تازه های پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

گیاه معجزه گر و خواص دارویى آن

جزیره قشم مستعدترین محل براى کاشت گیاه معجزه گر ((آلوئه ورا)) مى باشد که گیاه قرن بیستم نام گرفته است. این گیاه در زبان فارسى, ((صبر زرد)) نامیده مى شود و داراى خواص دارویى فراوانى است و براى بومیان قشم ایجاد اشتغال مى کند.
((آلوئه ورا)) گیاهى است که براى رشد به حداقل آب نیاز دارد و در خاک هاى شور و ساحلى به آسانى رشد مى کند و نسبت به حشرات و بیمارىها مقاوم است. این گیاه با حدود 200 ماده موثر دارویى, غذایى, بهداشتى و آرایشى, بزرگ ترین بازارهاى بین المللى را به خود اختصاص داده است. ((آلوئه ورا)) خواص باارزشى در ترمیم سوختگى, نیش حشرات, زخم هاى عفونى و بریدگى ها دارد. یکى دیگر از اثرات این گیاه, فعال کردن ((ماکروفاژها)) است که وظیفه کنترل سیستم ایمنى سلولى را به عهده دارد.
از سایر اثرات درمانى این گیاه, درمان زخم معده, زخم اثنى عشر و زخم هاى دهان است و مصرف خوراکى ژل آن به صورت نوشیدنى, نقش موثرى در درمان بیمارىهاى دستگاه گوارش دارد.
در حال حاضر این گیاه صرف نظر از مصرف گسترده در کلیه مواد آرایشى و داروهاى ترمیمى, جایگاه مصرف وسیعى را در نوشابه ها و مواد غذایى به خود اختصاص داده است.

نسل مردان چند میلیون سال بعد به طور کلى منقرض مى شود

برخى از محققان با بهره گیرى از مدل هاى علمى پیش بینى مى کنند که با توجه به کاهش شمار ژن هاى کروموزوم ایگرگ طى میلیون ها سال گذشته, نسل مردان در مقطعى از تاریخ به طور کلى منقرض خواهد شد. در آن صورت آدمى براى بقا باید انواع تازه اى را خلق کند و یا راههاى جدیدى براى تولید نسل مذکر ابداع کند.
ژن هاى بدن آدمیان که مشخصه هاى مختلف آنان از رنگ, قد و نوع مو و امثال آن را تعیین مى کنند, درون 22 زوج کروموزوم مختلف جاى گرفته اند و علاوه بر این دو کروموزوم دیگر موسوم به کروموزوم هاى ایکس و ایگرگ وجود دارند که جنسیت هر فرد آدمى را مشخص مى سازند. زن ها داراى دو کروموزوم ایکس هستند و مردان داراى یک کروموزوم ایکس و یک کروموزوم ایگرگ.
درون کروموزوم ایگرگ ژنى جاى دارد موسوم به ((اس.آر.آى)) که جنس مذکر را به وجود مىآورد. این سیستم تعیین جنسیت در تمامى پستانداران و بسیارى از جانداران دیگر نظیر ماهى ها, خزندگان, حشرات و حتى گیاهان وجود دارد.
دانشمندان پیش بینى مى کنند که به مرور زمان این ژن در مردان از بین خواهد رفت و دیگر هیچ فرزند پسرى متولد نخواهد شد.

تلاش براى تولید واکسن پیشگیرى از عفونت رحم

پزشکان مى گویند واکسن پیشگیرى از عفونت مسرى رحم ممکن است ظرف پنج سال آینده در دسترس قرار گیرد. این واکسن مى تواند در 34 زن ها که از این نوع عفونت ویروسى رحم شکایت دارند, پیشگیرى کند.
واکسن ضد ویروس عفونت رحم مى تواند براى هزاران نوزاد که هر ساله آلوده به این ویروس متولد مى شوند, فواید واقعى به همراه داشته باشد. این بیمارى از مادر به فرزند قابل انتقال است و نیمى از نوزادان که به آن آلوده هستند در صورت عدم دریافت داروهاى قوى و موثر, جان مى سپارند.
این واکسن روى چندین زن و مرد که همسران آنها به این ویروس آلوده بودند آزمایش شده و نتایج نشان داده است که این واکسن مانع عفونت 74 درصد از کسانى مى شود که قبلا به این ویروس یا مشابه آن آلوده نشده اند.
اما این واکسن روى مردها موثر نیست. محققان مى گویند هنوز علت بى فایده بودن این واکسن را در مورد مردها نمى دانند. این واکسن مى تواند مانع ابتلاى نوزادان به عفونت ویروسى شود.

