اخبار



اخبار


سرنوشت دختران فرارى
سرپرست خانه ((ریحانه)) در همایش ((جوانان, آسیبهاى اجتماعى و راهکارهاى مقابله با آن)) گفت: مسایلى چون پرجمعیت بودن خانواده ها, طلاق والدین, عدم صلاحیت اخلاقى والدین و تعصبات سنتى خانواده ها از عوامل اصلى فرار دختران از خانه است. از هر 45 دختر فرارى فقط 13 نفر به خانه بازگردانده مى شوند و بقیه وارد لیست افراد گمشده در جامعه مى شوند.
وى اظهار داشت: بر اساس نتایج تحقیقات علمى, دختران فرارى پس از فرار به عضویت سه گروه در مىآیند. گروه ((بچه معروف ها)) که پاتوقهاى خاصى در مناطق مرفه نشین تهران دارند. ((دختران پارک)) که بیشتر در پارکهاى جمشیدیه, لاله, ملت, ساعى, دانشجو و غیره دیده مى شوند و ((دختران خیابانى)) که با خیابانگردى امورات خود را مى گذرانند.

نوجوانان مخترع
دو نوجوان 12 ساله به نامهاى ((مارگارت)) و ((مایکل)) توانستند جایزه بهترین اختراع را که اختراع یک کلاه ایمنى مخصوص بازیکنان ناشنواى بازى هاکى است, از آن خود کنند و آخرین مخترعان نوجوان ثبت شده باشند.
ایجاد این کلاه ایمنى به بازیکنان ناشنواى هاکى اجازه مى دهد که موقعیت بازى و خود را در زمین به خوبى تشخیص دهند.
بنا به گفته این دو نوجوان, آنان پس از رفتن به یک کمپ هاکى ناشنوایان و دیدن مشکلات آنان از نزدیک به فکر ساختن این کلاه براى راحت تر بازى کردن این افراد در روى زمین, افتادند.
بر روى نقاب جلوى این کلاه رنگها و نورهایى نصب شده است که یک دستگاه کنترل از راه دور دارد که هنگام بازى این دستگاه در اختیار مربیان یا داور است و به محض ایجاد تغییراتى در بازى, مربى مى تواند با فشار دادن تکمه هاى دستگاه کنترل, تکمه هاى مربوط به ایست, حرکت, یا تنفس یا تغییر در بازى را بر روى نقاب کلاه روشن کند; به این ترتیب بازیکن موقعیت و نحوه عملکرد خود را بداند.

برنامه هاى ورزش دختران در مدارس اعلام شد
در همایش مسوولان تربیت بدنى و تندرستى وزارت آموزش و پرورش, محورهاى اصلى معاونت تربیت بدنى و تندرستى مورد نقد و بررسى قرار گرفت. مإموریت اساسى این معاونت, تإمین سلامت و بهداشت و تندرستى دانشآموزان, بهینه شدن ساعات درس تربیت بدنى در مدارس و غنى سازى اوقات فراغت مى باشد.
همچنین در این همایش, ساختار جدید این معاونت, در قالب چهار دفتر تربیت بدنى دختران, تربیت بدنى پسران, بهداشت و تغذیه, و تحقیق و توسعه براى حاضران تشریح شد.
مدیر کل دفتر تربیت بدنى دختران با تبیین سیاستها و برنامه هاى این اداره, بهبود شاخص ورزش همگانى را در اولویت برنامه تربیت بدنى دختران در سال جارى اعلام کرد.

دختران آفریقابه مدرسه نمى روند
کارشناسان آموزشى در کشورهاى آفریقاى جنوبى معتقدند که دختران چون وظایف و کارهاى منزل و یا کمک به والدینشان را در مزارع و بیرون از خانه بر عهده دارند از حضور در کلاسهاى درس محرومند, و پسرها وقت بیشترى براى حضور در مدرسه دارند.
به منظور رفع این معضل اجتماعى, دولتهاى چندین کشور آفریقایى تصمیم گرفته اند, تا براى از بین بردن فقر فرهنگى و اجتماعى دختران و شکاف تحصیلى بین دختران و پسران چاره اى بیندیشند.
به اعتقاد کارشناسان در میان آمارهاى گرفته شده تعداد زیادى دختران نابغه به چشم مى خورد که کارهاى دستى فوق العاده انجام مى دهند اما از سواد خواندن و نوشتن بى بهره اند.

