پژواک نامه خوانندگان


 

پژواک

O دوست عزیز ((افسانه.س)) از اراک, سوال شما در بخش ((مشاوره)) پاسخ داده خواهد شد. در ضمن از طرحى که برایمان فرستاده اید متشکریم و آن را در همین بخش چاپ مى کنیم.

O خواهر بااستعداد ما ((مریم معارف وند)) از قم, 79 شعر از شما براى بخش ((سبز آسمونى)), در قالب هاى رباعى, مثنوى و غزل, به دستمان رسید. متإسفانه برخى از اشعارتان مشکل وزن دارند و برخى دیگر حرفشان کهنه شده است و یا اینکه تخیل برانگیز نیستند و ... لذا دفتر شعرتان را برایتان مى فرستیم و امیدواریم سه اثرى را که علامت زده ایم, پس از بازنویسى مجدد, برایمان ارسال کنید.

O دوست محترم مریم یزدانى گنجه از قم, متإسفانه اثرى که فرستاده اید, مناسب چاپ نیست و اشکالات بسیارى دارد. امیدواریم بعد از این شاهد آثار بهتر شما باشیم.

وقتى نامه و مجله ((پیام زن)) به دستم رسید, داشتم مجله را ورق مى زدم که ناگهان با دیدن چاپ مطلبم, آن چنان ذوق زده شدم که همه از تعجب دهانشان باز ماند. با تشکر از شما از خداوند مى خواهم که به شما طول عمر عنایت کند و سایه تان همیشه بالاى سر ما جوانان باشد.
هاجر مرادى ـ اصفهان
O دوست عزیز, ما نیز از دعاى خیر شما سپاسگزاریم و آرزو مى کنیم آثار بعدىتان هم شانس چاپ در مجله را داشته باشد.

از اولین نامه اى که خدمتتان ارسال نموده ام, تا به حال تمام نشریات پیام زن را مطالعه کرده ام و جاى خوشحالى است که اغلب مطالب این مجله از نظر محتوا و اطلاع رسانى, در درجه بالایى قرار دارد. اما در کنار امتیازات مثبت, دو مورد ضعف عمده دارد که امیدوارم به دو سوال زیر که مشکلات یادشده در آن نهفته است, پاسخگو باشید:
1ـ نشریه پیام زن در مشهد مقدس ضمن دیر رسیدن, خیلى کمیاب است. اینجانب براى خریدن یک شماره مجبور هستم تمام کیوسک مطبوعات را جستجو کرده تا بلکه شماره آن ماه را دریافت نمایم و آن اندک کیوسکى که نشریه شما را دارند به طور پراکنده به خرید پیام زن مبادرت مى ورزند و این براى علاقه مندان این نشریه جاى تإسف است. لطفا در حل این مشکل اقدام نمایید.
2ـ آیا نشریه پیام زن در مشهد مقدس دفتر نمایندگى دارد تا کسانى که خواهان تهیه مجله هستند بدون هیچ نگرانى به نمایندگى مربوطه مراجعه نمایند و بدون دردسر آن را دریافت کنند؟ لطفا در صورت مثبت بودن پاسخ, نشانى آن نمایندگى را جهت اطلاع خوانندگان شهر مشهد ابلاغ نمایید.
در ضمن در ویژه نامه عید نوروز سال 82 عوامل و دست اندرکاران پیام زن را معرفى نمایید تا خوانندگانى که مثل این حقیر, تازه به نشریه شما دل بسته اند, با آنها آشنا شوند.
ابوالفضل صمدىرضایى ـ مشهد
O برادر گرامى, با تشکر از اظهار لطف شما نسبت به مجله خودتان, باید گفت که شبکه توزیع نشریات در سراسر کشور گسترده مى باشد و برخى موسسات, توزیع مطبوعات در کل کشور را به عهده دارند. حال در این بین امکان دارد که ناهماهنگى هایى در این شبکه ایجاد شود و مجله دیر به دست خوانندگان برسد. ما نیز چون شما به این مشکل واقف هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این نقیصه برطرف شود.
شما براى تهیه مجله در مشهد مقدس مى توانید به آقاى ((محمد غفاریان)) نمایندگى ((پیام زن)) در خیابان ((ابن سینا)) مراجعه کنید و یا اینکه از بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامى در خیابان ((شیرازى)), مجله را تهیه نمایید. البته بهترین و راحت ترین راه, آن است که توسط همین برگه هاى اشتراک که در صفحه آخر مجله چاپ مى شود, مشترک شوید تا هر ماه مجله بدون مشکل به دستتان برسد.
اما در مورد خواسته شما امیدواریم بتوانیم به آن عمل کنیم.

O دوست باذوق ما, ((مینا فاطمى)) از کاشان, قطعه ادبى شما به دستمان رسید. امیدواریم طى نامه هاى بعدى, دیگر آثارتان را هم براى ما بفرستید. در هر حال مجله, پذیراى تمام اشعار و آثار ادبى دوستان مى باشد و بهترین مطالب را چاپ مى کند. ما نیز در این بخش به پاس زحمات شما, قسمتى از قطعه ادبى شما را مىآوریم. ((حیران چو برگ خزان در من نگریست; عجب اولین کس رخ زیباى مرا در شب دید. خوشحال خبرش را به قاصدک سپردم و آن هم به مهتاب رساند.))موفق باشید.

O برادر ارجمند, محمد نورى سوادکوهى با تخلص ((باران)) از قم, دو قطعه شعر شما توسط تشکل ((مجمع اسلامى بانوان)) به دست ما رسید. منتظر دیگر آثار ادبى شما هستیم.

