اخبار

51 درصد زنان نگران آینده خود هستند

زهرا شجاعى، مشاور رئیس‏جمهور در گفتگو با خبرگزارى گفت: با اجتماعى‏تر شدن زنان، دولت و نظام موظف‏اند تمهیدات و امکانات لازم را در این خصوص فراهم کنند، در غیر این صورت این «رشد اجتماعى» به «ناهنجارى اجتماعى» تبدیل مى‏شود.
وى با اشاره به طرح نظرسنجى مرکز امور مشارکت زنان در سطح ملى و داده‏هاى به دست آمده افزود: 41 درصد زنان، سنت‏ها و 22 درصد نوع نگرش زنان به خویش را از موانع اصلى ارتقاى موقعیت زنان در جامعه دانسته‏اند و به ترتیب، افزایش امکانات تحصیلى، باور داشتن توانایى، اشتغال و ازدواج را از جمله مهم‏ترین راهکارهاى این ارتقا برشمرده‏اند. همچنین کمتر از 20 درصد اعتقاد به برخوردارى زنان از حقوق اجتماعى داشته‏اند و علت آن، نوع نگرش مردان و فرهنگ مردسالارى عنوان شده است.
رئیس مرکز امور مشارکت زنان در ادامه افزود: طبق این نظرسنجى 41 درصد زنان از آینده ابراز امیدوارى کرده و 51 درصد اظهار نگرانى کرده‏اند که از این میزان، 34 درصد کمىِ درآمد، 18 درصد مسائل اقتصادى، 15 درصد آینده فرزندان و خود، 11 درصد مسائل فرهنگى و اجتماعى و 7 درصد مسائل زناشویى را دلایل عمده نگرانى خود دانسته‏اند.

حقوق زنان در قانون مدنى، بازنگرى مى‏شود

طرح بازنگرى قانون مدنى در زمینه حقوق زنان توسط شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در حال تدوین است. این طرح به مدت 8 سال توسط کارشناسان این شورا در حال بررسى است و پیش‏بینى مى‏شود تا پایان سال جارى براى تصویب به مجلس شوراى اسلامى ارائه شود.
«منیره نوبخت» رئیس شوراى فرهنگى اجتماعى گفت: شوراى فرهنگى اجتماعى زنان هم‏اکنون بررسى منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان را در دست بررسى دارد که پس از بررسى جهت تصویب به شوراى عالى انقلاب فرهنگى ارائه مى‏شود. این منشور با بهره‏گیرى از قرآن و سنت و نقش بنیادین آن در قوانین، بر اساس ایجاد موازنه بین حقوق و مسئولیت‏ها به منظور اقامه قسط در جامعه و تبیین جایگاه زن در ابعاد مختلف فردى، خانوادگى، فرهنگى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و قضایى، تدوین شده است.
در این طرح موضوعاتى چون حق برخوردارى از تغذیه سالم و سلامت جسمانى، توجه به نیازهاى عاطفى و روانى دختران، حق برخوردارى از زمینه‏هاى فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى جهت تسهیل در امر ازدواج، حق انتخاب همسر، تعیین شرط ضمن عقد و مهریه، حق و مسئولیت حُسن معاشرت و تأمین امنیت روانى در روابط زناشویى، حقوق مادرى، حمایت‏هاى قانونى براى کاهش طلاق، بررسى شده است.

همایش خواهران پیرو اهل‏بیت(ع) برگزار شد

همایش خواهران عرب‏زبان پیرو اهل‏بیت(ع)، با موضوع نقش زنانِ پیرو اهل‏بیت در آینده عراق با حضور اندیشمندانى از کشورهاى عراق، لبنان، سوریه، بحرین، عربستان سعودى، تونس، مصر، فلسطین و الجزایر، در قم برگزار شد.
آیت‏اللَّه آصفى، با تشریح نقش اصولى و حساس ولایت فقیه در ساماندهى و سعادت جوامع، رهنمودهایى را پیرامون جایگاه و نقش زنان در سازندگى و توسعه فرهنگى و اجتماعى آینده عراق، در این همایش عنوان کرد.
کمیسیون‏هاى تخصصى پیرامون موضوعات ولایت فقیه و اشاعه فرهنگ ولایت، مشکل هجرت و عودت خانواده‏هاى عراقى به کشور عراق و مسائل زنان و کودکان عراقى از ابعاد فرهنگى و امدادى، از دیگر برنامه‏هاى این اجلاس بود.
اهداف برگزارى این همایش در کل عبارت بودند از: نقش امام خمینى در بیدارى زنان مسلمان، جایگاه نقش زنان پیرو اهل‏بیت(ع) در تحولات اجتماعى و فرهنگى عراق، بررسى مشکلات زنان مهاجر عراقى در مسیر بازگشت به عراق و بررسى راهکارهاى عملى حضور زنان در عرصه‏هاى فرهنگى و اجتماعى عراق.