علایم سکته در زنان و مردان متفاوت است

پژوهشگران دریافته اند, زنان آثار و علایم سکته را متفاوت با مردان احساس مى کنند و این امر مى تواند بر نوع درمان آنها تإثیر بگذارد. زنانى که سکته مى کنند بیشتر احتمال دارد دچار سردرد, درد در ناحیه صورت و دست و پا, گیجى و دیگر علایم غیر معمولى سکته شوند که این امر مى تواند درمان را به تإخیر بیندازد.
معالجه هر چه سریع تر سکته یک مسئله حیاتى است. در چند ساعت اول بعد از وقوع سکته سلول هاى مغزى شروع به مردن مى کنند, اما درمان سریع مى تواند آسیب هاى ناشى از سکته را به حداقل برساند.
پزشکان معمولا به علایمى شامل تغییر ناگهانى احساس, توانایى راه رفتن, حفظ تعادل, وظایف حرکتى مانند فلج یک سمت بدن, توانایى صحبت کردن و دیدن و گیجى توجه مى کنند.

بى بند و بارى والدین نوجوانان را به فساد مى کشاند

فرزندان والدینى که سیگار مى کشند, از مشروبات الکلى استفاده مى کنند و به سلامتى خود اهمیت نمى دهند, تحت تإثیر والدین خود, رفتار مشابهى را تقلید مى کنند و به علاوه به برقرارى روابط نامشروع نیز روى مىآورند.
به گفته محققان, والدین مهم ترین الگوهاى رفتارى فرزندان خود هستند و آن دسته از پدر و مادرهایى که به سلامت خود اهمیت نمى دهند, فرزندان را نیز به رفتار مشابه تشویق مى کنند. کارشناسان به والدین هشدار مى دهند که فرزندان آنها از رفتار پدر و مادر تقلید مى کنند نه از آنچه والدین به فرزندان خود مى گویند. لذا روابط علت و معلول جالبى میان رفتار والدین و واکنش هاى فرزندان برقرار است.
رفتار خطرناک والدین, زنجیره اى از عوامل را به وجود مىآورد که فرزندان را نیز به رفتار خطرناک ترغیب مى کند.
نظارت مستقیم و نزدیک بر نوجوانان, آنها را به رفتار متعادل وا مى دارد. به طور مثال حضور والدین در خانه, هنگامى که نوجوانان از مدرسه باز مى گردند, حضور در کنار آنها در خانه و همچنین سوال کردن والدین در مورد فعالیت هاى فرزندانشان, به این امر کمک مى کند. به گفته محققان, چنانچه والدین سیگار بکشند و از مشروبات الکلى استفاده کنند, تإثیر این گونه رفتارهاى آنها موجب مى شود که نظارت والدین بر فرزندان, فواید خود را از دست بدهد.

بزرگ شدن انسان با تغییر شخصیت تعیین مى شود نه با رویدادها

محققان مى گویند پشت سر گذاشتن برخى رویدادهاى سنتى, مانند پایان تحصیلات دانشگاهى, ازدواج یا صاحب فرزند شدن, نشان دهنده بزرگ شدن انسان ها نیست, بلکه این تغییر در شخصیت و رفتار است که حکایت از این گذر را دارد.
شاخص هاى سنتى بزرگ شدن, از قبیل ازدواج یا گرفتن شغل, چندان اهمیت ندارد; بلکه ظاهرا ویژگى هایى که خصوصیات فردى شخصى را رقم مى زند, درجه بلوغ فکرى او را تعیین مى کند.
برخى از شاخص هاى قدیمى در مورد بزرگ شدن انسان ها مانند ازدواج, پایان تحصیلات, مادر یا پدر شدن و یا ترک خانه پدرى, عموما جاى خود را به تعاریف دیگرى از قبیل داشتن حس استقلال, بلوغ عاطفى و یا مسئولیت داده است.
محققان مى گویند سن افراد تا حدودى روى طرز فکر آنها اثر مى گذارد و گروه سنى بالاتر از 30 سال, براى رفتار مسئولانه, اهمیت بیشترى قائل هستند.
آنان نتیجه گیرى کردند که ظاهرا ویژگى هاى شخصیتى, به عنوان شاخص بلوغ فکرى انسان ها, جاى برخى از رویدادهاى خاص زندگى او را گرفته است. به عقیده آنها, تغییر شاخص ها باعث مى شود که افراد در قبال انتظارات جامعه, محدودیت و تنگناهاى کمترى احساس کنند و در نتیجه, بزرگ شدن آنان, تعریفى بسیار فردگرایانه خواهد داشت.

