اخبار


 

اخبار

حقوق زنان شاغل متوفى باید به فرزندانشان داده شود

عضو فراکسیون زنان در مجلس با اشاره به طرح ((تسرى حقوق زنان شاغل متوفى به فرزندان آنها)) گفت: ((سازمان تإمین اجتماعى به خاطر وجود بار مالى این طرح اظهار مى کند که به تنهایى قادر به پرداخت بودجه لازم براى این مسئله نیست.))
خانم فاطمه راکعى, رئیس کمیته زنان, جوانان و امور خانواده مجلس در گفتگو با خبرگزارى اعلام کرد: طرح ((تسرى حقوق زنان شاغل متوفى به فرزندان آنها)) که با عنوان طرح حذف ماده 82 و اصلاح ماده 81 قانون تإمین اجتماعى از مدت ها پیش آماده شده است, فقط به این دلیل که نیاز به بودجه دارد, نتوانستیم آن را به مجلس بیاوریم, در حالى که یکى از اولویت دارترین طرح هاى ما بوده است. به طورى که زنان از بدو مجلس ششم, مخصوصا همه زنان شاغل, هر جا که ما را دیدند با فرستادن نامه هاى متعدد به فراکسیون زنان و یا کمیته زنان, جوانان و امور خانواده مجلس خواستار این امر بودند.
وى افزود: به دلیل اینکه در حال حاضر, زنان در تإمین اقتصاد خانواده دخیل هستند و عموما خانواده ها با حقوق یک فرد, قابل اداره کردن نیستند, صحیح نیست که زنان هم مانند مردان کار کنند و به اندازه مردان, بیمه و بازنشستگى از حقوقشان کم شود, اما بعد از فوت آنها علاوه بر اینکه خانواده و مخصوصا فرزندان دچار غم از دست دادن مادر هستند, معیشتشان هم به خطر افتد و زندگى شان نیز چرخش عادى روزانه را نداشته باشد.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس با مشاور رئیس جمهور در امور زنان دیدار کردند

خانم شجاعى طى دیدار و گفتگویى با نمایندگان مجلس عوام انگلیس, در پاسخ به سوال یکى از این نمایندگان در باره چگونگى کاهش خشونت با زنان, ضمن اشاره به توصیه هاى اخلاقى و رفتارى پیامبر اکرم(ص) در باره برخورد با دختران و زنان و جایگاهى که زن در اسلام دارد, گفت: متإسفانه رفتارهاى غلط برخى مسلمانان و کشورهاى اسلامى تصویر نادرستى از اسلام در افکار عمومى دنیا ایجاد کرده و براى ما جاى تإسف است که باید بخشى از توان خود را براى تصحیح افکار عموم دنیا در زمینه جایگاه زن در اسلام اختصاص دهیم.
مشاور رئیس جمهور در امور زنان, در ادامه خاطرنشان کرد: در جمهورى اسلامى ایران براى زن و مادر احترام خاصى قائل هستند ولى خشونت هایى با زنان دیده مى شود که البته نوع خشونت و تعداد آنها با خشونتى که در حق زنان در برخى سرزمین ها رخ مى دهد متفاوت است.

جلوگیرى از رشد افسردگى در میان دانشجویان نیازمند یک حرکت ملى است

خانم دکتر فردوسى استاد دانشگاه, طى گفتگویى اعلام کرد: حاصل تجربیات مشاوره با دانشجویان نشان مى دهد که رخوت کمى و افسردگى, مشکل عمده این قشر است و این رخوت و افسردگى خود مقدمه اى براى بهانه جویى ها و بسیارى ناهنجارىهاى رفتارى دیگر است.
وى در خصوص دلایل رشد افسردگى در میان دانشجویان گفت: بخشى از این افسردگى ها جنبه محیطى دارد که به ناکامى آنها و تإمین آرزوهایشان در گذشته برمى گردد و بخش دیگرى ژنتیکى است که هر دو آنها قابل درمان مى باشد.
وى همچنین در باره راهکارهاى غلبه بر این وضعیت گفت: باید با انجام تحقیقات گسترده از دانشجویان نیازسنجى صورت گیرد. باید دانست که آنها دنبال چه هستند. به نظرم دانشجویان چیزهاى نو مى خواهند که نمونه آن مى تواند تقاضا براى تغییر در نظام آموزش مدارس و دانشگاهها باشد.
خانم فردوسى گفت: توسعه آموزش عالى و فراهم کردن فرصت ادامه تحصیلات عالیه براى جوانان یکى دیگر از این راهکارهاست که کمک مى کند تا افراد در جاى مناسب خود قرار گیرند.