سازمان‏هاى غیر دولتى زنان، همایش برگزار کرد

دفتر امور بانوان وزارت کشور، نخستین همایش سراسرى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان را برگزار کرد. طرح مبانى نظرى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان و گفتگو و تبادل نظر میان این سازمان‏ها، تشریح فرصت‏هاى عصر ارتباطات و فناورى اطلاعات و نحوه بهره‏مندى نهادهاى مدنى و زنان از این فرصت‏ها، آموزش شبکه فراگیر آموزشگران آینده جهت نقش‏آفرینى هر چه بیشتر در بهبود وضعیت زنان، ارائه سیاست‏ها و برنامه‏هاى کلان دولت در حوزه زنان، گفتگو پیرامون نحوه تعامل دولت با سازمان‏هاى غیر دولتى زنان و ارائه دستاوردهاى این گونه سازمان‏ها از اهداف برگزارى این همایش بود.
طى برگزارى این همایش، میزگردهاى بررسى نقش سازمان‏هاى غیر دولتى زنان در بهبود وضعیت زنان و حوزه اطلاع‏رسانى و ارتباطات، با حضور صاحب‏نظران برگزار شد و نمایندگان سازمان‏هاى غیر دولتى نیز، مسائل مطرح در حوزه کارىِ خود را بررسى کردند.

دولت با دستمزد کم زنان موافق نیست‏

«حمیده عدالت» رئیس فراکسیون زنان، در گفتگو با خبرگزارى گفت: اینکه کارفرمایان از زنان در سیستم کارى به دلیل قانع بودن به حقوق پایین، بیشتر از مردان استفاده مى‏کنند، قانون مصوب و مشخصى نیست. دولت نیز در این زمینه که دستمزد زنان کمتر از دستمزد مردان باشد، چیزى تصویب نکرده است.
وى در مورد تضمین امنیت شغلى زنان در جامعه، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط برابرى براى اشتغال زنان و مردان وجود دارد و وقتى آگهى استخدامى زده مى‏شود، جز موارد خاصى که مشخص مى‏کنند تنها مردان از عهده آن برمى‏آیند، در سایر موارد براى زنان نیز شرایطى مساوى مردان در نظر گرفته مى‏شود.
هر چند امروزه کارفرمایان دنبال کارگران و کارمندانى هستند تا با دیدن کوچک‏ترین مشکلى از سوى او، عذر وى را بخواهند. در صورتى که فرد مورد نظر، زن نیز باشد، راحت‏تر مى‏توان عذر وى را خواست.

بى‏حجابى، خشونت علیه زنان را ترویج مى‏کند

مسئول بسیج خواهران کشور در همایش «حجاب و چالش‏هاى امروز» گفت: در جامعه‏اى که بى‏حجابى رواج دارد، فکر زن آزاد نیست و در این صورت مردسالارى تحقق مى‏یابد. خودِ بى‏حجابى نیز موجب رواج خشونت علیه زنان مى‏شود. چادر در واقع نوعى انتخاب اعتقادى و حجاب برتر است و نباید حجاب را به معناى ذلت زنان دانست، بلکه به معناى عصمت و حفظ زن است.
خانم «سویزى» با اشاره به اینکه با دور شدن حجاب از زن، امنیت نیز از او سلب مى‏شود، گفت: در جامعه اسلامى، زن مسلمان داراى حرمت و شخصیتى ویژه است و حجاب و پوشش زن مظهر حرمت و شخصیت وى به شمار مى‏رود.

رشته مطالعات زنان در دانشگاهها تقویت مى‏شود

مشاور رئیس‏جمهور در امور زنان در دیدار با مدیران گروههاى آموزشى رشته مطالعات زنان دانشگاههاى کشور گفت: رشته «مطالعات زنان» با هدف تربیت نیروى انسانى کارآمد و در راستاى توسعه مشارکت زنان و همچنین با تأکید بر تحکیم بنیان خانواده تقویت مى‏شود. ایجاد نگرش جنسیتى در برنامه‏ریزى‏هاى کلان کشور به عنوان یک استراتژى مهم در امر توسعه انسانى نیازمند شناخت دقیق و درک درست از مسائل زنان و بررسى علمى و آکادمیک این مباحث توسط سیاستگذاران و برنامه‏ریزان مسائل زنان است.
خانم شجاعى تصریح کرد: با توجه به پیشرفت دانش بشرى در زمینه مسائل زنان، هم‏اکنون ورود این بحث به مراکز آموزشى و دانشگاهى کشور به عنوان یک رشته تخصصى همزمان با تکامل و افزایش سایر علوم ضرورى است.
مدیران گروههاى آموزشى با تأکید بر لزوم اجراى طرح بازنگرى این رشته، بر انجام اقدامات تحقیقاتى و پژوهشى به منظور بومى‏سازى و تطبیق این رشته با فرهنگ جامعه، اعزام محقق به خارج از کشور، تربیت نیروى محقق و پژوهشگر و همچنین تربیت نیروى صاحب‏نظر براى بهبود این رشته، تأکید کردند.
قابل ذکر است این رشته در دانشگاههاى الزهرا، علامه طباطبایى، تهران و تربیت مدرس، تشکیل شده است.