اهداى دکتراى افتخارىبه یک نوجوان
((احمد فخرایى)) نوجوان ده ساله اهل قم, موفق به دریافت مدرک دکتراى افتخارى در رشته حفظ کل قرآن و نهج البلاغه از دانشگاه مرکزى دمشق شد.
وى از چهار سالگى شروع به حفظ قرآن کرد و در هفت سالگى موفق به حفظ کل قرآن مجید شد. اساتید دانشگاه ((جامع دمشق)) پس از امتحانى که 12 ساعت به طول کشید به این نوجوان مدرک دکترا اعطا کردند.

اولین فروشگاه محصولات دختران دانشآموز افتتاح شد
ستاد امور بانوان سازمان آموزش و پرورش استان تهران با همکارى هنرستانهاى کار و دانش, فنى حرفه اى و کانونهاى فرهنگى دخترانه, اولین مرکز بزرگ فروش محصولات دختران هنرجو را افتتاح کرد.
مدیر کل دفتر کار و دانش ضمن اشاره به ایجاد خودباورى در دانشآموزان دختر گفت: دختران دانشآموز داراى استعداد, خلاقیت و ابتکار هستند و ایجاد چنین مراکزى در تقویت روحیه و خلاقیت آنها و همچنین ایجاد بازار فروش محصولات بسیار موثر خواهد بود.
در این نمایشگاه بیش از ده غرفه محصولات مختلف, به فروش اجناس خود مشغول بودند. اعضاى کانونهاى فرهنگى تربیتى نیز در حین برگزارى به اجراى نمایش عروسکى و اجراى موسیقى پرداختند.

نرخ بیکارى زنان افزایش یافته است
رییس مرکز امور مشارکت زنان طى گفتگویى به خبرنگاران گفت: دانشآموختگى و بالا رفتن سن ازدواج, موجب شده است, نرخ بیکارى زنان در سال 80 به میزان 3/18 درصد رشد داشته باشد. 88 درصد زنان کشور جزو جمعیت غیر فعال محسوب مى شوند; 5/26 درصد دانشجو و دانشآموزند و 6/57 درصد خانه دار مى باشند.
خانم شجاعى افزود: همه مشکلات زنان ناشى از باورها و سنتهاى غلط در جامعه است و تا نگرشها اصلاح نشود, این مشکلات حل نخواهد شد. از مجموع زنان شاغل, 26/26 درصد در بخش کشاورزى و جنگلدارى, 22/38 درصد در بخش صنعت و 5/35 درصد در بخش خدمات مشغول به کارند.
وى تإکید کرد: ارائه راهکارهاى مناسب اشتغال زنان, بررسى نقش تعاونى هاى زنان در کاهش فقر, الگوى مطلوب اشتغال زنان, توزیع فرصتها و مدیریت و اشتغال زنان و . .. از جمله اهداف ماست.

پنج صندوق همیارى اشتغال زنان در کشور تإسیس مى شود
دبیر دومین همایش ((توانمندسازى زنان)) در راستاى جایگاه اشتغال زنان در توسعه انسانى گفت: در جهت کمک به زنان سرپرست خانوار و بهبود وضعیت اشتغال زنان, پنج صندوق همیارى اشتغال زنان در کشور تإسیس خواهد شد.
وى خاطرنشان کرد: وضعیت اشتغال زنان در کشور پایین تر از سطح استانداردهاى جهانى است و تلاش داریم با برگزارى این همایش راهکارهاى مفید و مناسب را با استفاده از نظریات صاحب نظران داخلى و تجربیات موفق گذشته و همچنین تجربیات کشورهاى موفق در زمینه اشتغال زنان ارائه نماییم.
دکتر سیدشاکرى در ادامه, برگزارى همایش اول و تإسیس پنج صندوق همیارى و اشتغال در آن همایش را از نکات برجسته برگزارى همایش سوم دانست.

