تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

زنان بیش از مردان دچار سکته مى شوند
این دیدگاه مرسوم و متداول که حمله قلبى و سکته مغزى از مشکلات سلامتى مردان محسوب مى شود, اهمیت این بیمارى را براى زنان در سایه قرار داده است چرا که در واقع زنان بیش از مردان قربانى بیماریهاى عروقى مى شوند.
آمارهاى جهانى حکایت از آن دارد که 35 درصد کل مرگ و میرهاى زنان در سطح جهان به بیماریهاى عروقى مربوط مى باشد در حالى که این رقم در مورد مردان 28 درصد بوده است.
در کشورهاى رو به توسعه, بیماریهاى عروقى, همانند مواردى چون سن, جمعیت و نیز به کارگیرى عادات و رفتارهاى غیر بهداشتى از سوى افراد, به گونه اى شتابنده در حال تبدیل شدن به یک عامل نگرانى عمده براى سلامتى افراد است. در مناطق توسعه یافته, داده هاى موجود نشانگر آن است که بیماریهاى عروقى عامل حدود نیمى از کل مرگ و میرهاى زنان و عامل 50 درصد از مرگ و میرهاى مردان به همراه نوسانات قابل توجه در میان کشورها بوده است.
در سطح جهانى حمله قلبى سالانه 2 / 7 میلیون نفر و سکته مغزى 6 / 4 میلیون قربانى مى گیرد که عوامل عمده آنها فشار خون بالا, استعمال دخانیات, رژیم غذایى غیر بهداشتى, کلسترول بالا, عدم فعالیت جسمانى, دیابت و مصرف مشروبات الکلى مى باشد.

مردان همسران بیمار خود رابیشتر طلاق مى دهند
نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که مردان بیش از زنان, همسران خود را هنگامى که به یک بیمارى صعب العلاج مبتلا شده اند, طلاق مى دهند.
پزشکان مى گویند شمار ازدواجهاى ناکام در میان زنانى که به تومور مغزى دچار شده اند, بسیار هشداردهنده است و نشان مى دهد که مردهاى شریک زندگى آن قدر که جاى امیدوارى باشد, پشتیبان زنانشان نیستند. این در حالى است که زنان هنگامى که شوهرانشان بیمار مى شوند دوست دارند از آنها مراقبت کنند و به وضع آنان رسیدگى نمایند, اما این امر در مورد شوهران صادق نیست.
در این تحقیق همچنین کشف شد که مردها بیش از زنان هنگامى که همسرانشان به سایر سرطانها و یا بیماریها دچار مى شوند, آنها را طلاق داده و یا از همسران بیمارشان جدا مى شوند.

روشى جدید براى مبارزه با سرطان سینه
پزشکان با کاشت دانه هاى رادیواکتیو در سینه که بافتهاى آسیب دیده را هدف تشعشعات قرار مى دهد, توانسته اند به نتایج موفقیتآمیزى در زمینه سرطان سینه دست یابند.
این عمل در پنج روز و هر بار به مدت 5 دقیقه انجام مى گیرد و دانه هاى رادیواکتیو قوى از طریق سوزنهاى خالى به داخل سینه وارد مى شود و در مقایسه با عمل خارج کردن غده از سینه که با شش هفته پرتودرمانى دنبال مى شود, بسیار سریعتر و آسانتر است. این طریقه درمان, کلیه زمان پرتودرمانى براى معالجه سرطان سینه را تقلیل مى دهد و عوارض جانبى آن در مقایسه با پرتودرمانى سنتى نیز کمتر است. علاوه بر این با این روش درمانى جدید احتیاجى به جراحى سینه نیست و بیماران مى توانند بدون ترس از پرتودرمانى و برداشتن سینه اقدام به معالجه خود کنند.

