اخبار


اخبار

رهبر انقلاب:هنر موهبتى الهى است
حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر اندیشه در رشته هاى سینما, تئاتر, نویسندگى, موسیقى, نقاشى, شعر, خوشنویسى, ترجمه و دیگر رشته هاى هنرى و فرهنگى, حقیقت هنر را گوهرى بسیار گرانبها و موهبتى الهى خواندند و تصریح کردند: در مواجهه با هنر و هنرمند و قضاوت در این عرصه ها, باید ظرافتهاى فراوان و مرزهاى بسیار حساس و دقیقى را رعایت کرد.
مقام معظم رهبرى هنر را مجموعه اى از احساس و ادراک زیبایى ها و حقایق و تبیین آنها برشمردند و خاطرنشان کردند: هنر حقیقتى بسیار فاخر و عطیه اى از جانب پروردگار است که مانند هر موهبت دیگر الهى, مسوولیتها و تکالیفى را براى صاحب آن به همراه مىآورد.
ایشان در تبیین تعبیر ((هنر متعهد)) به مسوولیتهاى انسانى هر فرد اشاره کردند و افزودند: هنرمند علاوه بر تکالیف ذاتى انسانى, به علت ویژگیهاى بسیار ممتاز هنر, باید در خصوص قالب و مضمون آثار خود نیز احساس تعهد کند. هنرمندان باید علاوه بر مسوولیت پذیرى در خلاقیت, نوآورى و پیشرفت در قالب, همواره در قبال مضمون و محتواى آثار خود نیز احساس مسوولیت کنند و از این طریق به مخاطبان خود احترام بگذارند.
رهبر انقلاب, هنر و اخلاق را ممزوج یکدیگر خواندند و افزودند: هر قدر یک هنرمند به مرحله بالاترى از فکر و اندیشه و درک عقلانى برسد, جوهره کارهاى هنرى او کیفیت و ارتقاى بیشترى خواهد یافت و درک هنرى او از پشتوانه بیشترى برخوردار خواهد شد.
ایشان با تفکیک کامل هنر دینى از هنر ریاکارانه متحجر و قشرىگرا تاکید کردند: هنر دینى, آن است که معارفى را که ادیان الهى و کامل تر از همه دین مبین اسلام با هدف سعادت حقیقى بشر, به دنبال ترویج آن بوده اند, در جوامع انسانى منتشر کند و در افکار بشر, ماندگار و جاودانه سازد.
حضرت آیت الله خامنه اى در ادامه تصریح کردند: در هنر دینى, الزامى به استفاده از واژگان یا نمادهاى مذهبى نیست, بلکه ترویج هنرمندانه مقولاتى نظیر ((عدالت حقوق انسانى و مسایل اخلاقى)) و پرهیز از ((ابتذال و استحاله هویت انسان و جامعه)) مى تواند نمونه هاى خوبى از هنر دینى باشد.

