اخبار


اخبار

 

 

رهبر انقلاب:
پاسخ ندادن به نیاز زمان به ضرر کشور تمام خواهد شد
مقام معظم رهبرى به مناسبت سالروز قیام شجاعانه مردم قم, در حضور آنان از این قیام به عنوان نقطه اى درخشنده و تابناک در تاریخ کشور و انقلاب یاد و تإکید کردند: دشمنان ملت ایران همه کسانى هستند که با حاکمیت نظام مستقل مردمى دینى و متکى به ایمان و عشق و اراده مردم مخالفند که در رإس آنها آمریکا و صهیونیستها قرار دارند. دشمنان همواره سعى دارند با مسموم کردن فضاى فرهنگى و سیاسى کشور و ضعیف کردن انگیزه, ایمان, غیرت, همبستگى و شجاعت ملت ایران بخصوص جوانان, بار دیگر بر این کشور مسلط شوند و منابع آن را غارت نمایند.
رهبر انقلاب با تإکید بر لزوم هوشیارى مردم و مسوولان در برابر القائات دشمن, از جمله ایجاد سوال نسبت به ضرورت لزوم ادامه مخالفت با دشمنان خارجى تصریح کردند: وظیفه مهم مردم, مسوولان, دلتمردان, نمایندگان, علما و خطبا این است که متوجه باشند نظام اسلامى همچنان با سرسخت ترین دشمنان مواجه است.
ایشان حل مشکلات کشور در بخشهاى مختلف را در گرو حضور عناصر مومن, بااراده, متکى به خدا و معتقد به مردم در رإس امور دانستند و با اشاره به ابتکارات و کارهاى بزرگ نهادهاى انقلابى در 21 سال گذشته افزودند: نهادهاى انقلابى در مقاطع مختلف انقلاب از جمله دوران هشت ساله دفاع مقدس, به دلیل توکل به خدا, جرإت در اقدام و باور نیروى ذاتى خود, توانستند کارهاى به ظاهر غیر ممکن را انجام دهند.
مقام معظم رهبرى در ادامه با اشاره به گسترش روزافزون خیزش و بیدارى اسلامى در دنیا و ناتوانى قدرتهاى بزرگ در مهار این موضع اسلامى, خاطرنشان کردند: یک نمونه از این حرکت و خیزش اسلامى, ایستادگى مردم فلسطین در برابر دشمنان است. ملت ایران به عنوان الگو, محور و مرکز این حرکت عظیم جهانى, باید با توکل بر خداوند و حفظ بیدارى, شجاعت و وحدت مسیر صحیح خود را ادامه دهد. مهمترین و اصلى ترین وظیفه ملت ایران و مسوولان در حال حاضر شناخت نیاز زمان و عمل به آن است, امروز نیاز زمان, هوشیارى, آگاهى, حفظ جرإت و قدرت اقدام و تحکیم بیش از پیش وحدت مردم و ارتباط مردم و مسوولان است.

هدیه ویژه سازمان ملل به رییس جمهورى
نماینده سازمان ملل متحد در ایران, به مناسبت طرح گفتگوى تمدنها و آغاز آن, هدیه اى به صورت ((تابلو سفالین)) را به رییس جمهورى کشورمان تقدیم کرد. این تابلو که نماد گفتگوى تمدنهاست توسط یک بانوى هنرمند ایرانى اجرا شده و براى بازدید عموم در مجتمع سعدآباد نصب شده است.
آقاى خاتمى, ضمن تشکر از نماینده سازمان ملل و این بانوى هنرمند گفت: امروز باید به جاى جنگ و ستیز و تخریب منطق, دوست داشتن, احترام متقابل به یکدیگر و صلحى مبتنى بر عدالت در جهان حاکم گردد. آغاز هزاره سوم میلادى, آغاز فضاى جدیدى در زندگى انسانهاست تا همه مردم جهان از استقرار صلحى پایدار, پیشرفت و دستاوردهاى گذشته بشر بهره مند شوند.
نماینده سازمان ملل نیز طى سخنانى اعلام کرد: این هدیه شناسایى نمادینى است از هدیه دیگر, هدیه اى بسیار بزرگتر که شما با فراخواندن ملتها به گفتگوى تمدنها, به آنها تقدیم کرده اید, فراخوانى که در سراسر جهان, گستردگى یافته و جامعه بین الملل آن را از آن خود کرده است. بینش شما قدردانى ویژه دبیرکل, آقاى کوفى انان و کارکنان سازمان ملل در سراسر جهان را برانگیخته است.

