نوذر آباد، روستایى در کنار خزر



نوذرآباد, روستایى در کنار خزر


((نوذرآباد)) روستایى از دهستان ((قره صغان)), بخش مرکزى شهرستان ((نکا)) واقع در استان مازندران مى باشد. این روستا در 20 کیلومترى شمال شهرستان نکا قرار دارد و فاصله آن تا شهر تهران, 300 کیلومتر است. فاصله ((نوذرآباد)) از مرکز استان, شهرستان ((سارى)) 40 کیلومتر است و در شمال شرقى, این شهرستان واقع شده است. از جنوب این روستا به وسیله جاده اصلى مى توان به شهر نکا رفت. در فاصله روستاى ما, تا شهرستان ((نکا)), 7 روستا به فاصله کم در کنار جاده اصلى قرار دارد که جاده شهر از بین این روستاها مى گذرد.
زمینهاى کشاورزى در چهار ضلع روستا پراکنده اند و روستا در وسط زمینهاى کشاورزى محصور است. وسعت ((نوذرآباد)) 3 کیلومتر مربع است و 1200 هکتار نیز زمین کشاورزى دارد.
در فاصله 3 کیلومترى از شمال این روستا, دریاچه ((خزر)), بزرگترین دریاچه جهان قرار دارد. رودخانه ((نکارود)) نیز از وسط زمینهاى کشاورزى روستا مى گذرد. به فاصله 4 کیلومترى از شمال شرقى روستا, نیروگاه بخارى ((شهید سلیمى نکا)) که بزرگترین نیروگاه حرارتى خاورمیانه است, قرار دارد. و در کنار آن کشتى سازى بزرگ ((ایران صدرا)) است که سازنده دو سکوى بزرگ حفارى در دریاى خزر, و بندر جدید تجارى امیرآباد قرار دارد.
در 6 کیلومترى شرق روستا, شبه جزیره ((میانکاله)), که منطقه حفاظت شده است واقع مى باشد. در 8 کیلومترى شمال غربى روستا, پادگان آموزشى نظامى معهدباران و صیدگاه قرار دارد.
نوذرآباد قدمتى 100 ساله دارد و اولین بار فردى به نام ((نوذر)) به این مکان آمده است و وجه تسمیه ((نوذرآباد)) به ایشان برمى گردد.
نوذرآباد با آب و هوایى معتدل و ملایم, تابستانهایى نسبتا گرم و زمستانهایى ملایم است. بارندگى بیشتر از 1000 میلى متر در سال, کمک شایانى به رونق کشاورزى مى کند. این منطقه داراى رطوبت نسبتا بالا در حدود 85% مى باشد.
این روستا 2071 نفر جمعیت و 540 خانواده دارد که از این تعداد جمعیت, 1053 نفر مرد, و 1018 نفر زن مى باشند و 439 نفر از این زنان, متهل مى باشند. مردان باسواد 775 نفر و مردان بى سواد 159 نفر مى باشند. همچنین زنان باسواد 644 نفر و زنان بى سواد 282 نفر مى باشند. ترکیب جمعیتى روستا, جوان و بیش از 50 درصد از جمعیت را جوانان و نوجوانان تشکیل مى دهند. جمعیت بالاى 60 سال فقط 150 نفر مى باشند. 955 نفر از این جمعیت فقط در فاصله سنى 10 تا 30 سال قرار دارند. کمتر از یک درصد از خانمهاى روستاى ما کارمند هستند; اما 15 درصد از مردان کارمند مى باشند.
خوشبختانه به دلیل فعالیتهاى خوب شوراى اسلامى روستا, و انجام فعالیتهاى عمرانى زیاد وضعیت مهاجرت در روستا بسیار بهبود پیدا کرده به طورى که مهاجرت از شهر به روستا بیشتر از مهاجرت از روستا به شهر است. در سال 80, 41 مورد مهاجرت از شهر به روستا و 30 مورد از روستا به شهر بوده است.
این روستا از نظر بهداشتى در منطقه, رتبه اول را دارا است. مرکز بهداشت آن بسیار فعال است. از نظر فرهنگى و رفاهى در حد متوسط بوده و روى وضعیت رفاهى و عمرانى نسبت به مسایل فرهنگى بیشتر کار شده است. بعد از پیروزى انقلاب اسلامى, برق, آب آشامیدنى, گاز, تلفن و جاده آسفالت در درون روستا آمده است. از جمله کارهایى که اخیرا انجام شده, جمعآورى زباله است.
