تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

سر انگشتان زنان قوىتر از مردان است

دانشمندان دریافته اند که زنان در تردستى و چالاکى دستان, بر مردان برترى دارند. البته در زمینه قدرت محض عضلانى, زنان فقط 70 درصد قدرت مردان را دارا هستند.
عضلات و ماهیچه ها فقط 36 درصد حجم بدن یک زن متوسط را تشکیل مى دهند ولى این رقم در مردان 42 درصد است. اما با این وجود, در زمینه تردستى و چالاکى دستان, زنان 10 درصد از مردان جلوتر هستند. زنان بخصوص در توانایى انگشتان, 6 درصد بیشتر ماهرند.
پژوهشگران همچنین دریافتند که احتمال تردست بودن نسبتا یکسان هر دو دست در زنان بیشتر است, در حالى که مردان سنگین دست فقط در یک دست راست و یا چپ قوى هستند و قادر نیستند حتى کارهاى ساده را که به طور معمول با یک دست مثلا راست انجام مى دهند, با دست چپ نیز انجام دهند.

بیمارى خطرناک در کمین زنان

زنانى که دچار روماتیسم مفاصل هستند, همچون بیماران سرطانى و قلبى در خطر مرگ قرار دارند.
بررسى هاى انجام شده توسط محققان حاکى از آن است که این افراد نسبت به همتایان سالم خود به احتمال 60 درصد زودتر از بین مى روند و ورم روماتیسمى مفاصل را نیز باید به عنوان یکى از بیمارىهاى کشنده زنان به شمار آورد.
آمارها نشان مى دهد که از هر صد نفر در جهان یکى مبتلا به ورم روماتیسمى مفاصل است و این بیمارى به عنوان یک معضل بهداشتى در جوامع, شایسته دقت و بازنگرى مسئولان مربوط است.

زنان و هورمون درمانى

پژوهشگران دریافته اند زنانى که بعد از یائسگى فقط با استروژن, درمان هورمونى مى شوند, با افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان روبه رو هستند. مصرف استروژن در ترکیب با پروژسترون, نقش حفاظتى در برابر بیمارىهاى قلبى ندارد و خطر ابتلا به سرطان سینه, سکته و لخته شدن خون را افزایش مى دهد.
محققان معتقدند از آنجایى که هورمون درمانى بعد از یائسگى در ابتلا به بسیارى از بیمارىها مانند, بیمارىهاى قلبى و عروقى, پوکى استخوان, سرطان سینه, سرطان رحم, بیمارى کیسه صفرا و لخته شدن خون نقش دارد; بنابراین دیگر نباید به دلیل تإثیر مفید آن در یک بیمارى از این شیوه استفاده کرد. آنان به زنان توصیه مى کنند در مورد مصرف هورمون ها با پزشک خود مشورت کنند.
با آزمایشى که روى چندین هزار زن یائسه که 20 سال تحت نظر قرار داشتند مشخص شد, زنانى که فقط استروژن دریافت کرده اند, در مقایسه با زنانى که تحت درمان جایگزینى هورمون نبوده اند, 60 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.
مهم ترین نکته این کشف این است که خطر ابتلا به سرطان تخمدان زنان یائسه اى که 10 سال یا بیشتر تحت درمان جایگزینى هورمون بوده اند بسیار بیشتر است.
استروژن امروزه به طور گسترده اى براى درمان عوارض خارج کردن رحم (هیسترکتومى) تجویز مى شود.

ارتباط فقر و یائسگى زودرس

زنانى که در دوران کودکى و یا در سنین بزرگسالى با معضل فقر دست به گریبان بوده اند, احتمال بیشترى دارد که به یائسگى زودرس دچار شوند.
پژوهشگران با اعلام این خبر افزودند, زنانى که از استرس ها و فشار اقتصادى رنج مى برند, 80 درصد بیش از همسالان خود که در زندگى, نگرانى مالى و اقتصادى ندارند, به یائسگى زودرس گرفتار مى شوند. استرس هاى ناشى از فقر مى تواند بر قدرت تخمک گذارى آنها اثر گذاشته و با کاهش توانایى بارورى موجب یائسه شدن آنها در سنین جوانى شود.

خطر زایمان طبیعى دوقلوها

عمل سزارین زنان باردارى که بچه دوقلو در شکم خود دارند, خطر مرگ نوزادان را کاهش مى دهد.
بنا به اظهار پزشکان, زایمان طبیعى بچه هاى دوقلو براى نوزادى که پس از نوزاد اول به دنیا مىآید, ممکن است با خطراتى همراه باشد و بهتر است زایمان این بچه ها از طریق عمل سزارین صورت گیرد.
بررسى هاى انجام شده توسط پزشکان نشان مى دهد زایمان طبیعى دوقلوها در حدود 8 برابر احتمال مرگ فرزند دوم را افزایش خواهد داد.