زنان افسرده، بیمار مى‏شوند

مشاور استاندار آذربایجان غربى در امور زنان، در همایش «زن و نشاط» گفت: توسعه را انسان‏هاى شاداب، بانشاط، سالم، نیرومند، خردمند، خودباور و خوش‏بین فراهم مى‏کنند و زنان در این فرآیند از مؤثرترین منابع انسانى هستند.
دکتر «فریبا بشیرى» در ادامه اظهار داشت: براى احساس بهزیستى و شادى باید مؤلفه‏هاى هیجانات مثبت، فقدان هیجانات منفى و رضامندى از زندگى، شناسایى شوند. 60 درصد افسردگى و اضطراب زنان و مادران، به صورت علایم جسمانى و بیمارى بروز مى‏کند.
طبق آمار، میزان بیکارى زنان 6/19 درصد و مردان 10 درصد است. در کل، میزان اشتغال زنان اخیراً به 10 درصد رسیده است. در حال حاضر میزان مشارکت زنان در آمریکا 69 درصد، آلمان 59 درصد، ژاپن 61 درصد، سوئد 61 درصد و ایران نیز 43 درصد است که این امر نشانگر در مرحله گذر بودن جامعه ایران است. لذا لازم است حاشیه‏نشینان، روستاییان، فقیران، زنان بى‏سواد، جوانان، معلولان، بیکاران، بى‏خانمان‏ها و مهاجران نیز به زمینه‏هاى توسعه دست پیدا کنند.

براى ساماندهى زنان خیابانى‏ باید برنامه‏ریزى شود

رئیس امور آسیب‏دیدگان سازمان بهزیستى در گفتگویى با خبرگزارى جمهورى اسلامى، اعلام کرد در سال گذشته دو هزار زن خیابانى ساماندهى شده است و براى جمع‏آورى زنان دیگر از سطح شهر باید برنامه‏اى درازمدت و ثابت انجام گیرد.
وى افزود: زنان و کودکان خیابانى، معلول و بیمار آسیب‏هاى اجتماعى هستند که باید براى بهبودى آنان تلاش کرد. ما سعى مى‏کنیم زنان خیابانى را به خانواده‏هایشان بازگردانیم و یا اینکه آنان را با آموزش‏هاى فنى و حرفه‏اى، خدمات مددکارى و روانپزشکى و ایجاد اشتغال، به سمت زندگى سالم هدایت کنیم. البته گروهى از این زنان اصلاح‏ناپذیر هستند که به قوه قضاییه تحویل داده مى‏شوند.
دکتر معتمدى اظهار داشت: جمع‏آورى این زنان از سطح شهر، به عهده نیروى انتظامى است و ساماندهى آنان از وظایف بهزیستى مى‏باشد. در سال گذشته علاوه بر این زنان، بیش از هفت هزار کودک خیابانى نیز ساماندهى شده‏اند.

توجه به انتظار کودک‏ مانع ناهنجارى‏هاى اجتماعى مى‏شود

یک استاد دانشگاه در همایش «حقوق کودک» گفت: توجه به انتظار کودکان، مانع وقوع ناهنجارى‏هاى اجتماعى و رفتارى در جامعه مى‏شود. حمایت از حقوق کودک، حمایت از حقوق یک انسان است که در آینده‏اى نزدیک به یک عضو فعال جامعه تبدیل مى‏شود.
دکتر «به‏پژوه» افزود: کودکان نمى‏توانند از حق خود دفاع کنند و این والدین هستند که باید از حق آنها دفاع کنند. والدین موفق کسانى هستند که به انتظارات بجاى کودک پاسخ مناسبى بدهند و به حقوق و رشد همه‏جانبه کودک آشنایى داشته باشند.
وى تعلیم و تربیت درست کودکان را بسیار مهم دانست و گفت: خانواده اولین عضو تشکیل‏دهنده شخصیت کودکان است. والدین باید از همان ابتدا به فکر تربیت فرزند خود باشند تا در آینده به توقعات بجا و نابجا در دوران نوجوانى تبدیل نشود. کودک سالم، کودکى است که در همه ابعاد جسمى، عاطفى، معنوى و اخلاقى رشد کرده باشد و بتواند در جامعه به درستى رفتار کند.