فایده ورزش براى زنان باردار

تحقیقات جدید نشان مى دهد زنانى که در سه ماهه اول و دوم باردارى از فعالیت ورزشى مناسب بهره مندند, احتمال زایمان زودهنگام را در خود کاهش مى دهند.
محققان پس از تحقیق روى چندین هزار زن باردار اعلام کردند زنان باردارى که در سه ماهه اول یا دوم باردارى به طور متوسط 3 تا 4 ساعت در هفته شناى سبک یا نرمش هاى هوازى انجام مى دهند, احتمال زایمان زودهنگام را در خود کم مى کنند.

داروى جدیدى براى پوکى استخوان تهیه شد

پژوهشگران علوم پزشکى, موفق به تهیه داروى جدیدى شده اند که مى تواند روند پیشرفت بیمارى پوکى استخوان را متوقف کند.
حدود 200 میلیون تن در سراسر جهان که بیشتر آنها را زنان تشکیل مى دهند, دچار پوکى استخوان هستند. فقدان تراکم استخوان 56 درصد از زنان و 29 درصد از مردان بالاى 60 سال را مبتلا کرده است. این امر خطر شکستگى استخوان لگن را افزایش مى دهد و عواقب مهلکى براى افراد مسن به همراه دارد.
دانشمندان توانسته اند داروهایى تهیه کنند که به رشد استخوان ها کمک کرده و در عین حال فقدان استخوان را جبران کند. این دارو با چاقى مرتبط است و مى تواند به استخوان سازى کمک کند.
حدود 20 درصد از بیماران مسن بعد از شکستگى استخوان لگن, جان خود را از دست مى دهند و 40 درصد دیگر نمى توانند تا یک سال بعد زندگى مستقلانه اى داشته باشند.

علت اصلى نارسایى کلیه در بیماران دیابتى کشف شد

بر اساس جدیدترین تحقیقات به عمل آمده, مقاومت بدن نسبت به انسولین, مهم ترین عامل بروز بیمارى کلیه در بیماران مبتلا به دیابت نوع اول است.
محققان مى گویند بیمارى کلیه مشکل اصلى و مهلک افراد مبتلا به دیابت, بخصوص افراد مبتلا به دیابت نوع اول است و تا کنون هیچ توضیح مشخصى براى علت بروز این مشکل, وراى خود مشکل قند خون, وجود نداشته است.
کاهش یا پیشگیرى از بروز مقاومت نسبت به انسولین, احتمالا از طریق انجام تمرینات ورزشى, کاهش وزن و مصرف داروها مى تواند از بیمارى کلیه در مبتلایان به دیابت نوع اول پیشگیرى نماید. محققان دریافته اند که ارتباط قوى بین مقاومت نسبت به انسولین و بیمارى کلیه وجود دارد. آنان مقاومت نسبت به انسولین را به وسیله بکارگیرى یک محاسبه بر اساس نسبت دور کمر به دور باسن, وضعیت فشار خون و مقدار قند خون, در طولانى مدت محاسبه کردند. محقان خاطرنشان کردند که تا 40 درصد مبتلایان به دیابت نوع اول, به بیمارى کلیوى مبتلا مى شوند که در آن کلیه نمى تواند مواد زاید و آب اضافى را از خون تصفیه کند.

