طور دایم از بین مى رود و عوارضى ندارد؟
خواهر محترم!
از اظهار لطف شما و خانواده محترمتان نسبت به مجله بخصوص بخش ((پزشک شما)) سپاسگزاریم. سوال اول شما در مورد نامنظمى و تعداد کم دوره هاى قاعدگى است. گاهى اوقات ممکن است فواصل دو ((دوره قاعدگى)) طولانى شود. گاهى نیز دوره قاعدگى ممکن است به طور موقت قطع شود که در اصطلاح پزشکى به آن ((آمنوره ثانوى)) مى گویند. یعنى قطع قاعدگى به طور ثانویه, به علت تعدادى از بیماریها ایجاد مى شود. در هر حال آنچه باعث نگرانى شما شده است, فاصله طولانى بین بعضى از دوره هاى قاعدگى و تعداد کم دوره هاى قاعدگى مى باشد. گاهى ممکن است شروع این نامنظمى به دنبال یک استرس محیطى مثل تغییر مکان زندگى, قبول شدن در دانشگاه و سایر موارد نگران کننده اتفاق بیفتد, اما به دلیل اینکه از بعضى جهات موضوع مهم است توصیه ما این است که شما به یک متخصص غدد مراجعه نمایید تا از جهات مختلف مورد بررسى قرار بگیرید. در چنین مواردى لازم است از سلامت کامل هیپوفیز, تیروئید, غدد فوق کلیوى, تخمدانها و ... کاملا مطمئن شویم. ضمنا در بسیارى از موارد گرچه این نامنظمى هیچ گونه اثر سویى بر حاملگى نمى گذارد با این وجود باید بررسى لازم صورت بگیرد. همچنین اگر علت این نامنظمى مربوط به غدد مترشحه یا اشکالات ساختمانى باشد ممکن است آثار سوء جسمى هم داشته باشد در غیر این صورت جاى نگرانى نیست.
در مورد پوسته ریزى سر و ابرو و مژه, احتمالا یک اگزماى سبوروئیک مطرح باشد و یا حساسیت به آب و هوا و مواد شوینده باشد. توصیه مى شود از شامپوى سلسون یا سلوکوز خارجى استفاده نمایید, حتما رفع خواهد شد. در ضمن استفاده از الکترولیز تا به حال هیچ گونه عارضه اى نداشته و اغلب به طور دایمى موهاى زائد از بین مى روند. باز هم با ما مکاتبه نمایید.
موفق باشید.

خواهر ر.و ـ سرپل ذهاب
با تشکر از شما, در ادامه نامه قبل که سوالاتى از بنده کرده بودید, باید بگویم من لرزش دست هم دارم که گاهى اوقات با اضطراب همراه است. ضربان قلب نیز دارم بخصوص هنگام خواب. در مورد تغذیه, اشتها دارم اما با خوردن چند لقمه, دیگر نمى توانم غذا بخورم. با وجود سن 20 سال اما 44 کیلوگرم وزن دارم که این مورد مرا بسیار نگران کرده است.
خواهر گرامى!
از اینکه توانسته ایم تا حدودى از نگرانى شما بکاهیم خوشحالیم به هر حال در مورد بى اشتهایى به غذا قبل از هر چیز باید علل جسمى و بیماریهاى مختلف مورد بررسى قرار بگیرند; البته گاهى نیز بى اشتهایى علت عصبى دارد که به آن بى اشتهایى عصبى مى گویند. تصور ما این است که شما یک مقدار زمینه هاى اضطراب و عصبانیت را دارید و شاید در برخى مواقع ضمن اینکه نگران لاغرى خودتان هستید, از چاق شدن هم بترسید. در هر صورت طپش قلب و اضطراب و بى اشتهایى ممکن است علل واحدى داشته باشند البته براى ارزیابى دقیق تر لازم است شما به یک متخصص یا فوق تخصص غدد هم مراجعه نمایید. در اکثر موارد نگرانیهاى معمولى هم ممکن است روى اشتها و وزن, اثر سوء بگذارند که تعدادى از پزشکان با استفاده از ترکیب داروى ضد اضطراب قرص اشتهاآور بیماران خود را درمان مى کنند. حتما شما مى دانید که با مکاتبه صحیح نیست که نسخه و دارو تجویز کرد و لذا توصیه مى کنیم که در اولین فرصت به یک متخصص غدد و در صورت لزوم به یک متخصص اعصاب و روان حضورا مراجعه بفرمایید. شادکام باشید.