رییس جمهورى:مخالف خود را ضد اسلام, انقلاب و آزادى نمى دانم
حجت الاسلام و المسلمین آقاى سیدمحمد خاتمى, در آغاز دوره ریاست جمهورى جدید خود در مجلس شوراى اسلامى گفتند: اکنون من با همان عهد پیشین آمده ام; عهد رفتن در جهتى که با مردم به توافق رسیده ایم. عهد استقرار مردم سالارى دینى و خدمت به جمهورى مردم, عهد اصلاح امور معنوى و مادى و پیشرفت و توسعه همه جانبه و پایدار کشور.
ایشان همچنین تاکید کردند: من امروز در پیشگاه شما نمایندگان ملت و اصحاب اندیشه و مسوولین به صراحت اعلام مى کنم, مساله اصلى کشور ما استقرار مردم سالارى دینى است که هدف و حاصل انقلاب بزرگ اسلامى بوده است و لاجرم تلاش براى حکومت قانون و استقرار ساز و کارهاى مطمئن براى نظارت بر قدرت یک ضرورت است. اگر مردم سالارى دینى که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست تثبیت و نهادینه شود, جامعه ما از هر آسیبى در امان مى ماند و نه تنها از هیچ حادثه و تحولى آسیب نمى بیند بلکه قدرت آن را مى یابد که از هر فرصتى به نفع خویش بهره بردارى کند. مردم انگیزنده و پیش برنده هر صلاح و اصلاحند; به فرموده امام على بن ابى طالب(ع), ستون دین و انبوهى مسلمانان و ساز و برگ آنان در برابر دشمنان, عامه مردم هستند.
آقاى خاتمى در این مراسم افزودند: تعهد دوم من بر عدم انجام امورى است که این پرهیزها را به عنوان عهدى با مردم, وعده داده بودم: خواهم کوشید باز هم بر منطق, گفتگو و نفى خشونت براى شنیدن صداى مردم و تعامل با آنان تکیه کنم و هیچ گاه نسبت به بالا بردن آوازه و اعتبار ملت و کشور کوتاهى نکنم. خواهم کوشید زیر بار استحاله هویت این ملت در هویتهاى مصنوعى, بیگانه زدگى و یا برخاسته از امواج و استیلاجویى بیگانگان نروم و حماسه بى نظیر دفاع مقدس و حرمت جانبازى, آزادگى و خون شهیدان را جزو سرمایه بزرگ این کشور و ملت بدانم. خواهم کوشید منتقد و مخالف خود را ضد اسلام, انقلاب, آزادى و مردم ندانم و در نسبت میان اخلاق و سیاست, اخلاق را مقهور سیاست نکنم.
ایشان همچنین در مورد عهد سوم خود که تلاش براى اجراى برنامه ها و تحقق اولویتهایى است که بر اساس تجارب و چالشهاى کنونى کشور ضرورى است, گفتند: ارتقا معرفت و فرهنگى دینى و اعتلاى اخلاق بخصوص در جامعه جوان هویت خواه و حقیقت جو و آزادىطلب که در معرض تهدیدهاى فراوان از درون و بیرون است نیازمند تلاش مستمر و همگانى است و دولت در این میان وظیفه سنگینى خواهد داشت و همچنین پرداختن به واقعیتهاى ادارى, اقتصادى و اهتمام به معیشت مردم همزمان با بالا بردن بنیه فنى, علمى و اقتصادى کشور از اولویتهاى اساسى است.
رییس جمهورى ساماندهى اقتصادى و تامین اشتغال; اجراى برنامه هاى عملى توسعه سیاسى, اجتماعى, فرهنگى و استفاده از ظرفیتهاى جدید در روابط بین المللى; اجراى طرح مشارکت روستاییان در تامین نیازهاى اساسى توسعه روستا; توسعه علمى به عنوان شرط بقا; تحول در نظام ادارى; توسعه فناورى اطلاعات و ارتباطات; ایجاد نظام جامع تامین اجتماعى و تعامل و همکارى قوا را از اولویتهاى اساسى در تعهد سوم خود شمردند.