اعتبارات تخصیص‏یافته براى آموزش زنان‏ کافى نیست‏

دبیر کار گروه بانوان و جوانان استاندارى قزوین طى گفتگویى با خبرگزارى جمهورى اسلامى گفت: اختصاص 25/0 درصد از کل اعتبارات جارى دستگاهها براى آموزش و افزایش مشارکت اجتماعى فرهنگى زنان کافى نیست. هر چند امسال براى نخستین بار تحولى عظیم در بودجه‏ریزى کشور و توجه به بانوان انجام شده است، اما این میزان توجه باید افزایش یابد.
خانم «یوسفى» خاطرنشان کرد: نوع عملکرد استان‏ها در خصوص نحوه هزینه بودجه آموزش زنان و سوق دادن آنان به سوى مشارکت بیشتر در جامعه تأثیر مهمى در اختصاص اعتبارات بعدى و بیشتر براى این امر دارد.

راه‏اندازى سایت دفتر مطالعات زنان در قم‏

پایگاه الکترونیکى اطلاع‏رسانى دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در قم راه‏اندازى شد. مدیر اطلاع‏رسانى این دفتر در گفتگو با خبرگزارى اعلام کرد: این پایگاه الکترونیکى بر روى شبکه جهانى اینترنت به نیاز و سؤالات مخاطبان داخلى و خارجى پاسخ مى‏دهد. پرهیز از ورود به دسته‏بندى‏هاى سیاسى، روزآمدى اطلاعات و تحلیل‏ها، سرعت در ارائه اطلاعات و تنوع‏بخشیدن به حمایت‏هاى اطلاعاتى از پژوهشگران، از رویکردهاى مهم این پایگاه است. زمینه‏سازى براى جلب عموم و ارائه مباحث مطرح‏شده در دوره‏هاى آموزشى و اطلاع‏رسانى در باره مسائل روز زنان از دیگر امکانات این پایگاه مى‏باشد.
وى افزود: در مرحله اول، برنامه‏هاى این پایگاه با بیش از هزار عنوان کتاب در خصوص زنان، کتاب‏هاى تمام متن با امکان چاپ آسان و 200 مقاله در موضوعات مختلف مربوط به زنان به آدرس WWW.WomenRs. Com قابل دسترسى است.

زنان ایران، بورس را تصاحب کردند

داد و ستد سهام و اوراق بهادار در ایران رفته رفته به فرهنگى جدید تبدیل مى‏شود. تعداد سهامداران زن نیز در بازار بورس تهران رو به افزایش است. حدود 30 درصد اوراق بهادار منتشرشده در بورس، به نام سهامداران زن صادر شده است.
340 شرکت حاضر در معاملات بورس تهران، بیش از 28 میلیارد برگه سهم منتشر کرده‏اند که در صورت تقسیم آن بر کل جمعیت کشور، به هر ایرانى حدود 400 برگه سهم مى‏رسد.
سهامداران بورس، حدود 3 میلیون نفر مى‏باشند. بر اساس گزارش بورس تهران خیلى از کسانى که به تازگى به این بازار راه یافته‏اند، زنانى هستند که قصد دارند تمام یا بخشى از سرمایه خود را به خرید سهام و اوراق بهادار، اختصاص دهند. البته تنها بازدهى 53 درصدى بورس نیست که پاى خانم‏ها را به تالار معاملات سهام کشانده است، بلکه برخى از آنها از نوسان قیمت سهام و سود و زیان ناگهانى لذت مى‏برند.
بررسى‏ها نشان مى‏دهد خیلى از اوراقى که به نام سرمایه‏گذاران زن صادر شده است، در بازار مورد داد و ستد قرار نمى‏گیرد، اما روزانه حدود 100 زن در تالار بورس تهران همچون مردان داد و ستد مى‏کنند.
کارگزاران بورس مى‏گویند روزانه بین 300 تا 400 خریدار و فروشنده بورس تهران را خانم‏ها تشکیل مى‏دهند. در حال حاضر 10 کارگزار و معامله‏گر حرفه‏اى و 100 کارمند زن در 56 کارگزارى بورس تهران به فعالیت مشغول‏اند.

زنان هنرمند صاحب دایرةالمعارف مى‏شوند

جلد اول «دایرةالمعارف زنان هنرمند»، در رشته‏هاى اصیل هنر ایرانى که در برگیرنده زنان هنرمند تهران است، به زودى منتشر خواهد شد.
مدیر موزه آبکار و گردآورنده اطلاعات این دایرةالمعارف گفت: دلم مى‏خواهد کارنامه فعالیت تمام هنرمندان زن را که با گمنامى در شهرها و روستاهاى دوردست کشور مشغول به فعالیت هستند در یک دایرةالمعارف ثبت کنم. در حال حاضر منتظر هستم که پس از چاپ جلد اول این کتاب به همت انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، جلدهاى دیگر آن را نیز چاپ کنم.