برادر م.ح.د ـ استان خراسان
برادر محترم!
توصیه مى شود شما در اسرع وقت و براى تشخیص و مداواى قطعى به یک متخصص بیماریهاى عفونى مراجعه فرمایید.خدا نگهدار.

برادر س.م.ح.ز ـ جهرم
برادر محترم!
در مورد نگرانى از عواقب مشکلى که شرح داده اید باید آزمایشات خاصى انجام دهید. لذا توصیه مى شود جهت درخواست و انجام آزمایشات به پزشک مراجعه فرمایید. همچنین در مورد سوال دوم شما, توصیه مى شود که به یک متخصص روانپزشکى مراجعه نمایید و در خصوص سوال سوم بهتر است از دفتر مرجع تقلیدتان سوال بفرمایید. حتما در این مورد جوابگو خواهند بود.
در پناه خدا مصون باشید.

برادر الف.ل.م ـ
لطفا آخرین اطلاعات از درمان نابارورى مردان در ایران را بیان فرمایید.
برادر محترم!
در مورد نابارورى مردان بخصوص اگر قطعا عقیم باشند, هنوز هیچ راه حل درمانى در کشور ما و در سطح کشورهاى پیشرفته وجود ندارد البته برخى راههاى موجود در کشورهاى اروپایى با فرهنگ و اعتقاد ما سازگار نیست.خدا نگهدار شما.

خواهر ف.م ـ کرمان
اگر امکان دارد در مجله در مورد بیمارى ((اگزما)) و اینکه در اثر چه چیزى به وجود مىآید صحبت کنید. با تشکر از راهنمایى شما.
خواهر محترم!
سوال شما در مورد ((اگزما)) مى باشد. همان طور که قبلا به طور مفصل توضیح داده ایم اگزما یک بیمارى التهابى پوست است که به صورت یک سرى ضایعات پوستى خارش دار مى باشند. اغلب در نقاط و نواحى باز بدن دیده مى شوند. گاهى خارش, بسیار شدید و مداوم است به طورى که منجر به اختلالات عصبى و هیجانى مى شود. ممکن است سابقه فامیلى بیمارى آلرژیک در خانواده وجود داشته باشد و یا این بیماران نسبت به تستهاى پوستى عکس العمل شدید نشان مى دهند. بعضى مواقع اگزما یا التهاب پوست در اثر خارش, منجر به بروز عفونتهاى پوستى با میکروب استافیلوکوک طلایى مى شود که باعث تشدید و عود و طولانى شدن و عدم بهبود اگزما مى شود. یک سرى تدابیر براى پیشگیرى و بهبود اگزما توصیه شده است; مثلا باید از تغییرات حرارت محیط و استرس و نگرانیهاى مختلف پرهیز کرد, رژیم غذایى بایستى متعادل باشد. استفاده از هر نوع ماده محرک شیمیایى از قبیل داروهاى محرک, مواد شیمیایى, چربیها و صابونها و پاک کننده هاى دیگر ممنوع است از استحمام زیاد و شستشوى زیاد سر و صورت و دستها باید اجتناب کرد. پایه و اساس درمان اگزما استفاده از داورهاى موضعى کورتون دار مى باشد و در صورتى که همراه عفونت باشد, لازم است از آنتى بیوتیک مناسب استفاده شود. همیشه با نشاط زندگى کنید.