سمپاشى لازم نیست


 

سمپاشى لازم نیست

مجتبى شریعت پناهى

حشرات قدیمى ترین موجودات کره زمین هستند. این به آن معنى است که از وقتى انسان خودش را شناخت حشرات هم وجود داشتند. از زمانى که کشاورزى شروع شد, حشرات مضر خسارت خود را به گیاهان دست پرورده انسان آغاز کردند. کشاورزان براى رهایى از آفات, سراغ سموم شیمیایى رفتند و این نوع مبارزه که به مبارزه شیمیایى معروف شد, از جنگ جهانى دوم به بعد شدت یافت. با اینکه در سالهاى اخیر استفاده از سموم شیمیایى به عنوان روشى پرخطر مطرح شده و معین گردیده که سمپاشى محیط زیست را آلوده مى کند و موجب بیماریهاى لاعلاج در انسان مى گردد, آفات نیز به تدریج نسبت به این مواد از خود مقاومت نشان مى دهند. متإسفانه با همه توصیه هایى که براى کاهش مصرف سموم شیمیایى مى شود باز هم شاهد سمپاشى هاى بى رویه در باغات و مزارع و حتى در باغچه هاى کوچک خانه ها هستیم. بیشترین سموم شیمیایى که در منازل استفاده مى شود به منظور نابودى سوسکهاى خانگى یا سوسرىهاست و بعد از آن هم آفات باغچه ها مورد سمپاشى قرار مى گیرند. بر آن شدیم تا در این شماره به ذکر نکاتى در خصوص سمپاشى بپردازیم تا ضمن توجه به خطر ناشى از مصرف سموم شیمیایى احتیاطهاى لازم انجام گیرد.

چرا سمپاشى مى کنیم:

فکر نمى کنید به جاى سمپاشى مى توانیم با رعایت بهداشت و پاکیزه نگه داشتن خانه و تقویت گیاهان خود از ورود حشرات و خسارت آنها جلوگیرى کنیم؟
بد نیست بدانید سمپاشى در واقع آخرین راه مبارزه با آفات است و آن هم در زمانى که جمعیت آفات به حدى باشد که هیچ راه دیگرى براى مبارزه با آنها وجود نداشته باشد. در هر حال اگر ناگزیر به استفاده از سموم شیمیایى شدید این نکات را رعایت کنید:
1ـ قبل از هر چیز آفت را بشناسید و در مورد روشهاى مبارزه با حشرات با کارشناسان کشاورزى مشورت کنید. یادتان باشد از هر سمى براى هر آفتى نمى توانید استفاده کنید.
2ـ کارشناسان سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزى آماده هستند تا در مورد استفاده از سموم شیمیایى و زمان استفاده از این سموم, شما را راهنمایى کنند.
3ـ استفاده بیش از اندازه از سموم شیمیایى و غلظت آن در نابودى آفات تإثیرى ندارد.
4ـ اگر زمان توصیه شده در نظر گرفته نشود باز هم سموم شیمیایى اثربخش نخواهد بود.
5 ـ سمپاشى روى سبزیهاى خوردن و میوه ها موجب آلودگى محصول مى گردد. با توجه به نوع سم و محصول و کاتالوگ این سموم باید تا گذشت زمان توصیه شده از چیدن و خوردن محصولات سمپاشى شده خوددارى نمود. این موضوع اصطلاحا دوره احتیاط سم گفته مى شود. بنابراین توجه داشته باشید که تنها شستشوى سبزیها و میوه ها موجب رفع آلودگى نخواهد شد.
6ـ در زمان سمپاشى باید مواد غذایى و خوراکى را دور نموده و یا آنها را در ظروف دربسته نگهدارى کنید.
7ـ استفاده از وسایل ایمنى مانند ماسک و دستکش و کلاه مخصوص در زمان سمپاشى بسیار لازم است.
8 ـ در هنگام سمپاشى, کودکان و اعضاى خانواده باید از محل سمپاشى دور شوند.
9ـ سموم شیمیایى خیلى زود موجب مسمومیت و مرگ پرنده ها و ماهى هاى خانگى مى شوند.
10ـ قوطى هاى سموم را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
11ـ قوطى خالى سموم را زیر خاک دفن کنید.
12ـ بعد از سمپاشى به حمام بروید و از لبنیات بیشتر استفاده کنید.
13ـ در هنگام سمپاشى از خوردن و آشامیدن خوددارى نموده و از دخانیات استفاده نکنید.

تذکر:

اغلب آفات خانگى آنقدر بى اهمیت و کوچکند که نمى توانند خسارت چندانى به باغچه شما وارد کنند. از آن گذشته اگر کارى به کارشان نداشته باشید آنها توسط شکارچى هاى طبیعى که دسته اى از حشرات مفید هستند شکار خواهند شد. بنابراین نباید نگرانى زیادى در مورد آنها داشته باشیم. در هر حال حفظ سلامتى محیط زیست یک وظیفه ملى است, اجازه ندهیم آلوده شود.