این روستا, داراى یک مسجد جامع, یک حسینیه که یک امامزاده در آن واقع است و مکانى به نام زینبیه (مخصوص خواهران) مى باشد. روستاى ما جز ایام تابستان و عزادارى, در طول سال از داشتن روحانى ثابت محروم است.
همچنین داراى مرکز مخابرات قوى, مرکز بهداشت و درمان, یک دبستان به نام ((شهید یوسفى)) و یک مدرسه راهنمایى دخترانه و پسرانه به نام ((شهید حسینى)) مى باشد. سابقا کتابخانه کوچکى به نام ولى عصر بوده که چند سالى است تعطیل شده است. همچنین در روستا, یک حمام عمومى, دو نانوایى, یک شرکت تعاونى روستا, یک موسسه قرض الحسنه على بن ابى طالب(ع) و یک زمین ورزشى فوتبال وجود دارد.
((نوذرآباد)) داراى دو امامزاده است که یکى از آنها در گورستان قدیمى و دیگرى در حسینیه محل قرار دارد و گفته مى شود این دو امامزاده برادرند. نام آنها ((عبدالرحیم)) و ((عبدالکریم)) است و منسوب به حضرت على(ع) مى باشند. مردم روستا و منطقه اعتقاد زیادى به این دو امامزاده دارند و شفاى بیماران خود را از آن دو بزرگوار گرفته اند.
از جمله رسومى که خیلى بیشتر به چشم مى خورد مراسم ماه محرم است.
در روستاى ما دهه اول ماه محرم و دهه دوم ماه صفر, غروبها و شبها, مراسم مرثیه خوانى, سینه زنى و روضه خوانى برگزار مى باشد. در دهه اول ماه محرم, در روز هفتم, به یاد حضرت ابوالفضل دو علم را در روستا مى گردانند و همراه با آن مراسم دسته روى و سینه زنى است و مردم نذرهایشان را که شامل پول است, روى این علم قرار مى دهند. و علم به در خانه هر فرد مى رود و ظهر در حسینیه محل مراسم ناهاردهى است که غذا هم توسط اهالى درست مى شود و هر کس در خانه خود به نیت و نذرى که دارد, چند بشقاب غذا به حسینیه مىآورد.
غذاى سنتى براى این ایام پلو ته چین است. زنان در این مراسم نقش عمده اى دارند.
در روز نهم ماه محرم, مراسم دسته روى به روستاى مجاور, روستاى دنگسرى است و توسط اهالى آن روستا غذا تهیه مى شود و در مسجد و حسینیه آن روستا از مهمانان پذیرایى شده و مراسم روضه خوانى و سینه زنى به میزبانى آنها انجام مى شود. در روز دهم ماه محرم در روز عاشورا اهالى روستاى ((دنگسرى)) نیز که در نزدیکى ((نوذرآباد)) هستند, به این روستا مىآیند و مراسم را با هم برگزار مى کنند.
از جمله مراسم دیگر این روستا, مراسم شام غریبان امام حسین(ع), عید فطر, پنجشنبه آخر سال و دیدار از خانواده شهدا مى باشد. قابل ذکر است که روستاى ما چهار شهید تقدیم انقلاب اسلامى کرده است.
با اینکه شهرستان نکا جزو یکى از شهرهاى صنعتى کشور است و چند واحد صنعتى کشور در نزدیکى روستا قرار دارد اما به دلیل جوان بودن ترکیب جمعیتى روستا, همچنان بیکارى به عنوان یک معضل بزرگ خود را نشان مى دهد.
اغلب مردم روستا کشاورز بوده و درآمدشان از این طریق است. آنهایى هم که کارمند بوده و در جاى دیگر مشغول به کارند, به عنوان شغل دوم مختصرى کار کشاورزى انجام مى دهند.
زنان در کشاورزى نقش عمده اى دارند و در مواردى به نسبت مردان زحمت بیشترى متحمل مى شوند. آنان به کشت گندم, پنبه, برنج, هندوانه, مرکبات و ... مى پردازند.
حدود 80 نفر از مردان روستا نیز در فصل پاییز و زمستان در صیدگاه روستا به کار ماهیگیرى مى پردازند و در 6 ماه دیگر سال به کار کشاورزى مشغول مى شوند. این روستا بیش از 30 نفر معلم دارد که در روستا و یا روستاهاى اطراف و شهرستان نکا مشغول تدریس مى باشند.
