تحکیم پایه هاى ازدواج


 


تحکیم پایه هاى ازدواج


آیا واقعا هنوز زمانى از پایان مراسم عقد و عروسى نگذشته که یک زن یا یک مرد شکایت از روابط سرد و بى روح در زندگى مشترک خود مى کند؟ آیا واقعا پس از برچیده شدن سفره رنگین جشن ازدواج روابط زناشویى دستخوش یکنواختى و روزمرگى مى شود به گونه اى که حتى به دلیل سردى روابط باید به دادگاه خانواده مراجعه کرد؟! آیا واقعا تمام احساسات و کشش میان زوجین مربوط به قبل از ازدواج مى شود و بعد از ازدواج گفت و گو و الفت میان زن و شوهر در حد رد و بدل شدن چند جمله در طول شبانه روز باشد؟ اگر شما هم دچار این یکنواختى و عدم تنوع هستید, به نکات زیر توجه کنید و آنها را در زندگى خود به کار ببندید:
1ـ به موارد و نقاط مثبت زندگى خود و همسرتان توجه و چشم بدوزید. توجه به این نقاط بدین معناست که سعى خواهید داشت افکار و احساسات منفى را کنار گذاشته و یا دور بریزید اندیشیدن و بها دادن به جنبه هاى منفى زندگى بر شدت آنها خواهد افزود. حال آنکه اگر به ابعاد مثبت زندگى مشترک و همسرتان بیندیشید داراى احساس بهتر و خوشایندى خواهید شد; زمانى که شما شاد و خشنود باشید دیگران از بابت ((با شما بودن)) احساس خوب و خوشایندى خواهند داشت. زمانى که مصاحبت با شما لذت بخش باشد همسرتان نیز متقابلا تمایل بیشتر و بهترى براى ((با شما بودن)) و ((با شما گذراندن)) خواهد داشت و خود نیز داراى احساسات خوب و لذت بخش خواهید بود. زن و شوهرها باید با یکدیگر حرف بزنند و به همدیگر بگویند چه خواسته هایى دارند و از گفته هاى یکدیگر دلخور و رنجیده نشوند. در این مواقع باید به نکات و جنبه هاى مثبت زندگى اندیشید و خوبیها را در نظر داشت. آیا براستى براى شما مشکل و عذابآور است که توجهتان را به آنچه در همسرتان مى پسندید معطوف دارید؟
2ـ زوجین باید براى یکدیگر سعادت, شادى و دست یازى به بهترین و بالاترین از هر چیز را آرزو داشته باشند. آنان در مبانى مشترک زندگى زناشویى باید به یکدیگر اعتماد داشته و به هم احترام بگذارند. گاه دیده مى شود که برخى از زوجین به جاى اینکه متحد و متفق هم باشند خود را رقیب یکدیگر دانسته و به عناد و دشمنى با هم برمى خیزند. حال آنکه زوجین باید نسبت به همدیگر حسن نیت داشته و این حسن نیت در همه اقدامات و کردارشان دیده شود. آنان حتى باید در قبال تمام مواردى که بر خلاف خواسته و میلشان است, در زندگى مشترک باید صبورى و شکیبایى را پیشه خود سازند و عملا حسن نیت خود را نسبت به زندگى مشترک به اثبات رسانیده و پایبند و وفادار به آن باشند. حال آنکه برخى از همسران با کمترین مخالفتى و یا ((وزش باد مخالفى)) زندگى خود را از دست رفته و نابود شده فرض کرده و هیچ گونه اهتمامى از خود براى رفع سوء تفاهمات فى ما بین به عمل نمىآورند. اما آنان باید بدانند حسن نیت یک طرف, متقابلا و متعاقبا حسن نیت طرف دیگر را به همراه خواهد داشت. چنانچه شما نسبت به شریک زندگى خود عملا و واقعا حسن نیت داشته و نشان دهید بدیهى است او هم ـ هرچند ممکن است با کمى تإخیر باشد ـ نسبت به احساس و عمل شما واکنش مثبت نشان خواهد داد. داشتن حسن نیت بهترین و سریع ترین راه براى تحول در روابط منجمد و سرد میان زوجین خواهد بود; در غیر این صورت اقداماتى که یک طرف انجام خواهد داد غیر واقعى جلوه گر شده و به جایى نخواهند رسید.
3ـ آنچه همه زوجین پس از ازدواج در روابط زناشویى خود احتیاج دارند احساس نزدیکى و صمیمیت و یار و همدم بودن مى باشد. اگر شما به صمیمیت و همدلى با همسرتان توجه نشان داده و به آن تکیه مى کنید روحیه یکنواختى و ((عادى شدن)) را از او دور مى سازید اما چنانچه مدام به نقاط افتراق و اختلاف برانگیز توجه کنید صمیمیت و یکرنگى در زندگى مشترک را از دست داده و طولى نمى کشد که با کمال تعجب و افسوس از خود مى پرسید: چرا آن صمیمیت اولیه از زندگى شما رخت بربسته است؟! از طرف دیگر وقتى که یقین دارید همسرتان را دوست دارید چرا این را بر زبان نمىآورید و چرا از معاشرت و مجالست با هم لذت نبرید؟ زوجین باید توجه داشته باشند هر چقدر فرصت بیشترى را با همدیگر بگذرانند روابطشان بهتر و بهتر خواهد شد.