زنان برگزیده بخش کشاورزی سال معرفی شدند


 

طى مراسمى در هفته جهاد کشاورزى
زنان برگزیده بخش کشاورزى سال معرفى شدند

سیدهمایون سجادى

اشاره:

با هدف ارج نهادن به تلاش ارزنده تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزى کشور که توانسته اند با بهره مندى از منابع و استفاده بهینه از امکانات و سرمایه, به تولیدى مطلوب از نظر کمى و کیفى دست یابند, همچنین به منظور تشویق و ترغیب افراد به امر سرمایه گذارى و فراهم کردن زمینه رقابت سازنده و سالم میان تولیدکنندگان بخش کشاورزى و معرفى الگوهاى مناسب, طى مراسم باشکوهى که در تهران به مناسبت هفته جهاد کشاورزى (14 ـ 8 دىماه) برگزار شد, از 91 نفر, برگزیدگان بخش کشاورزى کشور در زمینه هاى مختلف تجلیل به عمل آمد. درخشش 12 نفر از بانوان میهن اسلامى مان در این میان قابل توجه بود. بانوانى که دوشادوش برادران خود در عرصه هاى مختلف بخش کشاورزى افتخار آفریدند. آنچه مى خوانید معرفى اجمالى این بانوان خستگى ناپذیر است که توانسته اند با تلاش خالصانه و بى دریغ خود به عنوان نمونه ها و برگزیدگان بخش کشاورزى به جامعه معرفى شوند.

زهرا نوجردى
مدیرعامل شرکت تعاونى برگزیده کشورى زنان روستایى

شرکت تعاونى زنان تولیدکننده روستایى فدک سرخنکلاته شهرستان گرگان در استان گلستان با مدیرعاملى خانم نوجردى از جمله شرکت هاى تعاونى موفق است که توانسته با ایجاد انگیزه در میان زنان روستایى, آنان را به مشارکت در شکل گیرى تشکل هاى اقتصادى ویژه زنان, ترغیب کند. در حال حاضر 191 نفر از زنان روستایى در شرکت مذکور عضویت دارند و 9 نفر نیز در اداره شرکت اشتغال دارند. شرکت تعاونى یادشده با تحت پوشش داشتن فعالیت هاى زنان روستایى یک روستا در انجام فعالیت هایى نظیر پرورش قارچ, صنایع دستى و اجراى طرح هاى مختلف کشاورزى فعال است و داراى یک باب فروشگاه در شهرستان گرگان مى باشد.

مریم بهإالدینى
پرورش دهنده برگزیده ماهى

واحد تولیدى تحت مدیریت این بانوى 37 ساله در قالب شرکت تعاونى در بخش ارژن شهرستان شیراز در زمینه پرورش ماهى فعال است. این شرکت مجوز تولید رسمى 50 تن ماهى را داراست, که در این سطح هم اکنون 200 تن برداشت محصول دارد. مساحت استخرهاى پرورش ماهى شرکت 5000 مترمربع است و قادر به تولید ماهى در واحد سطح (مترمربع), 45 کیلوگرم طى یک دوره پرورش 7 تا 9 ماه مى باشد.
از عوامل موفقیت خانم بهإالدینى رعایت اصول بهداشتى و تغذیه, استفاده از غذاى مناسب در واحد تولیدى, ارتباط مستمر با مدیریت شیلات استان, مراکز علمى و دانشگاهى و همچنین شرکت در فعالیت هاى آموزشى ـ ترویجى کشاورزى است.

