پژواک نامه هاى خوانندگان


 


پژواک


مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان زنجان
با تشکر بسیار ((مجموعه اى از پیامهاى حجاب)) به دستمان رسید. این مجموعه که توسط کارشناسى امور زنان گردآورى شده است به چهل متن در خصوص حجاب مى پردازد که ما یک قسمت از آن را در این بخش مىآوریم. ((خواهرم! ویژگى جسمانى زن از اسرار اوست و حجاب حافظ اسرار و زیباییهاى زن است, پس مبادا اسرار خود را بر نامحرمان افشا کنى. خوب بیندیش که روزى طراوت جوانى با وجودت وداع مى گوید و کبوتر زیبایى از آشیانه ات پر مى کشد و چروکهاى ناخوانده بر چهره ات مى نشیند. پس چگونه کوتاه زمانى جوانى را عرصه تحریکات جنسى خویش ساخته اى بیدار شو که جلوه گرى شهوت, مردان را بیدار و نوجوانان معصوم را به بلوغ زودرس جنسى مى رساند.))

O برداشتى از دعاى عهد و برخى از آیات و احادیث در ارتباط با میلاد امام زمان(ع) برایتان فرستاده ام تا اگر مفید دانستید آن را چاپ کنید.طاهره.ک ـ تهران
دوست خوب ما, در ابتدا حدیث ارزشمندى را که از امام موسى کاظم(ع) نقل کرده اید, مىآوریم که: ((بدان که براى هر چیزى راهنمایى است و راهنماى عقل, اندیشیدن است و راهنماى اندیشیدن, سکوت است.)) و اما در مورد دعاى عهد که براى تعجیل در فرج امام زمان(ع) بسیار نافع است و در ضمن حق تعالى در ازاى قرائت هر کلمه آن هزار حسنه کرامت مى فرماید و هزار گناه محو مى شود, آورده اید: ((این دعا خط سیر زندگى و هست و نیستهاى جهان و باید و نبایدهاى عملى را به روشن ترین بیانها و پرمغزترین جملات فرا روى بشر مى گذارد, چنانکه با تداوم بر این دعاها و مناجاتها و تعهد عملى به آنها پراکندگى اندیشه انسان به جمعیت خاطر, کدورتهاى باطنى به شفافیت, تیرگیهاى دل به نورانیت, تنگ نظریها به شرح صدر و خیرخواهى براى نوع بشر و غفلتها به حضور مبدل مى شود. وقتى انسان در دعاى عهد از خداى مى خواهد که از یاوران امام زمان(ع) باشد آن چنانکه وقتى از دنیا رفت, خداوند او را دوباره زنده کند. چقدر حسادت و عجب و تکبر و حب دنیا در پیش نفس چنین فردى رنگ مى بازد و براى خود عیب مى بیند که یاور مهدى باشد و حسود و عنود و ...))

O مجله تان روز به روز اختصاصى تر مى شود و فهم آن مشکل تر. در ضمن براى دختران جوان مطالب دینى و آموزشى کمى دارد, مى خواستم این موارد را بررسى کنید. همچنین یک سوال برایم پیش آمده است, معمولا در تابلوهاى نقاشى فرشته ها را به شکل دخترانى با بال و پر مى کشند, اگر کسى چنین تابلویى بخرد و بر دیوار منزلش نصب کند, آیا باعث گمراهى خود و دیگران نمى شود؟
ربابه محمدزاده ـ محمودآباد مازندران
خواهر عزیز ما نیز نظرات شما را قبول داریم و در آینده اى نزدیک, در حد توانمان, بخش خاصى در ارتباط با دختران جوان و نوجوانان راه اندازى خواهیم کرد, که امیدواریم در آن بخش بتوانیم از شما جوانان براى خودتان بگوییم و آثار کوتاهتان را به چاپ برسانیم و اما در مورد پرسش شما باید به اختصار یادآور شویم که همان گونه که فلاسفه و دانشمندان اسلامى گفته اند, فرشتگان از عالم مجردات مى باشند و از این رو نمى توانند جسم باشند و بال جسمى داشته باشند و طبعا طرحها و عکسهایى که در باره آنها کشیده مى شود اگر به این هدف باشد که چهره و شکل آنان را نشان بدهد, واقعیت ندارد. البته احتمالا به این هدف کشیده مى شوند که نشانه اى از آنها در جهان واقع وجود داشته باشد و از این طریق ذهن بیننده و خواننده به اصل وجود آنان هدایت شود.
از طرف دیگر برخى عالمان اسلامى همانند مرحوم مجلسى که جزء محدثان مى باشند و با روش فلاسفه مخالف هستند, معتقدند فرشتگان وجودى مادى دارند, البته نه از نوع ماده و جسمى که ما مشاهده مى کنیم بلکه به تعبیر خودشان, از نوع جسم لطیف مى باشند; البته این سخن از سوى فلاسفه اسلامى پذیرفته نیست. به هر حال نباید به چنین عکسها و تابلوهایى دل خوش کرد و آن را گویاى واقعیت دانست ولى نگهدارى و نگاه به آنها نیز حرام نیست. در ضمن این موارد از مسایل چندان مهمى نیست که شما نسبت به آن عکس العمل نشان دهید و یا وظیفه خاصى را متوجه شما کند.

خواهر فروغ الزمان ضرغامى ـ مشهد
از شما تشکر مى کنیم که به مناسبت این دو میلاد بزرگ و فرخنده چند قطعه برایمان فرستاده اید. در حال حاضر فقط مى توانیم بخش کوتاهى از قطعه ((اى فرشته هستى بخش)) را که به خاطر روز پدر و مادر نوشته اید, در همین بخش چاپ کنیم. امیدواریم در آینده آثار بهترى برایمان بفرستید.
((هرچه سعى کردم چیزى بیابم تا نام تو را تزیین کند, هیچ نیافتم جز کلمه ((فرشته)) که تمام خوبیهاى عالم را یک جا در خود دارد. مى خواهم با این عنوان تمام خوبیها و مهر و محبتهاى شما را با اندک نوشته اى جواب دهم و شاید درد فراق و جداییمان را در دل تسلى دهم. مادر اى فرشته محبوبم, اى سرو نازم, اى فرشته محبوبم, هستى تو, هستى من است و اى پدر تو تندیس محبتى, پس تو را بسیار دوست دارم.))

خواهر اعظم بردستانى ـ تفت
قطعات و متنهاى کوتاه شما به دستمان رسید, یکى از تعابیر شما در مورد حجاب جالب بود که آن را از طرف شما به دختران جوان هدیه مى کنیم. ((تا زمانى که سر شیشه عطر بسته است, عطر داخل آن هم محفوظ خواهد بود, ولى به محض اینکه چند ساعتى سر شیشه عطر برداشته شود عطر داخل آن مى پرد و تنها شیشه خالى بدون عطر مى ماند که کسى بدان میلى ندارد. حجاب همانند سر شیشه عطر است که بوى خوش و زیبایى و حلاوت و طراوت زن را حفظ مى کند و با برداشتن حجاب آن زیبایى از بین مى رود.))