نکته هاى آموزنده براى مادران آینده1

نویسنده


 


نکته هاى آموزنده براى مادران آینده
((قسمت اول))

مبارکه روحانى


در تمام محافل و مجالس بانوان و حتى جمع چند نفرى محل کار, نکته اى ظریف به گونه اى واضح خود را مى نمایاند و آن اینکه تعداد زیادى از خانمهایى که باردار شده بودند و زایمانى داشتند (چه طبیعى و چه از راه عمل سزارین) از دردهایى کهنه و آزاردهنده شاکى بودند. یکى از درد کمر, دیگرى از درد زانو و سومى نیز از تغییر نازیباى اندامش مى نالید. این مشکل در خانمهاى جوان که نوزادى در بغل داشتند به گونه اى دیگر خود را نشان مى داد و آن به صورت درد پشت, درد انتهاى کمر و ...
بسیارى از این خانمها مقصر اصلى را حاملگى و زایمان خود مى دانستند؟! چرا؟ مگر حاملگى و زایمان یک روند طبیعى نیست؟ چرا باید سرمنشإ چنین عوارض ناخواسته و بدى شود؟ چگونه است که مادران ما با تعداد زایمانهاى نسبتا زیاد کمتر و یا حداقل دیرتر به این دردها دچار مى شده اند و حال ما, چرا؟ چه چیز در این میان تغییر کرده است؟ سوال اصلى که این سلسله مقاله ها در صدد پاسخگویى به آن مى باشد همین است.
مدتها در کتابها, مجلات و حتى روزنامه هاى مختلف به دنبال پاسخ آن بوده ایم و حال چکیده اى از آن اطلاعات را در اختیارتان مى گذاریم.
در این مقاله ها روى سخن بیشتر با خانمها مى باشد به خصوص آنان که قصد باردار شدن دارند یا در حال باردارى به سر مى برند و یا اینکه همه این مراحل را پشت سر گذاشته اند و اینکه کودکى در آغوش مهربانشان جاى گرفته است. نکته هایى مهم و کاربردى اما ظریف, جمعآورى شده و در سه بخش قبل از باردارى, هنگام باردارى و بعد از زایمان ارائه مى شود. البته نکته هایى که در این مقاله ها به آن اشاره شده مختص خانمها و آن هم دوره باردارى نمى باشد بلکه براى تمام افراد زن و مرد و تمام سنین پیر و جوان قابل استفاده مى باشد. هر کدام از حالات و حرکات داراى یک طرح گویا نیز مى باشد که مجله به خاطر محدودیت, فقط برخى از آنها را مىآورد. امید آن مى رود که همه افراد از آن بهره کافى ببرند.

مراقبتهاى قبل از باردارى پیشگیرى, بهتر از درمان است
وقتى صحبت از مراقبتهاى لازم از مادر و نوزادش به میان مىآید فکرها تنها متوجه دوره باردارى و بعد از آن مى شود و یادى از دوره خاموش قبل از باردارى نمى شود. در حالى که بسیارى از عوامل مستعدکننده مادر به بیماریهاى مختلف, که در دوره باردارى دچار آن مى شود و همچنین ابتلاى نوزاد به ناهنجاریهاى مادرزادى, منشإ اصلى آن به قبل از باردارى برمى گردد در حالى که ((پیشگیرى, بهتر از درمان است)) و تإکید اصلى دین مبین اسلام در زمینه بهداشت نیز همین مى باشد. این رهنمودها و دستورات در بخش ضمیمه آمده است. یادآورى مى شود که این احکام عینا از رساله توضیح المسایل امام خمینى گرفته شده است. حال در این بخش توجه تان را به چند نکته کوتاه اما مهم جلب مى نماییم.

چند یادآورى کوتاه
1ـ در صورتى که با همسرتان نسبت فامیلى دارید یا در خانواده هر یک از شما یک بیمار با بیمارى ارثى دیده شده حتما قبل از باردارى با یک مشاور مشورت کنید.
2ـ اگر تاکنون به بیمارى سرخچه مبتلا نشده اید (در صورت امکان) واکسن آن را تزریق نمایید. البته باید توجه داشته باشید که بعد از تزریق تا سه ماه از باردارى جلوگیرى نمایید.
3ـ سعى کنید وزن خود را تا قبل از باردارى به میزان استاندارد برسانید. یعنى وزن و قد خودتان را در فرمول ذیل قرار دهید. اگر وزن به دست آمده غیر از وزن شما بود در صدد اصلاح آن باشید. چرا که در دوران باردارى رژیم چاقى و رژیم لاغرى قابل اجرا نخواهد بود.