آمنه جعفرزاده
گاودار صنعتى زن, برگزیده کشورى

این بانوى تلاشگر, ساکن روستاى بختیار شهرستان ساوجبلاغ در استان تهران, حدود 7 سال است که به پرورش گاو شیرى اشتغال دارد. او 40 ساله و داراى مدرک کارشناسى رشته پرستارى است و در حال حاضر 13 رإس گاو با تولیدى بالغ بر 30 تا 40 کیلوگرم شیر, داراست. در واحد دامدارى خانم جعفرزاده, سیلو, سم چین, انبار علوفه و کنستانتره, شعله افکن, اتاق کنترل و ... وجود دارد و تست هاى دامپزشکى سل و بروسلوز به طور مستمر انجام مى شود. علاوه بر موارد فوق, نکات بهداشتى در این واحد تولیدى به طور کامل رعایت مى شود. همچنین وى مطالعات زیادى در ارتباط با پرورش گاو داشته, و همواره از فعالیت هاى آموزشى ـ ترویجى کشاورزى بهره مند شده و از این گونه برنامه ها استقبال مى کند.

طوبى فلاحتى ژاله
برگزیده کشورى در رشته مرغدارى واحد گوشتى

این بانوى برگزیده اهل دیار محروم سیستان و بلوچستان است. ساکن روستاى حیدرى بخش مرکزى شهرستان زابل; از سال 1377 مبادرت به احداث واحد مرغدارى گوشتى کرد و تاکنون توانسته با کوشش مجدانه خود ظرفیت واحد تولیدىاش را به 20 هزار قطعه مرغ گوشتى برساند. از جمله عوامل موفقیت و برگزیده شدن خانم فلاحتى ژاله رعایت نکات بهداشتى و فنى در سالن هاى پرورش مرغ, کاهش میزان تلفات به زیر 2 درصد در هر دوره پرورش, پیشگام بودن در تبادل اطلاعات فنى با سایرین و حضور فعال و مستمر در کلاس هاى آموزشى و فرا گرفتن آموخته ها و اطلاعات علمى جدید است. وى همچنین در امر واکسیناسیون بموقع در روند تولید جدى بوده و با راههاى مختلف از بروز بیمارىهاى گوناگون و اشاعه آن جلوگیرى کرده است.

بتول ادیب
باغدار برگزیده کشورى

خانم ادیب باغدار شهرستان نیشابور در استان خراسان متولد 1325 با تحصیلات مقطع دیپلم, به لحاظ مدیریت عالى در امر باغدارى و کشاورزى به عنوان باغدار برگزیده زن انتخاب و معرفى شده است. وى پس از فوت همسرش در سال 1367 با وجود داشتن 3 فرزند کوچک, ضمن استمرار بخشیدن به فعالیت همسر مرحومش, حوزه فعالیتش را در حد زیادى گسترش داده به طورى که نامبرده در حال حاضر 170 هکتار از اراضى کشاورزى را به زیر کشت پسته, گندم, جو و چغندرقند برده است.
این بانوى باغدار با جدیت فراوان همواره یافته هاى جدید علمى را در جهت افزایش کمى و کیفى محصولات به کار مى گیرد و از توصیه هاى علمى و عملى متخصصان امر بهره مى برد.
جدیت و پشتکار وى موجب اشتغال بیش از 9200 نفر روز از افراد بومى را فراهم کرده است.

فاطمه مردانى اصل
مسئول برگزیده کشورى خانه ترویج

خانم مردانى اصل با تحصیلات مقطع دیپلم, ساکن روستاى پسده از بخش لاجان شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربى از جمله بانوان جوان میهن اسلامى است که با مدیریت شایسته و هدایت خردمندانه خود, کانون آموزشى ـ ترویجى (خانه ترویج) را به پایگاه افزایش اطلاعات و آگاهى هاى روستائیان تبدیل کرده است. وى طى 5 سال فعالیت در زمینه آموزش هاى مرتبط با بخش کشاورزى و مسائل فرهنگى در محل روستاى خود, 20 روستاى مجاور را نیز از خدمات خانه ترویج بهره مند کرده است. تنوع فعالیت هاى این پایگاه آموزشى در نوع خود جالب توجه بوده و نشان از توان بالا و پشتکار این بانوى 22 ساله دارد. برخى از این فعالیت ها عبارتند از: اجراى دوره هاى ترویجى در راستاى توسعه روستاها, برگزارى مسابقه هاى مختلف (ترویجى, فرهنگى, ورزشى) اجراى مراسم و آئین ها به مناسبت هاى مختلف برگزارى نمایشگاههاى صنایع دستى و محصولات کشاورزى و اجراى طرح معرفت.

