سرود فردا

نویسنده


 

سرود فردا

الهه رضایى

اعظم.م ـ الشتر ـ لرستان

دوست عزیز, اینکه داراى حس رقیق شاعرانه هستید قابل تقدیر است, اما قبل از آنکه شعر بگویید مى بایست با قواعد و اصول اولیه شعر آشنایى حاصل کنید. بخصوص اینکه خواسته اید در قالب سنتى شعر بسرایید.
به شما توصیه مى کنیم کتاب هایى راجع به عروض و قافیه مطالعه فرمایید و سپس اقدام به سرودن شعر نمایید, چرا که تمامى مصرع هاى شعرتان داراى اشکال وزنى و عروضى است و بدین صورت نمى توان به نقد معنا پرداخت. با تشکر و امید بهروزى و موفقیت شما دوست خوب.

سمیه آزادى ـ قم

شعر ((این صداى گام کیست)), شعر ضعیفى است, البته عارى از نقاط قوت نیست اما در کل از حیطه شعر خارج است و ما چون احساس مى کنیم مى توانید بهتر از این بگویید, از نقد آن صرف نظر مى کنیم. شعر ((بوى باران)), هم به همین صورت است. فکر مى کنیم شما در سرودن شعر سنتى دچار اشکال مى شوید. گرچه علاقه اى به نقد این گونه اشعار نداریم, اما براى اطلاع شما شاعر جوان مى گوییم که در شعرتان ((کرده این دل)) ردیف است که در تمام مصرع ها به جز مصرع پایانى به عینه تکرار شده است. قبل از ردیف ملزم به آوردن قافیه هستیم. قافیه حروفى است که در مصرع ها تکرار مى شود, مثلا در واژه هاى ((باران)) و ((گلدان)) الف و نون حروف قافیه هستند. بارها گفته ایم و بار دیگر مى گوییم که حروف الحاقى جزو قافیه محسوب نمى شوند, مثلا ((مردان)) با ((باران)) قافیه نمى شود چرا که الف و نون در ((مردان)) الف و نون جمع است و الحاقى است, پس ((مرد)) با ((باران)) قافیه نمى شود. همین طور شما در شعر خود, ((باران)) را با ((چشمه سار)) و ((آسمانى)) و ((پیچید)) قافیه کرده اید و این اشتباه است.
اما شعر ((و من)) از آغاز تا جمله ((من غروب غم گرفته بارانم)) خوب است اما از آنجا به بعد هم زبان شما عوض مى شود و هم معنا دچار تنزل مى گردد. در کل فکر مى کنیم در عرصه شعر سپید مى توانید بهتر فعالیت کنید و موفق تر باشید. منتظر آثار بعدى شما هستیم.

احمد باقریان ـ جهرم

دو شعر با عنوان ((پناه به آستان الهى)) و ((دلبرى دیگر)) از شما دریافت کردیم. خوشبختانه هیچ ایراد وزنى و عروضى در شعرتان مشاهده نمى شود و شما از معدود افرادى هستید که شعر سنتى بدون ایراد عروضى برایمان مى فرستید. اما اگر جسارت نباشد باید بگوییم که فکر مى کنیم اگر با همین ذوق روان بتوانید زبان شعرى خود را عوض نمایید و کمى امروزىتر بسرایید, به مراتب موفق تر خواهید بود. در هر حال از اینکه به طور مداوم با ما مکاتبه مى کنید, متشکریم. ضمنا نامه و شعر شما را به سرکار خانم گنجى ارجاع دادیم.

جمیله کریمى خواه ـ شیراز

در زمینه اى که مى خواهید کار کنید فکر مى کنیم اگر کتاب هاى آقاى موسوى گرمارودى را مطالعه کنید موثر باشد. اما همان طور که همیشه در نقد آثار دوستان دیگر گفته ایم اگر بخواهیم شعر سنتى بگوییم حتما باید با تمام قواعد و اصول آن آشنا باشیم و متإسفانه دوستان عزیز بدون آشنایى اقدام به سرودن مى نمایند و این باعث عدم موفقیت آنها مى شود. شعر شما نیز کمابیش اشکال دارد. مثلا همین بیت:
قلب من با یاد زهرا مى تپد
جسم من جان با یاد زهرا مى دهد
را اگر با حذف واژه ((جان)) زیر هم بنویسیم به این صورت در مىآید:
قلب من با یاد زهرا مى تپد
جسم من با یاد زهرا مى دهد
همان طور که مى بینید این بیت بدون یادگیرى تکنیک هاى عروضى, خود به ما مى گوید که واژه ((جان)) واژه اى زاید است. اما این به تنهایى کافى نیست و شما حتما باید کتب عروضى را مطالعه کنید. امیدواریم پس از مطالعه کتب مذکور و تمرین و ممارست زیاد شما, شعرهاى بهترى از شما دریافت کنیم.