متولیان امور زنان با هم متحد نیستند
شوراى فرهنگى اجتماعى زنان, وابسته به شوراى عالى انقلاب فرهنگى, به عنوان اولین نهاد سیاستگذار در امور زنان در نظام جمهورى اسلامى و دفتر امور زنان ریاست جمهورى, که در دوره ریاست جمهورى آقاى خاتمى به مرکز امور مشارکت زنان تبدیل شد, به عنوان نخستین نهاد اجرایى, مهمترین نقش را در رفع مشکلات عمیق و ریشه اى زنان بر عهده داشته و دارد.
کارشناسان امور زنان مى گویند با افت و خیزهاى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در اولویت بندى و سیاستگذارى براى مسایل زنان از یک سو و رویکرد مرکز امور مشارکت به عنوان یک مرکز اجرایى به سیاستگذارى در خصوص مسایل زنان از سوى دیگر, در عمل حل مسایل و مشکلات زنان را با رکود چشمگیرى مواجه ساخته است.
این کارشناسان معتقد هستند که گسیختگى متولیان امور زنان از یکدیگر و گرایش غیر قابل انکار آنان به جریانهاى سیاسى مهمترین عامل درجا زدن براى رفع مشکلات عمیق فرهنگى و قانونى زنان در سطح کشور است. آنان بر این عقیده هستند که مواد مربوط به حقوق زنان در قانون مدنى از سوى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان, مرکز امور مشارکت زنان, کمیسیون زنان و خانواده و فراکسیون زنان مورد بررسى قرار گرفته اما تاکنون این بررسیها, بازتابى قابل ملاحظه در زمینه حل مسایل زنان در دادگاهها در پى نداشته است.
به گفته این کارشناسان, پیگیرى و اظهار نظرهاى متفاوت و گاه غیر کارشناسانه از سوى مراکز مختلف دولتى و غیر دولتى زنان, نه تنها باعث حل مسایل و مشکلات حقوقى زنان نشده بلکه اعتراض برخى کارشناسان فقهى را نیز در پى داشته است. آنان تصریح مى کنند اگر بازنگرى قانون مدنى که برگرفته از قوانین شرعى نیز هست, با تامل ریشه یابى مشکلات و یافتن معضلات جانبى برخى قوانین و ارائه آن به کارشناسان و اهل فن همراه بود, بى تردید نتیجه بهترى از تلاشها عاید جامعه زنان ما مى شد.

رسالت زن امروز پرداختن به دانش و دانایى است
خانم مهدیه الهى قمشه اى, محقق و پژوهشگر, در سمینار ((رسالت زن)) گفت: زن امروز رسالت دارد هرچه بیشتر به دانش و دانایى بپردازد و تفکر خویش را با تعالیم الهى بهبود بخشد زیرا اندیشیدن درست, جامعه را در مسیر خیر هدایت مى کند. حضرت بارى تعالى که خود خیر کثیر و رحمت بى منتهاست, این خیر کثیر را در وجود مبارک زن نهاده که مظهر تام آن در وجود مبارک حضرت فاطمه(س) است.
خانم الهى قمشه اى همچنین اظهار کرد: رسالت زن امروز با بازنگرى و اندیشه و انتخاب تفکر صحیح و حفظ کانون مقدس خانواده است که آن را با سکون و آرامش که خداوند در وجود او به ودیعه نهاده, گرمى و روشنى مى بخشد. در چنین فضاى گرم و محبتآمیزى است که فرزندان رشد مى کنند و استعدادهایشان شکوفا مى شود. وظیفه ما تنها پرورش جسمانى کودکان نیست بلکه باید از همان آغاز کودکى در کنار پرورش جسم به پرورش روح آنها نیز بپردازد و با عمل و سخن خویش, فضیلت اخلاقى را به آنها بیاموزد.

تعاونیها, بهترین جایگاه تربیت مدیر زن است
مشاور رییس جمهورى در امور زنان, ((تعاونیها)) را بهترین جایگاه تربیت مدیران زن خواند و گفت که بیشترین تعداد زنان مدیر و سرمایه گذار در این بخش به فعالیت مشغولند.
خانم شجاعى در همایش ((بررسى تحولات تعاونیهاى زنان ایران, آسیا و اقیانوسیه)) افزود: شرکت زنان در تعاونیها به ویژه تعاونیهاى خاص زنان, بسیارى از مشکلات موجود بر سر راه مشارکت زنان در روند توسعه را برطرف مى کند. در سال جارى نیز با همکارى وزارت تعاون, 30 تعاونى با تاکید بر اشتغال دختران جوان دانش آموخته راه اندازى خواهد شد.
زهرا شجاعى با اشاره به استقبال زنان از مشارکت در بخش تعاونى, خواستار هماهنگى و جهت دهى به فعالیت زنان و هدایت آنها به عرصه هاى مساعد اشتغال, تشویق اندیشه تعاونى و تلاش در جهت تقویت اعتماد به تعاونیها در برنامه ریزى کشور شد.
مشاور رییس جمهورى یادآور شد: تعاونیها به عنوان اهرم مناسب توسعه محسوب مى شوند و وجود قانون تعاون, برنامه ریزى, بودجه و انجام مطالعات پژوهشى در این خصوص نشان مى دهد که دولت جمهورى اسلامى ایران جایگاه ویژه اى براى این بخش در نظر گرفته و به طور ویژه زنان را ترغیب به فعالیت در این عرصه مى کند. اختصاص بودجه خاص به وزارت تعاون و وزارت جهاد کشاورزى جهت توسعه مشارکت زنان روستایى در مشاغل تولیدى و درآمدزا از اقدامات حمایتى دولت در چند سال گذشته است.
وى اظهار امیدوارى کرد که زنان ایرانى جایگاه مناسب ترى را در عرصه تولید و توسعه به ویژه از طریق مشارکت در تعاونیها به دست آورند.