O خواهر عزیز, ((صدیقه مشایخى)) از قم, مقاله ((رابطه زن و مرد از گذشته تا کنون)) به دستمان رسید. متإسفانه شیوه نگارش و قدرت پرداخت آن در حدى نیست که بتوانیم اثرتان را چاپ کنیم در ضمن برخى نظرات شما ناشى از عدم تحقیقات گسترده تان در این زمینه مى باشد, اما ما در همین بخش به چاپ بخشى از آن اکتفا مى کنیم: ((چرا میزان طلاق در کشورمان این قدر بالاست؟ چون زن امروز ما در مرحله برزخ به سر مى برد. از یک سو با شرایط جدیدى روبه رو است که حضور فعال ترش را در جامعه مى طلبد و از سویى دیگر, متإثر از تربیت و تفکر زن دیروز است و خود را دست کم مى گیرد. از طرفى, احساس خفقان مى کند و مى خواهد پوسته تنیده شده به دورش را بدرد و تولدى دوباره یابد. از طرف دیگر, از فرهنگ و تجربه لازم برخوردار نیست. وارد اجتماع مى شود و حضور فعال پیدا مى کند اما نمى تواند تعادلى بین انجام وظایف بیرون و درون خانه برقرار کند. خودش هم نمى داند حقوق واقعى اش چیست؟ نمى داند کجا حق با مرد است و کجا حق با اوست.))

نامه شما بزرگواران به دستم رسید ولى واقعا از این نامه ناراحت شدم. فکر مى کردم که بالاخره یکى از شعرهایم را در مجله ببینم. چیزى براى بچه هاى روستا دردناک تر از این نیست که کسى به آنها توجه نکند. همه شاعران به جامعه تعلق دارند و مهم براى من رساندن پیام و آگاه کردن دیگران است.آذر عبدىپور ـ تالش, لیسار
O شاعر نوپاى ما, مطمئن باشید که قصد ما متوجه کردن شما نسبت به اشکالاتتان مى باشد. اشعارى که در گذشته و طى این نامه برایمان فرستاده اید, متإسفانه در هیچ قالب شعرى نمى گنجند. ظاهرا به قول خودتان شعر نیمایى نوشته اید و معتقدید که این اشعار اصلا وزن و قافیه ندارند! ولى با این همه, مثل مثنوى براى تمام مصرع ها قافیه گذاشته اید, آن هم کلماتى که فقط در ظاهر با هم, هم قافیه هستند و اصلا نه از لحاظ آوایى و نه هجایى هیچ شباهتى به همدیگر ندارند و حتى قابل چاپ در بخش ((سبز آسمونى)) هم نیستند.
برخى از دوستان چون شما احساس مى کنند هر چیزى که به عنوان شعر به ذهنشان خطور کرد, ارزش نوشتن و چاپ کردن دارد, در صورتى که شعر باید در اندیشه شاعر پالوده شود و با توجه به اطلاعات قبلى شاعر در زمینه شعر و قوالب مختلف, به زبان بیاید.
امیدواریم با مطالعه بیشتر و دقت در اشعار بزرگان, روزى بتوانید بهترین شاعر روستا, شهر و حتى کشور خود شوید. توصیه مى کنیم از راهنمایى هاى بخش ((سرود فردا)) استفاده کنید.

نمى دانم چگونه از شما تشکر کنم. از چاپ آثارم و مجلاتى که برایم مى فرستید, واقعا متشکرم و دیگر حتى خجالت مى کشم که بنویسم, متشکرم.
مجتبى ثابتى مقدم ـ بایگ
O برادر گرامى, ما نیز از شما تشکر مى کنیم که قدردان توجهات و نامه هاى بسیار ما مى باشید. امیدواریم که بتوانید روزى یکى از بهترین نویسندگان کشور شوید.
موفق باشید.

اینجانب مایل هستم که آثار خود را در زمینه شعر و داستان در مجله شما به ثبت برسانم, لذا خواهشمندم رإى خود را در اولین فرصت به بنده اطلاع دهید تا شاید بتوانم همکارى افتخارى براى مجله مفید و سودمندتان باشم.
سکینه جعفرى ـ اصفهان
O دوست عزیز, براى همکارى با یک مجله باید حتما با انواع قالب هاى ادبى آشنا باشید و لااقل آنقدر به خودتان مطمئن باشید که مثلا مى توانید اثرى در قالب شعر و یا مقاله, براى یک مجله بنویسید. تمامى مجلات چون ((پیام زن)), آثار رسیده تمام خوانندگان را مورد بررسى قرار مى دهند و در صورت مناسب بودن اثر و رعایت اصول نگارشى و همچنین هماهنگى محتواى کار با اهداف مجله و ... آن مطلب را چاپ مى کنند. شما مى توانید آثار قوىتر خود را برایمان ارسال کنید تا در صورت برخوردارى از کیفیت ادبى و غیره در مجله چاپ شود.
پاینده و پیروز باشید.

O خواهر ((زهرا زندیه)) از قم, 26 قطعه ادبى و شعر شما به دستمان رسید, ولى متإسفانه چنان شتابزده کار کرده اید که هیچ کدام از آثارتان در نگاه اول قابل چاپ نیستند. البته آثار ((سیب)) و ((تولد)) قابلیت انتشار را دارند, به شرطى که با دقت تمام روى آنها کار کنید.
موفق باشید.