تازه هاى پژوهش


 


تازه هاى پژوهش


فواید ورزش براى زنان سالمند
به گفته محققان, زنان سالمندى که به تمرینهاى بدنى و ورزش مى پردازند کمتر دچار کاهش تواناییهاى ذهنى مى شوند. آن دسته از سالمندانى که داراى بیشترین فعالیتهاى بدنى از قبیل راهپیمایى هاى طولانى, باغبانى و فعالیتهاى بدنى سنگین بودند, 26 درصد کمتر از زنان سالمندى که این فعالیتها را انجام نداده بودند, دچار کاهش توانمندیهاى ذهنى شدند. براى مثال به ازاى هر 1/6 کیلومترى که سالمندان در روز راهپیمایى مى کنند, 13 درصد کمتر دچار اختلالات ذهنى مى شوند.
محققین عقیده دارند ورزش روزانه به افزایش گردش خون در مغز, کاهش خطر بروز بیماریهاى قلبى و عروقى و افزایش رشد سیستم عصبى کمک مى کند. نتایج این بررسیها نشان داده است که در سنین بالاى 65 سال یک نفر از ده نفر در سنین بالاى 85 سال تقریبا نیمى از افراد دچار کاهش تواناییهاى ذهنى پیشرونده هستند.

یائسگى زودهنگام باعث آب سیاه چشم مى شود
محققان مى گویند, زنانى که دچار یائسگى زودهنگام مى شوند در معرض خطر ابتلا به بیمارى چشمى آب سیاه, یکى از علل عمده نابینایى قرار دارند. زنانى که بیش از سن 45 سالگى به یائسگى طبیعى رسیده اند, بیش از دو برابر افرادى که در سن 50 سالگى یا بیشتر یائسه شدند, در معرض خطر ابتلا به نوعى بیمارى آب سیاه چشم قرار داشتند.
این یافته ها نشان مى دهد که هورمونهاى زنانه در برابر بیمارى آب سیاه به صورت محافظ عمل مى کنند. بیمارى آب سیاه زمانى بروز مى کند که مایع در چشم تجمع مى یابد و بر روى عصبهاى بینایى فشار وارد مى سازد و منجر به بروز آسیب عصبى شده و بینایى را مختل مى سازد. در واقع بکارگیرى روش جایگزینى هورمون درمانى فشار مایع درون چشم را کاهش مى دهد. به همین صورت با افزایش میزان هورمونها در طول باردارى فشار مایع در درون چشم به میزان قابل ملاحظه اى کاهش مى یابد.

افزایش چندقلوزایى
درمان نابارورى, منجر به افزایش شدید موارد دوقلو و سه قلوزایى در کشورهاى پیشرفته شده و این امر بار سنگینى بر دوش نظام بهداشتى و درمانى آنها گذاشته است. داروهاى تحریک تخمک گذارى در اغلب موارد باعث مى شود زنان در آن واحد چند تخمک رها کنند و همچنین بارورسازى نطفه در آزمایشگاه توسط پزشکان به امید افزایش احتمال ایجاد یک بارورى موفق, باعث جاىگیرى چند نطفه در رحم مادر مى شود و تمامى این عوامل منجر به چندقلوزایى مى گردد.
کودکان چندقلو, که قبل از موعد به دنیا مىآیند, پایین تر از وزن معمولى هستند و به خدمات پرهزینه اى نیاز دارند و این در حالى است که مادران آنان نیز قبل و بعد از زایمان به مراقبتهاى بیشترى احتیاج دارند.
از این گذشته, چندقلوها بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات عصبى هستند. براى نمونه, در سه قلوها احتمال ابتلا به اختلالات مغزى 20 برابر بیشتر از یک نوزاد واحد است.

