تازه هاى پژوهش



تازه هاى پژوهش


بیماریهاى التهابى روده در ایران افزایش یافت

ابتلا به بیماریهاى التهابى روده در جوامع مختلف و به خصوص ایران و شهر تهران روند رو به رشدى داشته است. عواملى چون شهرنشینى, افزایش استرس و نوع تغذیه با این بیمارى در ارتباط است.
بیماریهاى التهابى روده بزرگ شامل دو دسته بیمارى به نام ((اولسراتیو)) و ((کران)) است. کولیت ((اولسراتیو)) با روند بهبودى بیمار و عود مجدد آن همراه است و عوامل اقتصادى, روحى و اجتماعى در عود مجدد آن موثر شناخته شده است. این بیمارى روده بزرگ را درگیر مى کند و با علایمى نظیر خونریزى از مقعد و یا اسهال همراه مى شود. کولیت مذکور, روده بزرگ را درگیر مى کند و با علایمى نظیر خونریزى از مقعد و یا اسهال همراه است. این بیمارى مى تواند باعث از بین رفتن شکل طبیعى روده و عدم کارآیى روده باریک شود و سپس سایر اعضاى بدن مانند مفاصل, چشم, پوست, کبد و مجارى صفراوى را مبتلا کند.
عوامل متعدد عفونى, انگلى, نقص ایمنى بدن و حتى تغذیه و توارث در بروز کولیت ((اولسراتیو)) نقش دارند و احتمال ابتلاى فرزندان خانمهاى مبتلا به این بیمارى تا 25 درصد بیشتر از افراد عادى جامعه است. ((کران)) نیز یک بیمارى التهابى دیگرى است که دستگاه گوارش را از روده باریک و بزرگ گرفته تا معده و دهان گرفتار مى کند. این بیمارى عوارض بیشترى نسبت به کولیت ((اولسراتیو)) دارد و سیر درمان آن بسیار طولانى و پرهزینه است. علایم این بیمارى, دل درد, اسهال و بعضا همراه با تب مى باشد. عدم درمان این بیمارى در درازمدت, سبب مبتلا شدن سایر اعضا نظیر کبد و مجارى صفراوى و در نهایت نیاز به پیوند کبد مى شود.

داروى تنفر از مواد مخدر به بازار آمد

نخستین داروى خوراکى غیر مخدر ترک اعتیاد با مجوز رسمى وزارت بهداشت در داروخانه هاى شبانه روزى سراسر کشور توزیع شد. این دارو براى معتادان به مواد مخدر اعم از تریاک, هروئین, مرفین و ... به کار مى رود و سبب تنفر معتادان از مواد مخدر و در نتیجه ترک دایمى اعتیاد آنان مى شود.
این دارو از نظر روانى اثرات مطلوب و خوشایندى را در بیمار از نظر قطع مصرف مواد مخدر ایجاد مى کند.
مدیر عامل شرکت ایران دارو در این باره گفت: یکى از روشهاى درمانى اعتیاد که امروزه مورد تیید مراجع بین المللى پزشکى قرار گرفته و در ایران نیز به تصویب رسیده, استفاده از روش درمان نگهدارنده توسط داروى ((نالتروکسون)) مى باشد که هم اکنون با حمایت معاونت سلامت و داروى وزارت بهداشت, در فهرست دارویى کشور قرار گرفته است.

