تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

 

علل و درمان ریزش مو در زنان
از هر چهار زن, یک نفر در طول زندگى خود دچار ریزش مو مى شود. ریزش مو در زنان دلایل مختلفى دارد که مى تواند در مراحل مختلف زندگى, از دوره بلوغ تا پس از یائسگى, اتفاق بیفتد. همچنین ریزش مو به طور ارثى از طریق پدر یا مادر به فرزند منتقل مى شود.
زنان بر خلاف مردان کاملا طاس نمى شوند, اما برخى از آنان در سنین 20 تا 30 سالگى, موهاى خود را عمدتا در قسمت بالاى سر از دست مى دهند. علاوه بر توارث, عوامل دیگرى مانند بیمارى, مصرف دارو, مصرف بعضى از انواع خوراکى, قرصهاى جلوگیرى از باردارى, اضطراب یا حاملگى نیز مى توانند در ریزش مو تإثیر داشته باشند.
با این وجود لازم است خانمها از زیاده روى در برس زدن و همچنین سفت بافتن و یا بستن مو برحذر باشند. افراط در رنگ کردن, فر زدن و یا دکلره کردن نیز ریزش مو را تشدید مى کند.

داروهاى گیاهى همیشه مفید نیستند
کارشناسان امور غذایى توصیه کردند زنان باردار تا زمانى که بى ضرر بودن داروهاى گیاهى برایشان ثابت نشده است, از مصرف آنها بپرهیزند. برخى و حتى بسیارى از پزشکان چنین مى پندارند که چون این گیاهان طبیعى هستند, پس حتما بى ضررند و خوردن آنها مانعى ندارد. چنین تصورى بسیار نادرست است; زیرا هر چند اثر مثبت برخى داروهاى گیاهى مانند اسیدفولیک, در کاهش نقصهاى مادرزادى ثابت شده است, اما شمار زیادى از داروهاى گیاهى دیگر هستند که اثرهاى نامطلوب دارند و حتى ممکن است این اثر باعث نقص عضو جنین شود.
کارشناسان هشدار دادند اگر زنان باردار خواهان سلامتى کامل نوزادان خود هستند, بهتر است قبل از مصرف هر نوع داروى گیاهى از تإثیرات آن روى جنین خود مطمئن شوند و از مصرف بى رویه و سرخود این گونه داروهاى طبیعى اجتناب نمایند.

حواس دیگر مى توانند به حس بینایى کمک کنند
پژوهشگران با انجام تحقیقاتى دریافتند بخشهاى مختلف مغز که مخصوص دریافت پیام از ناحیه حواس گوناگون هستند مى توانند به یکدیگر کمک کنند و بازده کار ادارک علایم را بالاتر ببرند.
هر چند دانشمندان از قبل مى دانستند که برخى از رشته هاى عصبى موسوم به رشته هاى مشترک قادرند به تحریکاتى که از ناحیه چند حس مىآید, پاسخ دهند; اما پژوهشگرانى که آزمایشهاى جدیدى را در این مورد به انجام رسانده اند, تإکید دارند که رشته هاى عصبى ناحیه اى از مغز صرفا براى کار بینایى تکمیل شده اند و در خدمت دیگر حواس نیستند. به اعتقاد این محققان, آزمایش اخیر نشان مى دهد که نواحى مسوول بینایى در مغز, به واسطه تحریک مناسب حس بساوایى تقویت مى شوند. در این حال اطلاعاتى که از رشته هاى مشترک عبور مى کند, اعصاب مخصوص بینایى را تقویت مى کنند.