کودکان نترس, ورزشکاران آینده

تازه ترین یافته ها حاکى از این است, بچه هایى که در دوران کودکى خصوصا بین سنین 5 تا 11 سالگى شجاع هستند, سه برابر بیش از همسالان خود که مرتبا دچار تشویش و دلواپسى هستند, در بزرگسالى در فعالیت هاى ورزشى موفق مى شوند; بچه هایى که بى باک ترند, ریسک بیشترى مى کنند و دوست دارند خطر را لمس کنند. آنها از آسیب دیدن نمى ترسند و از ارتفاع, ترس به دل راه نمى دهند. حتى کسانى که در دوران بچگى ادعاى دلیرى و شجاعت مى کرده اند, اگر چه واقعا این طور نبوده اند ولى از پتانسیل بالقوه و انرژى مثبتى براى انجام کارهاى بزرگ برخوردارند و در مقایسه با کسانى که همیشه نگران بوده دلهره داشتند یا تمایل به گوشه گیرى داشته, منزوى بودند و یا مرتبا گریه کرده و بهانه گیرى مى کردند و از هر گونه تغییر و تحولى مى ترسیدند, بسیار موفق ترند. لذا ریشه موفقیت ورزشکاران ممتاز و برجسته به دوران کودکى آنها برمى گردد. از طرفى موفقیت در رویدادهاى ورزشى به نوبه خود استمرار و شرکت در فعالیت هاى ورزشى و داشتن یک زندگى پویا و سلامت جسمانى را تقویت مى کند.

علت زودرنجى نوجوانان

پژوهشگران به یکى از علل فیزیولوژیک زودرنجى و عصبانیت در نوجوانان پى برده اند. این حالات به علت افزایش موقتى فعالیت بخشى از سلول هاى عصبى در مغز رخ مى دهد.
هنگامى که یک کودک به مرحله بلوغ مى رسد, میزان ارتباطات عصبى در بخش خاصى از مغز موسوم به قشر پره فرونتال افزایش مى یابد. این بخش, در ارزیابى روابط اجتماعى و برنامه ریزى و کنترل رفتارهاى اجتماعى نقش دارد و این تغییرات, موجب مى شود نوجوان در زمان مواجهه با حالات احساسى و روانى, دچار سردرگمى و در نتیجه زودرنج و خشمگین مى شود.

دستگاه تشخیص علت گریه نوزادان

اخیرا یک مخترع, دستگاهى ساخته است که مى تواند ظرف 20 ثانیه, علت گریه نوزاد را تشخیص دهد.
مخترع این دستگاه مى گوید ابتدا انواع گریه هاى پسر خود را مورد مطالعه و بررسى قرار داده و سپس در باره چندین نوزاد تحقیق کرده است. او با شناسایى 5 نوع گریه نوزاد, دستگاه خود را طراحى کرده و ساخته است.
این دستگاه, همانند ماشین حساب است و با باترى کار مى کند. دستگاه, یک صفحه نمایشگر دارد که روى آن 5 تصویر مربوط به نوع گریه هاى کودک نشان داده مى شود. گریه هاى نوزادان مى تواند به گرسنگى, خستگى, ترس, عصبى بودن و احساس درد مربوط باشد. هنگامى که کودک گریه مى کند, دستگاه شروع به کار مى کند و در 20 ثانیه تصویر مربوط به هر یک از علل فوق در صفحه نمایشگر ظاهر مى شود.

بند ناف; منبعى سرشار

دانشمندان براى استخراج بیشتر سلول هاى پایه از بند ناف نوزادان, شیوه نوینى یافته اند که به آنها کمک مى کند تا بتوانند از این منبع قابل توجه, سلول هاى بنیادى بیشترى را براى مصارف درمانى و پزشکى استخراج کنند.
بند ناف, از جمله منابع بسیار غنى سلول هاى پایه در بدن به شمار مى رود و مى تواند به عنوان جانشینى براى مغز استخوان مورد استفاده قرار گیرد. سلول هاى پایه قابلیت تبدیل شدن به انواع سلول هاى مختلف بدن را دارند و از این رو براى مصارف درمانى بى نهایت مهم هستند.

خنده, دواى هر درد

خنده نقش بسیار مهمى در سلامتى انسان ایفا مى کند. نه تنها خنده, بلکه حتى انتظار کشیدن براى یک واقعه شاد یا جالب و خنده دار مى تواند موجب تقویت سیستم ایمنى بدن و کاهش استرس در انسان شود.
بنا به اظهار محققان, وقایع خندهآور در طول روز به طور قابل توجهى سطح هورمون هاى استرس زا در خون را کاهش مى دهد و از سوى دیگر غلظت مواد شیمیایى آرامش بخش را بالا مى برد.