مشاور رییس جمهور تحقق کامل حقوق کودکان را در گرو توجه به حقوق زنان دانست
خانم زهرا شجاعى در ((همایش حقوق کودک)) گفت: تحقق کامل حقوق کودکان بدون توجه به حقوق زنان امکان پذیر نیست. فقرزدایى, رفع سوء تغذیه, کاهش مرگ و میر مادران, پیشرفتهاى آموزشى, توانمندسازى اقتصادى آنان و تقویت مشارکت زنان در تمامى سطوح از جمله اقداماتى است که تإثیر مستقیمى بر وضعیت کودکان و بهبود وضعیت دختربچه ها دارد.
وى با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک و معاهدات و توافقنامه هاى بین المللى و منطقه اى در این زمینه گفت: در سطح ملى به پیروى از احکام حقوقى اسلام و برخوردارى از پشتوانه غنى فرهنگى و اقتصادى, بهبود شرایط دختربچه ها و برنامه ریزى و سرمایه گذارى همه جانبه براى رشد آنان, از مهمترین اولویتهاى جمهورى اسلامى است.
خانم شجاعى ضمن برشمردن اصول چهارگانه کنوانسیون حقوق کودک اظهار داشت: در زمینه حاکمیت این اصول بر زندگى دختربچه ها در ایران به رغم کسب موفقیتهاى ارزنده به نظر مى رسد هنور مشکلات و موانعى بر سر احقاق حقوق آنان به ویژه از نظر قانونى وجود دارد. بنابراین اصلاح آن دسته از قوانین, اتهام داشتن احکام تبعیضآمیز را از چهره اسلام خواهد زدود.

زهرا شجاعى:
الگوى اشتغال زنان مطلوب نیست
خانم شجاعى, مشاور رییس جمهور در امور زنان در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: اگر به ادامه تحصیل دختران به عنوان تفنن نگاه کنیم براى اشتغال آنان دچار مشکل خواهیم شد, اما اگر این مسإله را در فرآیند توسعه کمى نیروهاى انسانى ماهر مورد توجه قرار دهیم, به نظر نمى رسد, مسإله جدى در زمینه اشتغال آنان وجود داشته باشد.
وى با اشاره به وظیفه مردان در تإمین نفقه گفت: با این حال به علت شرایط اقتصادى موجود, زنان نیز بخش مهمى از تإمین مخارج خانواده را بر عهده گرفته اند که با حذف آنان, خانواده دچار آسیب مى شود. در این صورت مرد مجبور است با انجام دو یا سه شغل به تإمین معاش بپردازد که چه بسا این مسإله هم به کیفیت کار و روابط خانوادگى اثرات سوئى خواهد داشت.
مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه خانواده و کارفرما توقع دارند که زنان وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهند گفت: زنان شاغل به علت محیط کار, دورى از منزل, ساعت کار و کمبود امکانات و تسهیلاتى مانند مهد کودک و اجراى دقیق ساعات شیردهى دچار مشکل هستند و به این علت عمر مفید آنان کاهش مى یابد و فشار روحى بسیار برایشان وارد مى شود. باید پس از این الگوى اشتغال در ادوار مختلف زندگى زنان ترسیم شود.

سردرگمى جوانان در مسایل فرهنگى, گرایش به بزهکارى را در پى دارد
معاون فرهنگى سازمان زندانها و اقدامات تإمینى و تربیتى کشور با ارائه آمار و اطلاعاتى از میزان بزه دختران و زنان در جامعه گفت: متإسفانه حدود چهار درصد مددجویان کشور را زنان و دختران تشکیل مى دهند و سن بزهکارى در این قشر از جامعه سیر نزولى را طى کرده و به صورت یک بحران اجتماعى خودنمایى مى کند.
وى در نشست کارشناسان و صاحب نظران در امور زنان که از سوى معاونت فرهنگى, تربیتى سازمان زندانها تشکیل شده بود, افزود: شناسایى علل و عوامل جرایم در ارائه راهکارهایى براى پیشگیرى و درمان چنین معضلى از مهمترین اهداف این نشست است. عدم وحدت رویه متولیان فرهنگى و دستگاههاى فرهنگ ساز کشور در ارائه مسایل فرهنگى به جامعه مهمترین دلیل سردرگمى جوانان در مسایل فرهنگى و گرایش آنان به بزهکارى است. کم رنگ شدن ارزشهاى اسلامى و فرهنگ قرآن در برنامه هاى کشور و از سویى القاى بى بند و بارى از سوى رسانه هاى خارجى, بسیاى از جوانان را در بحران پوچ گرایى وارد ساخته است.
وى با اشاره به سنت حضرت رسول در تربیت انسانها گفت: پیامبر اکرم(ص) فعالیت فرهنگى ـ فکرى را به برخورد فیزیکى ترجیح مى داد و حتى یک سیلى به کسى نزد. قرآن کریم نیز انسان را دعوت مى کند تا از طریق منطق, اعتقادات خویش را ترویج دهد.
در حال حاضر ما نیز باید با مصون سازى جوانان از افتادن در خلإهاى فرهنگى, تبیین ارزشهاى انسانى و اخلاقى با شیوه هاى جدید و پیشرو و حس خودباورى در آنان بخصوص دختران و زنان, عاملى براى کاهش بزهکارى در کشور فراهم آوریم.

