تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

همسرکشى یک پدیده اجتماعى در ایران‏

یافته‏هاى یک طرح تحقیقاتى در 15 استان ایران نشان مى‏دهد که میزان همسرکشى در میان زنان شهرنشین ایران به طور قابل توجهى بالاتر از مردان است. بیشتر این زنان خانه‏دار بوده و در سنین پایین ازدواج کرده بودند.
بر اساس نتایج طرح «بررسى همسرکشى در 15 استان ایران»، به نظر مى‏رسد در استان‏هایى که عرف اجتماعى با طلاق و ازدواج مجدد سازگارى بیشترى دارد، همسرکشى کمتر اتفاق مى‏افتد.
رئیس مؤسسه تحقیقاتى علوم جزا و جرم‏شناسى دانشگاه تهران، در این ارتباط اعلام کرد، دامنه این طرح در 15 استان کشور به صورتى بوده است که با توجه به شرایط گوناگون، تا حدودى معرف کل جمعیت کشور باشند. با وجود اینکه در ایران درصد جرایم ارتکابى زنان بسیار پایین است، ولى در پرونده‏هاى همسرکشى، آمار زنان متهم یا محکوم بالاست.
بالاترین موارد همسرکشى از نظر تعداد در تهران و کرج و سپس خراسان و آذربایجان شرقى و کرمانشاه، اتفاق افتاده و کمترین میزان در سیستان و بلوچستان و نیز کردستان و هرمزگان.
با این وجود علت پایین بودن سطح همسرکشى در استان‏هایى مانند سیستان و بلوچستان، فرهنگ مردسالار حاکم بر منطقه است که مردان، حاکم بر سرنوشت زنان هستند و این نوعى اطاعت مطلق زن از مرد را به دنبال دارد که مى‏تواند سدى در مقابل خشونت از هر دو طرف تلقى شود.
در حالى که مردان صد در صد مباشرت در قتل زنانشان داشته‏اند، ولى مباشرت زنان خیلى کمتر از 33% است و در اغلب موارد شخص ثالثى از طرف آنها دست به قتل زده است.
از سویى دیگر داشتن فرزند نیز عامل بازدارنده اى براى وقوع جرم نبوده است. 99% زنان و 89% مردان متهم در هنگام ارتکاب جرم داراى فرزند بوده و یا در انتظار فرزند دیگرى بوده اند. همچنین مشخص شده که اکثریت مردان و زنان، متعلق به قشر کم‏سواد بوده و 47% مردان، بیکار بوده اند.
یک پژوهشگر گفت: بیشتر زنانى که مرتکب این جرم شده اند، زیر سن 12 سال و ناخواسته ازدواج کرده اند. مردان نیز در بسیارى از موارد دچار توهم بوده و به دلیل سوء ظن خیانت نسبت به همسر خود، دست به قتل زده اند.
فساد اخلاقى زنان، اعتیاد، جنون آنى مرد، عوامل اقتصادى همچون بیکارى، عدم پرداخت نفقه، معاشرت با افراد ناباب، فشارهاى شدید روحى، از جمله عواملى هستند که در این تحقیق به عنوان دلایل درصد بالایى از خشونت‏هاى خانوادگى منجر به قتل، به آن اشاره شده است.

متأهلین داراى هویت دینى هستند

نتایج یک پژوهش ملى نشان داده است جوانان متأهل داراى هویت دینى و ملى قوى‏ترى نسبت به افراد مجرد هستند.
این پژوهش که توسط سازمان ملى جوانان صورت گرفته، بیانگر آن است که افراد متأهل نگرش مثبت‏ترى نسبت به اعتقادات و آداب دینى دارند و احساس مسئولیت، وظیفه‏شناسى و رعایت حقوق دیگران در افراد متأهل، بیش از سایر جوانان وجود دارد.
همچنین این پژوهش نشان مى‏دهد ازدواج، تأثیر مثبتى در ایجاد شور زندگى در جوانان دارد و جوانان پس از ازدواج تمایل کمترى به ارزش‏هاى غربى خواهند داشت.
بنا بر نتایج به دست آمده از این پژوهش، بیشترین روحیه طغیانگرى در میان جوانان جدا شده و زنان و مردان بیوه مشاهده مى‏شود و این دسته از جوانان داراى بالاترین میزان تمایل به خلافکارى نسبت به سایر جوانان هستند.
این تحقیق مشخص کرد افراد متأهل تمایل کمترى به اعتیاد و انجام امور خلاف قانون نسبت به دیگر جوانان دارند. همچنین پس از ازدواج از میزان تعارض میان جوانان و خانواده‏هاى آنان به نحو چشمگیرى کاسته مى‏شود.

