چگونه همسرمان را همراه خود کنیم


 

چگونه همسرمان را همراه خود کنیم

عباس بخشنده بالى

امروزه مسابقه داد و فریاد بسیارى از زنان و مردان, غالبا به اشتباه تعبیر به ((جنگ جنس مونث و مذکر)) مى شود, گویى روابط زن و مرد ذاتا خصمانه, جنجالى و بى ثبات است. اما همان طور که شواهد و قراین فراوان در خانواده هاى سالم مشاهده مى شود, نشان مى دهد که بسیارى از زنان و مردان, زندگى شاد و توإم با همکارى دارند.
با نگاهى گذرا به نشریات مربوط به مسائل خانواده, روزنامه ها و منابع معتبر اطلاع رسانى, به این نتیجه مى رسیم که اختلافات بین زن و شوهر, به طور چشمگیرى رو به افزایش است. در خیلى از این اختلافات, علت اصلى آن عدم آگاهى هر یک از زن و مرد به روحیات و حالات مختص به خود و چگونگى برخورد کردن با یکدیگر است.
آنها باید بتوانند با یک سبک و روش منظم با هم تبادل نظر داشته و بتوانند با هم همکارى و همفکرى, ایجاد کنند. با ایجاد همکارى و همفکرى میان زن و مرد, مى توان به یک خانواده متعادل دست یافت و بالاتر از آن, الگویى براى خانواده هاى دیگر, ایجاد کرد.

چند شگرد براى جلب همکارى همسرتان

مراحل و شگردهایى که مطرح مى شود باید هر روز, مرور و تمرین شود. اگر در ابتداى کار, پاسخ مثبتى از همسرتان دریافت نکردید, اصلا نگران نشوید و کمى صبور باشید.
1. روزى چند بار از همسرتان تعریف کنید. وقتى به رفتارها و افکار خوب همسرتان توجه مى کنید, در واقع او را تشویق مى کنید رفتارها و نگرش هاى بهترى از خود بروز دهد. براى آنکه تعریف شما خالصانه باشد, سعى کنید ویژگى هاى مثبت را ببینید.
2. با همسرتان با مهربانى و صداقت صحبت کنید. مى گویند ((صداقت, رمز بزرگ موفقیت در زندگى است حتى اگر وانمود به صداقت کنید, باز هم موفقید.)) گاهى صادقانه رفتار کردن در ابتداى امر دشوار است و خصوصا اگر احساسات منفى فراوانى نسبت به همسرتان داشته باشید; اما اگر به جاى زخم زبان زدن و نفرت با همسرتان, صادقانه برخورد کنید, او را وادار خواهید کرد به حرف هاى شما گوش بدهد, شما را درک کند و در برابر شما پاسخگو باشد.
3. حتى اگر همسرتان شما را ناراحت کرد, سعى کنید آدم نازنینى باشید. باید سطح صبر و استقامت خود را بالا ببرید, تا مشکلات زندگى به حالت وخامت در نیاید.
4. گاهى اوقات مسائل را جدى نگیرید و به شوخى با آن برخورد کنید. بدخلقى باعث مى شود همسرتان از شما فاصله بگیرد. تا جایى که امکان دارد شوخ طبع و خوش رو باشید.
به منظور آگاهى از علل بقا و پایدارى از ازدواج و رضایت همسران از هم, پژوهشى انجام گرفته است. در این پژوهش 351 زوج که بیش از پانزده سال زندگى مشترک را پشت سر گذرانده اند مورد ارزشیابى قرار گرفته اند. در این تحقیق عمده ترین دلیل بقاى زندگى مشترک را وجود روحیه و نگرش مثبت هر یک از طرفین ازدواج نسبت به همسر خود, ذکر کرده اند, و گروه بسیارى از این زوج ها اظهار داشته اند که ((شوخ طبعى)), ((خوش رویى)) و ((خوش خلقى)) را خصایص مثبت همسرانشان بوده است که در بقاى ازدواج آنها تإثیر بسزایى داشته است.
5. اگر شدیدا افسرده هستید و یا فکر مى کنید مشکل شخصیتى دارید, در صدد درمان خود برآیید. صفات منفى شخصیتى باعث مى شود براى همسرتان جذاب نباشید و همین علت کفایت مى کند تا با شما همکارى و همدلى نداشته باشد.
6. احساس نیاز به همسرتان را در خود پرورش دهید. وقتى مرد احساس کند همسرش به او نیاز دارد, انگیزه پیدا مى کند و نیرو مى گیرد. وقتى که مرد احساس کند در رابطه زندگى, همسرش نسبت به او احساس نیاز نمى کند, به تدریج بى حوصله و بى حال مى شود و با گذشت هر روز, نسبت به روابط زناشویى و زندگى خود, شور و اشتیاق کمترى از خود نشان مى دهد. اما وقتى مرد احساس کند که مورد اعتماد همسرش است, نهایت تلاش خود را در جهت خشنودى و رفع نیازهاى او انجام مى دهد و مطمئن است که همسرش از تلاش او قدردانى مى کند و در چنین حالتى, مرد نیرو مى گیرد و از خود مایه مى گذارد.
پس باید با عبارات و انجام کارهاى روشن, نیاز خود را به همسرتان به او نشان دهید تا او هم انگیزه همکارى را پیدا کند.
اینها نکاتى است که با به کار بردن آنها در زندگى زناشویى, مى توان به همکارى و همفکرى دوجانبه اى دست یافت و کانونى گرم در کنار هم تشکیل داد.

منابع:
1ـ مردان زمینى, زنان زمینى, کنت ونینگ, ت: مهرداد فیروزبخت, انتشارات شناخت, تهران, 1378.
2ـ خانواده متعادل, احمد صافى, انتشارات انجمن اولیا و مربیان, تهران, 1374.
3ـ مردان مریخى زنان ونوسى, جان گرى, ت: سیدرضا نیازى, انتشارات راهیان سبز, تهران, 1378.