برگزارى دوره هاى آموزشى همسران جوان در سراسر کشور
مرکز امور مشارکت زنان, اولین دوره آموزشى همسران جوان را برگزار کرد. مدیر آموزشى این مرکز هدف از برگزارى این دوره را ایجاد وفاق, صمیمیت و نزدیکى بین زوجین و شناخت و آگاهى آنان نسبت به مرز استقلال و محبت عنوان کرد و افزود: زوجین جوان در این کلاسها با راه حلهاى رفع اختلافات خانوادگى آشنا مى شوند.
مرکز امور مشارکت زنان با همکارى کمیته بانوان و جوانان در استانهاى سراسر کشور براى برگزارى این دوره ها, مربى تربیت مى کند. براى اجراى این طرح کل کشور به 5 منطقه تقسیم شده و استانهاى همجوار با هم و به میزبانى یکى از استانها, این دوره ها را برگزار خواهد کرد.

در تهران از هر چهار ازدواج یک مورد به طلاق مى انجامد!
رییس دادگاه خانواده در جشنواره خانواده سبز, از افزایش نرخ 24 درصدى طلاق خبر داد و گفت: این یک واقعیت تلخ است که در تهران از هر 4 ازدواج یک مورد آن به طلاق منتهى مى شود.
در این همایش که کارشناسان, استادان دانشگاه و نیز دانشجویان با عنوان نقش جوان در تحکیم خانواده حضور داشتند, دکتر حمیدیان رییس دادگاه خانواده افزود: مطالعات نشان مى دهد که اغلب بزهکاران داراى خانه هستند اما مإوى و مإمنى مناسب ندارند; یعنى اینکه فضاى خانوادگى این افراد فاقد عاطفه و احساس همدلى مى باشد, لذا هیچ یک از آسیبهاى اجتماعى را نمى توان بدون در نظر گرفتن این واقعیت مهم یعنى خانواده مورد بررسى قرار داد.
خبر افتتاح کانون پژوهشگران خانواده با هدف ساماندهى تحقیقات و پژوهشهاى مسایل خانواده نیز در این همایش اعلام شد. این کانون قصد دارد به طور جدى در مورد وضعیت 6 میلیون جوان آماده ازدواج که روز به روز به تعداد آنها اضافه مى شود تحقیق کند. این در حالى است که به دلیل افزایش رشد طلاق تعداد مجردین به شدت در حال افزایش است.

تجلیل از بانوان در عرصه ادبیات دفاع مقدس
بنیاد حفظ و نشر آثار ارزشهاى دفاع مقدس استان قم با برگزارى همایشى ضمن تجلیل از بانوان در عرصه ادبیات دفاع مقدس, اولین محفل شاعران و نویسندگان زن را در زمینه ادبیات دفاع مقدس برگزار کرد.
در این همایش از 20 زن در زمینه شعر, مقاله, نثر و داستان با موضوع دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد و برخى از شاعران و نویسندگان آثار خویش را قرائت کردند.

یک زن ایرانى برنده جایزه معتبر عکاسى شد
جایزه عکاسى روزنامه ((گاردین)) چاپ لندن که هر ساله به یک عکاس تعلق مى گیرد, این بار به خانم ((شیرانا شهبازى)), عکاس 27 ساله ایرانى تعلق گرفت.
به گفته هیئت داوران کارهاى این عکاس تصاویرى طبیعى و غیر کلیشه اى از ایران امروز عرضه مى کند. به عبارت دیگر براى مردم عادى در غرب, عکس و فیلم و هر تصویرى از ایران باید با بناهاى تاریخى و یا گنبد مساجد همراه باشد, در صورتى که خانم شهبازى, عکسهایى از زندگى روزمره مردم عادى در تهران را به نمایش گذارده است.
این عکاس که جوانترین نامزد دریافت جایزه تا به حال مى باشد, تصاویرى از شهرها و مناظر طبیعى و همچنین مردمى از گروههاى سنى و شغلى مختلف را در فضاهاى باز و سرپوشیده, تهیه کرده است.