پریز برقى جدید ساخته شد

دکتر «فرهنگ بیرنگى» مبتکر ایرانى، پریز برقى ساخته است که کودکان را از خطر برق‏گرفتگى ایمن مى‏کند. به گفته وى، اگر کودکى هنگام بازى وسیله‏اى فلزى مانند میخ را در این پریز وارد کند، دچار برق‏گرفتگى نمى‏شود. زیرا ورودى‏هاى این پریز 2 کلید قطع و وصل فشارى قرار دارد. به این ترتیب اگر در یک زمان در هر دو ورودى پریز، میله‏اى به قطر دو شاخه وارد و با قدرت کافى فشار داده شود، برق به کلید سوم منتقل و جریان برق برقرار مى‏شود؛ اما بچه‏ها معمولاً از وسایلى مانند چنگال و میخ استفاده مى‏کنند که قطر آنها از قطر دو شاخه کمتر است و باعث ایجاد جریان برق نمى‏شود. ضمناً دست یک کودک قدرت کافى ندارد تا وسیله فلزى را به طور کامل در این پریز فرو کند.

زنان باردار باید از استنشاق گرده گیاهان پرهیز کنند

دانشمندان دریافته‏اند نوزادانى که مادرانشان در سه ماه آخر باردارى در معرض گرده گیاهان قرار داشته‏اند، بیشتر در معرض ابتلا به بیمارى آسم هستند.
انجام یک مطالعه نشان داده است که عوامل زیست‏محیطى مانند گرده گیاهان مى‏تواند براى نوزادان حتى قبل از تولد مهم باشد. محققان با مقایسه کودکان سالم و مبتلا به آسم دریافتند که قرار گرفتن در معرض گرده گیاهان در 12 هفته آخر باردارى نقش مهمى دارد. میزان گرده گیاهان محیط در ماههاى مختلف بسیار متفاوت است. آسم کودکان با عوامل دیگرى نظیر طول مدت باردارى و قرار گرفتن در معرض دیگر مواد حساسیت‏زا قبل و بعد از تولد، مرتبط است.

قرص ضد باردارى مردان‏

محققان در حال تولید قرص‏هاى ضد باردارى براى مردان هستند که ظرف سه سال آینده روانه بازار فروش مى‏شوند.
این قرص‏ها وابسته به دارویى هستند که شبیه هورمون زنانه، «پروژسترون» عمل مى‏کند و در آزمایشات مشخص شده که صد در صد مؤثر هستند و هیچ گونه عوارض جانبى نامطلوبى در بر ندارند. مردانى که این قرص را مصرف مى‏کنند، بعد از حدود سه ماه، تولید اسپرم‏هاى‏شان متوقف مى‏شود و اگر مصرف آن را قطع کنند، سه ماه بعد تولید و میزان اسپرم‏هاى‏شان به حالت طبیعى و اولیه برمى‏گردد.

طب سوزنى و باردارى‏

مطابق تحقیقات کارشناسان، طب سوزنى مى‏تواند به افزایش توان و قدرت بارورى زنان کمک فراوانى کند. به یارى این نوع طب سنتى مى‏توان استرس را کاهش داد و جریان خون و همچنین تخمک‏گذارى را به حالت نرمال و مطلوب در آورد.
کارشناسان به زنانى که قصد بچه‏دار شدن دارند، اعلام کرده اند که طب سوزنى را نیز در فهرست ملاحظات پزشکى و بهداشتى خود قرار دهند.

ارتباط هوش و وزن در هنگام تولد

به گفته محققان بچه‏هایى که هنگام تولد از خواهر و برادر و یا همسالانشان سنگین‏تر باشند، ممکن است ضریب هوشى بالاترى داشته باشند. محققان کشف کرده اند که وقتى وزن افزایش مى‏یابد، ضریب هوشى هم به مقدار ثابتى بالا مى‏رود و در این مورد تفاوت قابل ملاحظه‏اى بین دختران و پسران وجود دارد. در پسران هر یک کیلوگرم افزایش وزن، 6/4 واحد در ضریب هوششان مؤثر است؛ در حالى که در دختران هر یک کیلوگرم افزایش وزن، فقط 8/2 واحد در هوششان تأثیرگذار است.
وزن مى‏تواند جبرانى باشد براى خلل و کمبود عوامل مؤثر در ضریب هوشى، مانند: محیط اجتماعى، موفقیت‏هاى اقتصادى - اجتماعى، تحصیلات مادر و آب و هوایى که کودک در آن متولد شده است.

