چگونه در مخارج خود صرفه جویى کنیم؟

نویسنده



چگونه در مخارج خود صرفه جویى کنیم؟

مإخذWomans Day :
ترجمه: ا.امیردیوانى


اشاره:
شمار زیادى از مردم, صرفه جویى را با کم مصرف کردن اشتباه مى گیرند و حال آنکه چنین نیست. صرفه جویى, راه و رسم مصرف بجاست. براى این کار, شیوه هاى گوناگونى هست که خیلى ساده و در عین حال بى دردسرند. ولى همین طریقه هاى آسان نیز ممکن است هزینه ها را به نحو چشمگیرى بکاهند. شما با رعایت بیست و چهار راه حل ساده زیر مى توانید کلا در هزینه هاى خانوادگى صرفه جویى کنید:
1ـ برفک درون یخچال و یخ زن (فریزر(1)) خود را مدام تمیز کنید چرا که یک سانتى متر برفک داخل یخچال باعث مى شود که مصرف برق به میزان دو درصد زیاد شود.
2ـ براى استحمام, بیشتر از دوش استفاده کنید و بکوشید از وان(2) کمتر بهره ببرید. موقعى که دارید تنتان را لیف و سرتان را شامپو(3) مى زنید, شیر آب را بى جهت باز نگذارید.
3ـ چنانچه کسى در خانه نیست, آخر شب تلویزیون را به طور کلى خاموش کنید و نگذارید تلویزیون روى دگمه خودکار روشن بماند.
4ـ مبل یا پرده ضخیمى را جلوى رادیاتور(4) قرار ندهید چون این عمل باعث مى گردد هوا به خوبى جریان نیافته و اتاق گرم نشود.
5ـ کاربرد زودپز براى پختن غذا موجب صرفه جویى 40 درصد از انرژى سوختى مى شود. آیا باز هم به نظر شما ارزش سرمایه گذارى ندارد؟
6ـ چنانچه خشمگین و یا ناراحتید, اصلا عازم خرید نگردید چرا که امکان دارد چیزهایى بیهوده بخرید که بعدا پشیمان شوید.
7ـ شیرى که چکه مى کند, ممکن است باعث هدر رفتن 2 هزار لیتر در سال شود. پس در تعمیر شیرآلات کوتاهى نکنید.
8ـ دسته گل حقیقتا بسیار روحنواز است, ولى بکوشید براى دوستان و آشنایان یک گلدان گیاه خانگى و یا گل خشک هدیه بدهید. آنان با دیدن چنین هدایاى بادوام, یاد شما را در ذهنشان بیشتر زنده نگه مى دارند.
9ـ آب 90 درجه سانتى گرادى به اندازه آب 60 درجه, پوشاک را پاکیزه مى کند. لکن همین کاهش 30 درجه سبب مى گردد که 45 درصد از برق مصرفى شما صرفه جویى شود.
10ـ موقع تهیه لباس دقت کنید پوشاکى که مى خرید, به خشک شویى نیاز نداشته باشد. هنگام خرید لباس از فروشنده بخواهید تا اطلاعات ضرورى را در باره نوع پارچه و طریقه شستشو و نگهدارى آن در اختیارتان بگذارد.
11ـ در زمستان درز پنجره ها و درها را با گذاشتن عایق بگیرید. درزهایى از این قبیل باعث نفوذ سرما و گرد و خاک مى گردند. براى حفظ هر یک درجه دما, 6 درصد در انرژى صرفه جویى مى کنید.
12ـ هیچ گاه یخچال و یا یخ زن (فریزر) را کنار گاز, شوفاژ, ماشین لباسشویى و ظرف شویى قرار ندهید و تا سر حد امکان دو وسیله یادشده را از دیوار جدا سازید. زدودن برفک درون یخچال و یخ زن (فریزر) و پاک کردن پشت آنها در بهتر شدن کارکرد دستگاههاى مزبور موثر مى باشد.
13ـ مواد شوینده همچون مایع ظرفشویى و یا گرد (پودر)(5) رخت شویى را در آب حل کنید. بدین ترتیب مى توانید تا 50 درصد در مصرف مواد مذکور صرفه جویى نمایید.