هفته فیلم فروغ برگزار شد

چهارمین هفته فیلم «فروغ» به منظور معرفى آثار مستندسازان زن، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این هفته فیلم تنها رویداد مستقل سینمایى کشور است که با مشارکت مرکز سینماى مستند، خانه هنرمندان ایران و جمعى از هنرمندان مستندساز برپا شد.
آثار مستندسازان زن ایران، فیلم‏هاى اول و دوم مستندسازان زن، و بخش آزاد از جمله بخش‏هاى رقابتى این رویداد فرهنگى بود. مرورى بر آثار رخشان بنى‏اعتماد و بررسى آثار مستندسازان زن جهان نیز از بخش‏هاى غیر رقابتى این هفته بود.
میزگردهاى تخصصى با موضوع «تأثیر سینماى مستند بر سینماى داستانى»، «تصویر زن در آثار مستند» و «مستندسازان زن» از برنامه‏هاى این هفته فیلم بود.

زنان آتش‏نشان مى‏شوند

سازمان آتش‏نشانى زاهدان به عنوان نخستین مرکز در کشور اقدام به جذب بانوان در بخش امداد و نجات کرده است.
رئیس سازمان آتش‏نشانى زاهدان با بیان اینکه حضور بانوان در عرصه فعالیت‏هاى اجتماعى مى‏تواند تأثیرات مفیدى در رفع محدودیت‏ها و گسترش حیطه‏هاى کارى داشته باشد، افزود: هدف از به کارگیرى پرسنل زن در نیروى آتش‏نشانى به لحاظ احساس نیاز و ضرورت شرعى در برخى حریق‏هاست و در حال حاضر پس از گذشت مدتى نیروى مذکور توانسته است در کنار کادر مردان، خلاقیت و مهارت خود را به اثبات برساند. اکنون این سازمان با جذب و آموزش تعداد زیادى از بانوان، منتظر است تا از سوى استاندارى این استان و با کسب مجوز، بتواند زنان آموزش‏دیده را به عنوان پرسنل جدید به کار بگمارد.

جادوى تازه هرى‏پاتر

در سراسر تاریخ، هیچ کتابى به سرعت داستان‏هاى هرى‏پاتر از «جِى‏کِى رولنیگ»، به فروش نرفته است. این مجموعه پنج جلدى تا به حال به 55 زبان در سراسر جهان ترجمه شده و 4 جلد از آن دویست میلیون نسخه به فروش رفته است.
«هرى‏پاتر» در ایران نیز در شمار پرفروش‏ترین‏هاى بازار کتاب است. مجموعه «هرى‏پاتر» توسط مترجمین و ناشرین مختلفى در ایران ترجمه و چاپ شده است که گاه حتى یک ناشر 45 هزار نسخه از آن را در یازده بار تجدید چاپ، وارد بازار کرده است. این در حالى است که در بازار کم‏رونق کتاب در ایران، میانگین شمارگان هر چاپ دو تا سه هزار نسخه است و چاپ دوم و سوم موفقیتى است که نصیب هر کتابى نمى‏شود.
خوانندگان کتاب‏هاى «هرى‏پاتر» در ایران، مهم‏ترین دلیل علاقه خود به این کتاب‏ها را روند غیر قابل پیش‏بینى داستان و توانایى نویسنده در ایجاد ارتباط میان شخصیت‏هاى افسانه‏اى و باستانى با دنیاى نو مى‏دانند.
خالق اسکاتلندى «هرى‏پاتر»، با چاپ پنجمین جلد این کتاب در سیزده میلیون نسخه، ثروتمندترین زن جهان محسوب مى‏شود.
منتقدان مى‏گویند در اثر جدید خانم «رولینگ»، یعنى «هرى‏پاتر و محفل ققنوس» رد پایى از سیاست نیز به چشم مى‏خورد، چون در این کتاب، دخالت دولت در امور آموزشى مورد استفاده قرار گرفته است.
از دو کتاب نخست این مجموعه، دو فیلم سینمایى ساخته شده است که در ردیف پرفروش‏ترین فیلم‏هاى روز در سراسر جهان است.

فرزند دوم در ایتالیا زیادى است‏

هر چند ایتالیا در حال تجربه رشد منفى جمعیت خود است ولى خانواده‏هاى این کشور به سختى حاضر مى‏شوند صاحب نخستین فرزند شوند و حتى کودک دوم را زیادى مى‏دانند. اکثر زوج‏ها داشتن دو فرزند را دلیل ایجاد مشکلات اقتصادى و زیاد بودن اعضاى خانواده مى‏دانند!
دلیل بروز این تفکر، تغییرات اجتماعى و فرهنگى، برابرى زن و مرد، دگرگونى ارزش‏ها در خانواده و هزینه‏هاى زیاد فرزنددارى است. هزینه نگهدارى هر فرزند در ایتالیا حداقل 22 درصد از درآمد خانواده را به خود اختصاص مى‏دهد.
کاهش تمایل خانواده‏ها به فرزنددار شدن، سبب شده است ایتالیا پیرترین کشور جهان باشد. در حال حاضر تعداد کهنسالان این کشور بیشتر از کودکان و نوجوانان آن است.