خرناسه کشیدن کودکان کارآیى درسى آنان را کاهش مى‏دهد

متخصصان به والدین هشدار مى‏دهند که مراقب خرناسه کشیدن کودکان خود در طول خواب باشند، زیرا این امر منجر به کسب نمرات بد در مدرسه مى‏شود.
پژوهشگران مطالعاتى را در خصوص اثرات خرناسه بر کار مدرسه انجام دادند و به ارتباط مستقیم بین خرناسه کشیدن دانش‏آموزان و کارآیى ضعیف درسى پى بردند. عملکرد کودکانى که در طول شب خرناسه مى‏کشند در دروسى مانند ریاضى و انگلیسى به طور قابل ملاحظه‏اى ضعیف‏تر از کودکانى است که خرناسه نمى‏کشند. علت کسب نمرات پایین کودکانى که خرناسه مى‏کشند، این است که اکسیژن کمترى به مغز آنان مى‏رسد.
خرناسه کشیدن در امر تنفس اختلال ایجاد مى‏کند و این امر به این معنا است که در اثر خرناسه کشیدن اکسیژن به مقدار کافى وارد ریه‏ها نشده و در سراسر بدن پخش نمى‏شود. این امر در توانایى مغز براى بهبود مانع ایجاد کرده و فعالیت‏هاى ذهنى و انضباطى را در طول روز کاهش مى‏دهد.
پژوهشگران به والدین توصیه کردند که مراقب خرناسه کشیدن کودکان خود در طول شب باشند و در صورت خرناسه کشیدن آنان به پزشک مراجعه کنند، زیرا خرناسه کشیدن مى‏تواند سبب بروز 5 نوع مختلف بیمارى شود که تعدادى از آنها قابل درمان است.

کاکائو درمان جدید سرفه‏

محققان مى‏گویند کاکائو، مى‏تواند کلیدى براى یافتن داروهاى جدید ضد سرفه باشد؛ اما بیماران مبتلا به سرفه باید توجه داشته باشند که با شنیدن این خبر نباید به خوردن بیش از حد کاکائو، روى آورند. یک نوع ماده شیمیایى در کاکائو وجود دارد که «تئوبرومین» نامیده مى‏شود و نشان داده شده است که تأثیر خوبى در جلوگیرى از سرفه دارد.
در این تحقیق با تحریک رفلکس سرفه در بیماران دیده شده است کسانى که پیش از آزمایش، تئوبرومین استفاده کرده بودند، کمتر از سایر بیماران سرفه کردند. اگر داروى ضد سرفه از تئوبرومین ساخته شود، فقط یک قرص کوچک سفید و بى‏مزه خواهد بود و دیگر طعم و مزه شکلات و کاکائو به آن اضافه نخواهد شد.

درمانى براى آبریزش بینى‏

آبریزش بینى معمولاً آزاردهنده است. آبریزش مى‏تواند در اثر عوامل مختلفى چون سرماخوردگى، خوردن غذاهاى تند، ورزش و یا حتى فشار عصبى روى دهد.
دانشمندان اعلام کرده اند که علت آبریزش و نحوه متوقف کردن آن را پیدا کرده اند. فرآیند زیست‏شناختى بدن که به آبریزش بینى منجر مى‏شود را مى‏توان به سیستم عصبى غیر ارادى مرتبط دانست. این سیستم اعمال غیر ارادى مانند تنفس را کنترل مى‏کند. اعصاب این مرکز با استفاده از ماده اى شیمیایى به نام «استیل کولین» که یک فرستنده عصبى است، به غدد بینى متصل مى‏شود و همین فرآیند است که به آبریزش مى‏انجامد.
پزشکان مى‏توانند با استفاده از دارویى به نام «ایپراتروپیوم» که تأثیر «استیل کولین» را خنثى مى‏کند، آبریزش بینى را متوقف کنند. در مراحل اولیه سرماخوردگى، آبریزش مفید است، اما پس از آن، آبریزش ناشى از تورم است.

کشف تازه در باره سلول‏هاى پایه‏

دانشمندان مى‏گویند مى‏توانند از سال آینده آزمایش‏هاى کلینیکى در زمینه درمان با سلول‏هاى پایه را روى بیمارانى که دچار سکته مغزى شده، یا مبتلا به تومورهاى مغزى هستند، آغاز کنند.
پژوهشگران اعلام کردند که در پى کشف این موضوع که سلول‏هاى پایه مغز استخوان مى‏تواند به چندین نوع سلول سیستم اعصاب مرکزى توسعه پیدا کند، انجام آزمایش‏هاى گفته شده، ممکن شده است.
افزون بر این، دانشمندان کشف کرده اند که سلول‏هاى پایه به طور طبیعى به قسمت‏هاى بیمار مغز جلب مى‏شوند و به گفته این پژهشگران، این سلول‏ها مى‏تواند امکان ترمیم مغز را فراهم کند. سلول‏هاى پایه در واقع «سلول‏هاى مادرى» هستند که قابلیت تبدیل شدن به سلول‏هاى ویژه مختلف بدن را دارند.