گزارش از دومین سمینار زن در شهرستان بانه
آمنه عزیزى
دومین سمینار تشکل زنان شهرستان بانه با هدف رشد و اعتلاى فرهنگى بانوان و اصالت دادن به بنیاد خانواده و افزایش دانش فردى و اجتماعى زنان از سوى جمعیت زنان این شهرستان و با همکارى مسوول اداره ارشاد در فرهنگ اسلامى بانه, فرماندار شهرستان و جمع کثیرى از بانوان در این شهرستان برگزار شد.
در این سمینار سخنرانان در مورد حقوق زن در اسلام و قرآن, به ایراد سخنرانى پرداختند و در آخر میزگردى جهت پرسش و پاسخ حاضرین در سمینار تشکیل گردید.

فعالیت اجتماعى زنان ژاپن انحصارى مى شود
زنان ژاپن روز به روز بر قدرت اجتماعى خویش مى افزایند و حوزه فعالیت خود را انحصارى مى کنند. به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى, وجود دانشکده ویژه زنان که مدتها نوعى تبعیض تلقى مى شد, اینک در ژاپن جایگاه مستحکمى پیدا کرده است. ایجاد واگنهاى ویژه بانوان در قطارها از تازه ترین حرکتهایى است که زنان ژاپنى براى جدا کردن رفت و آمدشان از مردها در پیش گرفته اند. پیش از این نیز اتوبوسهاى بین شهرى ویژه زنان آغاز به کار کرده بود.
زنان ژاپن اعلام کرده اند راه اندازى اتوبوس و واگنهاى ویژه موجب مى شود تا حریم خصوصى شان بیشتر حفظ شود و احساس راحتى بیشترى بکنند.
دیدن کتابفروشیهایى که بر سر در آن تابلوى ((ورود آقایان ممنوع)) نصب شده از دیگر پدیده هایى است که دیگر در جامعه ژاپن شگفتآور نیست. مشتریان زن مى توانند با همراه داشتن نوشیدنى در این کتابفروشى مطالعه کنند و یا کتاب خریدارى نمایند.
برخى از هتلهاى توکیو, پایتخت ژاپن نیز با جدا کردن طبقه بانوان از مردان کوشیده اند تا با شتاب بخشیدن به اندیشه تازه اى که در ژاپن رواج یافته کمک کنند. در این هتلها, بهترین طبقه ها براى خانمها در نظر گرفته شده و آسانسور ویژه آن نیز به گونه اى طراحى شده که فقط با کلید ویژه متعلق به همان طبقه قابل باز شدن است.

تبعیض جنسى در آسیا
تبعیض جنسى در جنوب آسیا عامل مرگ 79 میلیون انسان از جنس مونث بوده است. به گزارش خبرگزارى, فرزندکشى, از بین بردن جنس دختر و سوء تغذیه عامل مرگ این انسانها بوده است.
بر اساس این گزارش, مرکز ((تکامل بشر)) که دفتر آن در ((اسلامآباد)) است مرگ این تعداد زن را دلیلى بر وجود 94 زن در مقابل 100 مرد در آسیا عنوان کرده است, در حالى که بر اساس میانگین جهانى 106 زن در مقابل 100 مرد وجود دارد. رییس این مرکز اعلام کرد که در کشورهاى پاکستان, هند, نپال, بنگلادش, سریلانکا, جزایر مالدیو و بوتان تبعیض علیه زنان در تمام سطوح زندگى به طور آشکار وجود دارد.
وى افزود: زنان روزانه 10 تا 12 ساعت کار مى کنند در صورتى که مردان 2 تا 4 ساعت کمتر از آنها فعالیت دارند. به دلیل وجود اعمال تبعیض آموزشى نسبت به زنان فقط 37 درصد از آنان قادر به خواندن و نوشتن هستند.

