چگونه سوختگى ها را در کودکان درمان کنیم؟


 


چگونه سوختگى ها را در کودکان درمان کنیم؟

مترجم: پگاه امیردیوانى
منبع: فصلنامهChild health


سوختگى ممکن است به مرگ یا نقص عضو فرد بیانجامد. کمکهاى اولیه مطلوب مى تواند از این عوارض ممانعت به عمل آورد.

 انواع سوختگى
ـ سوختگى هاى ناشى از آتش: معمولا تمام ضخامت پوست را دچار مى کنند. کودکانى که در آتش مى افتند باید به تمام ناحیه سوخته بدنشان به سرعت آب پاشیده شود. تماس طولانى با اشیإ داغ باعث تخریب عمیق پوست شده و عوارض طولانى مدتى در بر دارد. آتش ناشى از بخارى یا لباس شعله ور سریعا باعث سوختگى هاى عمیق ترى مى شود.
ـ سوختگیهاى حاصل از آب جوش: برحسب دماى آب معمولا باعث سوختگى هاى چندلایه اى پوست مى شوند. قبل از خارج کردن لباس فرد باید روى پوست و لباسهایش آب سرد ریخته شود, اما اگر آب در دسترس نبود, در خارج کردن لباسهاى او درنگ نکنید.
ـ سوختگى هاى ناشى از جریان برق: تا هنگامى که جریان برق برقرار است, سوختگى ادامه مى یابد و باعث سوختگى هاى عمیق ترى مى شود. همیشه قبل از درمان سوختگى, منبع برق را قطع کنید و کودک را در حالى که لباس به تن دارد, از جریان برق جدا سازید.
ـ سوختگى هاى حاصل از مواد شیمیایى: تا هنگامى که مواد بر اثر شستن پاک نشوند, سوختگى ادامه دارد.

 برآورد میزان سوختگى ها
درمان سوختگى به شدت آن و قسمتى از بدن که تحت تإثیر سوختگى قرار گرفته, بستگى دارد.
سوختگى هاى سطحى یا خفیف: باعث درد شدید, سرخى, تورم و تاول مى گردند.
سوختگى هاى چندلایه اى پوست: سبب درد, بى حسى در بعضى نقاط بدن و ایجاد تاول همراه با مایع درون آن مى شوند.
سوختگى هاى عمیق یا تمام لایه هاى پوست: معمولا درد کمترى دارند (زیرا پایانه هاى عصبى فرد سوخته اند), یک سطح سفت و خشک ایجاد مى کنند و اگر خراشى به بدن وارد شود, شخص به هیچ وجه حس نمى کند و تاول نیز در بدن تولید نمى شود. در ضمن در اطراف بدن شخص قشر ضخیمى ایجاد مى گردد.

 درمان
پس از به کارگیرى کمکهاى اولیه محل سوختگى باید تمیز و خشک نگه داشته شود تا بهبود یافته و منجر به آسیب بیشتر نگردد. پانسمان خوب براى سوختگى هاى خفیف که معمولا در عرض 2 هفته التیام مى یابند, نیاز به وسایل زیر دارد:
 محلولهاى ضدعفونى کننده
 کشهاى پلاستیکى استریل
 تکه اى پارچه تمیز
 پانسمان نچسب

 جلوگیرى از عوارض سوختگى
سوختگى ها اغلب منجر به زخم شدن بافت مى گردند. زخمهاى شدید باعث مى شوند که پوست فشرده و مفاصل کشیده شوند و حرکتشان محدود گردد. مراقبت خوب مانع این عوارض مى گردد.
سوختگى اطراف مفاصل باید با تخته شکسته بندى, بسته شود تا هنگامى که پوست بهبود یافته و نرم و انعطاف پذیر گردد. سپس تخته را بردارید و مفاصل را حداقل سه بار در روز در تمام جهات حرکت دهید. این عمل در ابتدا دردناک است اما در جلوگیرى از بروز زخمهاى شدیدتر بسیار اهمیت دارد.
اگر سوختگى عفونى شود, کودکان در معرض خطر مسمومیت خون (عفونت خون) قرار مى گیرند. عفونت را با شستشوى روزانه زخمهاى ناشى از سوختگى و یا چرکهاى آن کاهش دهید. با تجویز پزشک از آنتى بیوتیک استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که به کودک واکسن کزاز تزریق شده است.