پاپ خواستار پرچمدارى زنان‏ در جنبش فمینیسم شد

پاپ ژان پل دوم رهبر مذهبى کاتولیک‏ها، از زنان جهان خواست ضمن احتراز از گرایش غیر معمول براى پاسخگویى به خواسته‏ها و انتظارات مردان، پرچمدارى جنبش فمینیسم جدید را بر عهده گیرند.
وى در حضور جمعى از زنان در واتیکان اظهار داشت: زنان باید هویت واقعى خود را به عنوان یک نابغه به جامعه معرفى کنند و به وسیله‏اى براى رفع نیازهاى مردان تبدیل نشوند. زنان باید قابلیت‏ها و توانایى‏هاى خود را در ابعاد مختلف اجتماعى و زندگى نشان دهند و همچنین به مقابله با هر گونه تبعیض، خشونت و بهره‏کشى علیه خود برخیزند.
پاپ همچنین با محکوم کردن سقط جنین اظهار داشت: چنین اقدامى سبب در خطر قرار گرفتن صلح مى‏شود زیرا کسانى که قربانى‏شدن جنین و نابودى زندگى یک انسان بى‏گناه را قبول مى‏کنند نمى‏توانند مدعى صلح‏طلبى شوند.

کویت در باره حق رأى زنان تصمیم مى‏گیرد

وزیر مشاور در امور کابینه و مجلس کویت اعلام کرد: آئین‏نامه مربوط به قانون حق رأى و نامزدى زنان در انتخابات شوراى شهر در هیئت دولت بررسى مى‏شود.
دولت کویت با حضور زنان در شوراى شهر و مجلس این کشور موافق است ولى تاکنون تلاش‏هایش براى جلب نظر اکثریت اسلام‏گرایان مجلس این کشور بى‏نتیجه بوده است.
گروههاى سیاسى زنان در کویت به رهبرى خواهرِ امیر این کشور، براى کسب حق رأى و نامزدى در انتخابات مجلس و شوراى شهر تلاش مى‏کند.

ازدواج اجبارى در جهان گسترش یافت‏

اولین گردهمایى بین‏المللى ازدواج‏هاى اجبارى در لندن تشکیل شد. نمایندگان شرکت‏کننده در این اجلاس که از سیزده کشور جهان شرکت کرده بودند، تأکید داشتند که ازدواج اجبارى نقص آشکار حقوق بشر مى‏باشد و باید دید چه نکاتى آن را میان ملل مختلف به صورت فرهنگ در آورده است.
آگاه ساختن جوانان اعم از دختر و پسر به حقوق خود و ایجاد پناهگاههایى براى کسانى که به ازدواج اجبارى تن داده‏اند از راهکارهایى است که مى‏تواند عواقب زیانبار این پدیده را کاهش دهد.
بسیارى از ازدواج‏هاى ناخواسته میان مهاجرین ساکن در کشورهاى غربى رخ مى‏دهد، به طورى که بسیارى از آنها براى کمک به سازمان‏ها و ادارات دولتى مراجعه مى‏کنند. طبق آمار، 85 درصد قربانیان، دختران جوانى هستند که از کشورهاى آسیاى جنوب شرقى به ازدواج ناخواسته تن داده‏اند. براى رفع این پدیده به نظر مى‏رسد باید در کشورهاى فقیر فرهنگ‏سازى شود و زنان با حقوق خود آشنا گردند.

زنان عرب خواستار توقف خشونت علیه زنان شدند

گروههاى زنان عرب در کنفرانسى در قاهره خواستار اجراى یک سرى ممنوعیت‏هاى اجتماعى و همچنین توقف خشونت علیه زنان از سوى دولت‏هاى خود شدند. این گروهها کتک‏زدن، آزار و اذیت و بى‏حرمتى نسبت به زنان را از جمله خشونت‏هاى اعمال‏شده علیه آنان ذکر کرده‏اند.
حدود 50 سازمان غیر دولتى با انتشار بیانیه‏اى در صدد جلب حمایت براى مراکز قانونى کمک به زنان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سایر سرویس‏هاى خدمات‏رسانى زنان، بر آمدند و خواستار تأسیس ایستگاههاى ویژه پلیس براى کمک به زنان شدند.
این گروهها همچنین در باره پرونده‏هایى که در آنها زنان توسط همسران و یا اعضاى خانواده خود مورد ضرب و شتم، آزار جنسى و جنایات ناموسى قرار گرفته‏اند و یا زنان به دلیل مورد سوء ظن قرار گرفتن براى انجام کارهاى غیر مجاز توسط پدران و یا برادران خود کشته مى‏شوند، مورد بحث و بررسى قرار دادند.