مادران باردار و شیرده دچار کمبود ید هستند
طبق اعلام انجمن حرفه اى متخصصان زنان در آلمان, بسیارى از زنان باردار و مادران شیرده به میزان کافى مکملهاى ید دریافت نمى کنند. مطالعات جدید نشان داده است که کمتر از 60 درصد زنان باردار و فقط 21 درصد از مادرانى که فرزندانشان را شیر مى دهند, مکمل ید دریافت مى کنند.
زنان باردار و شیرده براى رفع نیاز بدن خود باید روزانه 260 میکروگرم ید, مصرف کنند که مى توانند این میزان از ید را با مصرف زیاد شیر و یا ماهى و سیب زمینى به دست آورند. همچنین مى توانند از غذاهاى دیگرى که سرشار از ید هستند استفاده کنند. تهیه غذا با نمک یددار نیز مى تواند موثر باشد.

تشخیص بیماریهاى ریه به وسیله رنگ آب دهان
پژوهشگران روش جدیدى براى تشخیص بیماریهاى ریوى ابداع کرده اند. در این روش پزشکان از طریق رنگ آب دهان مى توانند نوع بیمارى را تشخیص دهند. این پژوهشگران جدولى از رنگهاى مختلف آب دهان تهیه کرده اند که در یک سوى آن رنگ کرم و در سوى دیگر سبز تیره وجود دارد.
آنها معتقدند هرچه شدت بیماریها و عفونت ریه بیشتر باشد, رنگ آب دهان تیره تر مى شود و این رنگ در بیماریهاى مختلف ریوى نیز متفاوت است. هنگامى که در ریه عفونتى ایجاد مى شود سیستم ایمنى بدن فعال مى شود و گلبولهاى سفید خون براى مقابله با این عفونت افزایش مى یابند. با افزایش تعداد گلبولهاى سفید خون, رنگ آب دهان نیز تیره تر مى شود.
فشار خون با فراموشى در ارتباط است
پژوهشگران اعلام کردند افزایش میزان فشار خون در افراد مى تواند موجب فراموشى یا اختلال در تفکر شود. به گفته این پژوهشگران کاهش تواناییهاى شناختى در بیماران مبتلا به فشار خون در یک دوره طولانى ممکن است به بروز بیمارى دمانس (زوال عقل) بیانجامد.
آنان معتقدند کنترل مرتب فشار خون و درمان به موقع آن از بروز این عوارض مغزى جلوگیرى مى کند. گفتنى است دمانس نوعى بیمارى مغزى است که با کاهش قدرت حافظه, تغییرات شخصیتى و اختلال در قضاوت همراه است.

استفاده از بى حسى موضعى بهتر است
پژوهشگران اعلام کردند استفاده از بى حسى موضعى در جراحیها از میزان خطر, مشکلات مرگ و میر بیماران مى کاهد. بیمارانى که با بى حسى موضعى تحت عمل جراحى قرار مى گیرند 30 درصد کمتر از دیگران که کاملا بى هوش مى شوند در خطر مرگ و میر پس از جراحى قرار دارند. در افرادى که از بى حسى موضعى استفاده مى کنند, لخته شدن خون, عفونت, حمله قلبى و نارسایى کلیوى پس از جراحى کمتر روى مى دهد.
در این روش بیمار از هوشیارى کامل برخوردار است و تنها بخشى از بدنش که تحت عمل جراحى قرار مى گیرد, بى حس مى شود. در حال حاضر براى انجام جراحیهاى بزرگ از بى هوشى کامل استفاده مى شود, اما پژوهشگران معتقدند براى این نوع جراحیها نیز بهتر است از بى حسى موضعى استفاده شود.

خواب, ضامن سلامتى
به تازگى پژوهشگران با تحقیق بر روى جوانان به این نتیجه رسیدند که خوب خوابیدن نه تنها براى مغز, بلکه براى تمام اعضاى بدن ضرورى است, چرا که کمبود خواب موجب بروز اختلالات متابولیکى و هورمونى مى شود. دانشمندان در مرکز تحقیق به روى خواب, متغیرهاى مختلف متابولیکى و هورمونى این جوانان را در طول خواب معمولى, خواب سبک و استراحت کوتاه با هم مقایسه کردند.
بیخوابى, انسولین و گلوکز را به میزان 30 درصد کاهش مى دهد که این خود نشانه دیابت زودهنگام است. به علاوه پژوهشگران اختلال در فعالیت تیروئید را نیز مشاهده کردند که نقش مهمى در فعالیت قلب, مغز, اعصاب و غدد تناسلى دارد.
افزون بر این, در بعدازظهر و شب, افزایش میزان کورتیزول موجب اختلال حافظه و ابتلا به دیابت مى شود و بالاخره اینکه, پژوهشگران تصور مى کنند در بلندمدت, کمبود خواب مى تواند باعث بروز اختلالاتى, چون: چاقى مفرط و فشار خون گردد. با این همه به نظر مى رسد استراحت, اکثر متغیرها را به اندازه طبیعى خود بازمى گرداند.