فاطمه قلى زادگان
مدیرعامل شرکت تعاونى برگزیده کشورى زنان تولیدکننده روستایى

این بانوى 42 ساله ساکن بخش محمدیه شهرستان قزوین داراى تحصیلات دیپلم به عنوان موسس و مدیرعامل شرکت تعاونى زنان روستایى در زمینه دامدارى, در سطح کشور مطرح شده است.
تعاونى مذکور از سال 1377 با دریافت پاسخ نامه خود از دفتر جناب آقاى خاتمى, ریاست محترم جمهورى اسلامى ایران به طور رسمى فعالیت خود را با یکصد رإس گاو نژاد آمیخته آغاز کرد, سپس با همکارى هفت نفر از زنان علاقه مند, تعداد گاوهاى دامدارى را به 300 رإس رساندند. میزان سرمایه گذارى براى تإسیس شرکت بالغ بر 1300 میلیون ریال بود که توسط اعضا و بخش دولتى تإمین شده است. تعاونى تحت مدیریت خانم قلى زادگان در زمینه صادرات گوشت فعال است. به گفته وى, شرکت در برنامه هاى آینده خود, در صدد راه اندازى واحد گاودارى شیرى و طرح تبدیل شیر به لبنیات, گسترش اشتغال زایى از طریق توسعه شرکت تعاونى و تولید بیشتر گوشت قرمز براى مصارف داخل و خارج مى باشد. خانم قلى زادگان علاوه بر فعالیت در زمینه دامدارى, در انجام فعالیت هاى ورزشى و تربیت بدنى نیز موفق بوده به طورى که داراى کمربند مشکى کاراته مى باشد.

پروین ربیعى
مددکار برگزیده ترویجى کشور

خانم ربیعى با 25 سال سن و تحصیلات تا مقطع دیپلم از شهرستان شیروان چرداول در استان ایلام به عنوان مددکار برگزیده کشورى در زمینه انجام فعالیت هاى آموزشى ـ ترویجى انتخاب و معرفى شده است. وى طى هفت سال فعالیت در برقرارى و ارتباط مستمر با کارشناسان, مروجان و زنان روستایى با هدف انتقال یافته ها و نوآورىهاى علمى, درخشش چشمگیرى داشته است. خانم ربیعى ضمن ترغیب زنان روستایى به شرکت فعال در برنامه هاى آموزشى و ترویجى و به کارگیرى توصیه هاى نوین, آنان را به مشارکت در اجراى طرح هاى جدید در سطح منطقه مانند کاشت زعفران, پرورش قارچ صدفى, کشت انواع سبزى در منازل و فعالیت هاى فرهنگى مختص زنان, تشویق مى کند که تا کنون اثرات بسیار مفیدى داشته است.

مهوش حسینى
کشاورز برگزیده کشورى

خانم حسینى ساکن روستاى وحدتآباد شهرستان دیر در استان بوشهر با 31 سال سن از دیگر زنان برگزیده بخش کشاورزى است که توانسته با تلاش و تقویت روحیه خودباورى, این افتخار را از آن خود کند. وى در سال 1363 با تعداد 300 رإس گوسفند (بز و میش) فعالیت خود را آغاز کرد, اما به دلیل بروز پدیده خشکى در منطقه و کمبود علوفه و سایر امکانات, مجبور به فروش دام ها شده و اقدام به خرید 20 رإس گاو مى کند. در حال حاضر علاوه بر گاودارى, به امر کاشت و داشت گندم, جو و گوجه فرنگى نیز اشتغال دارد.
از جمله عوامل موفقیت خانم حسینى, شرکت در فعالیت هاى آموزشى و عمل کردن به توصیه هاى ارائه شده از سوى متخصصان کشاورزى است. وى همچنین با انواع ماشینآلات کشاورزى از جمله رانندگى با تراکتور و کار با انواع پمپ هاى آبى آشنایى دارد.