بى اختیارى زنان
بى اختیارى ادرار از بیماریهاى شایع زنان در سنین بعد از 40 سالگى است و نیازمند درمان به هنگام است. این بى اختیارى به دنبال زایمانهاى مکرر و حاملگیهاى با وزن زیاد روى مى دهد. وارد آمدن هر گونه فشارى به شخص نظیر سرفه, خنده, عطسه و یا بلند کردن یک جسم سنگین از زمین در مراحل اولیه ابتلا به بى اختیارى ادرارى, با دفع غیر ارادى ادرار همراه است, ولى در مراحل پیشرفته, در هر حرکت ناگهانى نظیر بلند شدن یکباره از بستر ممکن است باعث دفع غیر ارادى شود.
این بى اختیارى به علت شل شدن عضلات کف لگن و افتادگى مثانه روى مى دهد. در این حالت, زاویه طبیعى مجراى دفع ادرار و مثانه از بین مى رود و در نتیجه وارد آمدن هر فشارى, با دفع غیر ارادى ادرار همراه است و حتى به هنگام راه رفتن نیز ممکن است فرد اختیار خود را از دست بدهد. در ضمن این عارضه ممکن است به علت اختلالات ژنتیکى در دختران بالاى 30 سال نیز بروز کند. تنها راه مداواى این عارضه, جراحى و بالا کشیدن مثانه و اصلاح زاویه مجراى دفع مى باشد.

پستانک و مشکل تغذیه در نوزادان
تحقیقات نشان مى دهد مادرانى که براى آرام کردن نوزادان خود در ماههاى اول تولد به پستانک متوسل مى شوند ممکن است در تغذیه نوزادانشان با شیر خود دچار مشکل شوند.
این مطالعه بیانگر آن است که مادرانى که قادر به تولید شیر کافى نیستند یا نوزادانشان به خوبى تغذیه نمى شوند, براى آرام کردن فرزند گرسنه خود به ناچار به استفاده از پستانک روى مىآورند.
نوزادان به خاطر آشنایى با نوک پلاستیکى پستانک, سر شیشه را راحت تر از سینه مادر به دهان مى گیرند و همین امر در ادامه روند شیردهى ایجاد مشکل مى کند.
محققان هیچ شواهدى که نشان دهد نوزادانى که بیشتر پستانک مى مکند, کمتر از نوزادانى که بدون محدودیت به آنها اجازه داده مى شد پستانک به دهان بگیرند گریه و بى قرارى مى کنند, نیافته اند.

نقاشى کودکان را جدى بگیرید
محققان مى گویند نقاشى کودکان حاوى نشانه هاى اساسى از وضعیت روحى آنان است و روانشناسان مى توانند براى سنجش روانى کودکانى که داراى اختلالات رفتارى هستند, از این تصاویر کمک بگیرند.
کودکان مبتلا به مشکلات روانى, بدن افراد را به گونه اى نقاشى مى کنند که فاقد یکى از اندامها مى باشد و نماى کلى نقاشى آنها بیشتر خیالى و عجیب است. هرچقدر نقاشى خیالى تر و غیر واقعى تر باشد, وضعیت کودک از نظر روحى وخیم تر است. هر قدر کودک افسرده تر و نگران تر باشد مفهوم خانواده در ذهن او به هم ریخته تر و آشفته تر مى شود. براى این کودکان پنهان کردن بخشى از اطلاعات و یا نادیده گرفتن آنها امرى معمول و شایع است. کودکان معمولا در سنین اولیه زندگى ترجیح مى دهند نقاشى کنند تا اینکه حرف بزنند.

ارتباط غذا با سرطان
مطالعات نشان داده است حدود 40 درصد سرطانها در مردان و 60 درصد سرطانها در زنان با رژیم غذایى در ارتباط است. برخى از سرطانها با وزن رابطه مستقیم دارد و این رابطه در زنان بیشتر است. سرطانهایى چون سرطان کلیه, صفرا, رحم و سینه در زنان چاق بیشتر است. لذا فعالیت بدنى کافى, پیاده روى و دوچرخه سوارى در کاهش وزن بسیار مفید مى باشد و زنان باید مبادرت به آنها نمایند.
پرهیز از مصرف موادى که درصد چربى آنها بالا است در کاهش وزن موثر مى باشد. همچنین براى جلوگیرى از چاقى بیش از حد, استفاده از گوشتهاى کم چربى نظیر گوشت گوساله, مرغ و ماهى بسیار موثر است, زیرا مصرف زیاد چربى همراه با مصرف گوشت زیاد و مصرف فیبر کم, باعث افزایش ابتلا به سرطان روده بزرگ مى شود.
نقش مصرف سبزیها در محافظت از ابتلا به سرطان, امروزه کاملا عمومیت یافته است, پزشکان معتقدند فیبر موجود در سبزیها قابلیت جذب آب زیادى را دارد و به این وسیله حجم و وزن مواد دفعى افزایش مى یابد و مواد سرطان زا از طریق مدفوع از بدن دفع مى شود و فرصت تماس مواد سرطان زا با جدار روده کم مى شود. سبزیجاتى چون گل کلم, کلم معمولى, هویج, اسفناج, زردآلو, سیب زمینى, سیر, پیاز و شیرین بیان داراى محافظت کننده بافت ریه در مقابل تشکیل تومور سرطانى هستند.
ویتامینهایى چونA ,B وC نیز مى تواند در پیشگیرى از ابتلا به سرطان موثر باشند. ویتامینA اثر محافظت کنندگى در برابر سرطان ریه و سایر سرطانها را دارد و کمبود آن مى تواند همراه با سرطان دستگاه گوارش, تنفس, ادرارى و تناسلى باشد. این ویتامین در جگر, روغن کبد ماهى, تخم مرغ, شیر, پنیر, کره و هویج وجود دارد.