جشنواره فیلم باران با موضوع سینماى زن
نخستین جشنواره فیلم کوتاه ((باران)) با موضوع ((سینماى زن)) در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد. خانه سینماگران جوان با همکارى مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهورى این جشنواره را برگزار کردند.
خانمها ((تهمینه میلانى)), ((مینو فرشچى)) و ((فرشته طائرپور)) داوران جشنواره بودند. جشنواره باران با هدف ارتقاى سطح مشارکت زنان در عرصه هاى اجتماعى, فرهنگى و هنرى و در سه بخش ((آثار فیلمسازان زن)), ((آثار مربوط به مسایل زن)) و ((بخش جنبى شامل آثار درخشان فیلمسازان زن ایرانى)) برگزار شد.
((ابراهیم حاتمى کیا)) فیلمساز مطرح آثار جنگى در نشست ((زن و سینما)) در حاشیه برگزارى این جشنواره گفت: سینماى زن پس از دوم خرداد جدىتر شده است. امروزه سینما به نفع زن گرایش پیدا کرده و حضور او به ویژه در چند سال اخیر, به شکل قدرتمندانه ترى نمود پیدا کرده است. زنان فیلمساز مى توانند با استفاده از موقعیتهاى متعدد, خود را در این زمینه بالا بکشند و در صنعت فیلمسازى تعادلى ایجاد کنند.

علل خشونت علیه زنان بررسى شد
دبیر سمینار ((خشونت در خانواده)) با اشاره به این مطلب که بیشتر خشونتها در خانواده, علیه زنان و کودکان اعمال مى شود, گفت: یکى از مشکلات زنان و کودکان عدم آگاهى از حقوق خود مى باشد. خشونت در خانواده ریشه در فرهنگ اعتیاد, مسایل اقتصادى و نوع ساختار خانواده, آداب و رسوم و نگرشهاى فرهنگى جامعه دارد و براى برخورد موثر با آن نیازمندیم که فرهنگ خشونت را در جامعه تغییر دهیم و این امر مستلزم حمایت قانونى و آموزش همگانى در این زمینه مى باشد.
وى در این سمینار تصریح کرد: زنان و کودکان به دلیل شرایط خاص روحى, فیزیکى, وابستگى و عدم خودباورى لازم بیشتر قربانى خشونت هستند. طبق آمارهاى رسمى 90 درصد از خشونتها از جانب مردان علیه زنان بوده است.


بنى اعتماد:
منتقدان خارجى, از زن ایرانى موجودى منفعل و بى نام و نشان داشتند
رخشان بنى اعتماد, کارگردان سینما, در نشست تخصصى سینما گفت: به تلاش انسانى, صبر, تحمل و پاىبندى به مهر و عاطفه زنان ایرانى احترام مى گذارم. زن شاغل باید بین مادرى و کار خارج از منزل تعادل به وجود بیاورد و این کار دشوارى است. من به زحمت و مشقتى که زن ایرانى متحمل مى شود, آن طور که خودم نیز در این شرایط هستم, احترام مى گذارم.
وى در خصوص ویژگى زن ایرانى و نگرش به آن در خارج از کشور گفت: من بسیار خوشحال هستم که توانستم آخرین فیلمم ((طوبى)) را به تصویر بکشم. طوبى در فیلم من نشان دهنده زنى باجرإت و مدیر بود. او زنى است که تعادل بین مادر بودن و شاغل بودن را به نحو احسن اجرا مى کند. من در طول ساخت فیلمهایم, عینک امیدوارى, اعتقاد به مقاومت و بهترسازى را در وجود مادران بسیار دیده ام و این موضوع من را از هر زمان متقاعدتر کرد تا ((طوبى)) را به تصویر بکشم. طوبایى که تصویر شده, نماینده بسیارى از زنان ایرانى و رنج کشیده اى است که هر روز شاهد آن هستیم, ولى منتقدان خارجى از زن ایرانى, موجودى منفعل, توسرىخور و بى نام و نشانى که در هیچ جاى اجتماع جایى ندارد و کارى نمى تواند بکند را در ذهن داشتند.