مغز کودک در خانواده سالم بهتر رشد مى کند
دانشمندان علوم اعصاب در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که بین پیوندهاى مستحکم در یک خانواده سالم و رشد مغزى کودکان رابطه مستقیم وجود دارد. خانواده هایى که از جامعه, مذهب و میراث فرهنگى خود به دور مى مانند تحت فشار روانى قرار مى گیرند و این فشارها بر روى کودک در حال رشد و نمو تاثیر منفى به جاى مى گذارد. مغز نوزاد در اولین سال تولد به سرعت رشد مى کند به گونه اى که حجم مغز یک کودک در 3 یا 4 سالگى 80 یا 90 درصد حجم مغز یک بزرگسال است. بخش عمده سیستم عصبى کودک که براى فکر کردن و تنظیم فعالیتهاى بدنى مورد نیاز است, تا آن زمان تکمیل شده است.
در 3 یا 4 سال اول عمر, مغز کودک کوهى از اطلاعات, از جمله یک زبان کامل را جذب خواهد کرد و در بسیارى از نیازهاى عاطفى, ادراکى, اجتماعى و جسمى که براى تبدیل یک نوزاد به یک کودک نوپا لازم است, مهارت مى یابد.
گاهى اوقات والدین, نوزادان خویش را در آغوش نمى گیرند و با آنها گفتگو نمى کنند و یا نوزادان را نوازش نمى کنند و همین غفلت منجر به اختلال شدید در رشد مغزى مى شود.
کودکانى که مورد بدرفتارى قرار مى گیرند علاوه بر کاهش رویارویى با فشار روانى و مشکلات بعدى, دچار انواع بیماریها از جمله آسم و فشار خون مى شوند. این کودکان صداها را مى شنوند اما بیشتر آنچه را که مى شنوند سر و صداهاى زمینه اى, مانند صداى تلویزیون, رادیو, مشاجره والدین و گفتگوى خواهر و برادر است و هیچ کس با نوزاد حرف نمى زند.
فقر خانوادگى در این میان خود باعث کوتاهى نمودن یا بدرفتارى با کودکان نمى شود, بلکه دشوارى رویارویى با ابهامات ناشى از فشارهاى مالى است که به والدین اجازه نمى دهد به کودک توجه نشان دهند.

برچسب ضد باردارى
پژوهشگران در صدد هستند که مجوز تولید برچسب ضد باردارى را دریافت کنند. این برچسب همانند قرصهاى ضد باردارى بى خطر و موثر است. اندازه این برچسب هورمونى از یک قوطى کبریت تجاوز نمى کند و عملکرد آن به این ترتیب است که همانند قرصهاى ضد باردارى در جلوگیرى از تخمک ریزى, میزان کمى از استروژن و پروژستین را به طور مداوم و تدریجى به بدن مى رساند. این برچسب بر روى پوست شکم و یا ران پا چسبانده مى شود. این برچسبها که یکى دیگر از وسایل جلوگیرى سالم و موثر از حاملگى است, در هر هفته باید مورد استفاده قرار گیرد.

خطر وضع حمل از طریق عمل جراحى
به نظر پزشکان, احتمال بروز عوارض مهلک در وضع حمل به طریقه عمل سزارین چهار برابر وضع حمل به روش طبیعى است. این یافته ها اولین شواهدى هستند که میزان کامل خطرات مرتبط با سزارین را نشان مى دهند.
حداقل 20 درصد از تولدها با عمل جراحى انجام مى شود و این بدان معناست که سالیانه حداقل 120 هزار نوزاد با این روش به دنیا مىآیند. سازمان جهانى بهداشت توصیه مى کند که بیش از 15 درصد تمامى موالید نباید از طریق عمل جراحى سزارین انجام شود.
این تحقیق احتمال بروز مشکلات جدى مثل خونریزى, عفونت و پارگى رحم بعد از عمل جراحى را در مادر مورد ارزیابى قرار داده است.

شهرنشینها عمر کوتاهترى دارند
دانشمندان هشدار داده اند که زندگى در شهرها مى تواند 6 ماه از عمر انسان بکاهد. تماس دراز مدت با ذرات موجود در هوا که ترافیک خیابانها و صنایع در هوا منتشر مى کنند, خطر مرگ زودرس ناشى از حمله قلبى را افزایش مى دهد. در شهرهایى که آلودگى هوا شدید است, احتمال کوتاهتر شدن عمر 20 درصد بیشتر از شهرهاى تمیزتر است. کسانى که مستعد ابتلا به بیمارى قلبى یا ریوى هستند در این میان بیشتر از همه در معرض خطر قرار دارند. این ذرات با راه یافتن به جریان خون باعث چسبندگى بیشتر خون و تشکیل لخته مى شوند.