اقتصاد خانوارهاى روستایى بر عهده زنان است

کارشناس اداره ترویج دفتر امور زنان وزارت جهاد کشاورزى, همزمان با روز جهانى ((زنان روستایى)) در همایش ((مددکاران ترویجى روستاهاى کاشان)), گفت: 60 درصد از امور تولیدى و اقتصادى خانوارهاى روستایى با مشارکت بانوان انجام مى شود. با اینکه نیمى از جمعیت 25 میلیونى روستاییان کشور را زنان تشکیل مى دهند, بى توجهى به نقش تولیدى آنان, فقر اقتصادى جوامع روستایى را تشدید مى کند.
وى رواج برخى فرهنگ ها و اعتقادات غلط در روستاها و عدم خودباورى زنان در مشارکت مدیریتى را از عوامل بروز این فقر اقتصادى در بانوان دانست. علاوه بر این سنتى بودن روش هاى تولید, ناآگاهى از شیوه هاى جدید, نامرغوبى محصولات عرضه شده و ناآشنایى با وضعیت بازار مصرف, از جمله دلایل سودآور نبودن فعالیت هاى زنان روستایى مى باشد.
خانم ((طاهردوست)) فراهم کردن زمینه هاى پویایى زنان روستایى براى کسب درآمد, تواناسازى زنان, مبارزه با موانع موجود بر سر راه بهره ورى و دسترسى بیشتر به امکانات, برنامه ریزى دقیق و بررسى علل عدم مشارکت زنان در امور اقتصادى و اجتماعى را از جمله راهکارهاى پیشنهادى جهت قوى دشمن بنیه اقتصادى زنان روستایى برشمرد.

70 درصد شکست جوانان مربوط به امور جنسى است

حجت الاسلام دکتر برادران, رابط بین حوزه علمیه قم و آموزش و پرورش, در همایش ((سهم ما در تربیت دختران)), اعلام کرد: 70 درصد شکست و اضطراب جوانان در کشور مربوط به امور جنسى مى باشد. باید دوستى را با دوستى و عشق را با عشق درمان کرد و اگر ابزار عشق برتر را در اختیار دانشآموز قرار دهیم که همان دوستى خدا و اهل بیت است, مشکل حل مى شود.
وى خاطرنشان کرد: عمده ترین مشکل دانشآموزان, مسئله دوست یابى است و در مدارس دخترانه دوستى هاى افراطى بین دو هم جنس و یا بین دانشآموز و معلم, دغدغه خاطر و اضطراب در نوجوان ایجاد مى کند.
این همایش به منظور شناساندن راههاى برقرارى ارتباط و تعامل بین دانشآموزان و مربیان تربیتى در مسائلى که دانشآموزان دختر با آن روبه رو هستند, برگزار شد.