کنفرانس زنان و اسلام در اسپانیا برگزار شد
کنگره بین المللى زنان و اسلام با حضور زنان مسلمان اسپانیا, لیبى, ایران و سودان در اسپانیا برگزار شد. شرکت کنندگان در این کنفرانس خواهان خاتمه دادن به الگوسازى منفى از اسلام در جهان غرب شده اند.
به گفته یکى از سخنرانان, تصور اینکه زنان در اسلام موقعیتى فرو دست دارند ناشى از سوء تعبیرى از آموزشهاى قرآن است. زنان در اسلام موقعیتى مساوى با مردان دارند و بسیارى از کشورها بین سنن فرهنگى خود و اسلام گرفتار ابهام شده اند. زنان مسلمان مى خواهند بخشى از جامعه اى با فرهنگهاى گوناگون باشند, ولى در عین حال از آزادى نوع انتخاب پوشش, استفاده از حق اشتغال, ازدواج و طلاق و تصمیم گیرى در مورد داشتن فرزند برخوردار شوند.

دختران افغانى لباس متحدالشکل مى پوشند
هفت میلیون دانشآموز افغانى از فروردین ماه در کلاسهاى درس حاضر شدند. تمامى دانشآموزان لباسهایى متحدالشکل دارند و دختران علاوه بر این لباس مى توانند از چادر سفید نیز استفاده کنند.
وزیر آموزش و پرورش افغانستان, هدف از این اقدام را از بین بردن فاصله بین افراد فقیر و غنى دانست و گفت: با اجراى این طرح همه دانشآموزان یکسان در کلاسهاى درس حاضر مى شوند. معلمان نیز با لباسهایى به رنگ یشمى و چادر مشکى در کلاس حضور پیدا مى کنند و با نشانى هایى که روى چادرهایشان دارند, مقاطع تحصیلى شان از هم مشخص مى شود.

یونسکو تإکید کرد:
رعایت اصول و قواعد بین المللى در مورد زنان ضرورى است
سازمان علمى, آموزشى و فرهنگى سازمان ملل متحد, یونسکو, در بیانیه اى به مناسبت ((روز جهانى زن)) اعلام کرد: رعایت اصول و قواعد بین المللى در مورد حقوق زنان توسط کشورهاى جهان ضرورى است.
هم اکنون با وجود فعالیتهاى متعدد فرهنگى, خشونت علیه زنان در بسیارى از کشورها ادامه دارد. در زمان حاضر بیش از 70 درصد از جمعیت 880 میلیونى بى سواد جهان را زنان تشکیل مى دهند.
در این بیانیه آمده است, یونسکو همواره در تمام موارد از حقوق زنان دفاع کرده و با خشونت علیه آنان مبارزه جدى خواهد کرد. این سازمان همچنین در راستاى افزایش نقش زنان در جامعه, طرحى را تحت عنوان ((زن, علوم و فناورى)) در دست اجرا دارد.

اجاره رحم در ایتالیا ممنوع شد
زوجهاى نابارور ایتالیایى بیش از این اقدام به اجاره رحمهاى زنان دیگر مى کردند تا بتوانند صاحب فرزند شوند, اما وزیر بهداشت این کشور, استفاده از رحم زنان دیگر براى فرزنددار شدن را ممنوع کرد.
وى با دفاع از ممنوع شدن این عمل گفت: آزادى در رفتارها و پژوهشهاى علمى را باید همیشه محترم شمرد, ولى معیارهاى اخلاقى و عدالت را هم باید رعایت کرد. کدام جامعه مى تواند قبول کند که از یک نفر استفاده ابزارى شود. این شیوه بارورى یک نوع قاچاق اعضا محسوب مى شود و به همین دلیل مانع این کار مى شویم.

سازمان ملل از زنان جنگ زده حمایت مى کند
بر اساس گزارش سازمان ملل, زنان و کودکان در جنگ میان کشورها آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند و باید به منظور حمایت از این قشر پایگاههایى تشکیل شده تا بعد از جنگ به زندگى عادى خود ادامه دهند.
بسیارى از زنان طى جنگ نانآوران خانه خود را از دست داده و گاه بدون داشتن کار یا حتى تجربه کافى و مهارتى خاص مجبورند که از خانواده و فرزندان خود حمایت کنند. به همین منظور سازمان ملل از کشورهاى مختلف خواسته است تا پایگاههایى به منظور آموزش زنان دوره جنگ یا پس از پایان آن ایجاد کنند تا به وضعیت اقتصادى زنان کمک نماید.