پژواک نامه های خوانندگان


 

پژواک

نمى دانم چطور از شما از بابت کمک هایتان و راهنمایى هایتان تشکر کنم. مقاله اى با عنوان ((هشدارى جدى براى نسل جوان)) برایتان ارسال کرده ام تا در صورت مناسب بودن, چاپ شود.

هاجر مرادى ـ اصفهان

O دوست عزیز ما, کاملا آشکار است که براى نوشتن این مطلب مطالعات زیادى داشته و سعى کرده اید که در مورد تمامى مطالب مربوط به جوانان و نوجوانان, اظهار نظرى داشته باشید. اما متإسفانه اثرتان فاقد دید کارشناسانه و علمى است و ما در همین بخش به خاطر زحمات شما براى نگارش آن, قسمتى از آن را مىآوریم:
((احساس تنهایى, یکى از مهم ترین علل گرایش به سوى انحرافات است. جوانان نیازمند حمایت و محبت خانواده هستند. وسواس و خشونت در تربیت, آنها را به سوى تباهى سوق مى دهد. امام على(ع) مى فرمایند: ((زیاده روى در سرزنش کردن, شعله هاى لجاجت را دامن مى زند.)) آرى, زیاده روى در تذکر و سرزنش, به لجاجت و گستاخى و انحراف مى انجامد. دوستان ناباب, اینان, دشمنان واقعى انسان ها هستند. خود سقوط کرده اند و وسیله سقوط دیگران را فراهم مى سازند. از آنجا که جوانان در انتخاب دوست زودپسند و آسان پذیرند, ممکن است در برخوردهاى موسمى و اتفاقى با کسانى که آگاهى چندانى از ویژگى هاى اخلاقى آنان ندارند, به هر راهى کشیده شوند و به راستى هیچ چیز ساده تر از معتاد کردن یک جوان نیست.))موفق باشید.

به نظر من مجله ((پیام زن)) یکى از بهترین مجله هاست; هم از نظر ظاهر و هم از نظر محتوا. از نظر ظاهر, طرح هاى روى جلد, پشت جلد و داخل جلد بسیار زیبا و جذاب است و البته بعد از پیشنهاد یکى از خوانندگان مجله, طرح روى جلد از قبل بهتر شده است. امتیاز رو و پشت جلد نسبت به دیگر مجله ها در این است که از تبلیغات در آن استفاده نشده است. صفحهآرایى, درشتى خط و ضخامت کاغذ هم بسیار مناسب است. قیمت مجله هم با توجه به کیفیت آن خوب است. از نظر محتوا نیز مطالب متنوع است و تکرارى نبودن آنها, آن را خواندنى تر کرده است.
حال چند پیشنهاد دارم:
1ـ بخش فرهنگ و اندیشه وسیع تر شود و در یک طرح بلندمدت سوره هاى قرآن کریم و خطبه هاى نهج البلاغه تفسیر شود.
2ـ بخش خانواده و تربیت هم مطالب آموزنده اى دارد. بهتر است در مورد روان شناسى فرزندان از موقعى که متولد مى شوند تا دوران نوجوانى و جوانى بیشتر صحبت شود و خانواده ها را با تربیت و برخورد درست با فرزندانشان برحسب اینکه در چه سنى قرار دارند و چه جنسى دارند, بیشتر آشنا کرد.
3ـ در بخش هنر و ادب مى توان خوانندگان را با شاعران گمنام آشنا کرد و اشعار عرفانى شاعرانى مثل حافظ و مولوى را تفسیر کرد و معناى عرفانى این شعرها را به خواننده نشان داد.

و اما چند سوال:

1ـ در بخش هنر و ادب قسمتى است که داستان ها و شعرهاى نویسندگان و شاعران جوان نقد مى شود, نقدى که آموزش نیز همراه خود دارد. آیا امکان دارد آموزش هنرهاى دیگر هم به این بخش اضافه شود. مثلا آموزش طراحى, نقاشى, خوشنویسى و ...
2ـ کتاب هایى که عنوان هاى آنها در قسمت ((کتابخانه پیام زن)) چاپ مى شود براى خوانندگان در صورت درخواست ارسال مى شود؟
3ـ در صورت درخواست مشترکین, شماره سال هاى گذشته مجله براى آنها ارسال مى شود؟