در پاکستان هر 20 دقیقه یک زن‏ به علت ضعف معالجه مى‏میرد

یک پزشک متخصص زنان در سمینارى در کراچى پاکستان اعلام کرد در هر 20 دقیقه یک زن پاکستانى به علت ابتلا به بیمارى‏هاى مختلف و یا زایمان مى‏میرد. این در حالى است که اکثر این بیمارى‏ها قابل علاج مى‏باشند.
حدود 31 میلیون زن در پاکستان در سن بارورى قرار دارند که 68 درصد آنها بى‏سواد مى‏باشند و 38 درصد از آنها با مشکل دسترسى به پزشک و امکانات بهداشتى مواجه هستند.
سالانه چهار و نیم میلیون کودک در پاکستان به دنیا مى‏آیند که 80 درصد آنها در مناطق روستایى و 64 درصدشان در مناطق شهرى بدون مراجعه به مراکز درمانى و در منازل متولد مى‏شوند.
قابل ذکر است در حال حاضر هفت میلیون کودک دختر پاکستانى به علت بى‏توجهى فرهنگى و شرایط نامساعد اجتماعى و اقتصادى، تعصب علیه زنان و فقدان معلم زن، از نعمت سواد محروم هستند.

زنان یونان مورد خشونت قرار مى‏گیرند

سازمان تساوى حقوق «زن و مرد» یونان با اشاره به رشد درگیرى و خشونت در درون خانواده‏هاى این کشور، اعلام کرد: 50 درصد از زنانى که مورد ضرب و شتم قرار مى‏گیرند، متأهل هستند و از این تعداد 80 درصد توسط همسران خود مورد ضرب و شتم قرار مى‏گیرند.

این سازمان در بیانیه خود آورده است: در یونان 67 درصد زنان در اختلافات درون خانواده کتک مى‏خورند. 4/15 درصد این زنان داراى تحصیلات عالیه و 43 درصد داراى مدرک لیسانس و بالاتر هستند. این زنان علاوه بر اینکه با مشکل خشونت در خانواده روبه‏رو هستند، باید رنج کار در بیرون و در منزل را نیز تحمل کنند. اکثر زنانى که براى مشورت به این مرکز مراجعه مى‏کنند، 80 درصد توسط شوهران‏شان، 10 درصد توسط پدران‏شان و 1 درصد توسط فرزندان‏شان مورد اذیت و آزار قرار مى‏گیرند. علاوه بر خشونت و ضرب و شتم، ضربه روحى و روانى نیز بر این زنان وارد مى‏شود.

زنان اسپانیا کمتر از مردان حقوق مى‏گیرند

زنان شاغل در اسپانیا 33 درصد کمتر از سطح حقوق مردان در کارهاى مشابه، حقوق مى‏گیرند. این میزان تبعیض بین زنان و مردان شاغل، دو برابر میانگین کلى، در دیگر کشورهاى اتحادیه اروپاست.
وجود پدیده بیگانه‏ستیزى و عوامل مذهبى و نژادى و همچنین برخوردهاى تبعیض‏آمیز با زنان از دیگر برخوردهاى نامناسب با کارگران زن اسپانیایى است.
در دو سال اخیر بسیارى از سازمان‏هاى طرفدار حقوق زنان از برخوردهاى تبعیض‏آمیز با آنان در محیطهاى کارى شکایت کرده‏اند.

مدارس دخترانه افغانستان در آتش سوختند

مدارس دخترانه افغانستان همچنان در آتش خشم و تحجر گروههاى مخالف آموزش زنان و دختران، مى‏سوزند. یک مدرسه دخترانه که در جنوب کابل، به تازگى توسط صندوق حمایت از کودکان ملل متحد، بازسازى شده بود، توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد.
طى یک سال اخیر بیش از ده مدرسه که اکثراً دخترانه بودند در نقاط مختلف افغانستان به آتش کشیده شده و تمام امکانات آن تخریب شده است.
گروه طالبان که با آموزش دختران در مدارس مخالف است، متهم به آتش‏زدن این مدارس شده است.

تجارت زنان در اروپا

تجارت زنان در کشورهاى اروپایى در سال‏هاى اخیر افزایش چشمگیرى داشته است. شمار کودکان و زنان قربانى باندهاى تجارت انسان به 500 هزار تن مى‏رسد که از این تعداد 12 هزار نفر در کشورهاى عضو اتحادیه اروپا هستند.
تجارت زنان در کشورهاى شرق اروپا شدیدتر است و با برداشته شدن دیوار برلین، این تجارت افزایش یافته است.
شوراى اروپا از دولت‏هاى اروپایى خواسته است که مجازات بیشترى براى قاچاقچیان انسان در نظر بگیرند و همچنین براى رهایى زنان قربانى از چنگال این افراد کمک‏هاى بیشترى در نظر گرفته شود. در برخى کشورها تجارت انسان به عنوان مهم‏ترین منابع درآمد محسوب مى‏شود و یک قاچاقچى، سالانه 200 میلیون یورو درآمد دارد.