افزایش سکته قلبى در ایران

سن ابتلا به سکته قلبى (انفارکتوس میوکارد) که قبلا در ایران بین سن 50 تا 55 سالگى بود, به 45 سال کاهش یافت.
عوامل خطرساز بروز سکته قلبى, مصرف دخانیات, دیابت, بالا بودن میزان چربى, فشار خون, چاقى, کم تحرکى, نوع رژیم غذایى, استرس و اضطراب مى باشد.
دبیر سیزدهمین همایش پزشکان متخصصان داخلى, با اشاره به مطالعات انجام شده گفت: متسفانه 60 درصد افراد مبتلا به دیابت در ایران از بیمارى خود اطلاع ندارند و در بین 40 درصدى که از بیمارى خود آگاهند, 10 تا 15 درصد به توصیه هاى پزشکى لازم عمل نمى کنند.
افراد دیابتى دو برابر افراد عادى و مبتلایان توم فشار خون و دیابت, 5 برابر افراد عادى دچار سکته قلبى مى شوند. بیمارى دیابت, خود با عوارضى نظیر کورى, سکته قلبى, بیماریهاى عفونى و نارسایى کلیه همراه است.
در هنگام اضطراب, تپش قلب فرد بیشتر از افراد عادى مى شود و در این حالت هورمونهایى ترشح مى شود که باعث انقباض عروق مى شود و پیامد آن کاهش خون رسانى به قلب است.
کم تحرکى و رژیم غذایى پرنشاسته و پرچربى همراه با محیط کار, وضعیت اقتصادى و آلودگى هوا در افزایش سکته قلبى موثر است. نان, سیب زمینى, گوشت قرمز, کره, خامه, ماستها, و شیرهاى پرچربى و شیرینى تر از منابع سرشار نشاسته و چربى به شمار مى روند که باید در مصرف آنها دقت شود.

خواب خوب, رمز عمر طولانى است

دانشمندان تصور مى کنند رمز عمر طولانى تر زنها نسبت به مردها را کشف کرده اند و آن کیفیت بهتر خواب در زنها است. زنها همچنین کمتر از مردها از عوارض کم خوابى یا بى خوابى رنج مى برند.
محققان پى برده اند کم خوابى مى تواند بر میزان ترشح هورمونهاى بدن تثیر بگذارد و به تولید مواد شیمیایى مضر منجر شود. عادتهاى خواب زنان به گونه اى شکل گرفته است که به آنها کمک مى کند تا بر مشکل نوزادان گریان و شبهاى پرمزاحمت فایق آیند.
بر اثر کم خوابى, میزان یک نوع ماده شیمیایى به نام ((سایتوکینز)), سبب ایجاد التهاب مى شود, در بدن زن و مرد افزایش مى یابد; اما افزایش ماده دیگرى به نام ((آلفا)) که عامل مرگ سلولهاى غددى است و مى تواند به چاقى مفرط یا دیابت دامن بزند, تنها در مردها مشاهده مى شود.
پژوهشها نشان داده است که زنها شبانه 70 دقیقه به خواب عمیق فرو مى روند ولى این میزان در مردها تنها 40 دقیقه است و شاید همین امر دلیل عمر طولانى در زنها مى باشد.

مردان جوان بداخلاق در معرض بیماریهاى قلبى هستند

احتمال ابتلاى مردان جوان بداخلاق به بیماریهاى زودرس قلبى, سه برابر بیش از همتایان آرام و خوش خلق آنان است. علاوه بر این احتمال سکته قلبى در این افراد, پنج برابر بیش از دیگر همسالان آرام آنان است. براى این افراد, گذراندن کلاسهاى مهار خشم به اندازه رعایت رژیم غذایى سالم اهمیت دارد.
35 درصد مردان جوان عصبانى پیش از رسیدن به سن 76 سالگى دچار بیماریهاى قلبى عروقى شده و علایم این بیماریها 20 سال زودتر بروز مى کند.
بر اساس گزارش اعلام شده, بدخلقى, بسیار زودتر از زمانى که دیگر عوامل سنتى پدیدآورنده بیماریهاى قلبى مانند دیابت و فشار خون خود را نشان مى دهند, خطر ابتلا به بیماریهاى قلبى را در افراد پیش بینى مى کند.

الگوى خواب نوجوانان با دیگران متفاوت است

محققان در یک مطالعه جدید موفق شدند علت خوابیدن زیاد نوجوانان در روزهاى تعطیل را بیابند. الگوى ساعات خواب نوجوانان با بزرگسالان و کودکان تفاوت دارد و افراد در این رده سنى شبها کمتر مى خوابند.
به گفته دانشمندان, نوجوانان نمى توانند صبح زود به راحتى از خواب بیدار شوند و به همین علت مى توان کمى ساعت آغاز فعالیت مدارس را در آنها به عقب انداخت. نوجوانان در شبانه روز به خواب بیشترى نیاز دارند و دلیل خوابیدن زیاد نوجوانان در صبح روزهاى تعطیل نیز همین کسرى خواب است.
نوجوانان در ایام غیر تعطیل هفته به طور میانگین 8/5 ساعت مى خوابند در حالى که در روزهاى تعطیل, میانگین خواب آنان به 9/5 ساعت مى رسد. بر اساس تحقیقات انجام شده نوجوانان در محدوده سنى 12 تا 17 سالگى بر اثر کم خوابى در طول روز احساس خوابآلودگى مى کنند.