پیشنهاد ایجاد ((تلفن بحران))براى جلوگیرى از خشونت بر ضد زنان

((شهلا اعزازى)) استاد دانشگاه طى گفتگویى, در بررسى وقوع خشونت علیه زنان گفت: ترس از خشونت, نوعى خشونت است.
گروهى فکر مى کنند که خشونت ناشى از ویژگى هاى فردى است و فرد خشن, به خاطر داشتن مشکلات روانى دست به خشونت مى زند.
اعزازى تصریح کرد, ممکن است افراد خشن, در دوران کودکى تجارب خشونت را کسب کرده, در بزرگسالى این تجربه را اجرا کنند.
به گفته استاد دانشگاه طباطبایى, به طور یقین با توجه به وسعتى که خشونت در جامعه دارد, نمى توان گفت که همه افراد, بیمار یا محرک هستند, پس این موضوع, بخشى از یک واقعیت اجتماعى است.
اعزازى افزود: فشارهاى اجتماعى باعث مى شود که فرد در خانه دست به خشونت بزند. وى خواستار اجراى طرح هاى پژوهشى براى شناسایى شرایطى شد که باعث مى شود فرد به جاى اینکه با عامل ایجاد فشار مقابله کند, مشکلات خود را به خانه مى برد و با کسانى درگیر مى شود که اصلا در ایجاد آن نقشى ندارند. باور جمعى در باره رفع خشونت زنان این است با تصویب قانونى, خشونت طلبان تحت تعقیب قرار گیرند و افراد تحت ستم, حمایت شوند.
وى پیشنهاد کرد که بر اساس این قانون, نیروى انتظامى و پزشکان موظف باشند که خشونت را گزارش کنند, خانه هاى امن به وجود آید و تلفن بحران داشته باشیم.
((ابوالقاسم پوررضا)), پژوهشگر اجتماعى نیز در این خصوص گفت: خشونت بر ضد زنان به رفتارى اطلاق مى شود که مبتنى بر جنسیت و توإم با آسیب جسمى, جنسى, روانى یا محرومیت و عذاب باشد.
وى تإکید کرد خشونت, طیف وسیعى از رفتار انسانى را در بر مى گیرد که در طول تاریخ و عرض جغرافیا گسترده است و ضرورت دارد با این پدیده, در سطوح خانواده, ملى و بین المللى مبارزه شود.

70% درصد کتاب هاى مربوط به زنان توسط مردان نوشته مى شود

در حالى که زنان در حوزه تإلیف و ترجمه کتاب هاى علوم اجتماعى بیش از مردان فعالیت دارند, اما حدود 70 درصد کتاب هایى که به مسائل زنان مى پردازند, توسط مردان تإلیف و ترجمه شده اند.
دکتر فریبا سیدان, عضو هیئت علمى دانشگاه الزهرا با بیان این مطلب در نشست ((کتاب و زنان)), افزود: با وجودى که از سال 69 تا 79 تعداد کتاب هایى که در مورد زنان چاپ شده 10 برابر شده ولى کتاب هایى که به مسائل اجتماعى, حقوقى و سیاسى زنان پرداخته اند, در میان این کتاب ها کمتر شده اند.
وى گفت: 30 درصد کتاب هاى منتشر شده در مورد زنان, در حوزه مسائل خاص پزشکى, بارورى, ازدواج و 30 درصد نیز در مورد مسائل زنان و خانواده, همسردارى, اخلاق و احکام دینى بوده است. این آمار نشان مى دهد که مسئله زنان هنوز به عنوان یک مسئله اجتماعى مطرح نیست.
رضوان نیرى, کارشناس مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى نیز در این نشست با اشاره به نتایج یک پژوهش گفت: هیچ تفاوت معنادارى از نظر موضوع کتاب هاى زنان بین سال 57 تا 97 به وجود نیامده که این مسئله به خود زنان برمى گردد. آنها هنوز به خودباورى نرسیده اند و نسبت به افزایش توانایى هایشان طى این سال ها, خودباورى زیادى پیدا نکرده اند.
وى افزود: در حالى که نگاه زنان به مسائل, متفاوت از مردان است, هر چه زنان فرهیخته در حوزه مسائل زنان کمتر دست به قلم ببرند, هم به جامعه و هم به خودباورى زنان لطمه وارد کرده اند.

خانه پروین اعتصامى به مجتمع فرهنگى تبدیل مى شود

معاون سیاسى و امنیتى استاندار آذربایجان شرقى از تبدیل خانه ((پروین اعتصامى)) شاعره معاصر و پر آوازه ایران به مجتمع فرهنگى خبر داد.
کریم عابدى در نشست کار ((گروه فرهنگ و هنر)) این استان گفت: مقدمات خریدارى خانه این شاعره تبریزى در محله تاریخى ششگلان تبریز آغاز شده است و پس از بازسازى, به روى گردشگران داخلى و خارجى و دوستداران ادب پارسى گشوده خواهد شد.
به گزارش خبرگزارى همزمان با سالروز تولد پروین اعتصامى, در 25 اسفندماه آئین بزرگداشتى در تبریز برگزار خواهد شد. همچنین در بهار سال جارى, فیلمى در باره پروین اعتصامى, در شهر تبریز ساخته شد و قرار است پس از آماده شدن از شبکه هاى تلویزیونى و شبکه جهانى سحر براى ایرانیان مقیم خارج پخش شود.
قابل ذکر است پروین اعتصامى در 25 اسفندماه سال 1285 هجرى شمسى در تبریز متولد شد. دیوان وى متجاوز از پنج هزار بیت شعر دارد. پروین اعتصامى در 16 فروردین ماه سال 1320 شمسى دار فانى را وداع گفت و مقبره وى اکنون در شهر قم واقع شده است.

