تازه هاى پژوهش



تازه هاى پژوهش


تعداد سلولهاى مغز زنان بیش از مغز مردان است
به گفته محققان در ناحیه اى از مغز انسان که داراى نقش مهمى در فرآیندهاى ذهنى است, تراکم سلولها در ماده خاکسترى مغز زنان بیش از تراکم سلولهاى همین ناحیه از مغز مردان است. این ناحیه از مغز مسوولیتهایى از قبیل قضاوت, تعیین شخصیت, برنامه ریزى و حافظه کاربردى را بر عهده دارد.
تراکم سلولهاى بخش قدامى دو نیمکره مغز زنان, 15 درصد بیشتر از تراکم سلولهاى همین ناحیه از مغز مردان است و این بخش از مغز زنان در مقایسه با مغز مردان بیشتر با سایر نقاط مغز در ارتباط است.

هتک حرمت منجر به یائسگى زودرس مى شود
بر اساس تازه ترین تحقیقات, آزار جسمى یا هتک حرمت جنسى بر کارکرد تخمدان زنان تإثیر مى گذارد و به طور بالقوه منجر به یائسگى زودرس در آنها مى شود. یائسگى در جوانى نیز خطر ابتلا به بیمارى قلبى را افزایش مى دهد.
سابقه خشونت جسمى یا جنسى با میزان هورمونهاى زنانه در سالهاى آخر دوران بارورى ارتباط دارد, بخصوص در زنانى که در کودکى یا نوجوانى مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند, میزان هورمون تحریک کننده فولیکول که کارکرد تخمدان را تحریک مى کند در آنها بالاتر است و بدرفتارى در هر مرحله اى از زندگى با کاهش میزان استروژن مرتبط است.

زیره سیاه از درد قاعدگى مى کاهد
افزایش مصرف داروهاى رایج براى کاهش درد قاعدگى و عوارض جانبى فراوان این داروها پژوهشگران کشور را بر آن داشته است که نقش استفاده از داروهاى گیاهى را مورد بررسى قرار دهند. نتایج پژوهشها در مشهد نشان داد که مصرف کپسول ((زیره سیاه)) مى تواند به اندازه مصرف یک کپسول مسکن قوى ((مفنامیک اسید)) در کاهش درد قاعدگى زنان موثر واقع شود.
این نوع درد شایع ترین مشکل در میان زنان است و 50 درصد خانمها به آن مبتلا مى باشند. شیوع این درد با نژاد, تحصیلات, شغل و خصوصیات فیزیکى زنان ارتباط دارد و بر خلاف عقاید قبلى, حاملگى و زایمان آن را بهبود نمى بخشد. علاوه بر علل روانى, رفتارى و ارگانیکى این مشکل, علل ژنتیکى نیز بى تإثیر نیست, یعنى آنکه 30 درصد دخترانى که مادرانشان درد قاعدگى داشتند, خود نیز به این عارضه مبتلا شده اند.

یک باردارى عجیب
حاملگى دوگانه پدیده اى است که تنها 25 زن در دنیا آن را تجربه کرده اند و فاصله میان دو حاملگى فقط چند روز بوده است. اما زنى ایتالیایى سه ماه پس از باردار شدن, بار دیگر حامله شد و آزمایشها نشان داد وى این بار یک سه قلو در رحم دارد. با این حساب این زن شاید نخستین فردى باشد که در جهان 12 ماه پیاپى باردار خواهد بود.
پزشکان مى گویند با باردار شدن یک زن, تخمک گذارى او متوقف مى شود ولى در برخى از زنان تخمک گذارى حتى پس از باردارى نیز ادامه مى یابد و به زن اجازه مى دهد مجدد باردار شود.
در حال حاضر پزشکان منتظر هستند که این زن سه ماه دیگر براى دنیا آمدن سه بچه دیگرش به بیمارستان مراجعه کند.