14ـ موقع دوش گرفتن, آب سرد موجود در لوله ها را در ظرفى جمعآورى کنید, چون آب باقى مانده در لوله ها به مقدار زیادى کلر خود را از دست مى دهند و آب مناسبى جهت آبیارى گیاهان خانگى به حساب مىآید. چنانچه عادت دارید که موقع مسواک کردن دندانها, شیر آب را باز بگذارید, بدانید که سالانه تا 730 لیتر آب را بیهوده از دست مى دهید.
15ـ براى تعویض هواى اتاق, لاى پنجره را به مدت زیادى باز نگذارید. بلکه با گشودن کامل پنجره به مدت 5 دقیقه نیز هواى اتاق را عوض مى کنید و ضمنا بدین وسیله گرماى اتاق از بین نمى رود.
16ـ اگر کاغذ کادو(6) و نوار (روبان)(7) کار کرده را اتو(8) کنید, مى توانید آنها را مجددا براى بستن هدیه مورد نظرتان به کار ببرید. به یاد بسپارید که کاغذهاى روغنى را نمى شود اتو کرد, لیکن ممکن است آنها را دقیقا تا کرده و بار دیگر مورد استفاده قرار دهید.
17ـ موقع شستن میوه, سبزى و یا ظرف و غیره, شیر آب را تا ته باز نگذارید. بهتر است آنها را قبلا خیس کنید. کاربرد اسکاچ و مایع ظرفشویى باعث مى شود تا بهتر تمیز شوند.
18ـ انتهاى لوله (تیوپ)(9) کرم(10) و یامایع خاص محافظت پوست (لوسیون)(11) خالى را ببرید. مطمئن باشید که داخلش هنوز قدرى ماده هست که مى توانید تا مدتى از آن استفاده کنید.
19ـ کرمهاى قدیمى ضد آفتاب را مى شود به عنوان کرم روز به کار برد مخصوصا چنانچه اثر ضد آفتابى کرم کم باشد.
20ـ خانمها به خاطر داشته باشند که ماده اى نظیر سرمه (ریمل)(12) خشک شده خویش را بیرون نیندازند بلکه با نهادن آن در یک ظرف آب گرم مى شود بار دیگر آماده مصرفش ساخت.
21ـ شامپو و یا ماده شوینده بزرگ را در ظرفهاى کوچکترى بریزید. چرا که احتمال دارد به علت سنگینى, مقدار بیشترى از آن به کار آید. به کارگیرى ظرفهاى کوچک, موجب صرفه جویى مى گردد.
22ـ چنانچه ناچار شوید که هنگام مسافرت چمدانها(13) و ساکها(14) را روى خودرو بنهید, آنها را به نحوى قرار دهید که کمتر جلوى جریان هوا را بگیرند و بدین وضع تا ده درصد در مصرف بنزین صرفه جویى مى شود.
23ـ براى خرید, کمتر از کارت(15) اعتبارى و چک استفاده کنید. زیرا با پرداخت پول نقد, بهتر متوجه مقدار دخل و خرج خویش مى شوید.
24ـ همواره بعد از پایان هر فصل, خرید کنید. مثلا براى خرید چکمه(16) و پوشاک زمستانى, پس از فصل زمستان اقدام نمایید. هرگز موقع اعیاد, اسباب بازى نخرید.
پى نوشت :
Freezer .
2ـ وان: واژه برگرفته از روسى
Tob .
3ـ شامپو: واژه برگرفته از انگلیسى
shampoo .
4ـ رادیاتور: کلمه مإخوذ از فرانسه
Radiator .
5ـ پودر: کلمه مإخوذ از فرانسه
Poweer .
6ـ کادو: واژه برگرفته از فرانسه
Present .
7ـ روبان: واژه برگرفته از فرانسه
Ribbon .
8ـ اتو: کلمه مإخوذ از روسى
Iran .
9ـ تیوپ: واژه برگرفته از انگلیسى
Tube .
10ـ کرم: واژه برگرفته از فرانسه
crean .
11ـ لوسیون: کلمه مإخوذ از فرانسه
Lotion .
12ـ ریمل: کلمه مإخوذ از فرانسه
Rimmel .
13ـ چمدان: واژه برگرفته از روسى
Luggage .
14ـ ساک: واژه برگرفته از فرانسه
Sack .
15ـ کارت: کلمه مإخوذ از فرانسه
Cart .
16ـ چکمه: کلمه مإخوذ از ترکى
Boot .