گشایش بانک ملى ویژه بانوان

براى نخستین بار در کشور بانک ملى ایران اقدام به راه اندازى گیشه مخصوص بانوان با امکانات کامل یک واحد بانکى کرده است.
این گیشه که کارکنان آن را خانم ها تشکیل مى دهند, در یک طبقه از بانک ملى ایران شعبه خیابان سعدى زنجان قرار دارد و فقط به عرضه تمامى خدمات بانکى به بانوان مى پردازد.
خانم کرباسى مشاور استاندار زنجان در مراسم گشایش این واحد بانکى, گفت: از تمامى بانوان انتظار دارم ضمن گرفتن خدمات بانکى در این گیشه, حتما از مشاوره اقتصادى کارکنان این واحد هم استفاده کنند زیرا به نظر مى رسد مهم ترین کارى که مى توان براى بانوان انجام داد, مشاوره دادن و انتخاب راه و روشى مناسب براى کسب درآمد از این طریق و کمک به اقتصاد کشور است.

پاپ, بى قیدى جنسى را در غرب خطرناک خواند

پاپ پل ژان دوم, در نشست ((شوراى پاپى خانواده)), افزایش بى قیدى جنسى و متلاشى شدن خانواده در جهان غرب را خطرناک توصیف کرد.
وى افزود: عادى شدن پاسخگویى به غرایز جنسى در جامعه اى مملو از انحرافات و دچار کمبود فلسفه اخلاقى, مى تواند زندگى کودکان و نوجوانان را تخریب کند. روند عادى شدن مسائل جنسى, شکل گیرى بخشى از شخصیت انسان را که عامل دوست داشتن واقعى و همچنین علاقه مندى به پذیرش مسئولیت است, دچار اختلال مى کند.
به گفته رهبر مذهبى کاتولیک ها, از آنجا که برخى والدین آمادگى تربیت فرزندان خود را ندارند, نباید از اینکه جوانان در غیاب یک الگوى خانوادگى و غیبت کامل والدین از جمع خانواده, الگوى خارج از منزل را دنبال مى کنند, تعجب کرد. این الگوهاى خارج از خانه, باعث خدشه دار شدن هویت شخصى, حیثیت و عشق واقعى جوانان مى شود.
پاپ پیش از این نیز, بارها بر لزوم رعایت اخلاق جنسى در جهان غرب و جلوگیرى از بى بند و بارى تإکید کرده بود.

رژیم صهیونیستى, زنان یهودى را به زایش بیشتر تشویق مى کند

رژیم صهیونیستى براى رویارویى با آنچه که خطر افزایش جمعیت فلسطینى هاى ساکن در اراضى اشغالى مى داند, زنان یهودى را به زایش بیشتر تشویق مى کند.
کابینه رژیم صهیونیستى با همکارى ((شوراى افزایش جمعیت)) طرحى را تهیه و تدوین کرده است که بر بنیاد آن براى رویارویى با افزایش جمعیت عرب ها, زنان اسرائیلى باید فرزندان بیشترى به دنیا آورند.
شوراى افزایش جمعیت اسرائیل که سال 1346 تإسیس شد و سال 1376 به ((انجمن تشویق زنان یهودى به زاد و ولد)) تغییر نام یافت, براى تشویق زنان اسرائیلى به زایش بیشتر, کمک مالى چشمگیرى را به آنان اختصاص داده است.
بر اساس یک گزارش محرمانه, افزایش جمعیت فلسطینى ها, کاهش مهاجرت یهودیان به فلسطین و افزایش موارد سقط جنین در اسرائیل پس از 18 سال منجر به کاهش شمار یهودیان در هم جنسى با عرب ها در مرکز فلسطین خواهد شد.