خواص معجزهآساى مایع درون کیسه رحم
درونى ترین غشایى که همچون یک پرده محافظ جنین را در بر مى گیرد, حاوى مایعى است که مى تواند جراحات وارده به بدن جنین را ترمیم کند. دانشمندان پى برده اند آزمایشهاى متعارفى که براى تشخیص سلامت جنین متولد نشده به انجام مى رسد در عین حال مى تواند به عنوان شیوه اى براى رفع برخى نقایص مادرزادى مورد استفاده قرار گیرد.
از هر 5 هزار نوزاد تازه متولد شده, یک تن با نقصهایى در بخشهاى بیرونى بدن به دنیا مىآید. به عنوان مثال برخى از این نوع نوزادان حفره اى روى شکم یا سینه شان وجود دارد. در عین حال به دلیل کوچک و ضعیف بودن نوزاد در ابتداى تولد, انجام اعمال جراحى به منظور پیوند زدن بافتهاى گرفته شده از بخشهاى دیگر بدن, کار دشوار و در عین حال خطرناکى است.
پزشکان نمونه هایى از سلولهاى درون سیال اطراف جنین را حدود یک هفته پس از عقد نطفه به منظور حصور اطمینان از عدم وجود نقصهاى ژنتیکى از بدن خارج مى کنند. از این پس اگر پزشکان در بررسى نمونه هاى بدن جنین, به موارد نقص بدنى برخورد کنند, با استفاده از سلولهایى که براى آزمایش از کیسه اطراف جنین خارج کرده اند, اقدام به ساخت بافتهاى ترمیم کننده مى کنند.

ناخن انگشتان آینه وضعیت سلامتى انسان است
ناخنها از پروتئین, کراتین و سولفور ساخته شده اند, هر سه ماه حدود یک سانتى متر رشد دارند و انتهاى بسیار حساس اعصاب واقع در نوک انگشتان را محافظت مى کنند و به همین دلیل چندان جاى شگفتى نیست که بتوانند تحولات بسیار مهم در بدن را منعکس کنند.
ناخن مانند مو رشد سریعى دارد و مى تواند برخى تغییرات بدن را حتى پیش از آنکه در جریان یک آزمایش عادى خون نشان داده شود, مشخص سازد.
براى پى بردن به ناراحتى قلبى, معاینه ناخن نیز ضرورى است. در موارد کم خونى, ناخنها قاشقى شکل و شکننده مى شوند و یک سایه سفیدرنگ در آنها دیده مى شود. بیمارى ((پسور یازس)) یا ((دإ الصدف)) به صورت فرورفتگى هاى ریز و نشانه هاى زردرنگ روى ناخنها خود را نشان مى دهد.
((آلوپسى)) یا ریزش مو به صورت دایره نیز مى تواند به شکل حفره هاى ریز روى ناخنها اما کوچکتر از حفره هاى بیمارى ((دإ الصدف)) خود را نشان دهد.
رنگ کلى ناخنها نیز مى تواند نشانه اى از یک اشکال کلى در سلامت انسان باشد. نارسایى ریه مى تواند باعث ایجاد یک سایه کبود روى ناخنها و گرد یا پهن شدن بیش از حد نوک انگشتان و نوک ناخنها شود.
در بیماران قلبى معمولا رنگ ناخنها به سرخى مى زند و یک هلال سفید روى ناخنها ظاهر مى شود در حالى که ناخنهاى متمایل به زرد مى تواند از مشکلات کبدى حکایت کند و یا رگه هاى قهوه اىرنگ روى ناخن, نشانه سرطان در زیر ناخن باشد.
ظاهر شدن دانه هاى سفیدرنگ روى ناخنها به علت کمبود روى است ولى عامه مردم به اشتباه آن را دلیل کمبود کلسیم مى دانند. علت شکنندگى یا ورقه ورقه شدن ناخنها, نبود اسید کلریدریک در سیستم بدن است و این حالتى است که معمولا از استرس ناشى مى شود.
افرادى که ناخنهاى ضعیف دارند, دچار کمبود یا فقدان اسیدهاى چرب ضرورى هستند و مى توان این کمبودها را با مکملهاى روغن ماهى به همراه ویتامین ب کمپلکس جبران کرد. افزایش مصرف کلسیم و منگنز نیز مى تواند مفید باشد. البته شکنندگى ناخن گاه ارثى است و گاه عوامل خارجى مانند تماس بیش از حد با شوینده ها ناشى مى شود.
عوامل خارجى دیگرى نیز وجود دارند که روى وضعیت ناخن اثر مى گذارند که از جمله ضربه یا یک مشکل کلى در بدن که مى تواند باعث به وجود آمدن شیارهایى افقى روى ناخن شود. این شیارها ممکن است در اثر آنفولانزا, سکته مغزى, بیهوشى عمومى و یا حتى اندوه شدید ظاهر شود که در همه این موارد, منابع تدافعى بدن, به کانالهاى دیگرى هدایت شده اند. فقط دو سوم ناخن از پوست بیرون است و اگر ضربه اى به ساختار زیر کوتیکول ناخن وارد شود, اثرات آن بلافاصله ظاهر نمى شود و زمانى که آثار ضربه نمایان شود, به احتمال زیاد, مشکل رفع شده است.
زمانى که مسمومیت با آرسنیک ایجاد شود, خطوط سفیدى روى سطح ناخن ظاهر مى شود. پزشکان توصیه مى کنند در صورت مشاهده تغییرات در ناخنها, باید با متخصص پوست مشورت کرد.