زنان مى توانند به سازمان ملل شکایت کنند
براى نخستین بار زنان اجازه یافته اند, دعوى خود را در ارتباط با تبعیض, استثمار جنسى و سایر اشکال خشونت به طور مستقیم به سازمان ملل ارجاع دهند.
سخنگوى سازمان ملل در این مورد گفت: کمیسیون این سازمان در مورد وضعیت و شإن زنان راهکارهایى مطرح کرده است که بر اساس آن زنان به صورت فردى یا گروهى مى توانند شکایت خود را در ارتباط با خشونت یا سوء استفاده از آنان به سازمان ملل ارجاع دهند. در این مصوبه با منع تمامى اشکال تبعیض علیه زنان, دستیابى برابر و فرصتهاى یکسان در زندگى سیاسى و اجتماعى خواسته شده است. بعد از این زنان قادر هستند با نادیده گرفتن دولتهاى خود, مشکلشان را براى بررسى به کمیسیون سازمان ملل در مورد وضعیت و شإن زنان, ارجاع دهندO O.

70 درصد اعمال خشونت در محیط خانواده انجام مى گیرد
مدیریت امور تخصصى سازمان پزشکى قانونى در گفتگویى با خبرگزارى اعلام کرد: والدینى که خود در معرض فشارهاى روحى, روانى و یا فیزیکى قرار مى گیرند خواسته و ناخواسته اقدام به اعمال خشونت علیه فرزندان خود مى کنند. 70 درصد اعمال خشونت و آزار در محیط خانه انجام مى گیرد و کودکانى که در چنین خانواده هایى رشد مى کنند به طور مسلم از سلامت روحى و روانى کافى برخوردار نخواهند بود.
وى با تإکید بر اینکه شخصیت کودک در دوران کودکى شکل مى گیرد افزود: چنانچه این شکل گیرى بخوبى صورت نگیرد کودک نخواهد توانست در آینده فردى مفید براى جامعه و خانواده خود باشد زیرا او با کسب اختلالات دوران کودکى, یک عمر درگیر خواهد بود و چه بسا این اختلالات را به نسل دیگر منتقل خواهد کرد.
این متخصص پزشکى قانونى با اشاره به انواع خشونتهاى فیزیکى یا تنبیه بدنى به عنوان مهمترین نوع خشونت گفت: کتک زدن, ضربه زدن با اشیإ, پرتاب کردن, گاز گرفتن, سوزاندن از انواع این خشونتها است. آثار این خشونت خانگى در کودکان به صورت پایین بودن ضریب هوشى و میزان درک, ضعف ارتباط اجتماعى, رشد کم و اختلالات شخصى ضد اجتماعى بروز مى کند. خشونتهاى روانى, چون دشنام دادن, تمسخر و استهزا, توهین و عدم اجازه به برقرارى رابطه با دیگران, بى توجهى به نیازهاى جسمى, اجتماعى و روانى افراد, بیرون کردن از منزل, محروم کردن از تفریح و بازى نیز تإثیرات سویى بر روى کودکان دارد.
وى از بین بردن باورهاى غلط فرهنگى از قبیل برترى مرد بر سایر اعضاى خانواده, فراهم آوردن امکانات تحصیلى, درآمد بیشتر, اشتغال خارج از خانه, دسترسى به اعتبارات براى زنان جهت قدرتمند کردن آنان و در نتیجه افزایش عزت نفس را از راههاى پیشگیرى از خشونت خانوادگى دانست. همچنین ایجاد گروههایى جهت حمایت اعضاى آزاردیده, آموزش تساوى جنسیت در مدارس و مکانهایى که کودکان حضور دارند را از دیگر راههاى پیشگیرى نام برد.