نشریه سازمانهاى غیر دولتى زنان منتشر شد
نخستین نشریه ویژه تشکلهاى داوطلبانه و سازمانهاى غیر دولتى زنان با عنوان ((آواى مشارکت)) منتشر شد. مرکز امور مشارکت زنان که ناشر این مجموعه مى باشد و مراکزى چون انجمنهاى حمایت از نویسندگان و روزنامه نگاران زن, حمایت از حقوق زنان, زن و رسانه و حمایت از زنان و کودکان آواره و پناهنده, در تهیه این نشریه مشارکت داشته اند.
((آواى مشارکت)) ماحصل تلاش جمعى براى خواستن است, خواستنى که خانواده بزرگ تشکلهاى داوطلبانه را به پویش وا داشته است, اما در این میانه هدفى دیگر نیز در پس برگهاى صمیمیت آن مشاهده مى شود و آن نگاه ویژه به تشکلهاى داوطلبانه زنان است.
این نشریه با بر عهده گرفتن مسوولیت اطلاع رسانى در تمامى بخشهاى سازمانهاى غیر دولتى امیدوار است گام موثرى براى گسترش توانمندیهاى محلى و تهیه برنامه هاى مشارکت میان بخشهاى دولتى و غیر دولتى, بیان مشارکت آگاهانه با رهیافتى نوین در جهت تفسیرى ساختارى, توزیع مجدد منابع بردارد.