خوشبینها کمتر دچار بیمارى قلبى مى شوند
محققان مى گویند کسانى که نگاه امیدوارانه اى به زندگى دارند, به طور ناخودآگاه بر بیمارى قلبى غلبه پیدا مى کنند. کسانى که نگرش مثبت به زندگى دارند میزان هورمون استرس در بدن آنها کمتر ترشح مى شود و این امر به محافظت در برابر بیمارى کمک مى کند.
افرادى که شخصیت خوشبین داشتند 50 درصد کمتر از همتاهاى بدبین تر خود مشکل قلبى پیدا مى کنند. نیروى تفکر مثبت حتى بعد از در نظر گرفتن عوامل شناخته شده خطر در بروز بیمارى قلبى مثل میزان بالاى کلسترول, استعمال دخانیات و اضافه وزن نیز مشاهده مى شود.
افزودن اندکى شوخى و سرگرمى به زندگى همانند دارویى عمل مى کند و به پیشگیرى از بیمارى قلبى کمک مى کند.

اضطراب ایمنى بدن را تقویت مى کند
بعضى از انواع فشارهاى روانى و استرس براى سلامتى بدن مفید است. افراد هنگام تماشاى یک فیلم ترسناک استرس انفعالى را تجربه مى کنند, اما استرس فعال آن چیزى است که شخص احساس مى کند که براى انجام کارى, برایش یک ضرب الاجل تعیین شده است. استرس فعال سیستم ایمنى بدن را تقویت مى کند و توانایى فرد براى مقابله با عفونت را افزایش مى دهد.
در حالى که مقادیر پروتئینهاى ترشحى در طول استرس فعال افزایش مى یابد, واکنش ایمنى بدن در طول یک استرس غیر فعال کاهش مى یابد. زمانى که استرس به طور غیر طبیعى طولانى یا تکرارى شود به یک خطر بالقوه براى سلامتى بدن تبدیل مى شود.
محققان مى گویند قرار گرفتن در معرض موقعیتهاى استرسآور که افراد از آن لذت مى برند همچون پرش از ارتفاع, فرود آمدن با چتر و تمام انواع فعالیتهاى هیجانآور سیستم ایمنى بدن را تقویت کرده و براى سلامتى بدن مفید هستند.

کودکان را در معرض آفتاب قرار دهید
دانشمندان مى گویند قرار گرفتن کودکان و نوزادان در معرض آفتاب کافى, مى تواند خطر ابتلاى آنان به بیمارى قند را کاهش دهد. مطالعات, ارتباط میان بیمارى قند که در سنین پایین بروز مى کند, با کمبود ویتامینD)) )) که اصطلاحا ویتامین خورشید نامیده مى شود, نشان داده است. اگر کودک در سالهاى نخست عمر مشکوک به کمبود این ویتامین باشد, احتمال ابتلاى او به بیمارى مذکور سه برابر دیگر کودکان است.
ویتامینD)) )) در شیر و فرآورده هاى شیرى تقویت شده با افزودن این ویتامین و همچنین روغن جگر و گوشت و برخى ماهى ها یافت مى شود. ویتامینD)) )) به عنوان یک سرکوب کننده دستگاه ایمنى عمل مى کند و دیابت نوعى بیمارى است که در آن سیستم ایمنى بدن علیه خود وارد عمل مى شود و این امر ناشى از پادتنهایى است که علیه موادى که به طور طبیعى در بدن وجود دارند, تولید مى شود.
نوزادان چند هفته بعد از تولد خود تا آغاز کودکى ممکن است دچار دیابت یا مرض قند شوند. آنان یا اصلا قادر به تولید انسولین نیستند یا مقدار کمى از آن را تولید مى کنند. زیرا بدن آنها سلولهاى ((بتا)) را که در طحال انسان انسولین ترشح مى کند, نابود مى نماید. پژوهشگران مى گویند از آن جایى که شیر مادر به مقدار کافى ویتامینD)) )) ندارد, تغذیه با شیر غنى شده و قرار گرفتن در آفتاب مى تواند کمبود این ویتامین را در کودکان جبران کند.