مغز دختران فعال تر از پسران است
محققان به کشف جدیدى در باره شکل گیرى مغز پیش از دوران بلوغ دست یافتند. مطالعات نشان مى دهد که پردازش اطلاعات در مغز دختران و پسران نابالغ در نیمکره هاى مخالف هم صورت مى گیرد.
به گفته دانشمندان این نحوه پردازش باعث شده مغز دختران در پردازش مطالب و اطلاعات محیطى بیشتر از پسران فعال باشد و به عکس پسران در پردازش مسایل کلى قوىترند. پژوهشگران با آزمایشى بر روى پسران و دختران 11 ساله دریافتند پسران در تشخیص چهره ها بیشتر از نیمکره راست مغز و دختران از نیمکره چپ خود استفاده مى کنند.

شیوه درمانى طب سوزنى تإیید شد
محققان به شواهد علمى دست یافته اند که اثربخشى طب سوزنى در تسکین درد را به اثبات مى رساند. گروهى از دانشمندان از یک شیوه پرتونگارى رایانه اى براى بررسى فعالیت سوخت و ساز مغز در جریان یک جلسه طب سوزنى, استفاده کردند. آنان با بهره گیرى از روشهایى نشان دادند که با قرار دادن سوزنهایى در بخشهاى راهبردى بدن, درد تسکین مى یابد.
به نظر مى رسد در این روش سنتى طب چینى, سوزنها با فریب دادن مغز براى انتشار آنزیمهاى طبیعى که خواصشان چندان با مواد مخدرى مثل مورفین تفاوتى ندارد, تإثیر تسکین دهندگى بجاى مى گذارد.
هرچند پیش از این طب سوزنى به طور گسترده اى در درمان انواع بیماریهاى دردناک مورد استفاده قرار مى گرفت اما شواهد علمى متقاعدکننده اى در تإیید کارآیى آن وجود نداشت و حال این تحقیقات پزشکى و علمى, طب سوزنى را تإیید مى کند.

پارچه اى که خود به خود تمیز مى شود
یک دانشمند ادعا کرده است در حال ساخت اولین پارچه تاریخ است که خود به خود تمیز مى شود. وى که در حال حاضر مشغول تکمیل این پارچه است, مى گوید الیاف توخالى این پارچه به آنها این امکان را مى دهد که درونشان با یک نوع باکترى پر شوند. این باکترى آلودگیها را مى خورد.
ایده اصلى این طرح, استفاده از بدن انسان به عنوان منبع انرژى مورد نیاز این باکترى است. از عرق بدن انسان و چربیهایى که به طور طبیعى بدن انسان را مى پوشانند, مى توان به عنوان منابع غذایى این باکتریها استفاده کرد. این باکترى به طورى طبیعى در بدن انسان یافت مى شود و مى توان آن را براى زنده ماندن در شرایط خارج از بدن آماده کرد.
این دانشمند مدعى شده است که مى تواند پارچه هایى داراى ترکیبات التیام بخش بریدگیها و خراشهاى پوست بدن بسازد و یا حتى لباسهایى که در شب از خود نور مى دهند.

گیرنده درد کشف شد
پژوهشگران یک گیرنده جدید درد را در بدن انسان کشف کرده اند که با متوقف کردن فعالیت آن, مى توان از درد کشیدن گروههایى از بیماران جلوگیرى کرد. این یافته, در مداواى افرادى که به دلیل بیماریهاى مختلف درد مى کشند, مثمرثمر خواهد بود.
این گیرنده درد, در پوست, مفاصل و در دستگاه گوارش یافت شده است. این گیرنده, در دردهاى مربوط به بیماریهاى التهابى مانند آرتروز, کرون, نوروپاتى و عفونت لوزالمعده و روده اهمیت فراوانى دارد.
مرحله بعدى این تحقیقات, تهیه و آزمایش داروهایى است که بتواند مانع از فعالیت این گیرنده شود. پژوهشگران فعلا نوعى ماده گیاهى را مشخص کرده اند که روى این گیرنده درد اثر مى گذارد و دیگر مانند داروهاى ضد درد و مرفین, اعتیادآور نیست.

