اخبار


 

اخبار

تإکید رهبر انقلاب بر حضور افراد متعهد در رشته هاى هنرى

رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با هیئت اسلامى هنرمندان, پشتیبانى مدیریتى و اقتصادى از عناصر مومن و متعهد در رشته هاى مختلف هنرى و فرهنگى را ضرورى خواندند و خاطرنشان کردند: هر حرکت اصیل هنرى که بر مضامین عالى مبتنى باشد, به روش هاى جدیدى در میان جوانان مشتاق و باصفاى کشور منجر مى شود. باید جوانان علاقه مند به هنر متعهد و تعالى بخش را دریافت و آنها را براى تإمین نیازهاى کشور تربیت کرد.
حضرت آیت الله خامنه اى با اشاره به تلاش هاى ظاهرا فرهنگى هنرى که براى تحریف تاریخ انقلاب و دفاع مقدس صورت مى گیرد, افزودند: انقلاب و حماسه دفاع مقدس مى تواند به عنوان منابعى بسیار غنى دستمایه تولید آثار هنرى برجسته قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب در ادامه ضعف هاى موجود در برخى رشته ها از جمله فیلمنامه نویسى, رمان و داستان نویسى را یادآور شدند و تصریح کردند در این زمینه ها نیز استعدادهاى خوبى وجود دارد که باید آنها را پرورش داد.

همایش ((آسیب شناسى روابط دختر و پسر)) برگزار شد

همایش ((آسیب شناسى روابط دختر و پسر)) با هدف طرح و بررسى ارتباط دو جنس مخالف با حضور جمعى از کارشناسان تربیتى و استادان دانشگاهها, برگزار شد.
بررسى عوامل زمینه ساز در ایجاد روابط نامناسب بین دختر و پسر, نقش آموزش در شکل گیرى روابط میان دو جنس مخالف, جایگاه دین و باورهاى مذهبى در تنظیم روابط صحیح دختر و پسر, پاسخگویى به تمایلات غریزى, ضرورت ها و واقعیت ها در برخورد با جنس مخالف, نقش نهاد خانواده در ساماندهى به روابط مطلوب میان دختر و پسر, معضلات اجتماعى و نقش آن در شکل گیرى روابط نامطلوب, از جمله محورهاى مورد بحث در این همایش بود.
همچنین بررسى ارائه تجربه اى موفق در رفتار معقول با جنس مخالف, باورهاى سنتى, نقش هویت یابى جنسى در رسیدن به رفتارهاى متعارف میان دختر و پسر, تفاوت هاى موجود در نگاه گذشته و حال جامعه ایران به روابط دو جنس مخالف و سیر تحولات آن و نقش تهاجم فرهنگى در نگاه جامعه امروز به روابط آنها; از دیگر محورهاى این همایش بود.