استخوان محکمتر, ذهن نیرومندتر
پژوهشگران با انجام یک مطالعه وسیع بر روى افراد مسن, ارتباط نیرومندى را بین نازکى استخوان و حافظه ضعیف کلامى کشف کرده اند. نقش حافظه کلامى یکى از محکمترین علایمى است که با استفاده از آن مى توان احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را در آینده پیشگویى کرد. پایین بودن میزان استروژن, خطر مشکلات حافظه کلامى را افزایش مى دهد و جرم استخوانى شاخص خوبى براى میزان استروژن بدن است.
محققان دریافتند افرادى که تراکم مواد معدنى استخوانى بیشترى داشتند از حافظه کلامى برترى نیز برخوردار بودند. با افزایش تراکم مواد معدنى استخوانى, کاهش چشمگیرى در مشکلات نقص حافظه کلامى مشاهده شد. مردان و زنانى که داراى بالاترین تراکم مواد معدنى استخوان هستند, احتمال ابتلا آنها به نقص حافظه کلامى 44 درصد کمتر از افرادى است که پایین ترین تراکم مواد معدنى استخوانى را دارند.

خواب یادگیرى را تقویت مى کند
تحقیقات نشان مى دهد که خواب دیدن و خوابیدن در واقع فرصتى است که طى آن مغز به یادگیرى و پردازش اطلاعات مى پردازد. قسمتهایى از مغز در مرحله اى از خواب موسوم به ((رم)) فعال تر مى شود در حالى که سایر قسمتهاى مغز فعالیت کمترى دارند. خواب ((رم)) یا حرکت سریع چشمها زمانى است که بیشتر رویاها اتفاق مى افتد.
در بخشى از اتفاقاتى که موقع خواب دیدن رخ مى دهد, مغز تغییر رفتار مى دهد به طورى که مفاهیم و تصاویر و خاطراتى را که ارتباط جزئى با هم دارند جدا کرده و در کنار هم قرار مى دهد. قسمتهایى از مغز که در تفکر عقلانى دخالت دارند و در بیدارى استفاده زیادى از آنها مى شود, در موقع خواب ((رم)) خاموش مى شوند; و مناطقى از مغز که در پردازش عاطفى و تصویربردارى حسى دخالت دارند فعال مى شوند.
سلولهاى مغزى که موقع یادگیرى فعال مى شوند, هنگام خواب نیز مجددا فعال مى گردند و مغز اطلاعاتى را که به تازگى آموخته است موقع خواب پردازش مى کند. اطلاعاتى که موقع خواب پردازش شده, روز بعد آسان تر و دقیق تر در دسترس مى باشد.

زالوى مصنوعى اختراع شد
زالو داراى ماده طبیعى ضد انعقاد خون در بزاق است و مکش مستمر آن به جریان بهتر خون کمک مى کند. اما بسیارى از مردم از این جانور لزج نفرت دارند و مى گویند درمان با زالو تإثیر روانى منفى دارد, لذا پزشکان زالوى مصنوعى ساخته اند که مى تواند بدون ایجاد ناراحتى در بیماران حساس, همان کار زالوى طبیعى را انجام دهد. این زالو که از فلز و شیشه ساخته شده است, زخم را شستشو داده و خون را مى مکد.
زالو براى درمان مشکلاتى مانند گرفتگى رگ به کار مى رود. هرچند سرخرگها خون را به بافتها مى رسانند اما ممکن است سایر رگهاى بسته شده, مانع خروج خون شوند. اگر خون زیادى در بافت جمع شود, مانع رسیدن اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز به عضو شده و باعث مرگ آن مى شود.
در ضمن مشکل استفاده از زالو این است که جدا از ایجاد حالت اشمئزاز براى بیمار, حامل یک باکترى مضر مى باشد که اگر وارد بدن شود فرد را به شدت مریض مى کند و بیمار باید تحت معالجه قرار گیرد.