سرنگ بدون درد ساخته شد

دانشمندان نوعى سرنگ ظریف زیر پوستى که مى‏تواند براى تزریق بدون درد به کار رود، تهیه کرده اند. این پیشرفت مى‏تواند خبر خوبى براى بسیارى از بیماران، از جمله مبتلایان به دیابت باشد که نیاز دارند به طور روزانه انسولین به خود تزریق کنند. این بیماران باید روزى چهار یا پنج بار، دارو به خود تزریق کنند و تا به حال مجبور بودند انسولین را با سرنگ‏هاى شیشه‏اى و سوزن‏هاى بلند و دردناک تزریق نمایند.
در این سرنگ جدید از یک محفظه باریک و کشیده براى انتقال جریان دارو از طریق سوزن بسیار ظریف، استفاده مى‏شود. تا کنون به دلیل این نگرانى که سرنگ‏هاى بسیار نازک ممکن است نتواند دارو را به شکل کامل و بدون انقطاع وارد بدن کند، چنین سرنگ‏هایى ساخته نمى‏شد.

زایمان پسرها دشوارتر است‏

یک مطالعه تازه نشان مى‏دهد که براى زنان، زایمان نوزاد پسر دشوارتر از زایمان نوزاد دختر است.
زایمان سخت‏تر پسرها همواره توسط زنان ماما روایت مى‏شد ولى کسى تا به حال در این مورد تحقیق نداده بود تا حقیقى بودن آن ثابت شود. اما اکنون تحقیقاتى انجام شده است که نشان مى‏دهد زایمان نوزاد پسر بیش از نوزاد دختر به دخالت پزشکان، از جمله براى استفاده از انبرک براى بیرون کشیدن نوزاد، تجویز داروهاى ضد درد یا عمل جراحى سزارین، نیاز دارد.
یکى از علل بالقوه اى که پژوهشگران در این رابطه ذکر مى‏کنند اندازه بزرگ‏تر سر پسرهاست که احتمالاً باعث دشوارتر شدن خروج آنها از بدن مادر مى‏شود. عوامل دیگر مانند آناتومى بدن مادر، موقعیت کودک در بدن و نیروى عضلانى زن براى زایمان نیز مطرح است که مى‏تواند به اندازه حجم سر بر نحوه زایمان مؤثر واقع شود.

اختراع داروى ضد خواب‏

محققان با استفاده از کافئین دارویى اختراع کردند که استعمال آن در موارد ضرورى خواب را به حداقل ممکن رسانده، و قابلیت فعالیت‏هاى جسمانى را زیاد مى‏کند. این دارو به شکل قرص تولید شده و استفاده آن در منطقه‏هاى جنگى براى خدمات مخصوص مورد آزمایش قرار گرفته است. ارتش نیروى هوایى فرانسه، اثبات کرده است که یک قرص از آن مى‏تواند فرد را در طول 24 ساعت در حالت بیدارى و هوشیارى کامل همراه با توان جسمانى مناسب نگاه دارد.

خوردن سیب براى پیشگیرى از حساسیت مفید است‏

نتیجه آزمایش‏هاى پژوهشگران نشان مى‏دهد که خوردن سیب براى پیشگیرى و درمان حساسیت یا آلرژى مفید است.
این پژوهشگران در آزمایش‏هاى خود وضعیت بدنى 14 انسان بالغ را که در طول سه هفته، روزانه 4/8 گرم از ماده «پکتین» موجود در سیب را خورده اند، مورد بررسى قرار داده اند.
نتیجه این بررسى نشان داد که غلظت «هیستامین» خون که از عوامل بروز آلرژى است، در 11 نفر از این افراد بسیار کاهش یافته است.
کاهش غلظت «هیستامین» در خون این 14 نفر، به طور میانگین 24 درصد گزارش شده است.
بررسى پژوهشگران نشان داد که دو هفته پس از نخوردن «پکتین» سیب، غلظت «هیستامین» در خون این افراد به حال اول بازگشته است. پژوهشگران مى‏گویند براى درمان و پیشگیرى از آلرژى، خوردن حتى مقدار کمى سیب در روز بسیار مؤثر است.