قنداق کردن نوزادان

محققان مى گویند نوزادان را باید روى پشتشان خواباند و روى شکم قرار دادن نوزادان خطرناک است. در ضمن آنان معتقدند سنت قدیمى قنداق کردن, که پیچیدن پارچه دور نوزاد, براى محدود کردن حرکات نوزاد است, مى تواند جلوى خواب مرگى کودک را بگیرد.
در واقع قنداق کردن یا گرفتن نوزاد, باعث محدود کردن حرکت او مى شود. هنگامى که کودک را به پشت مى خوابانیم, احتمال برگشتن روى شکم کمتر و در نتیجه احتمال وقوع خواب مرگى کم مى شود.
محققان مى گویند بچه هایى که قنداق مى شوند راحت تر و بهتر مى خوابند. در قنداق نوزاد احساس امنیت مى کند و از احتمال حرکات ناگهانى و خطرناک کاسته مى شود.
محققان بر این باورند که اگر بچه را قنداق کنند, طول زمان حرکات چشم کندتر مى شود. آزادى عمل و رشد نوزاد نباید دچار خدشه شود و بهتر است که پارچه نازکى مورد استفاده قرار بگیرد; چون گرماى زیاد موجب مرگ ناگهانى نوزاد مى شود. بنابراین پارچه مورد استفاده براى قنداق نوزاد باید نازک و نرم باشد.

بچه دارى; مانعى در مقابل آلزایمر

بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات جدید, بچه دارى, زنان را باهوش تر مى کند و آنان را در برابر برخى از بیمارىهاى روانى در آینده محافظت مى نماید. دانشمندان دریافتند که مادر بودن مى تواند آغازگر تغییرات مثبتى در مغز زنان شود. تحقیقات نشان مى دهد زنانى که دو بار یا بیشتر زایمان داشته اند, از همتایان بدون فرزند خود مهارت بیشترى دارند و تست هاى حافظه را بهتر پاسخ مى دهند.
بنا به اظهار کارشناسان, تغییرات مغزى حاصل از فرزنددارى ممکن است احتمال پیشرفت بیمارىهایى نظیر آلزایمر را نیز در مادران کاهش دهد.

سر و صداى هواپیماها به حافظه کودک آسیب مى رساند

سر و صداى ناشى از برخاستن و فرود آمدن هواپیماها, باعث ایجاد مزاحمت براى ساکنان نزدیک فرودگاهها مى شود. تازه ترین تحقیقات نشان مى دهد, در صورتى که کودکان به طور مرتب در معرض این سر و صداها باشند, حافظه آنها دچار ضعف و نقصان مى شود. سر و صداى هواپیماها حافظه و یادگیرى را دچار اختلال مى کند, در این میان مهارت هاى ادراکى زبانى, بیشتر از سایر مهارت هاى ادراکى آسیب پذیرند.
بر اساس تحقیقى که بر روى چندین کودک که در نزدیکى فرودگاه زندگى مى کردند انجام شده, مشخص شده است کودکانى که در نزدیکى فرودگاه زندگى مى کنند, دچار نقصان و ضعف در حافظه درازمدت, و توانایى هاى خواندن شده اند.
این یافته ها شواهد نیرومندى را در مورد آسیب پذیرى پردازش زبان در برابر سر و صداى محیط و ماهیت قابل بازگشت این توانایى ارائه مى کند.
محققان به والدین توصیه مى کنند براى کاهش آثار زیانبار سر و صدا, مدارس مناطق آرام و خلوت, و ساختمان هایى که بر اساس کاهش سر و صداى داخلى و ایجاد عایق در داخل کلاس ها و بین کلاس ها ساخته شده است, براى تحصیل کودکانشان انتخاب کنند.
این تحقیقات بر اهمیت تإسیس فرودگاهها در مناطق کم جمعیت و بخصوص فاقد مدرسه تإکید مى کند.

ناشنوایان از این پس مى توانند به جاى گوش با دندان بشنوند

یک مخترع چینى, دستگاه جدیدى ابداع کرده است که با کمک آن, دندان ها در افرادى که دچار نقص شنوایى هستند, همانند گوش عمل خواهند کرد.
دستگاه ابداعى این مخترع امکان شنیدن صداى تلویزیون, رادیو و تلفن همراه را با ارسال امواج صوتى از طریق استخوان آرواره به اعصاب گوش درونى فراهم مى کند.
این دستگاه که 5 سانتى متر طول دارد, بین دندان ها قرار داده مى شود و بعد به یک دستگاه صوتى وصل مى شود.
مخترع مذکور ادعا مى کند که بیش از 100 نفر ناشنوا با موفقیت از این دستگاه, استفاده کرده اند.