رقیه سیفى
صنعتگر برگزیده کشورى (صنایع دستى)

خانم سیفى از روستاى عربلوىبیشه شهرستان ارومیه در استان آذربایجان غربى نیز در جمع برگزیدگان بخش کشاورزى جاى گرفته و با داشتن 22 سال, عنوان بهترین صنعتگر صنایع دستى زن را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. و این نیست مگر با همت عالى و سعى وافر.
این بانو که از سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرده, در زمینه هاى کنده کارى بر روى عصا, گلدان, سینى و ... اشتغال دارد. از تلاش هاى قابل تحسین وى آموزش 9 نفر کارآموز, اشباع و خشک کردن چوب و شرکت در نمایشگاههاى بین المللى اصفهان و تهران است.

مستوره خالق دوست
فرشباف برگزیده کشور

خانم خالق دوست از اهالى روستاى آغ تپه شهرستان شاهین دژ در استان آذربایجان غربى است و 22 سال سن دارد. وى مدت 10 سال است که به صورت تمام وقت همراه سه خواهر دیگرش به تولید فرش مشغول است و سالانه بیش از 18 مترمربع فرش مى بافد. آنچه موجب برگزیده شدن وى به عنوان فرشباف نمونه در سطح کشور شده, استفاده از نقشه و طرح هاى جدید با ابزار کار و مواد اولیه مناسب است. همچنین دقت و مهارت و ارتباط با بازار و تولید فرش هاى مورد پسند بازار را نیز باید به این عوامل افزود, به طورى که به رغم رکود حاکم بر بازار فرش, تولیدات این بانو و خواهرانش بى درنگ به فروش مى رسد. خانم خالق دوست زکات دانسته ها و تجارب خود را به بهترین وجه ممکن, با آموزش 40 نفر از دختران و زنان که اینک هر یک استادکار شده اند, ادا کرده است.

شهیندخت سرلتى
واحد تولیدى برگزیده صنایع تبدیلى کشاورزى

این بانوى برگزیده کشورى ساکن روستاى لاله زار شهرستان بردسیر در استان کرمان با تحصیلات کارشناسى در زمینه تولید عرقیات گیاهى و گلاب با نام بازرگانى شرکت گلاب زهرا فعال است. وى از سال 1361 فعالیت خود را با تولید انواع گلاب, عرقیات و اسانس هاى گیاهى با اشتغالآفرینى براى 27 نفر آغاز کرد که موجبات رونق کشاورزى و اقتصادى منطقه را فراهم آورده است. خانم سرلتى به عنوان مجرى طرح, از جمله بنیانگذاران گلستان گل محمدى در منطقه بوده که با سرمایه ثابت 25090 میلیون ریال فعالیت مى کند. این واحد تولیدى داراى ماشینآلات مدرن و داراى گواهینامه هاى استاندارد داخلى و خارجى است. محصولات واحد تولیدى گلاب زهرا به اکثر کشورهاى اروپایى و آمریکایى صادر مى شود. خانم سرلتى نیز به امر آموزش و ترویج گلکارى اهتمام خاص مى ورزد.
مجله پیام زن ضمن تبریک به این بانوان برگزیده, براى همه زنان روستایى آرزوى موفقیت دارد. باشد تا در جامعه اى که به یارى خداوند و در فضاى معطر به نام شهیدان ایران اسلامى, علم استقلال و آزادى را به دوش گرفتیم, سرافراز باشیم.