مکیدن انگشت یا پستانک و مشکلات دندان

به گفته محققان مکش بیش از حد انگشتان یا پستانک پس از 2 سالگى مى تواند منجر به مشکلات دائمى دندان ها در کودکان پیش دبستانى شود. با مطالعه اى که بر روى چند تن از کودکان از زمان تولد تا 5 سالگى انجام شده است مشخص شده که بین دندان هاى فک بالا و فک تحتانى چنین کودکانى یک فضاى غیر نرمال ایجاد مى شود.
همچنین, مکیدن شدید, مثل مکش انگشتان, دندان ها را از هم جدا مى کند. بهترین زمان براى ترک عادت مکیدن تا 24 ماهگى است و ترک عادت مکیدن انگشت مشکل است و باید از ابتداى آغاز به این کار, از آن جلوگیرى شود.
بر اساس این یافته ها, شیر دادن به نوزاد از طریق پستان در سال اول زندگى تإثیرى بر دندان هاى وى ندارد.

دانشآموزان بى انگیزه در سنگاپور

در کشور سنگاپور, والدین, فرزندان خود را زیر فشار طاقت فرسایى قرار مى دهند تا در تحصیلات خود به موفقیت دست یابند. این فشارها به حدى است که اگر دانشآموزى نمره پایین در امتحانات مدرسه بیاورد, دست به خودکشى مى زند. اما على رغم این فشارها, پژوهشگران اعلام کرده اند که دانشآموزان سنگاپورى از دانشآموزان سایر کشورها, بهتر نیستند.
از سوى دیگر خانواده هاى سنگاپورى هر روز بیش از 570 هزار دلار براى استخدام معلمان خصوصى هزینه مى کنند و 33 درصد دانشآموزان این کشور معلم خصوصى دارند. همچنین از هر سه دانشآموز 9 تا 12 ساله سنگاپورى, یک نفر معتقد است که ادامه زندگى با چنین شرایطى, ارزش ندارد. پژوهشگران معتقدند آنچه باعث افزایش فشار روحى دانشآموزان مى شود, والدین آنها هستند نه معلمان.

لکنت زبان با ناهنجارىهاى مغزى مرتبط است

بر اساس تحقیقات جدید, یک نقص ساختارى در سمت چپ مغز مى تواند عامل بروز لکنت زبان دائمى در افراد باشد. این بیمارى مى تواند در اثر قطع ارتباط بین قسمت هاى یک قشر از مغز که گفتار را کنترل مى کند, بروز نماید.
محققان دریافتند, وجود چندین قطع ارتباط مغزى در افراد الکن, مانع از گردش طبیعى علائم در بخشى از مغز مى شود که گفتار را کنترل مى کند و باعث مى شود فرد نتواند بدون اشکال صحبت کند. احتمالا این ناهنجارى در اوایل دوره زبانآموزى و یادگیرى گفتار بروز مى کند. در این دوره بسیارى از کودکان مرحله گذرا لکنت زبان را تجربه مى کنند.
پسران سه برابر دختران به لکنت زبان دچار مى شوند. این اختلال در بین کودکان شایع است و 5 تا 10 درصد کودکان در شروع تحصیل و مدرسه رفتن لکنت زبان پیدا مى کنند. اما این اختلال تنها یک درصد افراد را بعد از بلوغ دچار مى کند.

فلفل با درد مفاصل ارتباط دارد

فلفل قرمز راه حل مناسب براى درمان دردهاى مفصلى است و ارتباطهایى میان دردهاى مفصلى, و احساس سوزش دهان ناشى از خوردن فلفل قرمز وجود دارد.
گروهى از محققان کشف کرده اند پروتئینى در دهان وجود دارد که نسبت به مواد موجود در فلفل واکنش نشان مى دهد و این واکنش, باعث احساس سوزش در دهان و زبان مى شود. همین پروتئین, تصادفا در التهاب هاى مفاصل هم فعال و باعث ایجاد درد مفصلى مى شود.
این پروتئین راTRPV)) )) نام گذاشته اندTRPV)) .)) با فرستادن برخى علائم شیمیایى به سلول ها, باعث شروع درد مى شود. بنابراین محققان امیدوارند با مهار کردن این پروتئین سرکش, کارى کنند که دردهاى مفصل هم آرام بگیرد.

