با کاشف آینده آشنا شوید



با کاشف آینده آشنا شوید


دانشمندان همه متفق القول هستند که علم شیمى, مادر تمام علوم تجربى در دنیا است و همگان مى دانیم که پایه علم شیمى توسط جابر بن حیان پایه گذارى شد و وى با توجه به کتابهایى که در این زمینه نگاشته است, تکید کرده که تمامى علم خود را از دو امام بزرگوار, حضرت امام باقر(ع) و حضرت امام صادق(ع) کسب کرده است. لذا مى توان به راحتى به این نتیجه رسید که بسیارى از علوم و اختراعات بشرى ریشه در تفکرات و علوم جامعه اسلامى دارد. اما متسفانه دانشمندان و فلاسفه غربى بیش از ما مسلمین از این علم استفاده کرده و جهان را زیر تسلط خود گرفته اند.
امیدواریم که جوانان عزیز کشورمان بتوانند با همت و تلاش بیشتر در زمینه علم بدرخشند و نام ایران را در جهان با سرافرازى به صدا در آورند.
در این شماره ((جوانه هاى بلوغ)) نیز ما به سراغ یکى از دوستانى رفته ایم که آرزو مى کنیم روزى بتواند همراه دیگر جوانان عزیز کشورمان دست به اکتشافات و اختراعات جدیدى در زمینه علوم تجربى و به خصوص علم شیمى بزند.
((نوشین رجبعلى نیا)) که در سال تحصیلى جارى, کلاس دوم دبیرستان را شروع کرده است, یکى از دانشآموزان تیزهوش شهر ((ارومیه)) در استان آذربایجان غربى مى باشد. او در دوره راهنمایى در مرکز استعدادهاى درخشان, در مدرسه تیزهوشان ثبت نام کرد و وقتى وارد مقطع دبیرستان شد, توانست رتبه اول استانى را در المپیاد رشته شیمى و رتبه نهم استانى را در المپیاد فیزیک کسب کند.
O نوشین خانم, چه شد که از میان دیگر علوم تجربى به سراغ فیزیک و شیمى رفتى؟
ـ از وقتى که وارد مقطع راهنمایى شدم و به مرکز تیزهوشان رفتم, شروع به خواندن جزوه ها و کتابهاى شیمى کردم. از آن وقت بود که به این رشته علاقه پیدا کردم, چون بسیار جالب بود و مسایل نهفته بسیار در آنها وجود داشت که یک آدم علاقه مند مى توانست آنها را کشف کند. بعد که مطالعاتم جهت دار شد, شروع به تحقیق در باره نفت و پالایش مواد نفتى کردم و سپس به شیمى آلى روى آوردم.
O پس با این حساب دوست دارى در این زمینه پیشرفت کنى و احتمالا دست به یک اکتشاف بزرگ بزنى؟
ـ بله دوست دارم روشهایى براى درست کردن نفت مصنوعى و سوختهاى جایگزین پیدا کنم. همچنین دلم مى خواهد یکى از عناصر خانواده رادیواکتیو را کشف کنم.
O ما هم با توجه به پشتکارى که دارى و برنامه اى که از شما در صدا و سیماى مرکز استان آذربایجان غربى پخش شد و نشانگر تلاش و دقت شما بود, امیدواریم بتوانى خیلى زود مدارج عالى را پشت سر بگذارى و اکتشافات خود را به سرانجام برسانى.
حال برایمان بگو چطور شد که مطالعه فیزیک و شیمى را با هم دنبال کردى؟
ـ به نظر من فیزیک, علم طبیعت است. با مطالعه علم فیزیک, انسان به بسیارى از پدیده هاى روزمره زندگى پى مى برد و متوجه مى شود که این پدیده ها و واکنشهاى اطراف بشر به همین سادگى اتفاق نمى افتد و علم و حکمتى پشت آنها خوابیده است.
O قبل از آوردن رتبه در رشته فیزیک و شیمى, آیا در مسابقات کشورى و یا استانى رتبه هاى دیگرى کسب کرده بودى؟
ـ بله, سال دوم راهنمایى در مسابقات ریاضى در مرحله استانى رتبه سوم را کسب کردم و سال سوم راهنمایى هم تحقیقى با عنوان ((نفت و پالایش مواد نفتى)) انجام دادم که از بین 60 تحقیق, برگزیده اعلام شد. امسال هم در مسابقه فیزیک بین پایه اول و دوم دبیرستان, رتبه ششم را کسب کردم.
O مى دانى رتبه ات علاوه بر سطح استان, در سطح کشور به چه میزان بود؟
ـ بله. در المپیاد راه شیمى, از میان 40 نفر در استان, رتبه اول شدم. و در مقایسه با 2300 نفر در کل کشور, رتبه 42 را کسب کردم. در رشته فیزیک استانى نیز از بین 60 نفر, رتبه نهم را کسب کردم, ولى در کل از میان 3000 نفر در کل کشور, نفر 72 شدم.