این روستا داراى یک مطب که پزشک آن از اهالى خود روستا است مى باشد و در حال حاضر دو دانشجوى پزشکى, یکى خانم و یکى آقا در دانشگاه مشغول به تحصیل مى باشند. همچنین دانشجویان بسیار دیگرى در دانشگاههاى مختلف و رشته هایى چون مهندسى و ... تحصیل مى کنند و در فصل تابستان در کار کشاورزى به خانواده خود کمک مى کنند.
مجموع دانشآموزان دختر مدرسه ابتدایى 88 نفر است که فاقد معلم پرورشى هستند و کتابخانه اى کوچک با حدود 300 جلد کتاب دارند. امکانات ورزشى در مدرسه ابتدایى محدود است و قبولى همه پایه ها به جز پایه پنجم 100 درصد بوده و از نظر وضعیت تحصیلى در سطح خیلى خوبى هستند. مجموع دانشآموزان دختر مدرسه راهنمایى 55 نفر است که هیچ کدام از آنها ازدواج نکرده اند. از جمله کارهاى در مدرسه, تشکیل بسیج دانشآموزى, تشکیل کتابخانه با حدود 300 جلد کتاب است. وضعیت تحصیلى دانشآموزان دختر مدرسه راهنمایى خیلى خوب است و درصد قبولى بالا است. به گفته مدیر مدرسه, دانشآموزان از نظر عقیدتى و دینى خیلى خوب هستند و نسبت به دختران شهر وضعیت بهترى دارند.
در حال حاضر اکثر دختران به مقطع دبیرستان مى روند. در روستاى ما دبیرستان وجود ندارد و دختران براى ادامه تحصیل در دبیرستان به روستاى ((طوسکلا)) در 15 کیلومترى ((نوذرآباد)) مى روند. همچنین کسانى که مى خواهند به جاى رشته هاى نظرى, رشته هاى کار و دانش و فنى و حرفه اى را انتخاب کنند, باید به نکا بروند.
دختران بسیارى در روستا تحصیلات دانشگاهى خود را ادامه مى دهند و این در حالى است که در برخى خانواده ها, دختر خانواده تحصیل کرده است ولى پسر خانواده سواد متوسطى دارد. سن ازدواج در حال حاضر بالا رفته است و حدود 30 درصد از دختران 15 تا 19 سال متهل هستند و فقط 2 نفر از دختران زیر 15 سال متهل مى باشند.
بیشتر کار دختران درس خواندن است و آرزوى ادامه تحصیل دارند و کارهاى هنرى سنتى کمتر در این مناطق دیده مى شود و بیشتر کارهاى هنرى جدید را فرا مى گیرند و گاهى توسط کسى که کار هنرى بلد است در خانه اش کلاس گذاشته مى شود.
دختران سهمى در نیروى کار خانواده دارند و در کار کشاورزى و خانه دارى کمک خانواده ها هستند. در ایام کشاورزى همراه با خانواده در زمینها کار مى کنند.
دختران و زنان علاوه بر کارهاى خانه, کشاورزى و انجام هنرهاى سنتى چند صندوق قرض الحسنه نیز بین خود ایجاد کرده اند. یکى از خانمهاى فعال و پرکار محل در پوشش این صندوق چند مسافرت زیارتى نیز ترتیب داده است. این خانم فعال همچنین کلاسهاى روخوانى قرآن تشکیل داده است و به بیش از 200 نفر از خانمهایى که سواد کمى داشتند, آموزش روخوانى قرآن داده است.
تشکیل گروههاى کارگرى زنان و همچنین بسیج خواهران از جمله دیگر فعالیتهاى زنان این روستا است.
در سال گذشته چند تن از جوانان بسیجى در قالب طرح میثاق, کلاسهاى تقویتى و کلاس کامپیوتر و خط در مدرسه ابتدایى براى نوجوانان برگزار کردند که متسفانه به دلیل حمایت نشدن, دیگر این کلاسها برگزار نشد.
در حال حاضر جمعى از جوانان بسیجى مشغول افتتاح فروشگاه عرضه محصولات فرهنگى هستند که قرار است مسابقات فوتبال نیز برگزار کنند. این روستا داراى کتابخانه اى نیست تا اوقات فراغت جوانان را پر کند و باعث بالا بردن سطح فرهنگ و اطلاعات آنان شود. به همین دلیل نوجوانان و جوانان بسیارى در کوچه و خیابانهاى روستا بیکار مى باشند و متسفانه انرژى آنها در مسیر صحیحى هدایت نمى شود.
به امید روزى که این مشکلات در روستاها حل شود و وضعیت فرهنگى و اجتماعى همه روستاها بهبود یابد.
گزارش: فاطمه خانى نوذرى ـ نوذرآباد