خشکى دهان باعث پوسیدگى دندان مى شود
خشکى دهان عارضه اى شایع در بزرگسالانى است که دارو مصرف مى کنند, شیمى درمانى مى شوند و یا به بیماریهاى خودایمنى مبتلا هستند. این موارد و همچنین پارکینسون غیر از ایجاد ناراحتى, خطر پوسیدگى دندانها را نیز افزایش مى دهند.
یک راه کاستن از پوسیدگى دندانها استفاده از یک روش پیشگیرى به نام ((سیلنت)) است که براى محافظت از دندانهاى کودکان تجویز مى شود. این ماده به صورت مایع یا ژل مصرف شده و مانع از چسبیدن اسیدها و میکروبها به قسمت بالاى دندانهاى آسیا مى شود.
داروهاى ضد افسردگى, مسکن ها, آرام بخشها, مدرها و آنتى هیستامین ها باعث خشکى دهان مى شوند.

محیط زندگى ماهى بر طعم آن تإثیر دارد
دانشمندان معتقدند ماهى براى آنکه بعد از پخت طعم خوبى داشته باشد, باید در محیطى آرام پرورش یابد. ماهیهایى که در مخازن آب و زیر نور مصنوعى زندگى مى کنند از افسردگى شدید و استرس رنج مى برند. محیطى که ماهیها در آن زندگى مى کنند بر طعم آنها تإثیر مى گذارد.
یک پژوهشگر شرایط زندگى ماهیهایى را که در اسارت به سر مى برند به مدت 10 سال مورد مطالعه قرار داد و دریافت که بهبود کیفیت زندگى, تغییر رنگ مخزن آب متناسب با گونه هاى ماهیها و فراهم آوردن فرصت تفریح و بازى در مخزن مى تواند به بهتر شدن طعم ماهى کمک کند.

سرگیجه برخى اوقات نشانه بیمارى قلبى است
به گفته پزشکان متخصص مغز و اعصاب, ضعف قلب از علل اصلى سرگیجه است. دلیل بعضى از سرگیجه ها که با احساس غش ناگهانى توإم است, ایست کوتاه قلبى است.
مبتلایان به این نوع سرگیجه, با مشاهده چنین علایمى باید به پزشکان داخلى مراجعه کنند. در بعضى موارد این ایست کوتاه قلبى ادامه یافته و باعث از کار افتادن دستگاه قلب و در نتیجه مرگ بیمار مى شود.
نوع دیگر سرگیجه به مانند احساس توقف ناگهانى چرخ و فلک است. دلیل این سرگیجه تپش شدید قلب به جاى تلمبه کردن صحیح خون با ضربات موزون است. مبتلایان به این نوع سرگیجه باید به متخصصان اعصاب و یا گوارش مراجعه کنند.

دیابت و مصرف نان
یک کارشناس تغذیه و عضو هیإت علمى گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات و صنایع غذایى کشور گفت: افراد دیابتى باید از نان سنگک و تافتون استفاده کنند و از خوردن نان فانتزى به دلیل افزایش سریع قند خون پرهیز کنند. نان سنگک و تافتون به دلیل داشتن مقدار زیادى فیبر غذایى, قند خون را به تدریج جذب مى کند و موجب تإخیردر گرسنگى مى شود.
افرادى که به این بیمارى دچار هستند باید از انواع حبوبات مثل عدس, لوبیا, نخود و لوبیا چیتى استفاده کنند. زیرا آنها فواید متعددى همچون میزان پروتئین بالا و میزان چربى پایین دارند و با داشتن مقدار زیادى فیبر براى کاهش کلسترول بسیار مفیدند و باعث کاهش چربى خون بیماران دیابتى و کسانى که چربى خون بالایى دارند, مى شوند.
بیماران دیابتى باید در زمستان از غذاهایى مثل آش, عدسى و خوراک لوبیا استفاده کنند و حبوبات را 12 ساعت قبل از پخت در آب خیس کنند تا از میزان نفخ آن کاسته شود.
مصرف پرتقال و سیب همراه با پوست به دلیل آزاد ساختن تدریجى قند و داشتن فیبر غذایى از نوسانات قند جلوگیرى مى کند و فیبرها به دلیل خواص خود قادر به پیشگیرى از یبوست, بیماریهاى قلبى عروقى و سرطان روده بزرگ هستند.

