سفره ماه

نویسنده


 

سفره ماه
منصوره تقدسى

 

 

 

حلواى سه رنگ

مواد مورد نیاز جهت حلواى سفید و کاکائویى
آرد سفید, 5 / 2 پیمانه
کره, 100 گرم
پودر قند, 5 / 1 پیمانه
کاکائو, یک قاشق مرباخورى فقط براى حلواى کاکائویى
هل سفید, یک قاشق سوپخورى
مواد مورد نیاز جهت حلواى زعفرانى
آرد, یک پیمانه
شکر, سه چهارم پیمانه
کره, 75 گرم
آب, سه چهارم پیمانه
زعفران, یک قاشق مرباخورى
هل ساییده, یک قاشق سوپخورى

طرز تهیه:
5 / 2 پیمانه آرد را روى حرارت بو داده تا حدى که بوى خامى آرد برطرف شود, ولى تغییر رنگ ندهد. بعد کره را به آن افزوده و مرتب هم بزنید تا کره کاملا به خورد آرد رود. سپس آن را از روى حرارت برداشته پودر قند و هل را اضافه کنید. نیمى از حلوا را کنار گذاشته و نیمى دیگر را کاکائو اضافه کنید.
براى تهیه حلواى زعفرانى نیز یک پیمانه آرد را بو دهید تا بوى خامى آن از بین برود. سپس کره را اضافه کنید. زمانى که کره کاملا با آرد مخلوط شد, حلوا را از روى حرارت برداشته پودر قند و زعفران و هل ساییده را به آن بیافزایید.
در ظرفى مستطیل شکل, ابتدا حلواى کاکائویى را ریخته و با پشت قاشق کاملا سطح آن را صاف کنید. بعد حلواى سفید را روى حلواى کاکائویى پهن کنید و لایه سوم را حلواى زعفرانى بریزید. سطح حلوا باید کاملا صاف و یکدست باشد. باید دقت شود قطر هر سه حلوا به یک اندازه باشد. روى حلوا را پودر نارگیل بپاشید و مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید و بعد حلوا را به صورت لوزى برش داده و اضافى حلوا را داخل کیسه ماسوره ریخته روى هر لوزى حلوا یک شکوفه زده و خلال پسته روى آن بگذارید. مى توان از حلواى سفید و زعفرانى گلهاى کوچکى درست کرد و اطراف سینى و ظرف حلوا را با آن تزیین نمود.

حلواى عسل

مواد مورد نیاز:
آرد, یک پیمانه
شکر, نصف پیمانه
عسل, نصف پیمانه
آب, 1/5 پیمانه
زعفران و هل, یک قاشق چایخورى
روغن, نصف پیمانه
گلاب, نصف پیمانه

طرز تهیه:
عسل, شکر, آب و زعفران و هل را داخل ظرف لعابى ریخته و روى حرارت گذاشته تا عسل آب شود. در ظرفى دیگر روغن را آب کرده, آرد را درون روغن آب شده ریخته و دایم و یکنواخت هم بزنید تا رنگ حلوا طلایى شود. شیره را داخل آن ریخته و مرتب هم بزنید تا حلوا یکنواخت و لطیف شود.