یک فرمول ساده وزن = 5ی(100 ـ قد)

فرمول دقیق تر
عدد به دست آمده = 2 (قدm) () وزنkg))

کمتر از 6 / 19 ـ لاغر
بین 26 و 19 ـ معمولى
بیشتر از 26 ـ چاق
مثال: (قد 1/60 متر ـ وزن 50 کیلوگرم)
(نرمال) 19/53 = 2(1/60) 50

4ـ اعتیاد به سیگار و هر گونه مواد مخدر را ترک کنید که هر کدام از اینها در دوران باردارى براى مادر و جنین خطرناک مى باشد.
5ـ اگر زوج جوانى هستید سعى کنید ابتدا یکدیگر را بهتر بشناسید سپس با توافق هم بچه دار شوید تا هرچه بیشتر لذت شیرین پدر و مادر شدن را درک نمایید.

دوره باردارى
O دوره شیرین باردارى را شیرین تر کنید
براى دوره شیرین باردارى حرفها و مطالب فراوانى در کتابهاى مختلف با موضوعات بسیار متفاوت آورده شده که از جنبه هاى مختلف این دوره را مورد توجه قرار داده اند. گاه دیده شده که در کتابى با موضوع تغذیه در مورد این دوره نکته اى آورده شده و در کتاب ورزشى نکته اى دیگر, یا در یک مقاله ارتوپدى مطالبى مهم و قابل توجه مربوط به این دوره ذکر شد و مثال آخر اینکه در یک کتاب روان شناسى یادآورى شده که در دوره باردارى چه ها باید کرد و چگونه باید رفتار نمود.
نکته هاى جالب و مهم مربوط به دوران باردارى از کتابها, مجله ها و مقالات علمى مختلف جمعآورى شده و حال حاصل آن یادداشتها را به صورت خلاصه و ساده عرضه مى کنیم. در این فصل بیشتر سعى ما بر آن بوده که مطالب کاربردى ذکر شود; در نتیجه بسیارى از مطالب تئورى در این میان حذف گردید. گفتنى هاى مربوط به دوره باردارى آنقدر گسترده است و هر روز نکته هاى جدیدتر کشف مى گردد که مطمئنا بسیارى از مطالب جاى خواهد ماند.

نکته هاى باریکتر از مو
در ابتدا نکته هاى مربوط به انجام دادن درست کارها خدمت شما ارائه مى شود. شاید به نظر رسد که انجام دادن بعضى از این دستورات سخت, خنده دار و یا حتى غیر ممکن باشد. اما توصیه مى شود براى یک بار هم که شده آنها را امتحان نمایید و نتیجه آن را در خود ببینید, که با تکرار زیاد آن مطمئنا به نتایج بیشتر و عمیق ترى دست خواهید یافت. مسلم است که اگر خواستار سلامتى خود باشید هرگز آنها را نه تنها در دوران باردارى بلکه بعد از آن نیز ترک نخواهید کرد و به دیگران نیز انجام آن را توصیه خواهید نمود.

روش نشستن صحیح
1ـ براى نشستن بر روى صندلى, دقت کنید که صندلى شما پشت و رانهاى شما را حمایت کند. یعنى پشتى آن حداقل تا نزدیک گردن شما و کف آن تا زیر زانو قرار گیرد. (ش1)
2ـ هنگام نشستن به خوبى عقب بنشینید. (ش1)
3ـ بر لبه صندلى لم ندهید. (ش2)
4ـ براى کار و مطالعه در پشت میز صاف نشسته و قوز نکنید. (ش3)
5ـ ارتفاع صندلى باید به گونه اى باشد که پاها بر کف زمین قرار گرفته و زانوها کمى بالاتر از رانها قرار گیرد. (ش4)
6ـ اگر نکته بالا قابل اجرا نباشد چهارپایه اى کوچک را زیر پاها براى بلند کردن مختصر قرار دهید. (ش4)
7ـ هرگز در یک وضعیت ثابت به مدت طولانى ننشینید. پس از مدتى نشستن بلند شده و قدرى قدم بزنید و مجددا بنشینید.
8ـ از روى هم انداختن پاها در حالت نشسته جدا خوددارى نمایید. زیرا باعث بسته شدن عروق وریدى و در نتیجه واریس مى گردد. (ش5)
9ـ از نشستن روى صندلى یا نیمکتى که چند نفر به طور فشرده روى آن نشسته اند خوددارى کنید.
10ـ وقتى روى زمین نشسته اید و به جایى تکیه مى دهید باسن خود را جلوتر از بقیه تنه نکشید و به بدن قوز ندهید. (ش6)
11ـ در صورتى که بر روى زمین نشسته اید و به جایى نیز تکیه ندارید, به حالت چهارزانو بنشینید و دستها را روى زانو گذاشته و پشت خود را صاف کنید.
ادامه دارد.