خواهر ح.م ـ لرستان

O خواهر عزیز, از اظهار لطف شما بسیار متشکریم و امیدواریم بیش از این در جهت خشنودى خوانندگان محترم مجله قدم برداریم. در مورد پیشنهادهاى شما تا حد امکان, تلاش خواهیم کرد به موارد مورد نظرتان نیز بپردازیم. اما در مورد سوال اول متإسفانه فعلا چنین امکانى براى ما وجود ندارد و بهتر است دوستان علاقه مند به این هنرها, با شرکت در کلاس هاى آموزشى به شکل عملى در جریان امر آموزش قرار گیرند.
شما مى توانید کتاب هاى معرفى شده در بخش ((کتابخانه پیام زن)) را که ناشر آنها دفتر تبلیغات اسلامى مى باشد, با ذکر نام کتاب و واریز کردن مبلغ مورد نظر به شماره حساب جارى 668 بانک صادرات شعبه چهارراه شهداى قم, به نام ((موسسه بوستان کتاب قم)), از طریق پست دریافت کنید.
ضمنا مى توانید شماره هاى مورد نظر خود را اعلام کنید تا در صورت موجود بودن آن شماره ها, قیمت جلد آنها اعلام شود و شما از طریق همان برگه اشتراک بتوانید شماره هاى مورد نظر خود را دریافت کنید.
چند سوال شرعى نیز کرده اید. این سوالات در بخش ((پرسش و پاسخ)), جواب داده خواهد شد و همان شماره براى اطلاع شما از پاسخ هاى مورد نظر, برایتان ارسال خواهد شد.
براى شما سلامتى و توفیق را آرزو مى کنیم.

O دوست عزیز ((زینب هاشمیان)) از قم, متإسفانه اشعار ارسالى شما براى بخش ((دختران بهار)), مناسب چاپ نمى باشد. منتظر دیگر آثار قوى شما هستیم.
موفق باشید.

اول کلام را با عشق آغاز مى کنم و با همان کلمه مقدس نیز به پایان مى برم. سرود زندگى را با نام او آغاز نمودن, سرچشمه محبتى است که در دل شعله ور مى گردد و تا ابد نیز ادامه دارد ... با سپاس فراوان شعرى خدمتتان ارسال مى کنم تا اگر مناسب بود در بخش ((دختران بهار)) چاپ شود.

حلیمه عباسى ـ رودسر

O خواهر خوب ما از خطه سرسبز شمال, متإسفانه غزلى که برایمان فرستاده اید مشکل وزن دارد و حتى گاه از کلمات عامیانه در آن بهره گرفته اید. لذا اثرتان مناسب چاپ در مجله نمى باشد.
با آرزوى موفقیت براى شما.

از اینکه جواب نامه ام را نوشته اید واقعا کمال تشکر دارم. من حاضرم دست به هر کارى بزنم تا با شیوه و فن نویسندگى آشنا شوم و در ضمن بسیار علاقه مند به کار در نشریات هستم. به نظر شما براى کار در یک نشریه باید چه مدرک تحصیلى داشته باشم. نشریات گوناگون چگونه کارمند مى پذیرند؟

لیلى ریوندى ـ روستاى خیرآباد تربت جام

O دوست عزیز, با توجه به اینکه در نامه تان این را نیز یادآور شده اید که دانشآموز رشته ادبیات هستید, مى توانید به خواست پروردگار در رشته ادبیات فارسى, علوم ارتباطات و روزنامه نگارى و ... به تحصیلات خود ادامه دهید تا بتوانید مقدمات لازم را براى کار در یک نشریه داشته باشید. البته این را هم باید بدانید که صرفا داشتن مدرک, مشکلى را حل نمى کند, شما باید از هم اکنون با انواع قالب هاى ادبى و ادبیات گزارشى, داستانى و نمایشى آشنا شوید و نشریات مختلفى را بخوانید تا به صورت عملى از حالا با رشته روزنامه نگارى آشنا شوید. براى شروع مى توانید آثار خود را برایمان ارسال کنید و منتظر نظرات و ارزیابى ما باشید. پیروز و پاینده باشید.
 

مى خواستم از صفحه ((سرود فردا)) و ((پژواک)) تشکر کنم. در ضمن اشعارى هم فرستاده ام که امیدوارم لایق ((سبز آسمونى)) باشد.

فاطمه سبزه پرور ـ نظرآباد

O خواهر محترم, با تشکر از شما, متإسفانه یک غزل, یک شعر نو و دو رباعى ارسالى تان اشکالاتى دارند, لذا از چاپ آن معذوریم. اما یکى از اشعار شما که خطاب به ساحت امام زمان(عج) شده است, را همین جا بازگو مى کنیم:
((اى منتظران, گنج نهان مىآید
آرامش جان عاشقان مىآید
بر بام سحر طلایه داران ظهور
گفتند که صاحب الزمان مىآید))

امیدوارم حالتان خوب باشد و پشت میزتان نشسته باشید و به نامه من هم یک نیم نگاهى بکنید. دو داستان و چند شعر برایتان فرستاده ام, امیدوارم که مورد توجه قرار گیرد و راهنمایى ام بکنید. با تشکر, دختر و دوست کوچک شما.

زهرا زندیه ـ قم

O دختر عزیز و دوست خوب ما, داستان هایتان در بخش ((قصه هاى شما)) در اولین شماره سال 82 بررسى خواهد شد و اشعارتان نیز در بخش ((سرود فردا)) ارزیابى مى شود.منتظر دیگر آثارتان هستیم.