ورزش مغز, آلزایمر را دور مى کند

همان طور که به مرور زمان بدن به حفظ و نگهدارى بیشترى نیاز دارد, مغز نیز به مراقبت نیازمند است. پیرى مغز بسیار زود اتفاق مى افتد. یک مشکل ژنتیکى مى تواند این فرآیند را سرعت بخشد و انتخاب یک شیوه ناسالم زندگى, مى تواند آن را باز هم سریع تر پیش ببرد. عامل ژنتیک تنها به میزان یک سوم در پیرى مغز موثر است و دو سوم بقیه, ناشى از محیط زیست و شیوه اى است که براى زندگى خود انتخاب مى کنیم. بیمارى آلزایمر و یا فراموشى عروقى نیز نتیجه نهایى این فرآیند پیرى مغزى است.
آلزایمر درمان ناپذیر و پیش رونده است. این بیمارى مغز را قفل کرده و حافظه و توانایى مغز را از بین مى برد. در حال حاضر حدود 12 میلیون نفر در نقاط مختلف جهان دچار آلزایمر هستند و پیش بینى مى شود که تا چند سال دیگر, این تعداد به 45 میلیون نفر برسد.
ورزش مغز مى تواند انواع فعالیت ها را از حل جدول و نوشتن یک فرد راست دست با چپ دست گرفته تا آموختن یک زبان خارجى را در بر گیرد. هر گونه فعالیت تفریحى که فرد از انجام آن لذت ببرد نیز ورزش مغز به شمار مى رود.
همچنین تمرینات بدنى, رژیم غذایى کم چربى, مصرف غذاهاى غنى از لحاظ اسیدهاى چرب امگا 3 مانند ماهى, گردو, خشکبار و نیز میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتى اکسیدان ها شامل گوجه سبز, کشمش, تمشک, کلم بروکلى, چغندر و پیاز, به علاوه کاهش استرس و اضطراب مى تواند وقوع بیمارى آلزایمر را به تإخیر بیندازد.

عینک براى نوزادان هم لازم است

اصلاح دید کودکان از چند ماهگى و عینک زدن آنان, مى تواند از بروز برخى مشکلات بینایى در آینده جلوگیرى کند. استفاده از عینک براى کودکان بسیار خردسال مى تواند خطرات بروز ناراحتى هاى بینایى دیگر را در آینده کاهش دهد.
محققان وسیله اى ابداع کرده اند که از چشمان کودکان و نوزادان عکسبردارى مى کند, تا نقص دید را در آنان مشخص کند. برخى از کودکان در سنین حدود 9 ماهگى دچار دوربینى هستند و بیش از دیگر کودکان در معرض خطر ابتلا به تنبلى و یا چپى چشم قرار دارند.
به گفته محققان, اگر این کودکان بسیار زود عینک هاى اصلاح دید بزنند, وضعیت بینایى آنان در آینده به مراتب بهتر خواهد شد. لوچى, چپى و تنبلى چشم, که به دلیل کار نکردن صحیح یک چشم اتفاق مى افتد, شایع ترین مشکلات بینایى در کودکان به شمار مى رود.

نرمش منظم, ضد سرطان

نرمش منظم و مستمر مى تواند هم به افراد سالم در پیشگیرى از ابتلا به سرطان و هم به افراد سرطانى در بهبود سریع, کمک فراوانى نماید.
محققان اعلام کردند فعالیت فیزیکى مى تواند موجب از بین رفتن خطر ابتلا به سرطان روده و کمک به پیشگیرى از ابتلا به سرطان سینه, پروستات و ریه شود. همچنین تحقیقات پژوهشگران حاکى از آن است که نرمش منظم, نقش مهمى در کسب سلامتى افراد تحت درمان این بیمارىها بر عهده دارد. نرمش مى تواند خطر ابتلا به سرطان روده را 40 تا 50 درصد کاهش دهد و همچنین در کاهش خطر حملات و سکته قلبى نیز نقش مهمى ایفا کند.

زالو, روشى براى درمان آرتروز

دانشمندان از زالو انداختن به عنوان روش طبیعى و ارزان براى درمان عارضه آتروز, بهره گرفتند.
آنان از این جانور خونآشام در معالجه روماتوئید و استئوآرتروز استفاده کردند و در تمام بیمارانى که تحت زالودرمانى قرار گرفته بودند, بهبود بالینى مشاهده کردند.
بزاق زالو حاوى ترکیبات ضد درد و بى حس کننده اى مانند ((هیرودین)) است که یک ماده ضد لختگى خون مى باشد.
محققان براى هر بیمار, یک تا پنج بار از زالو استفاده کردند و زالوها را بر روى قسمت دردناک عضلات اطراف مفاصل, انداختند.
بهبود بالینى در این شیوه شامل کاهش یا رفع درد عضلانى و کاهش سفت شدن عضلات در اوایل صبح مى شود.
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که استفاده از زالو روشى موثر و سالمى است, علاوه بر اینکه هیچ گونه عارضه جانبى نیز در پى ندارد.