دو قطب غـــیر همنــــام


دو قطب غیر همنام

بحث تفاوتهاى دختران و پسران براى همه و بخصوص پدران و مادران همیشه جالب و بحث انگیز بوده است. مثلا اینکه چرا دختران از سنین خردسالى در بیشتر جنبه هایى که مربوط به عملکرد کلامى مى باشد نسبت به پسران برترى دارند و یا اینکه چرا دختران خردسال قبل از اینکه قادر به سخن گفتن باشند نسبت به صحبتهاى بزرگسالان پیرامون خود واکنش بیشترى نشان مى دهند. پدر و مادرهایى که چندین فرزند دختر و پسر دارند به تجربه دریافته اند که معمولا دختران پیش از پسران سخن گفتن را آغاز مى نمایند و در ضمن, اختلالات سخن گفتن کمترى دارند.
معمولا دختران خواندن را زودتر از پسران مىآموزند و تعداد پسرانى که به لحاظ خواندن, داراى عقب ماندگى هستند, بیش از دختران مى باشد. در دوره دبیرستان, دختران در آزمونهاى دستور زبان و دیکته نسبت به پسران پیشرفت بیشترى دارند. این برترى مربوط به سیالى کلامى است اما دختران در درک کلامى و استدلال کلامى, بهتر و برتر از پسران نیستند. شاید دلیل اینکه پسران در مهارت کلامى نسبت به دختران ضعیف تر مى باشند, مربوط به این علت باشد که آنان خواندن را بیشتر کارى دخترانه و زنانه مى پندارند.
از نظر توانایى در ریاضیات, برترى پسرها و مردان اثبات شده است. از این جنبه که ریاضیات, به ویژه هندسه, تا حد زیادى بر تجسم فضایى بنیان نهاده شده, مى تواند دلیل خوبى باشد بر اینکه پسران و مردان در ریاضیات بهتر و تواناتر از دختران و زنان مى باشند.
پسران در تکالیف فضایى ـ بصرى نیز بر دختران برترى دارند. یکى از دلایلى که پسران در زمینه هاى فیزیک, علوم و زمینه هاى مکانیکى, معمارى, طراحى مکانیک بر دختران برترى دارند نیز همین مى باشد. زنان در تواناییهاى شناختن و شناسایى دیگران بر مردان برترى دارند. زنان در حافظه طوطى وار یعنى در تکالیفى که مستلزم تکرار ارقام, کلمات یا اشکال هندسى (بدون کم و زیاد کردن) مى باشد قویتر هستند. همچنین آنان در دروسى همانند فارسى, تاریخ و علوم اجتماعى که مستلزم یادگیرى به صورت حافظه طوطى وار است نمره بالاترى مى گیرند. این در حالى است که در دروسى مانند آمار, ریاضى و فیزیک قضیه نسبت به پسران بر عکس مى باشد. دختران در تکالیفى که شامل چابکى دست باشد همچنین حرکات سبک و سریع بر پسران برترى دارند. مثلا آنان در کار با ماشین تایپ سریعتر با کلیدهاى ماشین کار مى کنند.
در حوزه رفتارى, پرخاشگرى برجسته ترین تفاوت میان دو جنس مى باشد. این تفاوتها را مى توان از سن سه سالگى مشاهده نمود. از حول و حوش همین سنین پسرها بیشتر به بازیهاى خشن علاقه نشان مى دهند و پرخاشگرى جسمى از قبیل نزاع و کتک کارى در میان پسران رایج تر از دختران مى باشد.
غالبا دختران در دوران کودکى در برابر خواسته هاى بزرگسالان مطیع تر از پسران مى باشند و به عبارت دیگر همرنگى در میان زنان بیشتر از مردان مى باشد. همچنین دختران در سنین مهد کودک به یک بزرگسال مهربان مانند مادر یا پدر یا معلم نزدیکى بیشترى نشا مى دهند و در سنین هفت سالگى دختران نسبت به پسران اوقات بیشترى را در خانه در اطراف والدین خود مى گذرانند.

منابع:
1ـ روانشناسى تفاوتهاى فردى, دکتر حمزه گنجى.
2ـ تفاوتهاى فردى, ویویان شکلتون, کلیو فلچر, ترجمه دکتر یوسف کریمى, فرهاد جمهرى.