رفع کاهش فشار خون با یک لیوان آب
پزشکان به افرادى که پس از صرف غذا و یا ایستادن طولانى مدت و یا یک باره به پا خاستن, احساس کاهش فشار خون مى کنند, توصیه کرده اند که یک لیوان آب گوارا بنوشند. افرادى که به طور دائم با طبیعت فشار خون پایین روبه رو هستند, تنها مى توانند با نوشیدن یک لیوان آب از مصرف دیگر داروهاى فشار خون پرهیز کنند. این افراد در حالت دراز کشیدن از فشار خون نرمال و یا بالایى برخوردار هستند و تنها در صورت به پا خاستن به طور ناگهانى فشارشان کاسته مى شود.
بیمارانى که دچار پایین بودن فشار خون مى باشند, دائما نگران بیهوش شدن هستند ولى این افراد مى توانند با نوشیدن یک لیوان آب از این نگرانى جلوگیرى کنند.

یک ماده خنک تر از نعناع ساخته شد
محققان موفق شدند ماده خنک کننده جدیدى را تولید کنند که 35 بار بیش از اسانس نعناع داراى قدرت خنک کنندگى است. اسانس طبیعى نعناع در حال حاضر و در سراسر جهان به عنوان ماده خنک کننده به کار مى رود, اما ماده جدید علاوه بر قدرت خنک کنندگى بیشتر, اثرش نیز دو برابر بیش از اسانس نعناع باقى مى ماند و طعم و بوى نعناع را نیز ندارد. این ماده جدید در آینده در بسیارى از موارد از بستنى گرفته تا ژلهاى موى سر, آب آشامیدنى, کرمهاى ضد آفتاب و آب میوه به کار گرفته خواهد شد.
در حال حاضر نعناع در بیشتر آدامسها, شکلاتها و خمیر دندانها به عنوان ماده خنک کننده کاربرد دارد, اما بسیارى از مصرف کنندگان ترجیح مى دهند که تنها از خاصیت خنک کنندگى آن بهره ببرند و علاقه اى به طعم و بوى نعناع ندارند و این همان خاصیتى است که در ماده جدید وجود دارد.
چنانچه این ماده خورده شود 35 بار بیش از نعناع خنک کنندگى دارد و اگر روى پوست گذاشته شود, 250 برابر نعناع خنک کنندگى دارد بدون آنکه طعم و بو داشته باشد. این ماده جدید با تإثیر بر روى انتهاى عصبهاى چشایى و یا حسى موجب ایجاد احساس خنکى مى شود.

اندازه گیرى لباس با استفاده از اسکن لیزرى
متخصصان رایانه موفق به ساخت دستگاهى شده اند که قادر است کار اندازه گیرى لباس را از طریق اسکنر لیزرى انجام دهد. این دستگاه قادر به اندازه گیرى 300 هزار نقطه بدن انسان و طراحى مدل سه بعدى, ظرف چند ثانیه مى باشد. به این ترتیب مشتریان خرید لباس ملزم به پرو کردن لباس در کابینهاى مخصوص نخواهند بود و مى توانند از طریق رایانه, لباس مناسب خود را انتخاب کنند.
در سیستم اندازه گیرى لیزرى, اندازه هاى مشترى در رایانه اسکن شده و پس از آن تنها با کلیک کردن بر لباس مورد علاقه و دادن اندازه هاى مشترى, فرم لباس بدون پوشیدن مشاهده خواهد شد.