زنان لباس پلیس مى پوشند

معاون روابط عمومى نیروى انتظامى طى گفتگویى با خبرگزارى اعلام کرد, 4 هزار زن به زودى لباس پلیس مى پوشند.
وى گفت: دوره آموزشى این افراد رو به اتمام است و این نیروها به تدریج وارد کلانترىها خواهند شد. با در نظر گرفتن جوانب شرعى, نیاز اجتماعى ایجاب مى کرد از نیروى پلیس زن استفاده شود; لذا ما نیز براى 35 میلیون نفر از جمعیت زنان کشور و برقرارى امنیت, ضرورت احتیاج به پلیس زن را حس کردیم. این زنان از نیروهاى جدید نیروى انتظامى خواهند بود.
فرمانده مجتمع عالى انتظامى نیز به گزارش خبرگزارى, گفت: نیروى انتظامى نخستین سازمان در نیروهاى مسلح بعد از انقلاب اسلامى است که از زنان به عنوان ((افسر)) استفاده مى کند. بیش از 400 پلیس زن, از مهرماه سال آینده با درجه ((ستوان دوم)) فعالیت خود را در نواحى انتظامى سراسر کشور آغاز خواهند کرد که نخستین گروه افسران زن پس از پیروزى انقلاب اسلامى خواهند بود.
وى افزود: دانشجویانى که در این مجتمع در حال تحصیل اند در شش رشته ((کشف جرایم)), ((اطلاعات)), ((راهنمایى و رانندگى)), ((رایانه)) و ((ادارى)) آموزش مى بینند و پس از فارغ التحصیلى در همین دوایر در کلانترىها و نواحى انتظامى کشور مشغول به کار مى شوند.
فرمانده مجتمع عالى انتظامى در باره نوع پوشش زنان پلیس نیز گفت: یونیفورم آنان شامل مانتو و شلوار است اما بر حسب مإموریت هاى خود, لباس رسمى, لباس تشریفات, لباس کار ویژه و حتى لباس اسکى خواهند داشت. همچنین پانچوبارانى که لباسى شکیل و زیباست براى آنها طراحى شده است. لباس عملیات به گونه اى است که حجاب به عنوان عاملى علیه خود زنان استفاده نشود. پوشیدن چادر در موقع عملیات نیز اجبارى نیست.

اشتغال تمام وقت زنان زندگى خانوادگى را مختل مى کند

رئیس مرکز امور مشارکت زنان از دستگاههاى ذىربط خواست, تهیه و تدوین الگوى مطلوب اشتغال زنان را در دستور کار خود قرار دهند.
خانم شجاعى در این باره گفت: تهیه الگویى مطلوب براى اشتغال زنان, که هم کرامت زن را لحاظ کند و هم فشار جسمانى بر او وارد نکند, ضرورى است. بر اساس این الگوى مطلوب, زن در حالى که حضور اجتماعى فعال دارد مى تواند فرصت بازسازى معنوى و تقویت قوه خلاقیت خود را پیدا کند, ضمن آنکه وظیفه اصلى مادرى و همسرى خود را به نحو احسن انجام دهد.
مشاور رئیس جمهور, استقبال تمام وقت بانوان در ساعت کارى را عامل اصلى ناهماهنگى در اجراى مسئولیت هاى خانوادگى دانست و از مسئولان و برنامه ریزان خواست براى کاهش فشار مضاعف به زنان و پایدار شدن محور خانواده اقدام کنند.

امکان تحصیل در رشته مدیریت خانه براى زنان خانه دار

با تلاش معاونت آموزش و پژوهش مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهورى و به منظور ارتقاى سطح علمى و فرهنگى زنان, پس از این زنان خانه دار مى توانند بدون شرکت در کنکور در رشته مدیریت خانه تحصیل کنند.
زنان خانه دار مى توانند به صورت حضورى در دانشکده علوم شهرى و به شکل سراسرى و غیر حضورى از طریق شبکه آموزشى صدا و سیما, به تحصیلات خود ادامه دهند و مدرک کاردانى مدیریت در خانه را دریافت نمایند.
با تصویب این طرح زنان مى توانند به مهارت هاى مدیریت خانه دست یابند تا هم سطح علمى آنها در حوزه خانواده ارتقا یابد و هم فرصت هاى مناسب علمى, مدیریتى و اجتماعى مشارکت زنان در جامعه فراهم شود.
مدیر آموزش دانشگاه علوم شهرى و مشاور رئیس دانشگاه علمى ـ کاربردى نیز در این ارتباط گفت: زن, مدیر برنامه ریزى, هدایت, نظارت و ارزیابى کننده کلیه امور اعم از اقتصادى, اجتماعى, فرهنگى و تربیتى خانواده است. بر همین اساس با کاربرد مدیریت علمى در خانه و خانواده, علاوه بر اینکه زمینه ارتقاى سطح بهره ورى ملى مشارکت زنان فراهم خواهد شد, نقش مدیریتى زنان در توسعه اقتصاد ملى نیز از طریق اصلاح الگوى مصرف, شناسایى و معرفى مى شود.

