نویسنده


در استقبال از دوازده اردیبهشت روز معلم
دیدارى بهارى
مریم بصیرى


روستاهاى ((خورآباد)), ((صرم)), ((ورجان)) و ((سیرو)) را پشت سر مى گذاریم تا به ((کهک)) در 32 کیلومترى قم مى رسیم. جایى که خانه فیلسوف بزرگ شرق ((ملاصدرا)) با قدمتى دیرینه از دوران صفویه, در آن به یادگار مانده و اخیرا توسط میراث فرهنگى, مرمت و احیا شده است.
((کهک)) روستایى است که به تازگى ساخت و ساز شهرى در آن دیده مى شود و اداراتى چون آموزش و پرورش, بخشدارى, کمیته امداد, جهاد سازندگى, مرکز هواشناسى, مخابرات, اداره برق, بانک و همچنین شرکت تعاونى فرش, بهزیستى, درمانگاه, چند مطب خصوصى و گلخانه اى که توسط یک خانم مهندس کشاورزى به پرورش گل و سبزیجات اختصاص یافته; را در خود جاى داده است.
در این میان آموزشگاه حضرت فاطمه زهرا(س), تنها دبیرستان دخترانه این روستا شهر مى باشد. مرکز موجود با 218 دانشآموز, پوشش دهنده دانشآموزان مقطع دبیرستان از 12 روستا مى باشد.
برگزارى چندین نمایشگاه و ابتکاراتى که توسط مدیر این دبیرستان جهت آموزش بهتر دانشآموزان صورت گرفته است, ما را بر آن داشت تا دیدارى از ((کهک)) و این دبیرستان داشته باشیم.
خانم ((ناهید دادرس)) مدیر جوان این آموزشگاه با مدرک کارشناسى ارشد مدیریت آموزشى, به مدت 5 سال مسوولیت اداره این مدرسه را علاوه بر کار تدریس به عهده دارد. همین امر موجب شده است تا وى از نزدیک با دانشآموزان و احتیاجات آنها در امر آموزش و رقابت بین آنان آشنا شود و دست به ابتکاراتى بزند. خانم ((دادرس)) معتقد است احترام گذاشتن به دانشآموزان و دبیران مهمترین اصل در برنامه کارى است و سختگیرىهاى بى مورد در باره دانشآموزان موجب تحریک بیشتر آنها مى شود. وى حس احترام و سپس آزادى را در محیط کارش حکمفرما کرده است و مدرسه را تنها درس و امتحان نمى داند. او سعى دارد با توجه به خانواده هاى شلوغ و فقر فرهنگى و امکانات کم, دانشآموزانش را به رشد و تکاپو وا دارد.
خانم ((دادرس)) در اولین شوراى معلمین سال تحصیلى جارى براى اینکه انگیزه بیشترى در دانشآموزان ایجاد کند و با برنامه ریزى صحیح, آنان را به مطالعه راغب تر نماید, اقدام به گروه بندى دبیران و سپس عضوگیرى این گروهها از میان دانشآموزان کرده است.
بنا به موقعیت تحصیلى و دروس مختلف هر پایه, چهار کمیته تشکیل شده که هر کدام در مناسبتهاى مختلفى به ترتیب اقدام به برگزارى نمایشگاههاى اختصاصى نموده است. انجمنهاى مذکور شامل: انجمن ((معارف)), ترکیبى از دبیران معارف و مربى پرورشى و مشاور مدرسه; انجمن ((ادبى)), متشکل از دبیران ادبیات فارسى, عربى و انگلیسى; انجمن ((علوم پایه)) گرد آمده از دبیران شیمى, فیزیک, زیست شناسى و ریاضى; و انجمن ((تاریخ و جغرافیا)) ترکیبى از دبیران تاریخ, جغرافى و علوم اجتماعى; مى باشد.