پسران از پدران یاد مى گیرند
پسرانى که در دوران کودکى روابط عاطفى محکمى با والدین خود بویژه پدرانشان داشته اند در بزرگسالى نیز تعهد و پایبندى بیشترى نسبت به زندگى زناشویى خود نشان خواهند داد.
پژوهشگران مى گویند: پسرانى که روابط نزدیکى با والدین خود دارند پیام دیگرى از مفهوم رابطه دریافت مى کنند. این پیام به آنها مىآموزد که به مردم نزدیک شوند و این تاثیر در نگاه آنها به ازدواج و طلاق در دوران بعدى عمر نیز تعمیم مى یابد.
پسرانى که در 16 سالگى پیوند عاطفى محکمى با مادر و یا پدر خود داشتند در 19 سالگى دید مثبت ترى نسبت به ازدواج داشتند و در زندگى آینده کمتر به جدایى و طلاق فکر مى کردند. بر عکس رابطه نزدیک والدین در دوران نوجوانى ظاهرا تاثیر اندک و نه چندان قابل توجهى در دیدگاه زنان نسبت به امر ازدواج و طلاق دارد.
به گفته پژوهشگران این اختلاف جنسیتى داراى معنا و مفهوم است, زیرا جامعه عموما به دختران مىآموزد که در رابطه اجتماعى خود عاطفى تر باشند اما پسران تربیت مى شوند که در روابط خود مستقل تر و کمتر عاطفى باشند. اگر پدرى در روابط خود مغرورتر باشد پسر او هم احتمالا همین طور خواهد شد و اگر رابطه صمیمانه اى با خانواده خود داشته باشد پسر هم احتمالا در آینده همین رفتار را از خود بروز مى دهد.

ویتامین ((ث))مى تواند باعث بروز سرطان شود!
آزمایشات جدید نشان داده اند که ویتامین ((ث)) در عین اینکه مى تواند از سلولها محافظت کند, قادر است به آنها آسیب برساند و فرد را دچار سرطان نماید. مصرف ویتامین ((ث)) به دلیل نقش آن در حذف مواد مضر براى ژنهاى انسان توصیه مى شود ولى آزمایش پژوهشگران در لوله هاى آزمایش نشان داده است, کسانى که مکمل ویتامین ((ث)) مصرف مى کنند خطر ابتلا به سرطان را در خود بالا مى برند.
از سویى دیگر, جامعه پزشکى طى اطلاعیه اى اعلام کرده است این بررسیها در لوله آزمایش انجام شده است و نه در بدن انسان; به همین دلیل این مساله در نظر گرفته نشده است که بدن انسان به طور طبیعى هر ماده سمى اضافى را که ممکن است در نتیجه استفاده از ویتامین تولید شود, دفع مى کند تا بتواند وظایف اصلى خود را انجام دهد.
پزشکان همچنان به مواردى چون کاهش فشار خون و پیشگیرى از سکته مغزى در اثر مصرف ویتامین ((ث)) معتقد مى باشند.

دندانهاى پاکیزه به سلامت قلب کمک مى کنند
لثه هاى ملتهب محل پرورش باکتریهاى مضرى هستند که مى توانند موجب آسیب رسیدن به جداره رگهاى خونى و بروز ناراحتیهاى قلبى شوند. برخى از افراد بالاى 30 سال به نوعى التهاب خفیف لثه مبتلا هستند که به واسطه باکتریهاى تولیدکننده پلاک و یا جرم دندان, به وجود مىآیند. اگر این جرمها پاکسازى نشوند به تدریج باعث خوردگى لثه ها و میناى دندانها و بالاخره از بین رفتن دندانها مى شوند.
بیمارى لثه در موارد حاد مى تواند موجب التهاب خفیف در سر تا سر بدن شود, به این معنى که مواد شیمیایى که در اثر واکنش سیستم ایمنى بدن به التهاب موجود در لثه ها تولید شده, در تمام بخشهاى بدن پراکنده مى شود و کبد را وادار مى سازد پروتئینهایى تولید کند که موجب بروز التهاب در جدار رگهاى خونى و انعقاد خون در رگها و بالاخره حمله قلبى مى شود.