همایش ((زن و سینما)) برگزار شد

همایش ((زن و سینما)) به منظور بررسى وضع زنان در سینماى ایران و جهان, در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این همایش جلساتى با حضور کارشناسان سینمایى و منتقدان بر پا شد و در آن موضوعاتى چون ((ستاره سازى)), ((زن در گونه هاى مختلف سینمایى)), ((زن در سینماى پس از انقلاب)), ((زن در فیلم هاى دهه نود)) و ((زن در ادبیات و سینماى ایران)) بررسى شد.
این همایش در چهار بخش: بررسى آثار سینماگران زن جهان; چشم انداز, با نمایش چند فیلم کوتاه برگزیده با موضوع زن در سینما; نگاه ویژه, با نمایش آثار سینماگرانى که نگاه ویژه اى به حضور زن در سینماى ایران و جهان داشتند و همچنین بخش آزاد, که اختصاص به سخنرانى هاى تخصصى در باره مبحث زن در سینما داشت, برگزار شد.
دبیر همایش خبر داد که از سال آینده این همایش با حضور منتقدان و فیلمسازان خارجى به صورت بین المللى برگزار خواهد شد.

مقاومت زنان و جنگ در قاب تصویر

نخستین آلبوم عکس از حضور زنان در دفاع مقدس تهیه و منتشر شد. در این آلبوم فداکارىهاى بانوان در دوران جنگ تحمیلى ثبت شده است. این حضور شامل مراحل مختلف دفاع مقدس و فعالیت زنان در این ارتباط مى باشد.
در این آلبوم عکس هایى از مقاومت زنان در شهرهاى مرزى, شرکت آنان در آمادگى هاى دفاعى, فعالیت زنان در ستادهاى پشتیبانى جبهه و جنگ, حضور زنان در تبلیغ و حمایت معنوى از اعزام مردان به جبهه و ... به نمایش گذاشته شده است.
گفتنى است این آلبوم از سوى مشاورت امور بانوان بنیاد حفظ آثار و ارزش هاى دفاع مقدس, تهیه و منتشر شده است.

صندوق جمعیت سازمان ملل به زنان محروم وام مى دهد

وزیر همکارى اقتصاد و توسعه آلمان در یک همایش مطبوعاتى با استناد به گزارش سالیانه صندوق جمعیت سازمان ملل در سال 2002 گفت: این صندوق طرح ها و پروژه هاى مختلفى را براى ارتقاى موقعیت شغلى زنان در پنج شهرستان دوردست ایران به مرحله اجرا در آورده است. مناطقى از استان هاى سیستان و بلوچستان, گلستان, کردستان و اسلامشهر به سختى قابل رفت و آمد بوده و از لحاظ بهداشتى و تعلیم و تربیت در شرایط بدى قرار دارند, لذا مورد سرمایه گذارى صندوق جمعیت سازمان ملل مى باشند.
همچنین صندوق جمعیت سازمان ملل در همکارى با جمعیت زنان ایران, طى این برنامه آموزش هاى تخصصى و لازم را در مشاغل مختلف به بانوان بى بضاعت ارائه مى کند.
در چارچوب کمک هاى مالى این صندوق, بانوان بى بضاعت مبالغى را به صورت وام دریافت مى کنند تا به کمک آن بتوانند در زمینه هاى پرورش دام, قالى بافى, خیاطى و ماهیگیرى به امرار معاش بپردازند.