O بیشترین شرکت کنندگان در المپیاد پسر بودند یا دختر؟ فکر مى کنى میزان امکانات و تحقیقات براى هر دو جنس به طور مساوى فراهم است؟
ـ تقریبا نصف به نصف دختر و پسر در المپیاد شرکت کرده بودند. البته امکاناتى چون منابع مختلف, وسایل آزمایشگاهى و کتابخانه هاى تخصصى, براى پسران بیشتر است. اما با این حال ما دختران نیز تلاش خودمان را مى کنیم تا از آنها عقب نمانیم.
به فرض, امکانات دبیرستان فرزانگان ما در این استان و همچنین دیگر استانها از امکانات آموزشگاه فرزانگان ((علامه حلى)) در تهران کمتر است, ولى با این همه, بچه هاى شهرستان سعى مى کنند سطح اطلاعات علمى خود را بالا ببرند و با همان امکانات کم آموزشگاههاى فرزانگان, کنار بیایند.
تا به حال 5 نفر از دانشآموزان پسر این استان به المپیادهاى جهانى رفته اند و مقامهاى اول تا سوم را کسب نموده اند.
اما به طور مسلم اگر امکانات بیشترى داشتیم و مى توانستیم اطلاعات خود را بالا ببریم, حتما موفق تر عمل مى کردیم. به نظر من اگر شیوه تدریس عوض شود و به کتابهاى درسى بیشتر جنبه پژوهشى و تحقیقى بدهند, بچه هاى دیگر هم به جاى اینکه از فیزیک و شیمى بدشان بیاید, با توجه به آزمایشگاه و عملکرد مهم آن, در عملى کردن کنش و واکنشهاى شیمیایى, مى توانند همه دانشآموزان به جاى خسته شدن از یک درس تئورى, جذب درس عملى و شیرین شوند.
O به دیگر هم سن و سالان خودت که به شرکت در المپیاد علاقه دارند, چه توصیه اى دارى؟
ـ هر کس مى خواهد در رشته اى خاص در المپیاد بدرخشد, باید از همان ابتدا از دبیران خود و سایر استادان آن رشته کمک بگیرد و با توجه به راهنماییهاى آنها شروع به مطالعه از منابع مختلف بکند.
اگر به صورت هدفدار به این مطالعه ادامه دهد و اضطراب را از خود دور نماید, با توجه به علاقه و تواناییهایى که در درون هر جوانى یافت مى شود, حتما موفق خواهد شد.
O خودت وقتى در رشته شیمى اول شدى, چه حسى داشتى و دوست دارى با توجه به کسب این رتبه و به خواست حق, کسب رتبه هاى کشورى و جهانى, در چه رشته اى ادامه تحصیل بدهى؟
ـ از اینکه توانسته بودم به علاقه و هدفم برسم و جزو بهترین ها شوم, بسیار خوشحال بودم. پدر و مادرم هم همراه و مشوقان اصلى من بودند و توصیه مى کردند که حتما در این رشته به کارم ادامه دهم. مسوولان مدرسه و دبیران نیز به نوعى مشوق من بودند. در آینده هم دوست دارم بتوانم در رشته مهندسى پتروشیمى ادامه تحصیل دهم و تا آخرین حدى که امکان ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد, درسم را ادامه بدهم.
O نوشین جان, مى توانى بگویى که خواندن درسى به ظاهر خشک و خسته کننده مثل فیزیک و شیمى, چه تثیرى در زندگى خصوصى شما داشته است؟
ـ وقتى که شیمى مى خوانم, احساس مى کنم در یک جاده هموار قرار گرفته ام که مرا همین طور به سوى نور و موفقیتهاى پى در پى به جلو مى کشاند. شور و شوق خاصى در من ایجاد مى شود و همین باعث مى گردد که نیرو و علاقه ام روز به روز نسبت به شیمى و علم و زندگى بیشتر شود.
O به غیر از این رشته ها به چه موارد دیگرى علاقه مند هستى؟ مثلا در همین تابستان گذشته اوقات فراغت خودت را چطور پر کردى؟
ـ به ورزش و هنر بسیار علاقه دارم. آموزش کامل را در مورد شنا دیده ام و به این ورزش مى پردازم. در رشته خطاطى نیز تا سطح ((خوش)) آموزش دیده ام, و مدرک سطح ((متوسط)) را نیز دریافت کرده ام.
تابستان هم به برنامه نویسى زبان ((پاسکال)) روى آوردم و با کامپیوترم کار کردم. در کل, کار با کامپیوتر و خواندن زبان خارجى و مطالعه مجلات و کتابهاى مختلف همیشه مد نظرم است.
در زمان سال تحصیلى نیز اول به تکالیف درسى ام مى رسم و وقتى همه آنها را به طور کامل انجام دادم, به سایر سرگرمى ها مى پردازم.
O نوشین عزیز, ما نیز امیدواریم با توجه به علاقه اى که در همین 15 سالگى نسبت به علم و دانش دارى, بتوانى با گذشت زمان و امکانات بیشترى که به دست خواهى آورد, روز به روز به موفقیت نزدیکتر شوى و بالاخره روزى از میان دروازه پیروزى بگذرى.