کاغذ الکترونیکى به مرحله عمل نزدیک مى شود
نگارش بر کاغذ, قرنهاى متمادى از مهمترین وسایل ارتباط بشرى بوده است و با اینکه صنعت ارتباطات مدرن پیشرفتهاى بزرگى حاصل کرده, اما استفاده از کاغذ از بین نرفته است. در حال حاضر دو شرکت در حال ساخت کپسولهاى بسیار ریزى هستند که با یک حلال تیره پر شده و ذرات سفید رنگى نیز در آن مخلوط شده است. ترفند به کار رفته این است که زمانى که کپسولها با جریان الکتریکى باردار شدند, ذرات سفید رنگ از یک سر کپسول به سر دیگر کپسول رفته و به دلخواه لکه هاى سفید یا سیاه ایجاد مى کنند.
نخستین کاربرد اقتصادى این تکنولوژى ایجاد تابلوهاى الکترونیکى و نصب آنها در فروشگاهها بوده است که به وسیله دستگاههاى بى سیم از راه دور کنترل شده و محتویات آنها با فشار دادن دکمه اى تغییر مى کند. با اینکه جوهر الکترونیکى بسیار هیجان انگیز است ولى مردم دوست ندارند که مطلب را از روى صفحه نمایش بخوانند و کاغذ چوب را کنار بگذارند.

آنفولانزا مى تواند مرگبار باشد
دانشمندان کشف کرده اند که یک تغییر ژنتیکى بسیار جزیى قادر است ویروس بى خطر آنفولانزا را به عنصرى مرگبار تبدیل کند. این ویروس در حالت خوش خیم تنها باعث ناراحتى تنفسى مى شود, اما از ظرفیت مبدل شدن به ویروسى مهلک که به سرعت اکثر نقاط بدن, از جمله قلب و مغز را عفونى مى کند, برخوردار است.
ویروس آنفولانزا دایما در حال جهش ژنتیکى است و تنها چند تغییر جزیى براى تبدیل یک ویروس بىآزار به ویروسى به شدت بیمارىزا کافى است. مرغابى وحشى منبع اصلى این ویروس در طبیعت است. این پرندگان ویروس را به مرغهاى خانگى و خوک منتقل کرده و ویروس از آنجا خود را به بدن انسان مى رساند.

ماهى بخورید
تحقیقات نشان داده است, در تغذیه با گوشت ماهى علاوه بر تإمین پروتئین و سایر مواد مغذى با کیفیت بالا, بیشتر مواد لازم موجود در گوشت ماهى هضم و جذب مى شود. تغذیه ماهى در ترکیب با غذاهایى که غلات در آنها استفاده مى شود, مى تواند کیفیت غذا را بالا برده و چربى آن را نیز کمتر از سایر گوشتها بکند.
در مقایسه با سایر چربیها, روغن ماهى بى نظیر است و براى سلامتى نه تنها مضر نیست, مفید هم هست. با خوردن ماهى مى توان از بیمارى کم خونى جلوگیرى کرد. ماهى به عنوان یک غذاى مغذى, نقش بسیار مهمى در مقابله با بیماریهاى چشم مانند شب کورى و خشکى چشم دارد. ماهى مى تواند در پیشگیرى از گواتر موثر باشد و افرادى که به خوردن ماهى عادت دارند, کمتر به بیماریهاى قلبى ـ عروقى, دیابت, ورم مفاصل و آسم مبتلا مى شوند. همچنین شانس ابتلاى آنان به سرطان کمتر خواهد بود. ماهى مى تواند بخش مهمى از رژیم غذایى کودکان مبتلا به سوء تغذیه باشد.
تعداد زیادى از مواد مغذى مورد نیاز بدن مانند آهن, کلسیم, ویتامینها و پروتئینها را مى توان با خوردن گوشت ماهى تإمین کرد. از طرفى با مصرف غذاهاى دریایى, میزان کلسترول خون به مقدار قابل توجهى کاهش مى یابد.