زنان هم به دنبال کسب جایگاههاى اجتماعى بهتر هستند
کارشناسان امور اجتماعى استان قم معتقد مى باشند, کسب یک سوم کرسیهاى شوراى شهر قم توسط زنان, و کاندیداتورى یک زن در انتخابات میان دوره اى مجلس خبرگان, نشان از آن دارد که زنان این استان به دنبال کسب جایگاه اجتماعى بهتر هستند. قبل از اینکه این شهر تبدیل به استان شود, عمده فعالیت زنان در مراکز درمانى و آموزش و پرورش خلاصه مى شد اما با ایجاد ادارات کل قم اکنون کمتر اداره اى است که از خدمات چند زن کارمند استفاده نکند. حضور فعال زنان کارمند در ادارات که در کنار همکاران خود به ارائه خدمات ادارى به شهروندان مى پردازند, نگاه جدیدى را به سوى جامعه زنان در شهر عمدتا سنتى قم گشوده است.
این روند به ویژه براى زنان و مردان نسل اول که تاکنون نگاه دیگرى به روند فعالیت اجتماعى زنان داشته اند, تازگى همراه با شگفتى در بر داشته است.
خانم محقق, وکیل پایه یک دادگسترى در این باره گفت: زنان قم هرچند خیلى دیر, اما از ارتقا سطح آگاهى فردى و اجتماعى بى نصیب نبوده اند و تقاضایشان براى تغییر وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب رو به فزونى است. آنچه به این درک دامن زده, وضعیت در حال گذار جامعه امروز ایران است که از توسعه نیافتگى به سمت وضعیت توسعه یافته در حرکت است, هرچند برخى این گذار را, حرکت از وضعیت دینى به سمت بى دینى تفسیر کرده اند که به هیچ وجه صحیح نیست. ما زنان قم نباید ناخواسته با تقویت چنین تفسیرى, امکان توسعه در ابعاد مختلف را از خود دور کنیم, باید هوشمندانه با تقویت دینى و بالا بردن فرهنگ اسلامى خود محتواى اسلامى این تحول را پررنگ تر کنیم.
وى افزود: به وجود آمدن تشکلهاى غیر دولتى زنان, بهره ورى آنان از مشاور زن در مجتمع خانواده و بهره گیرى آنان از یک وکیل زن, مى تواند از جمله نکات قابل توجه در بهبود وضعیت زنان قم باشد. ما زمانى مى توانیم در عبور از این گذرگاه موفق شویم که در این مسیر از هر گونه افراط و تفریط بپرهیزیم و همراه با حفظ عفاف و رعایت منزلت مادرى و همسرى زن, در راه تقویت کانون خانواده و ارزشهاى دینى قدم برداریم تا دیدگاههاى متحجرانه و تنگ نظرانه موجب سلب رشد و بالندگى زنان نگردد.
دبیر کمیسیون امور بانوان استاندارى قم نیز با تایید روندى قوى در زمینه ارتقاى جایگاه اجتماعى زنان گفت: طبق آخرین آمار در قم حدود 20 هزار زن شاغل وجود دارد و حدود 12 هزار نفر نیز جویاى کار هستند. تعداد تعاونیهاى مربوط به زنان هم طى چند سال اخیر از 3 مورد به 20 مورد افزایش یافته و هم اکنون 14 کانون آموزش براى زنان در قم فعالیت مى کنند.
دبیر کمیسیون امور بانوان قم, اجراى طرح مرکز مشاوره زنان, تشکیل دوره هاى مختلف آموزش مدیریت و کارگاههاى آموزشى در زمینه هاى مختلف را از جمله اقدامات انجام شده توسط این کمیسیون در جهت ارتقاى سطح دانش و فرهنگ زنان برشمرد.

از خبرنگاران قم تجلیل به عمل آمد
بزرگداشت روز خبرنگار, به مناسبت سالگرد شهادت شهید صارمى در عرصه خبرنگارى در مزار شریف افغانستان, با حضور خبرنگاران مطبوعات و صدا و سیماى استان قم در استاندارى این شهر برپا شد.
پس از گذشت 165 سال از چاپ اولین نشریه در ایران, تجلیل از خبرنگاران قدم مثبتى بود که با همکارى استاندارى و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى در این استان برگزار گردید.
مدیر کل اداره ارشاد در این جلسه گفت: خبرنگار باید از لحاظ جانى و مالى تامین باشد و در چارچوب قانون احساس امنیت کند و به رسالت خویش بپردازد. یک خبرنگار موظف است مشکلات و منافع مردم را بگوید و پاسخ مسوولین را در این ارتباط به مردم ارائه دهد حتى اگر نظرات بر خلاف راى یک مسوول باشد. ارتباط بین مردم و دولت و امانتدارى در انتقال خبر, بدون اعمال نظر و سلایق شخصى, از وظایف یک خبرنگار متعهد است.
در پایان از خبرنگارانى که بیشترین و بهترین اخبار را در نشریات علمى و کشورى به چاپ رسانده بودند, تجلیل شد.

