طراوت زندگی و زناشویی


 

طراوت زندگى و زناشویى

یکى از مهمترین نهادهاى موثر در تربیت و رفتار آدمى, سازمان خانواده مى باشد. چرا که محیط خانوادگى اولین و بادوام ترین عامل در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان و زمینه ساز رشد جسمانى, اخلاقى, اجتماعى, عقلانى و عاطفى آنهاست. نهاد خانواده نخستین پایگاه انتقال عناصر فرهنگى (عقاید, آداب و سنن, دانش ها, مهارت ها و ...) به نسل جدید و از جمله عوامل موثر در ایجاد تمدن و فرهنگ بشرى و رشد و شکوفایى استعدادهاى انسان ها مى باشد و از همین رو است که امر ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام مورد تإیید فراوان قرار گرفته و در باره اهمیت این امر رسول خدا(ص) فرموده است: ((هیچ بنایى در اسلام محبوب تر از بناى ازدواج در پیشگاه خداوند نیست.))
براى تشکیل خانواده داشتن انگیزه و آشنایى با کارکردهاى آن به تنهایى کافى نیست و مى بایست هر فرد با معیارها و عوامل مناسب در امر ازدواج و تشکیل خانواده اى متعادل آشنا باشد. این عوامل و معیارهاى مناسب مى توانند از این قرار باشند 1ـ تناسب اعتقادى, مذهبى, 2ـ تناسب فرهنگى, 3ـ حسن خلق, 4ـ تناسب ظاهرى, 5ـ تناسب سنى, 6ـ تناسب هوشى, 7ـ تناسب خانوادگى, 8ـ سلامت جسمانى و 9ـ سلامت روانى و عقلى.
با این تفاصیل بناى زندگى مشترک زن و مرد و به تعبیر دیگر تشکیل خانواده همچون صدفى است که اگر درست و اصولى بنا نگردد هرگز گوهرى در آن پرورش نخواهد یافت. هدف از تشکیل زندگى مشترک صرفا رفع نیازهاى جنسى, مادى و اقتصادى نمى باشد بلکه هدف ایجاد یک کانون محبت و تفاهم و رسیدن به تعالى و سعادت و تکامل مى باشد. هر انسانى به حکم خلقت در مسیر زندگى خویش و در فراز و نشیب هاى سخت و دشوار به مونس و غمخوارى و انیس و همراهى نیازمند است. بهترین و شایسته ترین فردى که مى تواند پاسخگوى این نیاز اساسى و مهم باشد همسرى خوب, شایسته و مهربان مى باشد. به عبارت دیگر انسان ها با ازدواج است که به کمال مى رسند. اما عواملى در زندگى مشترک وجود دارند که با توسل به آنها مى توان به سازگارى, تفاهم و سعادت در زندگى زناشویى رسید. یکى از این عوامل اخلاص مى باشد. چنانچه خلوص, پاکى, سادگى و بىآلایشى در زندگى زناشویى وجود نداشته باشد زندگى مشترک به صحنه اى پر از جنگ و جدال تبدیل گشته و صفاى خود را از دست مى دهد. از دیگر عوامل, صداقت مى باشد. چنانچه در زندگى مشترک مسئله یا مطلبى باشد اما زن و مرد آن را از یکدیگر پنهان بدارند یا به دروغ متوسل بشوند پایه و اساس زندگى متزلزل مى گردد. از تعهدات مهم زندگى زناشویى که تداوم و سلامت زندگى مشترک را تضمین مى نماید تکیه بر صداقت, درستى و راستى مى باشد.
صداقت و صمیمیت در زندگى زناشویى هنگامى محقق مى گردد که زن و مرد هر یک به دیگرى اعتماد و اطمینان داشته باشند. از دیگر عوامل خوب گوش دادن است. اصولا حوصله و بردبارى از لوازم زندگى اجتماعى و خانوادگى مى باشد. چنانچه زن و مرد در زندگى خود نتوانند حرف و خواسته هاى همدیگر را با بردبارى, حوصله و شکیبایى گوش کنند و قرار باشد هر یک مشکل خود را به تنهایى رفع و رجوع نماید کوچک ترین موضوع در محیط خانه مشکلآفرین شده و بار زندگى زناشویى چنانکه باید به منزل نمى رسد. از دیگر عواملى که مى توان به آن اشاره داشت ازخودگذشتگى و بردبارى مى باشد. زن و مرد در برابر همدیگر باید داراى روحیه ایثار و ازخودگذشتگى باشند. زناشویى و زندگى مشترک در راستاى خود و در بطن خود با سختى ها و مشکلات همراه مى باشد اما براى ممانعت از اینکه زندگى با تلخى و تلخکامى همراه نشود زن و شوهر باید در کنار یکدیگر ازخودگذشتگى و ایثار داشته باشند و در سختى ها و مشقات زندگى از خود صبورى و بردبارى نشان بدهند. در کنار این, زن و شوهر باید همیشه براى زندگى خود و زندگى دیگران آرزوهاى خوب و زیبا داشته باشند و طراوت زندگى را با ناسپاسى, پرخاشگرى, بدبینى, ناامیدى و افسردگى سپرى نسازند. زن و شوهر باید نسبت به همدیگر مهربان بوده و یکدیگر را دوست بدارند و همواره در غم و شادى و رنج و راحتى, همدیگر را درک نمایند.