مواد آرایشى, پسران را عقیم مى کند

به گفته محققان بهداشت, لوازم آرایشى شامل انواع عطر, ادکلن و ژلهاى حالت دهنده مو, داراى مواد شیمیایى مضر هستند. این مواد باعث نارساییهاى مادرزادى در نوزادان و حیوانات آزمایشگاهى مى شود.
در این گونه محصولات, 52 نوع ماده شیمیایى مضر به نام ((فتالاتس)) وجود دارد که سبب دوام و نرمى آنها مى شود; در حالى که روى برچسب محصولات تنها نام یک نوع از این مواد آلوده کننده نوشته شده است.
یکى از مهمترین ناراحتیهاى ایجاد شده در اثر فتالاتس, وجود نارساییهاى قابل توجهى در اعضاى تولیدمثل مردانه است.
در حال حاضر این نقصهاى مادرزادى در نوزادان پسر برخى کشورها بسیار شایع شده است و محققان علت اصلى آن را مصرف بى رویه لوازم آرایشى از سوى زنان مى دانند.
72 نوع محصول آرایشى مانند لوسیون, لاک ناخن و دئودورانت, حاوى فتالاتس مى باشند. این ماده در خون زنانى که از محصولات آرایشى استفاده مى کنند یافت مى شود و مى تواند سبب عقیم شدن نوزادان پسر آنها شود.

مصرف لبنیات از بروز دیابت و بیمارى قلبى پیشگیرى مى کند

بر اساس تازه ترین تحقیقات, رژیم غذایى سرشار از لبنیات به کاهش خطر ابتلا به بیمارى قلبى یا دیابت بزرگسالى در بزرگسالانى که اضافه وزن دارند, کمک مى کند.
پژوهشهاى انجام شده بر روى سه هزار داوطلب نشان مى دهد, کسانى که بیشترین میزان مصرف لبنیات حتى انواع پرچرب آن مانند کره و خامه را داشته اند, احتمال بروز چاقى یا سندرم مقاومت انسولین در آنها بسیار کمتر از مصرف کنندگان معمولى لبنیات است.
در واقع احتمال ابتلا به دیابت در کسانى که 5 بار در روز یا بیشتر از محصولات لبنى استفاده مى کنند, 72 درصد کمتر از کسانى است که یک بار در روز یا کمتر از آن, لبنیات مى خورند.
علایم سندرم مقاومت انسولین, شامل عدم تحمل گلوکز, فشار خون بالا و پایین بودن میزان کلسترول نوع خوب است. سندرم مقاومت انسولین در توانایى بدن در سوخت و ساز گلوکز ایجاد اختلال مى کند و گمان مى رود زمینه ساز ابتلاى افراد به دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالى و بیمارى قلبى عروقى است.
لاکتوز, پروتئین و چربى موجود در لبنیات حالت سیرى در فرد ایجاد مى کنند و افراد این گروه چندان کربوهیدراتهاى فرآورى شده, شکلات یا نوشابه که با ابتلا به دیابت ارتباط دارد, مصرف نمى کنند.
میزان ابتلا به دیابت نوع دوم طى سه دهه گذشته افزایش چشمگیرى یافته است و 15 میلیون تن به این بیمارى مبتلا شده اند. یکى از دلایل این امر نیز کاهش مصرف شیر و افزایش مصرف نوشابه قید شده است.