یک زن آتش نشان مسلمان در آمریکا
براى نخستین بار, یک زن مسلمان آتش نشان آمریکایى اجازه یافت با حجاب اسلامى انجام وظیفه کند.
مقامات آتش نشانى, در عین اینکه این مامور زن را منتظر خدمت کردند, به بررسى مقررات سازمان خود در این زمینه نیز مشغول شدند. شوراى روابط اسلامى آمریکا, بعد از تماس با این خانم آتش نشان, با مدیران سازمان آتش نشانى سرگرم بحث و گفتگو شد تا آنها را مطمئن سازد استفاده از روسرى, ایمنى خود و یا جامعه اى که به آن خدمت مى کند را وجه المصالحه نخواهد کرد.
بعد از این گفتگوها موافقت شد که این خانم, اجازه یابد در تمام مدت کار از روسرى سرمه اى و یا سفیدرنگ استفاده کند و هنگامى که لازم شد لباس محافظ بپوشد, روسرى را با کلاه خود آتش نشانى جایگزین کند.

زنان در برابر بیمارى ایدز آسیب پذیرتر هستند
صندوق کودکان سازمان ملل, یونیسف اعلام کرد: شمار زنان مبتلا به ویروس ایدز و عامل بیمارى ایدز ظرف سالهاى گذشته شاهد افزایشى مستمر بوده, و این افزایش در بسیارى از کشورهاى رو به توسعه برانگیخته از تبعیض جنسیت اعلام شده است. با توجه به برخوردارى مردان از قدرت تصمیم گیرى, این زنان و دختران هستند که براى دستیابى به اطلاعات و خدمات در ارتباط با این بیمارى دچار مشکل مى شوند. بنا بر این گزارش, نقشهاى جنسیتى به لحاظ فرهنگ پذیرفته شده زنان, مطیع و فرمانبردار بودن آنان را طلب مى کند و همین امر آسیب پذیرىشان را در برابر این بیمارى تشدید مى کند.
در کشورهاى در حال توسعه, در میان مبتلایان جدید به این بیمارى که بین 15 تا 24 سال سن دارند, زنان به نسبت دو به یک از مردان پیشى گرفته اند.
طى یک تحقیق مشخص شده است 13 درصد از زنان هند که براى معالجه عفونتهاى ناشى از بیماریهاى مقاربتى مراجعه مى کنند, مبتلا به ویروس ایدز هستند و این در حالى است که روابط آنان محدود به چارچوب خانواده مى شود.

خشونتهاى خانگى در ازبکستان به خودکشى زنان منجر مى شود
گروه ناظر بر حقوق بشر طى گزارشى اعلام کرد: بسیارى از زنان در جمهورى ازبکستان به طور معمول هدف ضرب و جرح, تجاوز به عنف و تحقیر همسرانشان قرار مى گیرند و در نتیجه عده اى دست به خودکشى مى زنند.
ازبکستان در حال حاضر احیاى سنتهاى قدیمى مذهبى را تجربه مى کند و بر اساس این سنتها این خانواده ها هستند که بدون رضایت دخترانشان براى آنان همسر انتخاب مى کنند. اکثر زنان این جمهورى پس از ازدواج در خانه هایشان محبوس مى شوند و در صورت تن در ندادن به هوسهاى همسرانشان مورد ضرب و جرح قرار مى گیرند و چون در بین همسران خشونت گرا و مسوولین نفوذناپذیر کشورشان, راه نجاتى نمى بینند, لذا دست به خودکشى مى زنند.

تلاش براى تساوى حقوق زن و مرد در بوسنى
همایش برابرى حقوق زن و مرد با حضور کارشناسان بین المللى و تشکلهاى امور زنان برگزار شد. این همایش با هدف تدوین و اجراى قوانین براى رعایت حقوق زن و مرد و انطباق آن با قوانین بین المللى از سوى وزارت حقوق بشر بوسنى سازماندهى شده است.
معاون وزیر حقوق بشر بوسنى گفت: این کشور تمامى کنوانسیونهاى بین المللى براى برداشتن تبعیض حقوق بین زن و مرد را تایید کرده است. در قانون اساسى بوسنى هرزگوین, به احترام به حقوق انسانها و برابرى حقوق مرد و زن توجه ویژه شده است.
در حال حاضر بوسنى مصمم به اجراى تمام استانداردهاى اروپایى در مسایل اجتماعى به ویژه در مساله حقوق بشر است.