ایدز با روغن نارگیل درمان مى شود
مطالعات نشان مى دهد روغن نارگیل از گسترش بیمارى ایدز جلوگیرى مى کند. اسیدلوریک موجود در روغن نارگیل مانع رشد ویروس عامل ایدز مى شود و از گسترش بیمارى جلوگیرى مى کند.
به گفته پژوهشگران ویروس عامل ایدز داراى یک پوشش چربى به دور خود است که اسیدلوریک موجود در روغن نارگیل قدرت نفوذ به داخل آن را دارد. با سوراخ شدن این پوشش چربى, ویروس نابود مى شود.
پژوهشگران توانستند با کمک نوعى فرآورده حاصل از روغن نارگیل تعداد ویروسهاى عامل ایدز را در بیماران کاهش داده و سلولهاى لنفوسیت را افزایش دهند. در جریان بیمارى ایدز به علت کاهش قدرت ایمنى بدن تعداد سلولهاى لنفوسیت کاهش مى یابد. پژوهشگران امیدوارند بتوانند با این روش داروى مناسب و ارزان قیمتى براى این بیمارى بیابند.

پسرها حساس تر از دخترها هستند
روانشناسان اعلام کردند پسرها از لحظه اى که قدم به دنیا مى گذارند آسیب پذیرتر از دخترها هستند و پدر و مادر آنها باید با حساسیت بیشترى با آنان رفتار کنند. جنین پسر بیشتر با خطر سقط شدن, مرگ و آسیب دیدن روبه رو است و پس از تولد از نظر رشد 4 تا 6 هفته عقب تر از نوزاد دختر است. همه تصور مى کنند که پسرها خشن تر و سخت تر از دخترها هستند, اما آنها در دوران تربیت و پرورش با مشکلات روانشناسى بیشترى روبه رو هستند و به توجه بیشترى نیازمندند, بنابراین در برابر مراقبتهاى ناکافى والدین آسیب پذیرتر هستند.
تحقیقات نشان داده است که میزان خودکشى در پسرها نیز 3 برابر دختران است و این امر به دلیل رفتار نادرست جامعه با جنس به ظاهر قوى است و اگر والدین و جامعه از حساسیت روانى پسرها آگاه بودند, نحوه رفتار خود با آنها را تغییر مى دادند.

جویدن آدامس جیوه دندان را تجزیه مى کند
پژوهشگران اعلام کردند جویدن آدامس موجب تجزیه آلیاژ جیوه در دندانهاى پر شده افراد مى شود. آنان افرادى را که دندانهاى پرشده با جیوه داشتند مورد آزمایش قرار دادند. گروه اول روزانه 5 ساعت آدامس مى جویدند و گروه دوم فقط در هفته نیم ساعت آدامس مى جویدند. نتایج این تحقیقات نشان داد میزان جیوه در خون گروهى که 5 ساعت آدامس مى جویدند 2 برابر و در ادرار و هواى بازدم آنها 3 برابر دیگران است.
این پژوهشگران به افرادى که دندانهاى پرشده با آلیاژ جیوه دارند, توصیه مى کنند کمتر از آدامس استفاده کنند, زیرا وجود جیوه در بدن به مغز, سیستم مرکزى اعصاب و کلیه هاى انسان آسیب وارد مى کند.