نوجوانان با اضطراب, دوران بلوغ را تجربه مى کنند
رییس واحد ملى تحقیقات بهداشت بارورى وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکى در گفتگویى با خبرنگاران اعلام کرد: نوجوانان ایرانى دوران بلوغ را با ناآگاهى, اضطراب و دلهره تجربه مى کنند. تحقیقات نشان داده است تنها کمتر از 5 درصد نوجوانان کشور از دوران بلوغ آگاهى کافى داشته و با احساس خوشایندى آن را تجربه مى کنند. 35 درصد از دختران و اکثر پسران در هنگام بلوغ هیچ گونه اطلاعاتى ندارند و در مواردى هم که از والدین خود اطلاعاتى کسب کرده اند, رضایت کاملى از آن ندارند.
وى همچنین به ناآگاهى والدین نسبت به تغییرات رفتارى نوجوانان در هنگام بلوغ و برخورد نامناسب با آنان اشاره کرد و گفت: آگاهى والدین نسبت به تغییرات رفتارى نوجوانان در این دوران باعث مى شود که آنان مسایل خود را راحت تر بیان کنند و با راهنمایى مناسبى این دوران مهم و سرنوشت ساز را پشت سر بگذرانند.
بر اساس یک تحقیق پژوهشى, بیشترین منبع کسب آگاهى دختران در زمینه بلوغ, مادر یا خواهر است و معلم و مربیان بهداشتى در رتبه بعدى قرار دارند. بررسى مسایل بهداشتى دوران بلوغ در میان دختران, نشان مى دهد که 36/1 درصد از دختران نوجوان به رعایت نکات بهداشتى توجه نمى کنند و از تمامى علایم بلوغ اطلاعى ندارند.
رییس واحد ملى تحقیقات بهداشت بارورى یادآور شد: آگاهى در دوران بلوغ نسبت به تغییرات رفتارى و مسایل بهداشتى موجب مى شود جوانان این دوران را بهتر قبول کنند.

گروههاى همیار زنان سرپرست خانوار تشکیل مى شود
مدیر کل زنان و خانواده بهزیستى طى گفتگویى اعلام کرد: برنامه هاى انتقال خدمات مستقیم موجود نهادها و سازمانها به تنهایى پاسخگوى نیازهاى زنان سرپرست خانوار نبوده و ضرورى است براى ادامه خدمات اجتماعى تغییراتى در روند برنامه ریزیها صورت گیرد.
وى با اشاره به تشکیل ((گروههاى همیار زنان سرپرست خانوار)) از سوى سازمان بهزیستى افزود: زنان از عمده ترین اقشار در معرض آسیب جامعه هستند که بیش از دیگران در معرض تبعیضهاى اجتماعى و فشارهاى روانى قرار دارند و در این میان آن گروه از زنان که به دلایلى عهده دار مسوولیت خانواده هاى خود هستند, در معرض آسیب بیشترى قرار دارند. این گروه معمولا شامل زنان سرپرست خانوار, دختران و زنان خود سرپرست هستند و به علل متعدد مانند بالا رفتن آمار طلاق, کاهش میزان ازدواج, مرگ و میر, مهاجرتهاى داخلى و خارجى روندى رو به افزایش داشته اند.
خانم دکتر فروزان, مدیر این مرکز در ادامه تصریح کرد: تشکیل این گروه با هدف سوق جامعه به سوى توسعه و رفاه اجتماعى صورت گرفته است. تغییر نگرش جامعه, مبنى بر اینکه آنها مى توانند به خودشان کمک کنند و منافع حاصل از خدمات ارائه شده را اخذ نمایند, سوق دادن نظام حمایتى به فعالیتهاى توسعه اجتماعى و شناساندن استعداد و قابلیتهاى فردى و جمعى زنان سرپرست خانوار به مسوولان جامعه از اهداف دیگر طرح است.