با استقبال دانشآموزان از چنین طرحى تمامى آنان عضو این انجمنها شده و در ارتباط با درک بیشتر دروس خود و استفاده از هنرهاى مختلف, کارهایى را در باره مطالب درسى خویش انجام داده و آنها را در نمایشگاه ویژه خود به معرض تماشاى عموم دانشآموزان گذارده اند.
تهیه روزنامه دیوارى اختصاصى, برگزارى کنفرانس, انجام تحقیقات, مصورسازى با یولنیت و آشنایى با محققان, نویسندگان, دانشمندان و ... در هر رشته از عمده کارهایى هر انجمن مى باشد. دیدار ما با برگزارى نمایشگاه انجمن ((ادبى)) موسوم به ((چکاد سخن)) مصادف شد. این انجمن با توجه به شرایط و امکانات تنها دبیرستان ((کهک)) اقدام به چاپ بولتنى بسیار زیبا کرده است که مطالبى طنز و جدى در باره هر سه زبان فارسى, عربى و انگلیسى در خود جاى داده است. جمعآورى مطالب تحقیقى و آموزشى و برگزارى مسابقات مختلف از دیگر فعالیتهاى این انجمن مى باشد.
از دیگر کارهاى جنبى این دبیرستان, برگزارى جشن قبول شدگان کنکور بود. این آموزشگاه با سه رشته تحصیلى در مقطع دبیرستان و دو رشته در مقطع پیش دانشگاهى توانسته است در سال گذشته اولین فارغ التحصیلان خود را به جامعه بفرستد که از میان 28 دانشآموز فارغ التحصیل شده, 10 نفر در کنکور سراسرى پذیرفته شده اند.
همچنین استقبال از دانشآموزان در سال تحصیلى با قرآن, شیرینى و گلاب, از دیگر برنامه هایى است که هر ساله در این مدرسه انجام مى شود. نشستهاى مختلف ادبى, دعوت از کارشناسان فن مشاوره و تنظیم خانواده, براى برگزارى برنامه هایى در جهت استفاده اولیاى دانشآموزان, از جمله کارهایى است که در این آموزشگاه صورت مى گیرد.
البته جالب تر از همه این است که مدیر, با صرفه جویى در بودجه دبیرستان اقدام به خریدارى یک دوربین عکاسى حرفه اى نموده است و از تمامى برنامه هاى صورت گرفته در طول سال تحصیلى عکس و گزارش تهیه کرده و تمامى را به صورت آلبومهایى زیبا در آورده است. حتى دانشآموزان و دبیران این آموزشگاه در زمان زنگ تفریح گوششان به نواى موسیقى آشنا مى شود چرا که مسوول آموزشگاه معتقد است این زمان کوتاه باید بتواند تمدید قوایى براى دانشآموزان و آموزش دهندگان دانش باشد.
از 25 دبیر این مدرسه که 19 نفر از آنها خانم مى باشند, همگى روزانه از شهر قم براى تدریس به ((کهک)) رفت و آمد دارند و خانم ((دادرس)) براى پیشرفت دانشآموزان مقطع پیش دانشگاهى مى کوشد براى بالا بردن قدرت تست زنى آنها, بودجه اى را کنار بگذارد تا بتواند از دبیران زبده اى براى آموزش بهتر به شکل ساعتى بهره بگیرد.
در ادامه بهتر دیدیم صحبتى نیز با دانشآموزان مدرسه داشته باشیم و در این میان اعضاى شوراى مدرسه را انتخاب کردیم که برگزارى نمایشگاههاى انجمنهاى چهارگانه بر عهده آنهاست.
((الهه میرزایى)), مسوول کمیته ورزشى شوراى مدرسه, که قبلا در کمیته بهداشت فعالیت مى کرد در مورد مدرسه و کارهایى که بر عهده اوست مى گوید: ((خانم دادرس واقعا خیلى تلاش کردند. ما توانستیم با همکارى باشگاه ورزشى کهک و برنامه ریزى از امکانات آنجا استفاده کنیم. همچنین بین مدارس راهنمایى و این دبیرستان مسابقات ورزشى مثل طناب کشى و والیبال راه اندازى کردیم. و حالا داریم براى یک مسابقه دوچرخه سوارى برنامه ریزى مى کنیم. جمعآورى اطلاعات و اخبارهاى ورزشى از روزنامه ها و نصب آنها در اعلانهاى مدرسه از دیگر کارهاى ماست.))