کاهش شنوایى باعث انزواى اجتماعى افراد مى‏شود

بر اساس نتایج یک پژوهش علمى، کاهش شنوایى با درجات مختلف، زندگى افراد را تحت تأثیر قرار داده و منجر به عدم اطمینان، سوء ظن و انزواى اجتماعى مى‏شود.
این تحقیق نشان داده است که افت شنوایى، سومین مشکل شایع سالمندان در آسایشگاهها بعد از بیمارى «آرتریت» و فشار خون اعلام شده است. محققان اعلام کردند که اثر ژنتیک، قرار گرفتن در معرض سر و صدا، بیمارى‏هاى قلبى و عروقى، بیمارى‏هاى سیستمیک، داروها، استعمال سیگار و نوع رژیم غذایى به درجات مختلف مى‏تواند باعث اختلالات شنوایى شود. افت شنوایى الگوى ارتباطى افراد را نیز تحت تأثیر قرار مى‏دهد.

تلفن همراه، پزشک همراه‏

پژوهشگران یک وسیله جانبى براى تلفن‏هاى همراه تولید کرده اند که پس از اتصال تلفن همراه به آن، مى‏توان ضربان نبض و میزان تنفس را با گوشى تلفن کنترل کرد. این وسیله از یک آنتن و یک حسگر ویژه ترکیب یافته است و مى‏تواند ضربان نبض و فرکانس تنفسى را مورد بررسى قرار دهد و همچون یک پزشک همراه، همواره در کنار بیماران انجام وظیفه کند.

عسل و بهبود زخم‏ها

بررسى‏هاى جدید حاکى است مصرف عسل مى‏تواند در بهبود زخم‏ها و جراحات مؤثر باشد. تازه‏ترین مطالعات انجام شده از سوى پژوهشگران نشان مى‏دهد عسل قادر است باکترى‏هاى مقاوم به آنتى‏بیوتیک‏ها را از بین برده و از این طریق به بهبود جراحات کمک کند.
این پژوهشگران در بررسى‏هاى خود نمونه‏هاى باکترى را از زخم‏هاى عفونى جمع‏آورى و تازه‏ترین آنتى‏بیوتیک‏هاى کشف شده را روى آنها آزمایش کردند. سپس برخى از باکترى‏هایى را که در برابر آنتى‏بیوتیک‏ها مقاوم بودند با لایه‏اى از عسل پوشاندند. نتیجه این آزمایش نشان داد که عسل طبیعى از بسیارى از آنتى‏بیوتیک‏هاى موجود خاصیت میکروب‏کشى، بیشترى دارد.
پژوهشگران خاصیت میکروب‏کشى عسل را سه برابر ترکیبات و محلول‏هاى مصنوعى ساخته شده و آنتى‏بیوتیک‏هاى موجود برآورد کردند. آنها معتقدند احتمالاً این ویژگى عسل طبیعى ممکن است به نوع آنزیمى که از زنبورها و یا مواد شیمیایى که از شهد گل‏ها در آن وجود دارد، مربوط باشد.

استفاده از پودر سیب‏زمینى براى قطع خونریزى‏

بر اساس یک مطالعه جدید، نوعى پودر سیب‏زمینى معمولى با لخته کردن خون، بریدگى‏هاى کوچک را جوش مى‏دهد و عمل‏هاى جراحى را تسهیل مى‏کند. این پودر بر روى بریدگى، همانند اسفنج عمل و خون را خشک مى‏کند. این پودر مکانیزم اولیه لختگى را ایجاد مى‏کند و سپس فرآیند طبیعى لخته شده خون انجام مى‏شود و آنزیم «آمیلاز» پودر را از بین مى‏برد.
محققان تحقیقى را که در معالجه بریدگى‏هاى سطحى پوست در 30 داوطلب بزرگسال سالم بررسى کردند نشان داده که خونریزى در بیشتر بریدگى‏هایى که سیب‏زمینى بر روى آنها مالیده شده بود فوراً متوقف مى‏شود اما بریدگى‏هایى که فقط تحت فشار قرار گرفته باشند حدود 6 دقیقه بعد خونریزى‏شان قطع مى‏شود.
این پودر کرم‏رنگ سال گذشته به تأیید اداره نظارت بر مواد غذایى در آمریکا رسید. پودر مزبور از نشاسته خالص سیب‏زمینى به شکل ذرات کروى‏شکل آسیاب شده، ترکیب یافته است. این پودر با نام تجارى «ex - bleed بلید ایکس» بدون نسخه پزشک به زودى در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.