فرزندسالارى در برابر پدرسالارى
کارشناسان مسایل اجتماعى در مورد پدیده فرزندسالارى و عوامل شکل گیرى آن نظرات متفاوتى دارند. برخى معتقدند, بعضى از والدین در ترسیم شخصیت فرزندان, ارزشهاى شخصیتى مورد علاقه خود را به فرزندان القا مى کنند و براى تحقق آن به خواسته هاى فرزندان تن مى دهند. در واقع فرزندسالارى در این گروه, بازتاب آرزوهاى خفته خود والدین است. به گفته این کارشناسان فرزندسالارى ناشى از تحکم فرزند بر والدین نیست بلکه سلسله واکنش متقابل ناشى از بعضى عقده ها و نارساییهاى دوران کودکى والدین مى باشد.
گروهى دیگر از کارشناسان اجتماعى نیز فرزند کم, کاهش ارتباط کودکان با جامعه و همسالان و اجتماعى نبودن کودکان را از عوامل دیگر فرزندسالارى در ایران مى دانند. یک استاد دانشگاه ریشه فرزندسالارى در جامعه ایرانى را پدیده تک فرزندى دانست و گفت که وجود فرزند کم این فرصت را مى دهد تا بچه ها بدون داشتن رقیب جدى در تحمیل نظرات خود موفق شوند. تعداد کم فرزندان, افزایش توجه از سوى والدین را به دنبال دارد. این والدین تلاش مى کنند خواسته هایى را که در دوران کودکى خود به آن دست نیافته اند به فرزندان تحمیل کنند. برخى از فرزندان نیز با آگاهى از این وضعیت, کم کم در صدد تحمیل خواسته هاى خود بر پدر و مادر برمىآیند و نوعى فرزندسالارى شکل مى گیرد.
این محقق اجتماعى معتقد است جوان بودن جمعیت ایران و تبلیغات عمومى در ارتباط با جوانان باعث شده جوانان براى خود حق و حقوق بیشترى قایل شوند و در نتیجه سهم آنان در محیط خانواده افزایش یابد.

دختران پاکستانى و مشکلى به نام جهیزیه
یک روزنامه پاکستانى نوشت: تهیه جهیزیه مانع بزرگى بر سر راه ازدواج دختران تبدیل شده و همین امر باعث شده است هزاران دختر دم بخت پاکستانى در خانه پدرانشان بمانند. مشکلات اقتصادى و عدم تمکین مالى اکثر خانواده هاى پاکستانى, باعث شده است تا آنان نتوانند جهیزیه لازم را براى دختران خود تهیه کنند و بسیارى از دختران جوان با وجود داشتن خواستگارهاى زیادى به خاطر نداشتن جهیزیه در خانه مانده اند.
این روزنامه افزوده است: این روزها مبلمان, تلویزیون و دیگر لوازم صوتى و تصویرى, یخچال, ظروف کامل, زیورآلات و طلا و حتى اتومبیل از کالاهاى اساسى براى جهیزیه دختران به شمار مى رود, در حالى که تهیه چنین اقلامى حتى براى خانواده هاى متوسط پاکستانى نیز بسیار دشوار است.
در این گزارش تإکیده شده است, اگر دولت براى رفع مشکل جهیزیه اقدام قانونى نکند مشکل جهیزیه, زندگى اکثر خانواده هاى دختردار را تباه مى کند و همچنین باعث کاهش نرخ ازدواج و افزایش سن ازدواج مى شود.

انجمن مطالعات زنان تشکیل شد
اولین انجمن علمى مطالعات زنان با عنوان ((انجمن ایرانى مطالعات زنان)) تشکیل شد. در اساسنامه این انجمن, گسترش, پیشبرد و ارتقاى علمى و توسعه کیفى نیروهاى متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشى و پژوهشى, افزایش اطلاعات و آگاهى زنان, توانمندسازى آنان در ابعاد مختلف و گسترش پژوهش و مطالعات در حوزه هاى مرتبط با مسایل زنان از اهداف تشکیل انجمن ایرانى مطالعات زنان ذکر شده است.
همچنین این انجمن, ایجاد ارتباط با مجامع مشابه در داخل و در سطح بین المللى, همکارى, ارائه خدمات مشورتى به سازمانها و نهادهاى داخلى و ارائه خدمات آموزشى و پژوهشى را از دیگر اهداف فعالیت خود برشمرده است.
انجام تحقیقات علمى و فرهنگى در سطح ملى و بین المللى با همکارى محققان و متخصصان و همکارى با نهادهاى اجرایى, علمى و فرهنگى در سطح ملى و بین المللى و ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز در مطالعات زنان از مهمترین محورهاى فعالیت این انجمن است.