((طیبه حامدى)), مسوول گروه بهداشت و علمى, دانشآموز سال دوم علوم انسانى است. او مى گوید: ((اتاق بهداشتى در مدرسه درست کرده ایم که حکم اورژانس را دارد. تمام کتابهاى کتابخانه و مدرسه را نیز غبارروبى کرده ایم. هر هفته تابلوى جدیدى درست مى کنیم و مطالبى را در ارتباط با بهداشت در آن نصب مى کنیم; مثلا در ماه رمضان در باره بهداشت و رمضان مطلب تهیه کردیم. در ضمن براى اینکه معلمین و برخى دانشآموزان به گچ حساسیت دارند, دور گچها را کاغذ رنگى مى پیچیم و روى آنها پیام بهداشتى شورا را مى نویسیم. در ضمن براى هر کلاس به خاطر استفاده معلمین دستمال کاغذى مى گذاریم.))
((معصومه عبدالباقى)), مسوول کمیته فرهنگى و هنرى که سال اول دبیرستان مى باشد و در ضمن رییس شورا نیز هست, براى فعال کردن دانشآموزان و ایجاد جنب و جوش در میان آنها با کمترین امکانات سعى دارد بیشترین خدمات را ارائه دهد. برگزارى کلاس هنرى براى اعضاى شورا و نظرخواهى از دانشآموزان و انتخاب بهترین ها و دادن جوایز به آنها, از کارهاى رییس شوراست.
((زهرا میرزایى)), دانشآموز سال اول, مسوول کمیته قرآن و معارف است. وى که خود قارى قرآن مى باشد به علت علاقه بسیار و کار در زمینه قرآن, مسوولیت این کمیته را انتخاب کرده است.
((عاطفه قاسمى)), در سال دوم علوم انسانى تحصیل مى کند و مسوول کمیته سیاسى و انضباطى شوراست. به گفته وى مقالاتى را که وابسته به گروه و حزب مشخصى نباشد, جهت استفاده دانشآموزان از جراید جدا مى کنند. عده اى از اعضا هم جزو خبرنگاران هستند و اخبار لازم را تهیه کرده و در تابلو اعلانات به معرض نمایش دانشآموزان مى گذارند تا با خبرهاى سیاسى روز آشنا شوند.
در ادامه از آقاى ((محمدصادق جعفرى)) رییس آموزش و پرورش ((کهک)) که براى افتتاح نمایشگاه آمده است, در باره اوضاع تحصیلى دختران در آن منطقه و روستاهاى اطراف سوال مى کنیم.
ـ در گذشته دختران منطقه بسیار محروم بودند و به علت نبود مقطع دبیرستان درس را رها مى کردند و یا اینکه مجبور بودند با خانواده به قم کوچ کنند تا بتوانند به درسشان ادامه دهند. 30 روستاى تابعه بخش کهک در کل داراى 4 دبیرستان دخترانه و 6 دبیرستان پسرانه مى باشد. یکى از مدارس پسرانه شبانه روزى مى باشد و ظرفیت نگهدارى 200 دانشآموز را در خوابگاههاى خود دارد. اما هزینه رفت و آمد سرویس مدارس براى بقیه و همچنین دختران بالاست و در حدود ماهانه 6 هزار تومان مى شود. از آنجایى که بیشتر اهالى از راه کشاورزى و قالى بافى امرار معاش مى کنند و با توجه به خشکسالى چندین ساله و صادرات نه چندان مناسب فرش, اکثر دانشآموزان توانایى پرداخت این هزینه را ندارند. البته آموزش و پرورش سعى مى کند در روستاهاى محروم در هزینه سرویس به افراد کم درآمد کمک کند.