مجلس سوئد پر از نمایندگان زن است

مجلس ملى سوئد با حضور 3 / 45 درصدى نمایندگان زن, داراى بیشترین تعداد نمایندگان زن در میان 180 مجلس ملى در جهان است.
بر اساس گزارش اتحادیه بین المجالس در پنج کشور اروپاى شمالى یعنى سوئد, دانمارک, نروژ, فنلاند و ایسلند, 4 نفر از هر 10 نماینده, زن هستند.
به این ترتیب قاره اروپا با 9 / 16 درصد نماینده زن در مجالس مقام اول را دارد و پس از آن قاره آمریکا با 4 / 16 درصد و آسیا با 14/9 درصد قرار دارند.
بر اساس این گزارش, زنان 7 / 14 درصد از تعداد کل نمایندگان مجالس جهان را تشکیل مى دهند.
در کویت, امارات متحده عربى و جیبوتى, نماینده زنى در مجلس حضور ندارد. در نیجریه یک زن و در یمن دو زن نماینده هستند. اعتراض سازمان هاى دفاع از حقوق زنان در برخى از کشورهاى عربى باعث شده است که سهمیه اى براى زنان در مجلس تعیین شود. دولت مراکش با تغییر قانون انتخابات حداقل 30 کرسى نمایندگى مجلس را به زنان اختصاص داد که به راهیابى 35 زن به مجلس جدید منجر شد. قابل ذکر است در دوره قبلى این مجلس فقط 2 نماینده از 325 نماینده, زن بودند.

زنان آمریکایى براى حفاظت از جان خود مسلح مى شوند

زنان آمریکایى معتقدند که نیروى پلیس نمى تواند به اندازه کافى از سلامت زنان در جامعه حراست کند و این مشکل موجب شده است تا زنان به خرید اسلحه کمرى و مسلح کردن خود اقدام کنند.
در حالى که رغبت زنان آمریکا براى حمل سلاح کمرى با هدف حفاظت از خود افزایش یافته است, چندین مرکز آموزش تیراندازى نیز براى زنان تشکیل شده و استقبال زنان براى فراگیرى دفاع از خود به وسیله سلاح افزایش یافته است.

50 درصد قتل زنان به دست شوهران آنهاانجام مى شود
سازمان ملل در گزارشى به مناسبت روز بین المللى ((امحاى خشونت علیه زنان)) اعلام کرد: 50 درصد از زنانى که در سراسر جهان به قتل مى رسند, توسط همسران فعلى و یا قبلى خود کشته مى شوند. تقریبا 7 درصد از مرگ زنان در گروههاى سنى 15 تا 44 سال ناشى از خشونت است که نیمى از آن توسط همسران آنها صورت مى گیرد.
سازمان بهداشت جهانى در گزارش جهانى خشونت و بهداشت, آورده است: علاوه بر صدها هزار نفرى که جان خود را بر اثر قتل توسط همسرانشان از دست مى دهند, خشونت علیه زنان با تبعات فورى و بلندمدتى از جمله معلولیت جسمى, عوارض درد حاد, افسردگى و رفتارهاى همراه با خودکشى مرتبط است.
بر اساس این گزارش, خشونت زوج ها مى تواند همچنین در درآمدهاى زنان, عملکرد شغلى آنان و توان زنان براى ادامه کار تإثیرگذار باشد. در برخى از کشورها تا 69 درصد زنان مورد خشونت همسرانشان قرار مى گیرند.

همایش ((تقدیر از بانوان خیر)) برگزار شد
مریم حقیقت گو

به همت ستاد امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاى استان تهران, اولین همایش ((تقدیر از بانوان خیر)) با حضور 120 بانوى خیر مدرسه ساز و غیر مدرسه ساز, برگزار شد.
این همایش با هدف قدردانى از بانوان خیر شهرستان هاى استان تهران, همبستگى و آشنایى بانوان خیر استان با یکدیگر, نظرخواهى جهت چگونگى تشکیل انجمن زنان خیر و عضوگیرى براى تشکیل این انجمن, برگزار شد.
خانم ((فرزانه مافى)) مشاور وزیر آموزش و پرورش یکى از سخنرانان این همایش بود که در رابطه با نقش و جایگاه زنان در توسعه و بخصوص نقش زنان خیر در توسعه کشور, سخنانى را ایراد کرد.
سپس در ادامه خانم ((فرنو)) خزانه دار جامعه خیرین مدرسه ساز به بیان گزارشى از وضعیت ساخت مدارس توسط بانوان خیر پرداخت.