تفکیک سن مسوولیت کیفرى و بلوغ کیفرى ضرورى است
رییس موسسه جرم شناسى دانشگاه تهران خواستار تفکیک سن مسوولیت کیفرى و بلوغ کیفرى در قوانین کشور شد. سن مسوولیت کیفرى سنى است که نوجوان پس از رسیدن به آن مشمول مقررات کیفرى بزرگسالان مى شود.
آقاى دکتر ((آشورى)) در کارگاه آموزشى حقوق کودک گفت: در حقوق ایران متإسفانه اطفال و نوجوانان به محض اینکه دوران عدم مسوولیت را پشت سر گذاشته اند, مستقیما مشمول مقررات کیفرى بزرگسالان مى شوند. باید یک مرحله بینابینى وجود داشته باشد تا در آن جرایم اطفال پس از رسیدن به مسوولیت کیفرى از آیین رسیدگى خاصى تبعیت نماید و یا تفاوتى در مجازاتها و واکنشهاى اجتماعى وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اگرچه سن مسوولیت کیفرى در مورد پسران با توجه به سن بلوغ آنها که 15 سال قمرى تعیین شده است مى تواند قابل قبول باشد, لیکن تفکیک آن از سن بلوغ کیفرى تا سن 18 سالگى به ویژه در جرایم تعزیرى باید مورد توجه قرار گیرد. سن بلوغ دختران در قانون مدنى ایران 9 سالگى تعیین شده است. این سن در اردن 7 سال, در انگلیس 10 سال, در فرانسه 13 و در آلمان 14 سال است, ولى سن بلوغ کیفرى با سن مسوولیت کیفرى متفاوت است. با توجه به اینکه اطفال و نوجوانان تا رسیدن به سن بلوغ کیفرى در جستجوى هویت شخصى خود هستند, باید از هر گونه برخوردى که تکامل شخصیتى آنان را دچار وقفه مى کند و یا به آن آسیبهاى جدى وارد مى نماید, اجتناب شود.
رییس موسسه جرم شناسى دانشگاه تهران با افزایش ارتکاب به جرایم از سوى نوجوانان جهان اشاره کرد و گفت: سن ارتکاب جرم رو به کاهش گذاشته است و ارتکاب آن نیز از خشونت بیشترى برخوردار شده است, به گونه اى که بر اساس آمارهاى رسمى 30 درصد از سرقتهاى آمریکا توسط اطفال و نوجوانان صورت مى گیرد.

رویکرد نوین جوانان به دین و معنویت
کنگره ((جوان, اخلاق و معنویت)) در محل دایمى نمایشگاههاى بین المللى تهران برگزار شد. مدیر اجراى نخستین نمایشگاه بین المللى تخصصى جوان گفت: متخصصان و محققان ادیان و مکاتب فلسفى در این کنگره با ارائه مقاله و سخنرانى به بررسى نقش و کارکرد معنویت در زندگى جوان, نقش معنویت در صلح و تبیین نقاط مشترک مذاهب و مکاتب فلسفى پرداختند.
رویکرد نوین جوانان به دین و معنویت در اقصى نقاط جهان و ضرورت آشنایى اقشار مختلف بویژه جوانان کشورمان به ادیان و مکاتب فلسفى, از علل مهم برگزارى این کنگره بود. همچنین جوانان به بررسى تازه ترین سیاستها و تصمیم گیریها در حوزه فرهنگ و هنر مبادرت ورزیدند و قطعات ادبى خود را ارائه دادند.

دبیرخانه همایش زن و سینما تشکیل شد
شوراى فرهنگى اجتماعى زنان, دبیرخانه دایمى ((همایش زن و سینما)) را تإسیس کرد; تا بعد از این فعالیتهاى علمى پژوهشى و فرهنگى این همایش را پیگیرى کند و از زنان هنرمند حمایت نماید.
خانم محتشمى, مسوول این دبیرخانه گفت: دیرخانه دایمى با شناسایى و برقرارى ارتباط با مراکز و دست اندرکاران تولید فیلمهاى سینمایى در صدد هماهنگى و نیز حمایت از آنان در ساخت فیلمهایى است که الگوى ارزشمند از سیماى زن را به نمایش بگذارد. تشکیل جلسات و نقد و بررسى هفتگى فیلم با محوریت زن در فرهنگسراها, دانشگاهها و پیش بینى دوره هاى آموزشى فیلمنامه نویسى و فیلمسازى براى زنان متعهد و علاقه مند و داراى استعداد در این زمینه از طریق مراکز آموزشى فیلمسازى موجود از دیگر طرحهاى پیشنهادى در خصوص موضوع زن و سینما است.
وى همچنین افزود: تهیه و چاپ گزارش تفضیلى همایش و مجموعه مقالات آن, تهیه فهرستى از مشکلات زن در سینما, انعقاد قرارداد با مرکز مطالعات و پژوهش جهاد دانشگاهى در موضوع زن و سینما از دیگر اقدامات این دبیرخانه مى باشد.