غذاهاى تند حس چشایى انسان را ضعیف مى کند

غذاهاى تند توانایى انسان را براى درک سایر مزه ها کاهش مى دهند. عصاره فلفل توانایى درک مزه هاى شیرین و تلخ را کاهش مى دهد ولى در چشیدن مزه هاى ترش و شور تغییرى ایجاد نمى کند.
به گفته محققان شیوه درک طعمهاى ترشى, شیرینى, شورى و تلخى در مغز در مقایسه با شیوه درک تندى و احساسى که از نوشیدن نوشابه هاى گازدار به انسان دست مى دهد کاملا متفاوت است و دسته دوم در حقیقت به عنوان نوعى درد از طریق دستگاه عصبى به مغز منتقل مى شوند.
در بسیارى از غذاها, مزه هاى ترش و شور تحت الشعاع مزه تند قرار مى گیرند. با وجود اینکه درک طعم شیرینى در کنار تندى مشکل است اما شکر مى تواند تا حدودى مزه تند عصاره فلفل را تعدیل کند. همچنین افزودن مقدارى فلفل به برخى غذاها مى تواند طعم تلخى آنها را کاهش دهد.

تثیر مشاغل غیر سنتى بر سلامت

بر اساس یک پژوهش جدید, مردانى که به شغلهاى غیر سنتى مانند کار در منزل اشتغال دارند, بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیمارى قلبى هستند. مردانى که شغل آنها مربوط به کار در خانه مى شود 82 درصد بیشتر از مردانى که اشتغال آنها به بیرون از خانه اختصاص دارد, عمرشان کوتاه مى شود.
همچنین زنانى که در سمتهاى پرمسوولیت مشغول به کار هستند, سه برابر سایر زنان احتمال دارد دچار بیماریهاى قلبى شوند.
این یافته ها نشان مى دهد احتمال ابتلا به بیماریهاى قلبى و مرگ کسانى که فعالیت و یا نقشهاى اجتماعیشان با هنجارهاى جامعه نامتجانس است, بیشتر است مثلا مردانى که پزشک, حقوقدان, معمار و یا مهندس هستند و کارشان خارج از خانه مى باشد, کمتر به بیمارى قلبى دچار مى شوند.

گندم از بروز سرطان روده جلوگیرى مى کند

به گفته محققان گندم مى تواند به یک سلاح مهم در مقابله با سرطان و سایر بیماریها تبدیل شود. گندم سبوس دار حاوى آنتى اکسیدانهاى پرقدرتى است که مى تواند در امر پیشگیرى از سرطان راست روده و یا همان قولون, دیابت و بیمارى قلبى مفید واقع شود.
متخصصان دریافته اند مى توانند با تولید گونه هاى گندم اصلاح شده, میزان آنتى اکسیدانها را در آنها بالا ببرند و به این طریق با سرطان مقابله کنند.
این آنتى اکسیدانها با رادیکالهاى آزاد بدن که در طول عمر به مقدار زیادى در بدن هر انسان تولید مى شود, مقابله مى کنند و از آسیب این ذرات باردار به سلولها جلوگیرى مى کنند.
محققان در صدد پیشگیرى از تشکیل این رادیکالهاى آزاد هستند زیرا این مواد با بروز بیماریهاى قلبى, سرطان, دیابت, آب مروارید و حتى چین و چروک پوست مرتبط است.

کاشت گیاه بر روى پشت بام, خانه را خنک مى کند

به گفته محققان بامهاى پوشیده از گیاهان در مقایسه با سقفهاى معمولى, ویژگى عایقى بهترى دارند و در زمستان خانه را گرم و در تابستان خنک نگاه مى دارند. علاوه بر این پوشش گیاهى در دماى زیاد, قسمتهاى حساس سقف خانه را محافظت مى کند.
اگر بر روى پشت بام تا ضخامت 6 اینچ خاک ریخته شود و زیر خاک یک پوشش ضد آب قرار بگیرد, گیاهان مى توانند در این محیط رشد کنند و دماى خانه را متعادل نگاه دارند. پوشش گیاهى همانند یک عایق حرارتى عمل مى کند. به علاوه گیاهان روى پشت بام تولید سایه نیز مى کنند و گرد و خاک را به هوا بازمى گردانند و اجازه نمى دهند که بام خانه انرژى زیادى از خورشید جذب کند.