از آقاى ((جعفرى)) در مورد وضعیت تحصیلى و امکانات آموزشى و هنرى در مدارس مى پرسیم و وى مى گوید: ((امکانات کمک آموزشى و آزمایشگاهى خوب است. البته در زمینه ورزشى و امکانات ورزشى کمبودهایى داشتیم که با کمک باشگاه ورزشى متعلق به اداره تربیت بدنى استان, کلاس آموزش مربى گرى گذاشتیم و چند دبیر ورزش در همین دوره ها تربیت شد. در ضمن قرار است اردوگاه فرهنگى تربیتى جدیدى به وسعت 43 هکتار توسط آموزش و پرورش کل استان قم در اطراف کهک ساخته شود تا امکانات بیشترى را در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
در مورد آموزشهاى فرهنگى و هنرى نیز به تازگى کانونهاى دخترانه اى راه اندازى کرده ایم و مربیان آن هم از قم مىآیند. در پایان هر ترم هم از کارهاى هنرجویان, نمایشگاه برگزار مى کنیم. در ضمن دانشآموزان مى توانند در مسابقات علمى ورزشى و فرهنگى روستاهاى دیگر و همچنین خود شهر قم شرکت کنند.))
سوال بعدى ما در مورد تعداد دانشآموزان و دبیران و معلمین منطقه است و آقاى ((جعفرى)) چنین پاسخ مى دهد: ((این منطقه آموزشى یکى از سه منطقه آموزشى خارج از شهر قم است که در کل 4500 دانشآموز دارد که نیمى از آنها دختر هستند. 480 نفر نیز تعداد پرسنل آموزش و پرورش این منطقه مى باشند که فقط 35 نفر آن بومى هستند و بقیه از قم مىآیند. 65 نفر نیز مدیر مدرسه داریم. البته از آن جایى که پرسنل منطقه از شهر مىآیند کل نیروها دایم در حال عوض شدن هستند و ما همیشه با نیروهاى کم تجربه و جوان سر و کار داریم ولى همین معلمان جوان نیز با انگیزه هاى زیادى کار مى کنند و رتبه آموزشى منطقه کهک نسبت به امکاناتش خیلى خوب است.))
با تشکر از رییس آموزش و پرورش منطقه از آقاى ((عیسى رضایى)), بخشدار ((کهک)) مى خواهیم که در مورد این بخش و جمعیت آن اطلاعاتى به ما بدهند.
ـ کهک سابقه دیرینه اى دارد و به خاطر منزلگاه ملاصدرا بودن, آوازه اش جهانى مى باشد. البته جمعیت آن سیال است و نمى توان آمار کلى داد ولى جمعیت ثابت آن 30 هزار نفر مى باشد و در ایام تعطیلات نوروز و محرم تا 70 هزار نفر مى رسد. کهک ییلاقى ترین روستاها را در خود دارد و از لحاظ گردشگرى و کوههاى اطراف براى گردش بسیار مناسب است.
در مورد آب و برق و تلفن باید گفت که تمامى خانه ها از این امکانات برخوردار هستند و در سالهاى آتى قرار است گازکشى هم انجام شود. در ضمن با توجه به نزدیک بودن اینجا با معدن منگنز, کهک جزو نواحى صنعتى محسوب مى شود و بیشتر جوانان در آنجا کار مى کنند و یا در بخش کشاورزى مشغول مى شوند و عده اى نیز جذب شهر قم شده و در آنجا کار مى کنند.
در پایان پس از دیدار از نمایشگاه و راهروهاى مدرسه که دیوارهاى آن پر از پوستر و بولتن و روزنامه دیوارى است, براى تمامى کادر آن دبیرستان و دیگر مدارس روستایى آرزوى موفقیت مى کنیم و با دیگر همکارانمان خانم ((ابریشم)) و آقاى ((بذرافشان)) و به سوى قم و دفتر مجله باز مى گردیم.