مقام معظم رهبرى:
به فضاى جوان کشور بسیار خوش‏بین هستم‏

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى، در دیدار با برگزیدگان دوازدهمین دوره مسابقات سراسرى حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم در سازمان ملى پرورش استعدادهاى درخشان گفتند: فضاى جوان کشور و هوش و استعداد جوانان دانشگاهى و حوزوى و دیگر جوانان، آینده بسیار روشنى را براى ایران نوید مى‏دهد.
ایشان با اشاره به حضور برجستگان ایرانى در تاریخ علم بشر افزودند: هوش و استعداد درخشان ایرانى در تاریخ این کشور ریشه دارد و افتخارآفرینى جوانان ما در المپیادهاى جهانى، نشان مى‏دهد که امروز فضاى مناسبى براى بروز استعدادهاى جوانان به وجود آمده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، هوش و استعداد جوانان کشور را سرمایه‏اى ملى و بى‏بدیل خواندند و خطاب به مسئولان تأکید کردند: به گونه‏اى برنامه‏ریزى کنید که جوانان براى به کارگیرى استعدادهایشان و جبران عقب‏ماندگى‏هاى موجود، میدان پیدا کنند.
ایشان با انتقاد از سیاه‏نمایى‏هایى که در مورد خروج جوانان بااستعداد از کشور صورت مى‏گیرد، خاطرنشان کردند: مجموعه‏اى عظیم از جوانان خلاق، فهیم، بااستعداد، باهوش و مبتکر در دانشگاهها، حوزه‏ها و دیگر بخش‏هاى جامعه وجود دارد که باعث افتخار کشورند و حصارهاى مستحکم حفظ هویت ملى و اسلامى محسوب مى‏شوند.
رهبر معظم انقلاب با تشکر از مسئولان سازمان ملى پرورش استعدادهاى درخشان، دلبستگى و انس استعدادهاى درخشان با قرآن کریم را امرى بسیار مبارک برشمردند و تأکید کردند به برکت انس طولانى با قرآن، هدایت و سعادت دنیا و آخرت نصیب انسان خواهد شد.

براى ساماندهى زنان خیابانى‏ باید برنامه‏ریزى شود

رئیس امور آسیب‏دیدگان سازمان بهزیستى در گفتگویى با خبرگزارى جمهورى اسلامى، اعلام کرد در سال گذشته دو هزار زن خیابانى ساماندهى شده است و براى جمع‏آورى زنان دیگر از سطح شهر باید برنامه‏اى درازمدت و ثابت انجام گیرد.
وى افزود: زنان و کودکان خیابانى، معلول و بیمار آسیب‏هاى اجتماعى هستند که باید براى بهبودى آنان تلاش کرد. ما سعى مى‏کنیم زنان خیابانى را به خانواده‏هایشان بازگردانیم و یا اینکه آنان را با آموزش‏هاى فنى و حرفه‏اى، خدمات مددکارى و روانپزشکى و ایجاد اشتغال، به سمت زندگى سالم هدایت کنیم. البته گروهى از این زنان اصلاح‏ناپذیر هستند که به قوه قضاییه تحویل داده مى‏شوند.
دکتر معتمدى اظهار داشت: جمع‏آورى این زنان از سطح شهر، به عهده نیروى انتظامى است و ساماندهى آنان از وظایف بهزیستى مى‏باشد. در سال گذشته علاوه بر این زنان، بیش از هفت هزار کودک خیابانى نیز ساماندهى شده‏اند.

صعود «زنان» به قله صد

ماهنامه «زنان» در دوازدهمین سال انتشار، صدمین شماره خود را در خردادماه 82 به چاپ رساند.
این شماره نشریه زنان که به صورت ویژه‏نامه منتشر شده، در مجموع نگاه حدود یکصد و هشتاد نفر از همکاران، همراهان گذشته و حال این نشریه و صاحب‏نظران را منعکس کرده است.
شماره صد از چهار بخش اصلى تشکیل شده است. «سرخوان»، یادداشت‏هاى مدیر مسئول و سردبیر مهمان را در دل خود دارد؛ و «زنانى‏ها» اختصاص به یادداشت‏هاى همکاران قدیمى و جدید مجله «زنان» دارد، همچنین گفتگو با خانواده آنان.
در قسمت «یاران»، نویسندگان، محققان، کارشناسان و هنرمندان با توجه به عرصه فعالیت‏شان در باره «زنان» مى‏گویند. در قسمت انتهایى نشریه نیز نظرات مخاطبان مجله منعکس شده است.
شماره صد «زنان»، گفتنى‏هایى است در باره دوازده سال فعالیت مطبوعاتى دست‏اندرکاران این نشریه در حوزه زنان و دَینى که نسبت به جنبش زنان ایران ادا مى‏کنند.