پنج درصد نوزادان با بیمارىهاى ژنتیکى به دنیا مىآیند

وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکى در پیامى به دومین همایش ((ژنتیک معلولیت ها)) گفت: سالانه تا حدود 5% از نوزادانى که زنده متولد مى شوند, دچار بیمارىهاى ارثى و ژنتیکى و ناهنجارىهاى مادرزادى هستند.
وى بیمارىهاى ارثى و ناهنجارىهاى مادرزادى را معضل بزرگى براى کل کشورهاى جهان ذکر کرد و گفت: بیمارىهایى مثل تالاسمى, هموفیلى, ناتوانایى هاى نوروماسکولارو, ناشنوایى, نابینایى, عقب ماندگى ذهنى از جمله بیماران ارثى هستند.
وى با تإکید بر ضرورت مشاوره ژنتیک و آزمایش هاى قبل از ازدواج, و قبل از تولد فرزند براى خانواده هاى در معرض خطر, افزود: در این زمینه با تشکیل شبکه مشاوره ژنتیک کشورى در دانشگاه علوم بهزیستى و گسترش خدمات توانبخشى گام اساسى برداشته شده است.

افزایش قتل هاى ناموسى در پاکستان

دفتر کمیسیون حقوق بشر در پاکستان اعلام کرد, شمار قتل هاى ناموسى این کشور نسبت به سال گذشته, 25 درصد رشد کرده است.
اتهام 461 زنى که در سال 2002 به دست اعضاى خانواده شان در پاکستان کشته شده اند, رفتارهاى نامشروع بوده است. بیشتر این قتل ها به دست مردان و به دلیل آنچه که صیانت از شرافت خانواده شان مى نامند, صورت گرفته است. رفتارهایى چون داشتن روابط نامشروع, صحبت کردن با مردان و یا قرار ملاقات با آنها, قربانى تجاوز شدن, و حتى ضعف در مهارت آشپزى, از دید بسیارى از مردان پاکستانى, زنان را مستحق مرگ مى کند.
انگیزه قتل هاى ناموسى بیشتر به این عقیده مردان برمى گردد که قتل زن خاطى, حیثیت خانواده را حفظ مى کند. لذا زنا, مورد تجاوز واقع شدن و حتى آشپزى بد زنان در پاکستان, مى تواند مرگ این زنان به دست دیگر اعضاى خانواده را در پى داشته باشد.

راهیابى زنان به صحنه سیاست در امارات

زنان کشور بحرین از امسال براى اولین بار اجازه نامزد شدن در انتخابات مجلس قانونگذارى را پیدا کرده اند. این در حالى است که در کشورهاى قطر و عمان نیز زنان مى توانند به سمت هاى دولتى دست بیابند اما در عربستان سعودى و کویت زنان امکان فعالیت سیاسى به صورت کامل را ندارند.
یک زن که دبیر کل اتحادیه عمومى زنان امارات متحده عربى است, اعلام کرده است که به زودى نخستین عضو زن براى مجلس مشورتى فدرال این کشور انتخاب خواهد شد.
وى پیروزمندى زنان اماراتى در عرصه هاى مختلف را, راهى براى ورود زنان به صحنه سیاست دانست و اظهار امیدوارى کرد که به زودى زنان در لباس اعضاى دولت دیده مى شوند.

تلاش یونیسف براى سوادآموزى دختران

مدیر اجرایى یونیسف اعلام کرد این سازمان در صدد است فعالیت هاى خود را به منظور گسترش سوادآموزى دختران در 25 کشور آفریقایى و آسیایى متمرکز کند.
وى گفت: با اجراى این برنامه ها تا سال 2005 تمام دختران باسواد خواهند شد. در حال حاضر حدود 120 میلیون کودک در سراسر جهان هرگز به مدرسه نرفته اند که در این میان تعداد دختران بیشتر است.
قرار است برنامه مورد نظر سازمان یونیسف در کشورهاى بورکینافاسو, چاد, جیبوتى, نیجریه, سودان, زامبیا, اتیوپى, تانزانیا و اریتره در قاره آفریقا و کشورهاى بنگلادش, هند, نپال, پاکستان, افغانستان, یمن و ترکیه در قاره آسیا اجرا شود.