نقش عزلت ، نقشى خیال انگیز گزارش

نویسنده


نقش عزلت نقشى خیال انگیز
گزارشى از نمایشگاه نقاشیهاى خانم نجمه پهلوان

مریم بصیرى

 

 

باخبر شدیم نگارستان ((اشراق)), وابسته به معاونت فرهنگى هنرى دفتر تبلیغات اسلامى, میزبان اولین نمایشگاه انفرادى آثار نقاشى خانم نجمه پهلوان است. 27 تابلوى نقاشى با سوژه هاى طبیعت, فیگور, پرتره و فضاهاى داخلى در تکنیکهاى آبرنگ, پاستل و رنگ و روغن مزین کننده دیوارهاى بلند نگارستان مى باشند. این آثار به گفته صاحب هنر کارهایى هستند که با توجه به علاقه خود ایشان به علت شباهت موضوعات و تکنیکهاى نقاشى, از میان دیگر آثار انتخاب شده است و توانایى بهترى در ارتباط با مخاطب دارد.
از خانم پهلوان مى خواهیم که بگوید در وراى هنر نقاشى چه حسى نهفته است که ایشان را به سوى خود جذب مى کند.
ـ بعضى وقتها دلم مى خواهد تنها باشم, لذا همین تنهایى و تفکر, آدم را غرق خیال مى کند. همه آدمها لازم است گاهى اوقات تنها باشند و به عاقبت خود فکر کنند. من این لحظات تنهایى خود و دیگران را بیان مى کنم. البته برخى از بینندگان این نمایشگاه علاوه بر تنهایى, تفکر و غم را نیز از کارها برداشت کرده اند. مثلا در بیشتر سوژه هاى فضاهاى داخلى, من اتاق خالى را به تصویر کشیده ام که خالى از وجود هر عامل انسانى است ولى مى توان از همان خلوت و سکوت پى به وجود آدمهایى برد که در داخل همان اتاق هستند ولى در داخل کادر نقاشى نیستند.
در ضمن نقاشى تنوعات بسیارى دارد و ابتکارات زیادى مى توان در این زمینه به خرج داد تا پیام بهتر منتقل شود. خودم که حس مى کنم روحیه شخصى من با این هنر سازگارتر است. کلا هنرهاى تجسمى ارزشش به این است که مى توان در لحظه اى کوتاه پیام ارائه کرد; آن هم چیزهایى که نمى توان صراحتا به زبان آورد; اما هنرهاى تجسمى باعث مى شوند که خیلى سریع پیام را به مخاطب رساند. مثلا اگر یک جمله خوب با خط خوش نوشته شود زودتر منتقل مى شود تا اینکه بخواهیم در مورد آن سخنرانى کنیم.
من هم سعى مى کنم حرفهاى ناگفته درون آدمیان را با رنگ در هم بیامیزم و بر سفیدى بوم نقاشى بپاشم. اصلى ترین ویژگى در کارهاى من, نور و سایه است. همیشه نور از بیرون به داخل فضاى خانه مى تابد که مى تواند همان نشانه تفکر انسان باشد که به نتیجه مى رسد و نور و روشنایى وارد زندگى او مى شود.

 به جز نقاشى به هنر دیگرى هم مشغول هستید؟
ـ فقط به عکاسى توجه نشان مى دهم, آن هم در خدمت کار نقاشى. مثلا محیطهایى هستند که کار کردن در آنها مشکل است و رفت و آمد مزید بر علت مى باشد. لذا در چنین مواقعى عکس مى گیرم و از روى عکسها کار مى کنم. البته گاه نقش یک تابلو ترکیبى از طبیعت زنده, عکس و خلاقیت ذهنى من است.

 تا به حال در چه نمایشگاهها و جشنواره هایى شرکت داشته اید؟
ـ در ده نمایشگاه جمعى آثار نقاشى شرکت داشتم و در ضمن در جشنواره جوانان استان تهران نفر برگزیده شدم. در جشنواره فرهنگى خواهران قم نفر دوم شدم. در جشنواره جمعى نیمه شعبان هم رتبه سوم را کسب کرده ام. در ضمن در جشنواره جوانان سراسر کشور هم حضور داشتم.

 خودتان از کجا شروع به آموزش و تدریس نقاشى کرده اید؟
ـ از سال 72 به واسطه علاقه اى که به نقاشى داشتم شروع به کار کردم و چون متوجه شدم نسبت به گذشته اطرافم را طور دیگرى مى بینم و دیدم نسبت به محیط زندگى بازتر شده است به این کار ادامه دادم و بعد از آموزش طراحى شروع به نقاشى با مداد رنگى, رنگ روغن, آبرنگ, پاستل و کلاژ کردم. از سال 73 هم تدریس را در کانونها و انجمنها شروع کردم و در حال حاضر هم در آتلیه نگار که مرکز آموزش هنرهاى تجسمى و گرافیک است با عنوان مدیریت برنامه ریزى آموزشى و مربى طراحى و نقاشى مشغول به کار مى باشم.

 فکر مى کنید چگونه مى توان به هنرجویان آموزشى مناسب داد؟ خودتان در این زمینه چه کار مى کنید؟
ـ ارتباط هنرجو و استاد فقط از طریق آموزش نیست, بلکه از طریق برخورد خوب و اخلاق حسنه است. به فرض من تمامى مراحل آموزشى خودم را نزد استادم آقاى سیدمحمدحسین رحمتى گذارندم. ایشان که خود استاد دانشگاه هنر کاشان مى باشد, با روش و اخلاق صحیحى تدریس مى کند. همین ویژگیها باعث شده من با ایشان کار کنم و با توجه به تجزیه و تحلیل هنر از دیدگاهشان من هم تا حد امکان تإثیر مثبتى روى هنرجویانم داشته باشم.

با آرزوى موفقیت و گشودن دریچه هاى روشنایى و رحمت بر ذهن و اندیشه این هنرمند, نمایشگاه را ترک مى کنیم, نمایشگاهى که نقش در نقش است و رنگ در رنگ.