احتمال بروز شیزوفرنى در فرزندان پدرهاى مسن بیشتر است

دانشمندان دریافته اند, خطر بروز بیمارى ((شیزوفرنى)) در بچه هاى پدران مسن, بیشتر از فرزندان پدران جوان تر است.
شیزوفرنى, نوعى بیمارى شایع و ناتوان کننده روانى است که علایم آن توهم, تغییر احساس نسبت به خود, بى تفاوتى و کناره گیرى از اجتماع است.
دانشمندان مى گویند: کودکانى که پدرانشان در سنین 45 سالگى به بالا صاحب فرزند شده اند, سه برابر کودکانى که پدرانشان در 20 تا 24 سالگى پدر شده اند, با خطر ابتلا به شیزوفرنى روبه رو هستند. دانشمندان چندین بیمار مبتلا به شیزوفرنى را به مدت بیش از هفت سال بررسى کردند و دریافتند افرادى که پدرانشان در سنین بالاتر پدر شده اند, دو برابر بیشتر با خطر ابتلا به این بیمارى, روبه رو هستند.
با توجه به تمایل بیشتر مردان مسن به ازدواج با زنان مسن, خطر تولد این گونه افراد سه برابر افزایش مى یابد. دلایل این ارتباط روشن نیست; اما جهش اسپرم که با بالا رفتن سن پدر افزایش مى یابد, در بروز سایر انواع بیمارىها موثر شناخته شده است.
فرزندان مردان مسن تر, پدران خود را در سنین پایین تر از دست مى دهند که این امر نیز خطر بروز شیزوفرنى را افزایش مى دهد. بر اساس اعلام سازمان جهانى بهداشت, حدود 24 میلیون تن در سراسر جهان مبتلا به شیزوفرنى هستند. علایم این بیمارى را مى توان برطرف کرد, اما خود بیمارى غیر قابل علاج است.

مصرف خرما خطر ابتلا به سرطان را کاهش مى دهد

محققان مى گویند خرما با دارا بودن خواص آنتى اکسیدان قادر است از بروز بیمارى تصلب شرائین و جهش هاى ژنى موثرتر در ایجاد سرطان جلوگیرى کند.
خرما با داشتن مقادیر زیادى مواد آنتى اکسیدان از تشکیل رادیکال هاى آزاد ((هیدروکسیل)) و ((سرپواکسید)) که بر چرخه تنفس سلولى آسیب مى رسانند, ممانعت مى کند. تجمع این رادیکال ها در نسوج, خطر جهش هاى ژنى و ایجاد سرطان هاى وابسته را افزایش مى دهد.
محققان یکى از عوامل موثر در کاهش قابل توجه شیوع بیمارى تصلب شرائین و سرطان هاى دستگاه گوارش در مردم جنوب عربستان را مصرف روزانه خرما در این مناطق مى دانند.

خواص درمانى هندوانه

بر اساس یک تحقیق جدید, خوردن هندوانه براى مبارزه با سرطان مفید است. این تحقیقات نشان داد, تنها گوجه فرنگى نیست که منبع اصلى ماده ضد سرطانى ((لایکوپین)) است, بلکه هندوانه نیز به عنوان یک منبع غنى این ماده, محسوب مى شود.
((لایکوپین)) همان ماده اى است که رنگ مشخصه گوجه فرنگى, هندوانه, گریت فروت هاى قرمز و صورتى را باعث مى گردد. و به نظر مى رسد که یک آنتى اکسیدان قوى است.
در یک تحقیق مشخص شده که خطر بروز سرطان پروستات در مردهایى که فرآورده هاى گوجه فرنگى را مصرف مى کنند, یک سوم کمتر از مردانى است که این فرآورده ها را مصرف نمى کنند.
پژوهشگران انواع هندوانه را آزمایش کردند و به این نتیجه رسیدند که هندوانه, بیش از گوجه فرنگى, حاوى ماده لایکوپین است. یک قاچ متوسط هندوانه, داراى حدود 14 میلى گرم ((ویتامین ث)) است و یک فنجان آب هندوانه, فقط داراى 49 کالرى است.