قرص ضد باردارى براى مردان ساخته مى شود
دانشمندان در حال تهیه قرص ضد باردارى موثرى براى مردان هستند که اثر آن به مدت سه سال باقى مى ماند. این قرص در حال حاضر در دست ساخت است و انتظار مى رود که طى چهار سال آینده وارد بازار شود.
این دارو براى توقف تولید اسپرم از ((اتونگسترل)) استفاده مى کند که یک نوع هورمون مربوط به قبل از دوران باردارى است. در قرصهاى ضد باردارى مردان نیز این هورمون کاربرد مهمى دارد.

تخمیر ناقص نان مانع جذب ریزمغذیها است
منبع اصلى پروتئین و انرژى 50 درصد مردم کشور نان است, در حالى که تخمیر ناقص خمیر در فرآیند فعلى پخت نان, زمینه جذب ریزمغذیها را در بدن از بین مى برد. در شکل کنونى پخت نان, عناصرى به نام ((فتیات))ها به علت تخمیر ناقص در نان باقى مى مانند و ریزمغذیها جذب بدن نمى شوند.
ریزمغذى به موادى گفته مى شود که با مقدار بسیار جزیى, نقش مهمى در اعمال حیاتى انسان ایفا مى کند. مهمترین ریزمغذیها که کمبود آن در دنیا مورد توجه است, ید, آهن و ویتامینA است. اصل ریزمغذیها در سبوس موجود است و تحقیقات نشان مى دهد که غنى کردن خاک توسط ریزمغذیها میزان روى را در سبوس گندم بالا مى برد.
رییس انستیتو تغذیه و تحقیقات صنایع غذایى کشور در این زمینه اعلام کرده است, به جاى نان, خمیر خشک شده به مردم عرضه مى شود که بدتر از همه به آن جوش شیرین افزوده شده تا خمیر زودتر به عمل بیاید ولى این کار باعث بروز سو تغذیه در انسان مى شود.
تاثیرات سو تغذیه انرژى پروتئین در کودکان با افزایش مرگ و میر, ابتلا به بیماریها, نقص سیستم ایمنى بدن و تاخیر در رشد و نمو حرکتى و روانى مشخص مى شود.
کشورهاى توسعه یافته جهان امروز مشکلات حاصل از بیماریهاى ناشى از کمبود ریزمغذیها را پشت سر گذاشته اند ولى بر اساس گزارشهاى جهانى, بیشترین میزان کمبود ریزمغذیها به کشورهاى در حال توسعه وجود دارد و معضلات جدید تغذیه اى, هزینه هاى اضافى به جوامع تحمیل مى کند. ایران نیز یکى از آن کشورهایى است که گریبانگیر کمبود ریزمغذیها مى باشد.

یازده میوه شفابخش
پژوهشگران اخیرا یازده نوع میوه و سبزى را که داراى فواید زیادى براى حفظ سلامت انسان هستند معرفى کرده اند. توت فرنگى, شاه توت, تمشک, کلم بروکلى, هویج, پیاز, سیر, فلفل, اسفناج, گوجه فرنگى و هندوانه از جمله میوه ها و سبزیهایى هستند که داراى ارزش غذایى فراوانى مى باشند.
توت فرنگى, شاه توت و تمشک داراى رنگدانه هایى هستند که خطر بروز سرطان را کاهش مى دهد. در ضمن این میوه ها غنى از ویتامینC)) )) مى باشند.
کلم بروکلى نیز حاوى چندین ترکیب ضد سرطان است و منبع غنى ویتامینA)) )) وC)) )) مى باشد. این گیاه به کاهش کلسترول بدن و حفظ سلامت سیستم ایمنى نیز کمک مى کند.
هویج داراى موادى چون ((بتاکاروتن)) مى باشد که از آسیب سلولى جلوگیرى مى کنند. پیاز و سیر هم به علت دارا بودن ترکیبات سولفوردار موجب کاهش کلسترول بدن و حفظ سلامت سیستم ایمنى مى شود.